Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
  

Auteur Topic: Knooppunt aan de Twentelijn  (gelezen 26626 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #30 Gepost op: 18 april 2020, 15:25:07 »
Ja kan, door een lat langs de rail te leggen, heel strak een recht stuk fabriceren.
Aan het begin van een "strek" de rails vastzetten en aan het eind ook. Dan heb je een mooie lijn er tussen. (y)
Bochten is wat anders uiteraard. Anders een mal fabriceren die de boogstraal heeft van de dwarsligger uiteinden.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #31 Gepost op: 18 april 2020, 17:07:24 »
Dit draadje had ik nog niet gezien.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #32 Gepost op: 04 mei 2020, 21:17:04 »
Inmiddels zijn de ECoS Terminals gearriveerd en heb ik afgelopen periode een bezetmelder via zo'n Terminal kunnen aansluiten op de ECoS Centrale. Ik heb drie secties bekendgemaakt in iTrain. Dat was erg grappig: sectie 1 werkt vlekkeloos, sectie 2 geeft nooit een bezetmelding en sectie 3 geeft constant een bezetmelding.

Daaruit vloeien per sectie natuurlijk een paar "todo's" voort:
1. geen actie;
2. op zoek naar onderbreking van de verbinding tussen de sectie en de bezetmelder. Ik gok erop dat er weer een kabelschoentje is losgeschoten. Die ga ik dan solderen;
3. op zoek naar een spookmelding. Dat is vervelender, want daarvoor zal ik waarschijnlijk alle rails moeten loshalen op zoek naar die ene niet volledig doorgeslepen verbinding of niet goed weggebogen doorgeknipte verbinding.

Jammer dat het niet ineens feilloos werkt, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Des te meer voldoening heb ik ervan als het na al het zwoegen wèl werkt.

Wellicht leuk eens onder het tafeloppervlak een kijkje te nemen. In de analoge periode had ik een systeem bedacht waarbij alle bedrading naast de rails van de schaduwstations liep. Dat ging op zich prima. Zolang de draden niet te dik zijn kun je er rustig rails overheen leggen. De draden zullen dan in de isolatielaag verzinken, dus daar heb je met rijden geen last van. Bovendien gingen de draden toen een korte weg: van een schakelrail naar het sein en wissel van het eigen en naastliggende spoor en een voedingsdraad van elke trafo naar een specifiek blok (1:1 dus). Nu er flink meer vermogen wordt geleverd door één bron (de ECoS) dan ik ooit met de trafo's zou bereiken heb ik besloten dikkere draden te gebruiken voor de ringleiding en ook de terugmelding. Dat betekende dus gaatjes boren en een manier bedenken om de draden mooi onderlangs te geleiden. Ik zie vaak bij anderen dat men van die plastic bindruggen voor boeken gebruikt. Nu heb ik wel eens zitten prutsen met die dingen om een boek ingebonden te krijgen. Dat leek me een boel frustraties op te leveren, dus ik ben op zoek gegaan naar iets anders. Ik zag dat iemand metalen oogjes gebruikte en daar heb ik een variant op bedacht die me wat gemakkelijker leek: oogjes die aan één zijde open zijn.



Misschien heb ik het idee wel gejat van iemand, ik weet het niet meer. In ieder geval heeft dat als voordeel dat ik snel draden kan aanleggen en verwijderen zonder een heleboel narigheid. De oplossing met ductape uit een vorig bericht is trouwens ook goed te zien op onderstaande foto. Wellicht is dat niet de beste oplossing. Ik ben hier bezig de eerste bezetmelder aan te sluiten. Fase en 0 moeten er nog aan. Dat is niet de meest handige volgorde weet ik inmiddels: eerst fase en 0 aansluiten verdient de voorkeur, zodat je elke bezetmeldsectie kunt testen zodra je die hebt aangesloten.



Verder was er zoals gemeld activiteit op het gebied van produceren van bovenleidingportalen. Meekomen in het geweld van sommige professionele bovenleidingportaalbouwers (3x woordwaarde) heb ik inmiddels opgegeven. Het bouwen van geloofwaardige Nederlands bovenleidingportalen is de doelstelling. Deze van Sommerfeldt komen vrij aardig in de buurt en dat is vooralsnog genoeg. Inmiddels heb ik er acht gemaakt.



