Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"  (gelezen 53630 keer)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #195 Gepost op: 06 augustus 2020, 23:56:09 »
Dan komen ze, symmetrisch gezien, op 20cm, 60cm en 100cm, gemeten vanaf links. Vanaf rechts kan ook natuurlijk. ;)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #196 Gepost op: 07 augustus 2020, 09:29:17 »
Zet je portalen wel even ver uit elkaar maar niet aan beide zijdes even ver van de bakrand* af.
Zo krijg je een speelser effect.

* lees overgang naar de blackbox.

Succes.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #197 Gepost op: 13 augustus 2020, 13:33:15 »
Door de portalen toch wat nameet-perikelen.
Rechts komen sowieso geen portalen ivm de zgn gehalveerde opbouw van de "Demkabrug"
Heb nog even naar de baan van Richard gekeken als referentie. Niet om exact na te bouwen maar wat hoogtes betreft zit je toch aardig gelijk.

Zo kom ik erachter dat de toplaag nog iets naar de voorzijde verschoven moet worden en dat de landschapsprofiel(spoordijk)niet meer loopt zoals zou moeten.
De hoogte is wat aan de lage kant met 4 centimeter vanaf de voorzijde gemeten maar hoop dat op te lossen is met de bouw van de bruggen.
De toplaag moet wel op 12 centimeter breedte blijven wil ik de portalen goed kunnen neerzetten, achter de dijk komt dan toch iets meer ruimte vrij.

Zie nog niet zitten om de spoordijk te verhogen met een centimeter maar speel wel met de gedachte.

Iemand suggestie? Enfin, het laat zich ook allemaal aanpassen, denk ik.

Volgende stap is de BB's maken.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2020, 13:37:20 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #198 Gepost op: 13 augustus 2020, 21:42:53 »
Succes verder. (y)
Rustigjes verder bouwen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #199 Gepost op: 13 augustus 2020, 22:48:16 »
Thanks,

En leuk je te ontmoeten vandaag!

Gr Koen
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" - NAP ingevoerd-
« Reactie #200 Gepost op: 23 augustus 2020, 20:08:57 »
Hoi,

Eindelijk weer om wat te doen om iets anders te doen dan werk alleen.

Eindelijk komt er een beetje vorm in de ruwbouw.

Extra latten ingelijmd voor de bodem.



Daarop een laagje 3mm triplex gelegd.



Gezien vanaf rechts.

Later nog verder met het piepschuim als basis, 4 cm onder talud en 18mm als kade.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2020, 22:36:03 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #201 Gepost op: 24 augustus 2020, 07:49:13 »
Dat ziet er, met een indruk van de brug, al heel goed uit. (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #202 Gepost op: 27 augustus 2020, 23:48:06 »
Kan ik er niks aan doen, het blijft eentonig hout en piepschuim.
Maar ik wil graag de gestage voortgang tonen. :D

Vandaag het front vorm gegeven en geëindigd bij het bruggenhoofd aan de rechtse kant, kost toch aardig wat tijd.
Om het goed te krijgen.

Toplaag van talud iets centimeter naar achter, dat valt nog te overbruggen hoop ik, genoeg speling voor de afwerking van de spoordijk en DIN-portalen.
Plaats daarvan nog niet vast.

Links is een tunneltje ontstaan, daar kom ik nog op terug (HUA), maar is gebaseerd op Julianaparklaan te Utrecht.
Dat tunneltje was een toegangsweg naar het Werkspoorterrein van de Amsterdamsestraatweg af.
Ik laat de weg een fractie van millimeters zakken.



Dit is 1:1, HUA: Cnr76641 LH Hofland, 1964

Nog net het logo te zien achter hekwerk op de brug.



Hierdoor ontstaat het idee om de bruggen echt er tussen te hangen, geen idee hoe anderen dat doen op een traject.
Het plan is om dragers te maken en het spoor te ondersteunen, weet nog ff niet hoe, graag suggesties.

Bij de Demkabrug aan de andere kant hetzelfde idee/probleem.
Tot mijn schrik bestaat de Kibri 9696 uit deze onderdelen.



Hoe kom ik aan passende code 100 staven? De onderste draagbalk heeft groeven voor de spoorstaaf... ???
Het idee is nu om een eigen bodem voor de brug te maken uit dun hout of, beter voor mij dik karton.
De rails wordt toch afgedekt met traanplaat, je ziet er nauwelijks de onderkant van.



Probleem is dat de brug ook ondersteund moet blijven worden tot aan rand van module overgang, heikel puntje dus om goed te bouwen.

Connectie kade naar achteren naar Keulsekadebruggetje in progress.



Middenstuk levert een aardig spoordijkje.



Niet veel maar toch weer wat.

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2020, 23:59:53 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #203 Gepost op: 28 augustus 2020, 00:49:28 »


Hoe kom ik aan passende code 100 staven?
Peco sl100 kopen en de code 100 uit de mat trekken. Veel simpeler zou ik nu niet weten.

Wel leuk al Koen. (y)

Gr.

Edsko

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #204 Gepost op: 28 augustus 2020, 06:43:19 »
Of gewoon een stuk code 100 peco loskopen. Hoewel code 100 flexrail duurder is maar waarschijnlijk om de hoek te koop. Heb beide gebruikt uit de flex en los gekocht.
gr Joke
( ps hoe lang moeten de stukjes zijn dan? misschien heb ik nog wat liggen)


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #205 Gepost op: 28 augustus 2020, 09:41:36 »
@Joke.

Een centimeter of 30 zekers.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #206 Gepost op: 28 augustus 2020, 10:19:21 »
Hierdoor ontstaat het idee om de bruggen echt er tussen te hangen, geen idee hoe anderen dat doen op een traject.
Het plan is om dragers te maken en het spoor te ondersteunen, weet nog ff niet hoe, graag suggesties.
Wat bedoel je hier?
In het echt hangt een brug ook niet ergens tussen maar staan de brugliggers op de peilers of landhoofden.
No dress rehearsel, this is our life.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #207 Gepost op: 28 augustus 2020, 10:39:32 »
Coen

ik heb ook nog wel ergens een stuk oud code 100 flex liggen.

Wordt een leuk concept, die module bak.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #208 Gepost op: 28 augustus 2020, 16:10:01 »
@Marc

Het is ook de bedoeling dat ie op een landhoofd komt(links in beeld) rechts eindig ie op de ran van de module.
Aangezien dat stevig moet zijn vroeg ik me af hoe ik dat ga doen.
Heb bedacht om er een eigen bodem bij te maken of in ieder geval een middensteun in de lengte.
De (nep)pijler op de modulerand moet ook stevig genoeg zijn naar de BB's

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #209 Gepost op: 28 augustus 2020, 18:20:17 »
De (nep)pijler vlak houden met de achterwand maar dan als los plaatje vast tegen je modulebak schroeven. De brug kan daar prima op bevestigd worden.
Plaatje? Plaatje!


Even snel geschetst.  Schroef een multiplexplaatje tegen je modulebak met de breedte van de brug en maak de brug daar op vast. In de kopwand zaag je dan een gat met de afmetingen van het plaatje (+ uiteraard de doorgang voor je treinen). Aan de zichtzijde schilder je het plaatje en de kopwand in dezelfde kleur.
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2020, 18:36:45 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.