Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig  (gelezen 13675 keer)

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Windhoven
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #30 Gepost op: 14 november 2020, 19:54:45 »
@ruudns Ja het zal 'gewoon' een NS geel moeten worden. Maar met 1 of 2 laagjes dan zie je de grijze primer er nog doorheen komen. Ik had Vallejo 71.002 Medium Yellow en 71.135 Chrome Yellow meegenomen voor dit project. Van beide had ik een druppel uit het potje op een stukje wit styreen gedaan en daaruit leek de 71.002 het meest in de buurt te komen van de kleur die Roco voor de Plan T had gebruikt.

Vandaag even langs de modelbouwwinkel in de buurt geweest om daar een setje micro zaagjes te kopen. Op de website stonden meerdere modellen micro zaagjes, maar alleen deze was maar te vinden in de winkel. Het is geworden de Artesania Latina 27302 Minizaag Bladen. Deze zaagjes kunnen in een houder geklemd worden waar je normaal ook van die mesjes in kan klemmen.
Meteen even uitgeprobeerd en moet zeggen dat ik best tevreden ben over het resultaat. Nog wel een paar plekken die ik bij moet werken, ook van de eerdere mislukte pogingen, maar dan zal het daarna wel goed gaan.
Johan

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Windhoven
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #31 Gepost op: 22 november 2020, 18:22:57 »
Een week verder. Een week van veel plamuren schuren en lijnen zetten. Vandaag maar eens kijken hoe het eruit gaat zien na een laag spuitplamuur.

Tja die spuitcabine is voor het mooie voor dit project toch net te klein.




Nog best wat plekken bij te werken.


Vooral de voorkant is nog een gatenkaas.
Johan

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #32 Gepost op: 22 november 2020, 18:50:50 »
Ziet er weer goed uit  (y) ik zag dat je ns geel zocht.
Het was even zoeken maar ik herinnerde me dat ergens stond dat iemand dat zelf mengde van vallejo en tada: HIER staat het  ;D
Ik gebruik trouwens zelf tegenwoordig alleen nog maar witte primer als er geel over moet.. grijs blijft tobben  ;)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Windhoven
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #33 Gepost op: 22 november 2020, 19:33:15 »
Dank. Even kijken of dat een beetje in de buurt gaat komen van de Roco Plan T voor wat betreft kleur. Dat scheelt mij de hele kap van de trein opnieuw te spuiten en van opdrukken te voorzien. En inderdaad denk ik dat ik toch nog even een witte primer erbij ga halen.
Johan

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Windhoven
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #34 Gepost op: 04 februari 2021, 22:13:59 »
De updates van eind 2020 tot nu toe.


De romp van het vliegtuig eindelijk voorzien van genoeg plamuur en spuitplamuur kan over een paar weekjes worden voorzien van de uiteindelijke kleuren.

Van een Duitse Preiser conducteur welke een beetje witjes zag heb ik zijn benen eraf gehaald en een arm in een andere stand gezet. Daarna van wat kleur voorzien. Deze mag als machinist/piloot in de Plan Vliegtuig plaats gaan nemen.


Machinist op zijn plaats gelijmd (met houtlijm).

En wat je er dan uiteindelijk van ziet.....

Standaard heeft de Roco Plan T geen cabineverlichting. Misschien dat ik er nog wel iets van cabineverlichting in ga maken later zodat ik dan toch nog net iets meer van de machinist zie.


Bij één van de vleugels zat een landingslicht wat verzonken in de vleugel, hier begon ik mij aan te ergeren en heb met een reststukje van een gietboom een extra glaasje ervoor gemaakt.


Ook wat door het schuren verwijderde klinknagels zo goed als mogelijk hersteld.


De motoren onder de vleugels gehangen. Behoorlijke kieren tussen de motoren en de vleugels. Eerste poging om die kieren te dichten met plamuur en het direct netjes strak af te werken zonder schuren mislukte (niet alleen de plamuur kreeg ik weg maar ook ging de lijm los  :angel:).

De volgende vliegtrein update zal wel weer even op zich laten. Dat is een nadeel van als je met 10 dingen tegelijk bezig bent.  ;)
Johan

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #35 Gepost op: 05 februari 2021, 00:07:08 »
ziet er toch wel weer erg leuk uit! ik blijf je volgen en kijk uit naar de volgende update  (y)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Windhoven
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #36 Gepost op: 22 april 2021, 11:58:47 »
Even wat achterstallige updates plaatsen voor het Plan Vliegtuig project.

Alweer een hele tijd terug had ik bedacht dat het handig was om bij de nieuwe bodem voor de kap ook een achterwand te plaatsen.

De bodem voor het interieur en interieur vastgezet aan elkaar zit voor grootste deel vast op dezelfde punten als Roco ook had bedacht. Wanneer dit in de kap wordt geplaatst is het weer één geheel.

Op het laatste moment heb ik besloten dit toch nog even aan te passen. Dit omdat als ik het zo zou laten zoals ik het eerst had bedacht een naad zou hebben tussen de kap en de achterwand en ook nog een naad zou hebben tussen de achterwand en de staart. Door de achterwand aan de staart vast te maken is er alleen nog maar een naad tussen de kap en de staart en als bonus krijgt de staart nog iets meer stevigheid.