De rechter is het tweede exemplaar (het eerste leek helemaal nergens op - uit de hand en zonder mal gesoldeerd). Het soldeerwerk is nog veel te grof naar mijn smaak, maar beter kreeg ik het niet. Inmiddels is mijn techniek wat verbeterd. Links is het achtste en daarmee voor nu het laatste exemplaar te zien. Die is ook niet perfect, maar wel een stuk beter. Wellicht krijg ik die met het verf- en schuurwerk wel mooi strak. Ik denk erover de bovenste isolatoren vòòr het verven te verwijderen en daarna de pinnetjes die erdoorheen zitten te verlijmen ipv solderen.



Dit is de mal die ik gebruikt heb. De bouwtekening is op een houten balk vastgezet. In werkelijkheid is de tekening niet zo vergeeld. Op de hoekpunten zijn kopspijkertjes ingeslagen, zodanig dat de maststaanders en liggers erdoor gefixeerd worden. Het fabriceren van een H-balk ligger uit twee meegeleverde U-balkjes is nog een hele uitdaging voor me. Ik maak er nu eigenlijk geen H-balk van, maar soldeer de beide U-balkjes aan elkaar waar de isolatorstandaardjes (heten die dingen zo) moeten komen. Uiteindelijk worden ze beter met elkaar verbonden als ze ook aan het verbindingsstuk van de palen worden gesoldeerd. Heeft iemand een tip hoe dat beter kan?



Aan de hand van één rijdraad die ik ooit gekocht heb om een idee te krijgen heb ik de acht portalen eens over de baan uitgelegd om te kijken hoe ver ik er nu mee ben. Ik moet er nog wel een flink aantal bouwen denk ik. Voorlopig heb ik nog voorraad, want mijn wederhelft heeft me er de afgelopen verjaardagen telkens een aantal cadeau gedaan, tweesporig en eensporig. Die laatste zijn voor het aan te leggen industriespoor in de binnenbocht. Daar zal zo af en toe een E-loc worden geparkeerd die in reserve staat om de internationale treinen over te nemen van de Br. 216's en 220's die ermee uit Duitsland aankomen.
Ik kijk vol afgunst naar de activiteiten van sommige profi bouwers hier op de fora, die schijnbaar moeiteloos de meest fantastische portalen uit de hoge hoed toveren. Ik wilde dat ik die techniek ook al bezat, zodat ik het viersporige deel van mooie viersporige Nederlandse portalen kon voorzien. Ik ben bang dat dat er nog even niet in zit, dus zal het wel 2x tweesporig worden. Later (als ik groot ben ;D) kan ik het dan nog wel eens aanpassen.

Het plan voor het vervolg is als volgt. Als eerste sectie voor sectie de baan rond krijgen. Daarmee bedoel ik dat ik een volledig gedetecteerd rondje kan rijden. Vervolgens ga ik alle schaduwstations spoor voor spoor van bezetmelding voorzien. Deels (schaduwstations A en E) kan dat op de nu geïnstalleerde Terminal. De rest gaat op een tweede Terminal die ik met een UTP-kabel aan de eerste kan doorlussen.
De volgende stap wordt het werkend krijgen van de wissels. Ik weet dat er drie zijn met een defecte aandrijving, maar niet meer welke. Die moet ik dus eerst opsporen en vervolgens een geschikte decoder vinden om de wissels aan te drijven. Ik wil voor de voeding van de wissels gebruik gaan maken van een analoge trafo die ik toch al ruim voorhanden heb. Op die manier hoop ik de voeding van de baan te ontzien. Ik moet me hier nog beter in verdiepen.

Requirements voor de decoder waren:
1. Compatible met de ESU ECoS2. ESU-producten hebben mijn voorkeur vanwege de (beste kans op) compatibiliteit;
2. Geschikt om met analoge voeding van de wissels te kunnen omgaan, bij voorkeur zowel fase als 0;
3. Om kunnen gaan met de magneetschakelaars van de wissels. Ik ben van plan de originele aandrijving van Märklin te blijven gebruiken, dus die niet te vervangen door servo's. Ik calculeer in dat er af en toe eentje stuk gaat. Tot nu toe is dat altijd kostenloos omgeruild. Ik zorg om die reden dat ik altijd goed bij de wissels kan.

De keuze is gevallen op de ESU SwitchPilot V2. Inmiddels is de bestelling onderweg vermoed ik.


