Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3 januari NVBS oliebollenrit door Seinhuis
Vandaag om 00:25:28
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
04 December 2025, 23:38:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
04 December 2025, 23:17:21
Eindstation Daarhuizen door HenkN
04 December 2025, 23:07:38
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
04 December 2025, 22:51:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 December 2025, 22:51:06
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
04 December 2025, 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 December 2025, 21:14:26
Rondom Charlois door NS264
04 December 2025, 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
Wat is dit voor component door 008200
04 December 2025, 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
04 December 2025, 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
04 December 2025, 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
04 December 2025, 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
04 December 2025, 16:05:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
04 December 2025, 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
04 December 2025, 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
04 December 2025, 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
04 December 2025, 14:22:34
Rail away door Eric v C
04 December 2025, 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
04 December 2025, 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
04 December 2025, 13:45:21
US diorama in H0 door Wim Vink
04 December 2025, 11:05:22
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Dg bouwen voor n00bs op herhaling maar dan in Nul!  (gelezen 21870 keer)

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - Dg bouwen voor n00bs op herhaling maar dan in Nul!
« Reactie #15 Gepost op: 22 April 2008, 20:45:54 »
Nu de bierwagens staan te wachten opaanvullende onderdelen weer een beetje verder met de Dg. Wat mij nog niet duidelijk is, is wat er nou aan remwerk onder moet zitten?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Dg bouwen voor n00bs op herhaling maar dan in Nul!
« Reactie #16 Gepost op: 22 April 2008, 20:48:22 »
gewoon normaal niks-aan-de-hand-remwerk, dus 2 blokken per wiel... niks speciaals aan verder zover ik weet.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - Dg bouwen voor n00bs op herhaling maar dan in Nul!
« Reactie #17 Gepost op: 22 April 2008, 21:08:21 »
dus die grote tank uit het midden maakt plaats voor de gastank, kleine tank in het midden hoort bij het remwerk, en die grote beugels voor de remblokken verwijnen ook( duitse constructie?

groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Dg bouwen voor n00bs op herhaling maar dan in Nul!
« Reactie #18 Gepost op: 22 April 2008, 21:12:02 »
uh... geen idee, voor dat soort feitjes moet je originele tekeningen hebben en die heb ik dus niet... alleen een materieelboekschets en een foto, dus daar moeten we t mee doen. Nou zal dit wagentje ook wel weer op het onderstel van een oud rijtuig gezet zijn dus het zal vermoedelijk nogal overeen komen met het remwerk van een C5.

modelspotter

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Dg bouwen voor n00bs op herhaling maar dan in Nul!
« Reactie #19 Gepost op: 22 April 2008, 21:28:21 »
Voor de 0 bouwers wat pagina's uit het boek Wagens en rijtuigen van de NS door J.G. Suijk, ooit CTM Zwolle, op www.spoorinfo.nl/remmen.htm

Onder een beremde wagen moeten in ieder geval zitten:

- hulpreservoir
- tripleklep
- remcilinder
- treinleiding (voor de samengeperste lucht)
en afhankelijk van de toegepaste rem, verstelinrichtingen met diverse handels aan de onder/buitenzijde:
- GP Goederentrein/Personentrein instelling
- LB Leeg/Beladen (tenzij wagen is voorzien van een automatische lastwisselkast)
- PM Plain/Mountain (vlakland/bergland)
met het benodigde stangenstelsel.
Tenslotte een loskleptrekker om het hulpreservoir te ontluchten.

Verder zit er een doorgaand trekwerk onder met in het midden van een wagen het voluutveerpakket. Een wagen wordt doorgaans via de koppeling NIET aan de bufferbalk getrokken (zou gezien de gewichten direct vervormen) maar in het midden via de aan het frame gemonteerde voluutveer. Bij ketelwagens en kuilwagens is wel sprake van een niet doorgaand trekwerk en vindt de trekkracht plaats op achter de bufferbalk aangebrachte profielen.