In de onder helft van de achterwand is een rechthoekige opening gemaakt. Aan de bodemplaat van de kap heb ik een strook styreen geplakt van precies die breedte zodat de kap niet meer zijdelings kan gaan schuiven. De vierkante opening zal worden gebruikt om wat bedrading voor verlichting door te voeren van de staart naar de romp. Dus toch nog weer even opnieuw aan het plamuren en schuren.

Ook had ik nog een kleine tegenslag. Na het plaatsen van de motoren had ik de overgang tussen de motoren en de vleugels afgewerkt met wat plamuur. Hierdoor moest er nog even een laagje grondverf over. De spuitcabine welke ik heb is voor het mooie alleen net te klein om zo'n groot model als een vliegtuig in te spuiten. Dus bij het spuiten van de vleugels maakte er één een duik naar de grond waarbij een motor de grond raakte en daardoor open scheurde. Opnieuw lijmen zonder te demonteren kon wel maar werd niet mooi. Dus maar besloten de motor voorzichtig te demonteren om deze daarna opnieuw in elkaar te zetten en weer terug te plaatsen. Al snel een paar dagen extra werk met het wachten tot lijm en plamuur weer goed droog is. Volgende keer toch maar elke vleugel apart in de spuitcabine doen.


Nu de Oranjemolen af is ga ik weer verder met vooral het Plan Vliegtuig project.
Met het mooie weer van de afgelopen dagen heb ik nog even de laatste puntjes in de spuitplamuur kunnen zetten. En omdat ik al had gemerkt dat geel erg slecht dekt op de grijze primer ook maar de delen die geel moeten worden van een witte primer voorzien. En daarna ook maar van een eerste laag geel.



Johan

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4252
    • Filmpjes op YouTube
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #37 Gepost op: 22 april 2021, 12:08:47 »
Ah, fijn dat er weer voortgang zit in het project!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #38 Gepost op: 22 april 2021, 13:04:23 »
de vertraging is je vergeven omdat je zo'n mooi molentje gebouwd hebt  ;D
en wat betreft dit treintuig, weer goed bezig! is dit trouwens zelf gemengd geel op basis van valejo?
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Windhoven
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #39 Gepost op: 22 april 2021, 13:24:06 »
Nog niet. Dat wilde ik bewaren voor de laatste laag.
[edit]
Wat ik nu heb gebruik is alleen 71.002 Medium Yellow. Als ik daarvan een druppel op een wattenstaafje doe dan komt het naar mijn idee al vrij dicht in de buurt van de Roco Plan T.
Ik heb alleen met wit en geel altijd ruzie met spuiten. Waar andere kleuren bijna direct 'droog' zijn na het spuiten blijven wit en geel altijd langer nat en gaan deze eerder lopen.
[/edit]
« Laatst bewerkt op: 22 april 2021, 14:39:27 door NL-modelspoor »
Johan

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #40 Gepost op: 22 april 2021, 20:03:10 »
ik denk niet dat je de enige bent ;) mijn ervaring met vooral geel is dat je het zo slecht dekt dat je de neiging hebt er teveel tegelijk op te spuiten.. met alle gevolgen van dien.
bij beide kleuren kan ik je motip witte primer aanbevelen. in mijn hondekop topic staat een voorbeeld hoe dat eruit ziet. door die witte primer heb je veel minder nodig om het te laten dekken. je moet het zo zien dat de witte primer als het ware door het geel heen "straalt". ik weet niet goed hoe ik dat uit moet leggen. het effect is in ieder geval wel dat het al sneller dekt waardoor je er minder op spuit ;)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Windhoven
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #41 Gepost op: 09 mei 2021, 21:23:29 »
Soms zit het mee soms zit het tegen. Vandaag nog even de elektronica erbij gepakt om te testen voor Plan Vliegtuig. Helaas blijkt het licht van een van de navigatielichten niet op de juiste plaats de vleugel te verlaten. Dat moet worden aangepast en dat na al een paar dagen bezig te zijn geweest om één van de landingslichten aan te passen. Maar het moet wel goed zijn. Als dit is aangepast kan met een gerust hart de verf erop.  :angel:
Johan

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Windhoven
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #42 Gepost op: 17 mei 2021, 20:11:16 »
De verlichting in de vleugels in hersteld. Kunnen we weer verder met de gele verf. Nu had ik een mooi Vallejo kleuren mengsel doorgekregen. Wanneer ik dat mengsel maak en het met een druppel verf vergelijk op het model dan komt de kleur aardig dichtbij de Roco kleur. Alleen na het airbrushen blijft de kleur veel lichter.  :(
Johan

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #43 Gepost op: 17 mei 2021, 20:37:58 »
soooo! dat is licht!  :o ik neem aan dat je het goed gemengd hebt. dit is wel erg licht pfff lijkt in de verste verte niet op het spul dat ik jou gelinkt had.
hoe dat nu weer kan.. ?
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Windhoven
Re: Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig
« Reactie #44 Gepost op: 17 mei 2021, 21:18:43 »
Ach met een regenbui en bewolking tussendoor moet je ook niet willen verven. Met echt goed daglicht op een zonnige dag kan je veel beter de kleur inschatten. En ja het was wel e gelinkte mengverhouding. Komt wel goed. Nog een paar hele dunne laagjes erover doen. Wat ik zeg als ik een druppel van de verf pak en op het model doe dan kwam het wel heel dichtbij.
Johan