1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Knooppunt aan de Twentelijn (vh Bouwen met weinig bouwgelegenheid)
« Reactie #33 Gepost op: 05 mei 2020, 22:37:18 »
Vandaag heb ik me "in alle vrijheid" gestort op baanwerkzaamheden:

- Het aanleggen van de tweede Terminal met drie bezetmelders onder de schaduwstations B en C. Die worden dmv een UTP-kabel verbonden met de eerste Terminal, die op zijn beurt weer in verbinding staat met de ECoS. Helaas net niet helemaal afgekregen voor het kinderbedtijd was: de bezetmelders hangen nog niet fysiek aan de Terminal en de Terminal nog niet aan de UTP-kabel. Alle benodigde bekabeling is wel aangelegd. Ook mist van de voeding van de bezetmelders het laatste stukje van de fase nog, dus een kwestie van draadjes op lengte knippen, gepast strippen en vastschroeven. De 0 is wel volledig aangesloten.
- De spookmelding in de bezetsectie in mijn vorige bericht heb ik gevonden en opgelost. Ik was al bezig de hele sectie te demonteren om alle railstukken stuk voor stuk te inspecteren toen mijn zoon (8 jaar) meende te zien dat het draadje van de melder verkeerd was aangesloten. Hij had gelijk... direct aan de massa :-\ Sectie 2 heb ik nog niet verder bekeken. Ik vermoed dat dat gewoon solderen wordt, dus zodra de bout toch aan staat neem ik dat direct mee.
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2020, 22:39:40 door 1200blauw »

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
    • Windhoven
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #34 Gepost op: 05 mei 2020, 22:44:19 »
^^ Ik soldeerde de twee U profielen ook nooit aan elkaar. Ik schoof ze altijd tussen die houders aan de mast en door ze daar aan te solderen werd het op die punten een geheel. Eigenlijk dezelfde manier dus. Met het erop klemmen van die isolatoren bovenop hou je de twee U-profielen ook alweer wat beter bij elkaar.

De derde foto uit reactie #32 daar zit de rechter paal van het rechter portaal een kwart slag gedraaid.
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2020, 22:49:18 door NL-modelspoor »
Johan

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #35 Gepost op: 06 mei 2020, 09:09:10 »
Solderen is duidelijk niet je ding. Maar de portalen kun je ook prima lijmen met secondelijm o.i.d.. Even goed ontvetten (beetje Cif en een tandenborstel), te lijmen delen in elkaar zetten en de lijm laten vloeien.

Gr, Ben.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #36 Gepost op: 16 mei 2020, 23:42:27 »
Ik loop hier een beetje achter in de verslaggeving geloof ik. Hoog tijd voor een update dus.

Ik was een poosje geleden aan het worstelen met de loopeigenschappen van mijn bruine Roco 2200. Ze liep haperend, dan weer snel, dan weer langzaam, opeens stilstaan. De decoder werd ook warmer dan gebruikelijk had ik de indruk. Dat is vrij lastig als je de loc gebruikt in een vierspan om een ertstrein te trekken. Ik kon er niet goed de vinger op leggen waar dat nou aan lag (half overleden decoder of probleem met de aandrijving, van alles geprobeerd maar geen eenduidige oorzaak), dus uiteindelijk besloten de loc weg te brengen naar de vakman. Na een aantal weken geen bericht doordat er een wachtrij was bij de reparatieafdeling en nog wat meer kwam het hoge woord eruit: de kap is gesneuveld bij het openmaken. Mijn dierbare locje was overleden!  :(
Dit locje was vooral bijzonder voor mij, omdat ik met haar voor het eerst durfde aanpassingen te doen, zowel cosmetisch als technisch. Ik heb daar veel van geleerd. Daardoor was ik bijzonder trots op specifiek dit exemplaar. Misschien leuk alle aanpassingen eens op een rijtje te zetten met een knipoog:


Tijd voor een in memoriam  :D




Dit is de loc in de staat zoals ik haar kocht, circa 15-20 jaar geleden. Het is zoals gezegd een model van Roco van NS 2275, de bekende laatste bruine 2200 van NS. Op de achtergrond haar twee grijsgele zusters, 2225 en 2305 die oorspronkelijk gedrieën de ertstrein trokken. Die bestaat uit 33 vierassige zelflossers van Märklin, best een uitdaging. Het kwam regelmatig voor dat één van de locs destijds op mijn analoog gestuurde baan met M-rails even stokte een vanwege kortstondige stroomonderbreking. Dat leidde regelmatig tot ontsporingen vanwege het gewicht van de trein. Aanschaf van een vierde loc loste het probleem niet op, al werd de trekkracht wel aanzienlijk verbeterd. Daarop werden de locs alle voorzien van stroomvoerende koppelingen. De vier slepers werden op die manier gekoppeld en dat zorgde voor een veel vloeiender loop. Toevallig heb ik van 2275 geen foto's van de aanpassing, maar wel van één van haar zusters. Ik gebruikte blauwe draden, omdat ik geen zwarte draden beschikbaar had op dat moment. Daar heb ik me later nog vaak aan gestoord, maar zodra de combinatie op de rails stond zag je het eigenlijk niet meer. Voor de foto is het wel lekker duidelijk :D De vierde, later aangeschafte loc heb ik gedaan met dunne zwarte draad. Dat zag er beter uit.