Modelspotter

« Laatst bewerkt op: 22 April 2008, 22:26:18 door modelspotter. Reden: vautjes en aanvullingen »

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - Dg bouwen voor n00bs op herhaling maar dan in Nul!
« Reactie #20 Gepost op: 22 April 2008, 23:20:50 »
modelspotter, zeer bedankt voor deze nuttige info!
volgens het materieelboek was de Dg uitgerust met een Westinghouse rem, dus er hoeft niet in mijn onderstel gesneden te worden
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Dg bouwen voor n00bs op herhaling maar dan in Nul!
« Reactie #21 Gepost op: 23 April 2008, 11:00:01 »
In hoeverre t onderstel van deze Dg aan al die modernere normen voldoet is maar de vraag, want de SS bouwden hun Dg's zoals gezegd op oude rijtuigonderstellen, de bak is uit 1911 of daaromtrent, maar t onderstel kan best uit 1865 zijn of zo... Het is dan later wel aangepast maar toch.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - Dg bouwen voor n00bs op herhaling maar dan in Nul!
« Reactie #22 Gepost op: 23 April 2008, 11:38:12 »
Floris, wat zie jij aan remwerk zitten op de beruchte foto in het boek? ;D ;
ook vangbeugels?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Dg bouwen voor n00bs op herhaling maar dan in Nul!
« Reactie #23 Gepost op: 23 April 2008, 15:14:37 »
Vangbeugels zie ik niet... er is sowieso weinig van te zien, t is allemaal erg zwart en erg schaduw.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - Dg bouwen voor n00bs op herhaling maar dan in Nul!
« Reactie #24 Gepost op: 23 April 2008, 15:29:23 »
dat dacht ik ook, ik jank ze er af
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Dg bouwen voor n00bs op herhaling maar dan in Nul!
« Reactie #25 Gepost op: 23 April 2008, 15:34:19 »
Ach ja, veel maakt t niet uit ook... de dichte asbalansen vallen meer op en zijn ook fout, maar ach, er komen toch treeplanken voor en zo...

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Dg bouwen voor n00bs op herhaling maar dan in Nul!
« Reactie #26 Gepost op: 23 April 2008, 16:34:59 »
Dat heet toch 'beunen' of zo... ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - Dg bouwen voor n00bs op herhaling maar dan in Nul!
« Reactie #27 Gepost op: 23 April 2008, 16:37:22 »
jazeker! ;D ;D ;D ;D
zowel in nul als in h0 blijven het knakenbakkies
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - Dg bouwen voor n00bs op herhaling maar dan in Nul!
« Reactie #28 Gepost op: 15 July 2008, 14:16:22 »
Nieuw project is een HSM veewagen met remhuisje.

tekeningetje uit het materieelboek:



en een plaatje van MK modelbouwstudio schaal h0:



Met behulp van bovenstaande schets werd een zo goed mogelijke tekening gemaakt, om e.e.a. zo strak en dus snel mogelijk te bouwen, basismateriaal styreen: plaat van 1mm met planken motief en de bekende stripjes, profielen enz. Foto's spreken voorzich:







alweer wat verder: de bak zit geheel in elkaar, er zit een plak lood verstopt in de bodem, een tussenvloer voor de stevigheid. het onderstel heeft open balansijzers, bufferplaten en dwarsplaten. Remhuisje zit ook in elkaar, echter het pas maken (wordt nog een hele klus!)van het gedeelte wat op de het dak kan pas plaatsvinden als het dak er op zit.
Wel twijfel over de schetsplaten op de hoeken van de wanden, kom steeds meer aanwijzingen tegen dat deze pas in de NS tijd zijn aangebracht, wie weet meer?






groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - Dg bouwen voor n00bs op herhaling maar dan in Nul!
« Reactie #29 Gepost op: 26 July 2008, 21:16:58 »
updatetje:
gisteren aan de slag met spuitbusjes van Tamiya:





groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/