Nu heeft Roco dit model niet van erg felle schijnwerpers voorzien. Schemerlampjes of sfeerverlichting zou ik een betere benaming vinden. Daar moest dus ook wat aan gedaan worden. Digikeijs, toen nog Digirails, had daarvoor hele aardige setjes in de handel en daarvan werd er eentje aangeschaft. De licht-"geleider" werd gedemonteerd en met Micro Kristal Klear nieuwe lensjes vervaardigd.



De bedrading van het Digikeijs-printje werd gesoldeerd op de printplaatjes van de loc. Ik koos ervoor dat maar aan één zijde te doen, omdat ze toch altijd in vierspan zou rijden. Ik was bijzonder tevreden met en trots op het resultaat, omdat het zoals gezegd de eerste keer was dat ik zelf aan mijn locs durfde te prutsen.


Frontsein


Sluitsein


Rangeersein

Alles functioneerde zoals ik het bedacht had!

Ik besloot haar meteen grondiger aan te pakken, want de plakletters voor het aanduiden van bedrijfsnummer 2275 zijn zò 1990... en ik rijd natuurlijk Tp.IVa (1970-'80). Er moesten dus nummerschildjes komen. Ik koos voor nummer 2311, omdat die in een groot deel van de jaren '70 nog bruin was en bovendien gespot is in combinatie met grijsgele 2200's voor een ertstrein. Dat laatste is vastgelegd op deze foto van Gerard van Vliet uit 1973 (destijds gebruikt in het bouwdraadje met zijn toestemming):



De foto geeft mooi het tijdsbeeld weer. Ger Knijff was me terwille door de juiste nummerschildjes beschikbaar te stellen, hetgeen uiteraard vergoed moest worden met een bescheiden financiële geste.



De oude nummers werden met een typemachinegumpotlood voorzichtig verwijderd. Dat werkt vergelijkbaar met een glasvezelpotlood, maar zonder het gevaar van afbrekende en wegspattende glasvezels. Af en toe raakt het gummetje verstopt met lakresten. Even over een stukje papier gummen lost dat probleem snel weer op. Ik heb het sindsdien vaker op deze manier gedaan en bn er tevreden over. Ik vind het erg fijn werken. Vervolgens werden de schildjes op de plaats van het oude nummer geplakt.





Ook al het duw- en trekwerk uit de bekende zakjes werd gemonteerd en de uitlaatdemper op het dak omgekeerd.  Ik ben er ook nooit op aangesproken vreemd genoeg. Over het algemeen zijn we toch op de details, nietwaar?
Hoewel ik vrij zeker wist dat 2311 in haar bruine periode geen zwaailicht heeft gehad besloot ik het toch te monteren. Anders bleef er zo'n lelijk gat op haar voorhoofd over.



Zo ging ze overal mee naartoe, meestal in gezelschap van haar drie grijsgele zusterlocs. Ook op de stamtafelbijeenkomsten van de buren werden ze regelmatig gespot:


Stamtafel 25-03-2018 by sniperworks on Flickr, gebruikt met toestemming.

Ook op de beursbanen van M-Track Groep waren de gezusters altijd een bezienswaardigheid, 2311 trots voorop en haar companen er trouw achteraan. Tientallen kinderen hebben het aantal zelflossers geteld dat ze met z'n vieren trokken. Het was een imposant gezicht. De laatste keer op de beurs in Zutphen begonnen de problemen met 2311. Toen heb ik daardoor het vierspan moeten vervangen door 1206, als achterste te zien op onderstaande foto.



Nu is ze er niet meer, overleden tijdens een correctieve operatie die juist haar leven had moeten verbeteren. Ze zal nooit meer een ertstrein trekken. Haar drie zusters blijven ontredderd achter. Ze zullen zonder haar verder moeten...

Nu heb ik natuurlijk wel een probleem, want ik kan de tractie niet missen. Ik heb een paar dagen de beschikking over een andere 2200 van Roco. Dat was volgens de winkelier een tiptop-exemplaar. Enige probleem is dat het een 2-railer is en dat rijdt zonder wat maatregelen niet zo goed bij mij. Nu kan ik natuurlijk de overleden 2311 opknappen met de tweerailer, maar ik zit even op een ander scenario. Mijn 2311 maakte deel uit van het kwartet 2200's die samen de ertstrein trokken uit IJmuiden over Hengelo naar Duitsland (jaja :D). Die zijn zoals hierboven al te lezen was allen met elkaar verbonden dmv stroomvoerende koppelingen. Het plan is bij de gelijkstromer één zijde van de stroomafname  los te solderen en die zijde te verbinden met de ski van een volgende loc via de stroomvoerende koppeling. Ik heb natuurlijk een voorbeeld van welke draden ik dan moet omleiden. Volgens mij zijn motor en decoder hetzelfde. Ook mijn 2311 had een Zimo DCC, dus geen multiprotocol. Ik kan me ook niet voorstellen dat Roco een andere motor voor de 3-railer dan voor de 2-railer zou gebruiken als dat niet strikt noodzakelijk was. Die noodzaak zie ik niet. Dat wordt weer een projectje :) :thumbup:
De overleden 2311 is weer thuis. Ze ligt opgebaard op de eetkamertafel.



Er is rondom schade, maar vooral het cabinegedeelte is er ernstig aan toe. Opvallend is dat ook het draaistel aan de sleperzijde compleet loshangt. Dat is vooral spijtig omdat dit draaistel ten opzichte van de tweerailer flink afwijkt en dus niet hergebruikt kan worden. Aan die kant is de kap ook niet onbeschadigd gebleven. Het is duidelijk dat ze alleen nog voor onderdelen gebruikt kan worden. Zowel kap als draaistel met sleper lijken verloren. Helaas zijn ook de zwaailichten aan beide kanten afgebroken op een niet herbruikbare manier.

En dan hebben we natuurlijk de vervanger, oorspronkelijk bedoeld als donor, maar dat kan niet anders dan andersom lijkt me.



Daar is ze. Ze kijkt met enig afgrijzen naar haar overleden soortgenoot. Tiptop is ze niet, maar eerder in vergelijkbare of mindere conditie dan 2311 was. Maar goed, beter gaat het niet worden ben ik bang. De gemonteerde onderdelen uit het bekende onderdelenzakje gaan er gelukkig gemakkelijk af heb ik gemerkt. Dat is vooral fijn omdat ze ehmmm... anders zijn aangebracht dan ik destijds had gedaan ;)

Wordt vervolgd...
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2020, 11:33:50 door 1200blauw »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #37 Gepost op: 17 mei 2020, 09:21:04 »
Gecondoleerd.  :(  ;D

Van de 2275 is bekend dat er een probleem was met het kunststof: broos na verloop van tijd. Hier mijn exemplaar.....



.......waarvan de kap in 2012 in stukken brak bij het afnemen. Maar jouw lokje lijkt me van de tafel geduveld gezien ook de overige schade.
Het frame van de 2-railer die de winkelier je gaf wijkt aan de onderzijde af van de 3-railer: om de ski bewegingsruimte te geven moet er ruimte gefreesd worden in de dieseltank.



Overigens: van dat 4-voudig tractie rijden "met de hand" wordt de motor zwaar belast. Daar ligt ongetwijfeld de oorzaak van het gestotter.

Gr, Ben.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #38 Gepost op: 17 mei 2020, 14:17:38 »
Maar jouw lokje lijkt me van de tafel geduveld gezien ook de overige schade.

Jij zegt het... Ik moet afgaan op wat de winkelier me vertelt. Ik vind het ook veel schade voor alleen een kapbreuk.

Het frame van de 2-railer die de winkelier je gaf wijkt aan de onderzijde af van de 3-railer: om de ski bewegingsruimte te geven moet er ruimte gefreesd worden in de dieseltank.


Dat is me bekend. Ik heb jouw draadje destijds met buitengewone belangstelling gevolgd. Ik meende dat je uiteindelijk dat onderstel met Jan K. had geruild toch?

Overigens: van dat 4-voudig tractie rijden "met de hand" wordt de motor zwaar belast. Daar ligt ongetwijfeld de oorzaak van het gestotter.

Dat is goed mogelijk. Zou multiple rijden digitaal beter gaan denk je? Ik heb er destijds bij aanschaf op gelet dat de locs technisch identiek zouden zijn. Daarom zijn ze ook alle vier min of meer uit dezelfde productierun (2305 en 2275 een jaartje ouder dan 2224, een omgenummerde 2225, en 2225). Ze reden alle vier analoog precies even snel, daar heb ik uitdrukkelijk op gelet.

Inmiddels zijn we een stukje opgeschoten. Ik heb de kap van 2275 ("de nieuwe") gehaald om eens te kijken hoe het er aan de binnenkant uitzag. Aangezien ik daarvoor een deel van de accessoires toch al moest verwijderen heb ik haar maar direct helemaal gestript van de fantasieversiering.



Tot mijn verrassing trof ik niet de verwachte Zimo-decoder aan, maar een voor mij onbekend exemplaar. Ik denk dat het een Lenz is. Ik realiseerde me later dat de tweerailers destijds ook zonder decoder zijn uitgeleverd. Dit zal dus waarschijnlijk één van die exemplaren zijn. Omdat ik bij voorkeur alle locs technisch gelijk houd betekent dat een verandering in de plannen. Ik ga de decoder uit 2311 over te zetten in de hoop dat het niet die decoder was die in 2311 de problemen gaf. Gezien ook de opmerking van Ben zou dat zomaar eens de juiste conclusie kunnen zijn. De test later zal het uitwijzen.


Nog even de losse onderdeeltjes in beeld.

Het plan om de zwaailichten van 2311 ook over te zetten naar de vervangende loc wordt wel wat lastig. Zoals gezegd zijn ze niet netjes van 2311 gekomen. Bij de 2275 zijn ze niet bijgeleverd. Bovendien heeft de vorige eigenaar een poging gedaan de gaatjes te dichten en dat is niet helemaal lekker gegaan.



Ik ben er niet tevreden mee hoe dat er nu uitziet, maar eerst maar eens proberen technisch alles op orde te krijgen, dan kijken we daar later wel eens naar.

Aangezien 2275 geen sleper gaat krijgen, maar gevoed gaat worden via de koppelingen door de andere locs leek het mij een goed idee haar niet vooraan in het kwartet te laten rijden, maar ergens in het midden. Op die manier krijgt ze prik van twee kanten en dat zal de betrouwbaarheid alleen maar ten goede komen. 2311 had aan de voorzijde de Digikeijs-set en het volledige hang- en trekwerk. Bovendien was aan die kant de NEM-schacht verwijderd. Haar vervangster gaat in het midden meerijden, waardoor één van de gezusters de koppositie moet gaan overnemen. Aangezien 2224 en 2225 beiden van A-sein zijn voorzien en het Digikeijs-setje momenteel omgekeerd L toont, komt daarvoor alleen 2305 in aanmerking. Dat is altijd de laatste in de rij geweest. Deze exercitie heeft dus gevolgen voor drie locs:

- 2275 krijgt de nummerschildjes van 2311, moet elektrisch worden aangepast voor 3-railbedrijf en wordt aan beide zijden voorzien van stroomvoerende koppelingen. De decoder uit 2311 wordt overgeplaatst naar deze loc.
- 2224 gaat verhuizen naar de laatste positie. Zij moet één van de stroomvoerende koppelingen, die aan cabinezijde, afstaan aan 2275. Dat is de kant waar straks de trein aan hangt en die willen we natuurlijk niet onder stroom. Aangezien ik dan toch bezig ben vervang ik meteen overblijvende lelijke blauwe draad door een mooie dunne zwarte.
- 2305 wordt het nieuwe boegbeeld. Zij is al aan één zijde van stroomvoerende koppelingen voorzien (en niet aan twee, omdat ze de laatste in de rij was). Het Digikeijs-verlichtingssetje uit 2311 wordt bij haar ingebouwd.

Het aanpakken van de techniek heeft zoals gezegd prioriteit. Dat betekent dus omzetten van de bedrading van tweerail- naar drierailconfiguratie. Zoals elders al door een deskundige gesuggereerd is het een goed idee de bedrading van de ene zijde van de wielen bij te prikken bij de andere. Op die manier wordt de loc geschikt voor massadetectie en heeft een betere stroomopname. Zo gezegd, zo gedaan. Bovendien blijkt dit ook de oplossing te zijn die Roco zelf heeft toegepast, zo zag ik bij de 2311. Natuurlijk is ook de stroomvoerende koppeling huifzijde overgezet en met een draadje aan de positie op de printplaat gesoldeerd waar voorheen de "tweeraildraad" zat. In tweede instantie volgde ook cabinezijde natuurlijk, met de koppeling van 2224.



De decoder uit 2311 wordt ingeprikt in de daarvoor bedoelde socket en een bescheiden proefritje gemaakt, gekoppeld aan 2305. Dat ging prima.

De nummerschildjes van wijlen 2311 moeten worden veiliggesteld. De waren ooit aangebracht met Micro Kristal Klear. De kap, of wat daarvan over was, heeft een nachtje liggen weken in een waterbadje met een drupje Dreft (genoeg voor de hele vaat ;D). Daarna kwamen ze er met lichte overredingskracht keurig netjes af.



Natuurlijk moest 2275 eerst van haar identiteit ontdaan worden. Dat gebeurde met het typmachinepotlood.



Bij het sluiten van de kap stuitte ik nog op een onvolkomenheid. De kap huifzijde wijkt namelijk naar binnen. Dat heeft twee gevolgen. De belangrijkste is natuurlijk dat de kap daardoor moeizaam sluit, maar optisch heeft het ook consequenties: de seinen liggen een heel stuk naar binnen doordat de lichtgeleider naar binnen wordt gedrukt. Besloten werd de verlichting te verwijderen en van de lichtgeleiders alleen de glaasjes te gebruiken. Op die manier konden ze precies worden gepositioneerd en functioneel hoeft het toch niet te zijn. Van de plukloc zijn de geleiders nog over, dus we kunnen terug als het moet.



Wellicht ga ik de cabinezijde ook op die manier aanpassen, want dat zint me ook niet echt. Aan die kant moet wel meer gebeuren, want ook de plek van het zwaailicht vind ik niet fraai. De schildjes van 2311 werden aangebracht, waarmee 2275 een nieuwe identiteit kreeg. Het resultaat tot dusver:



Wordt vervolgd.

« Laatst bewerkt op: 17 mei 2020, 14:19:37 door 1200blauw »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #39 Gepost op: 17 mei 2020, 14:20:11 »
Als jullie nog willen dat hersteld wordt.
Stuur de stukjes maar op...

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #40 Gepost op: 17 mei 2020, 17:29:16 »
Dat zal niet nodig zijn Ronald. Hij is nog steeds heel realistisch:


www.feijenoordsemeesters.nl

Misschien een idee om zoiets te maken met de brokstukken ooit, als ik groot ben en tijd te over heb.
Een andere gedachte is deze stoffelijke resten te gebruiken om eens wat weathering te oefenen. Er zijn genoeg aardige filmpjes te vinden over hoe dat zou moeten, dus wellicht eens wat zelf proberen. Ik heb nu een "gratis" oefenobject.

Ondertussen is er ook voortgang te melden voor dit project. Na de succesvolle proefrit van de nieuwbakken 2311 was het de beurt aan 2305 om de nieuwe "leader of the pack" te worden. Eerst maar eens de kap eraf.



Tot mijn verrassing bleek hier een ESU-decoder in te zitten. Ik dacht dat alle vier waren voorzien van Zimo-exemplaren. De decoder heb ik op bovenstaand plaatje verwijderd om aansluiten van de lichtset mogelijk te maken. Dat had ik al vaker gedaan, dus eigenlijk was het een fluitje van een cent. Daarna werd de NEM-schacht verwijderd en de decoder weer op de plek:



Het inpassen van het printje in de kap was een ander verhaal. Destijds had ik bij de 2311 verzuimd het rechter sluitlicht even door te boren, waardoor dat sluitlicht altijd iets minder fel was dan de linker.  Ditmaal heb ik met de hand van binnenuit even het gaatje uitgeboord en er het linkerlensje uit 2311 in gezet. Op die manier heb ik nu dus twee transparante sluitseinenglaasjes. Hoewel ik tevreden was over de Micro Kristal Klear frontseinen van de 2311 had ik het idee dat dat beter moest kunnen. Ditmaal heb ik dus voor een andere aanpak gekozen, op een idee gebracht door de problemen met het sluiten van de kap van 2311. Ik heb de lichtgeleider doorgeslepen en de glaasjes los gebruikt. Op die manier kon ik ze heel zorgvuldig positioneren. Ik heb ze gefixeerd met een spoortje houtlijm.



Nu was het de beurt aan het lichtsetje dat moest worden vastgezet in de kap. Oorspronkelijk werd daarvoor door Digikeijs een soort dubbelklevend kussentje meegeleverd. Dat was door de crash van de kap afgescheurd. Er zat dus een deel gekleefd in de resten van de kap en een deel op het Digikeijs-printplaatje. Ik heb de resten op het printje laten zitten en er een drupje lijm op gedaan. Op die manier heb ik het in de cabine vastgezet.



En natuurlijk zag ik mijn kans dat nare blauwe draadje eindelijk te vervangen door een subtiel dun zwart exemplaar:



Tijd om te testen op de hoofdbaan, die speciaal voor deze gelegenheid onder stroom werd gezet:


Frontsein


Sluitsein


Rangeersein


Het viertal weer compleet!

Het lijkt erop dat alles functioneert zoals zou moeten, maar gelegenheid voor duurtesten heb ik nog niet omdat de halve baan overhoop ligt vanwege het aansluiten van de bezetmelders. Dat schiet ook wel op, maar minder hard dan ik zou willen. Het begint ook een vrij saai werkje te worden. In dat opzicht was dit een "welkome" afwisseling ;)
Er is links en rechts nog wel het een en ander te verbeteren, 2305 heeft zonder het hang- en sluitwerk bijvoorbeeld wel een beetje blotebillengezicht, maar hoofdzaak is dat de tractie voor de ertstrein weer geregeld lijkt te zijn.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #41 Gepost op: 19 mei 2020, 19:42:36 »
Ik heb gisteravond geschetst hoe ik de Stad en de Industrie zou kunnen invullen, kortom datgene wat hieronder boven de rails op de witte ondergrond moet komen.



Het is tegelijk ook een mooie manier om te kunnen inschatten hoeveel gebouwen er nog moeten worden aangeschaft en van welk type. Definitief is het nog niet, maar het geeft een indruk.

Er was natuurlijk wat vooronderzoek nodig. Om te beginnen moest ik weten hoe breed wegen zijn in Nederland. Daarvoor heb ik de Wegenwiki ontdekt. Ook voor de afmetingen van een trottoir kun je er prima terecht.

Type wegrijstrook 1:1 (m)rijstrook 1:87 (cm)
Erftoegangsweg2,50-4,502,9-5,2
Gebiedsontsluitingsweg2,75-3,103,2-3,6
Stroomweg3,00-3,253,5-3,7
Autosnelweg3,25-3,503,7-4,0

Natuurlijk waren er vooraf een aantal requirements:
1. De lelijke (R1-/R5-)bochten moeten netjes worden weggewerkt;
2. Er moet worden gesuggereerd dat de spoorlijn rechtdoor gaat, het Centraal station van de Stad in;
3. De pendeltrein moet onzichtbaar kunnen stoppen;
4. Het gedeelte boven de schaduwstations moet afneembaar gemaakt worden in tegels van 50x50cm; boven de bochten mag vast;
5. Boven de bochten is de stad ca. 5cm hoger dan boven de schaduwstations;
6. Oudere gebouwen in 1:100 staan per definitie achteraan en gebouwen in 1:87 vooraan om zo bij te dragen aan de dieptewerking;
7. Gebouwen met uitstraling (goederenloods, V&D, De Wereld, tankstation Dudok) moeten goed in het zicht van de toeschouwer worden geplaatst;
8. Begroeiing zorgt naast voor verdere aankleding ook voor camouflage van al te plotselinge overgangen.

Met de requirements 4. en 5. heb ik even wat minder rekening gehouden. Door een klein beetje te schuiven verwacht ik de tegels wel op een pragmatische manier te kunnen passen. Ik heb ook nog niet alle gebouwen, dus moet er sowieso nog wel eens geschoven worden verwacht ik.

De vaste afdekking die ik gepland heb boven de bochten links wordt gemaakt van MDF of keukenaftimmering, waar maar het meeste van beschikbaar zal blijken te zijn. De rest van de afdekking, boven de schaduwstations, wordt gemaakt van honingraatkarton.


weststrate.nl

Het is heel licht en toch behoorlijk sterk. Ik heb een stuk van 1m2 kunnen bemachtigen dat iemand over had. Het lijkt me prima geschikt, zolang er niet teveel moet worden gesopt met water. Het stadspark zal dus wel goed komen met zijn kortgemaaide gras, maar een wat wilder weiland niet. Buiten de bebouwde kom ga ik dus naar een andere oplossing op zoek. Dat zijn ook geen grote oppervlakken meer, dus kan een afneembaar stuk multiplex ook prima bijvoorbeeld.


Klik erop voor een vergroting

Allereerst is het belangrijk te weten dat de kijker in principe altijd vanaf rechtsonder dit gedeelte van de baan zal zien.

En dan het plan inhoudelijk.
De allee die prominent meerbaans van boven naar beneden van gording naar gording (aangegeven door de stippellijnen boven en onder) loopt is geïnspireerd door de Pathmos-/Getfert-/Varviksingel in Enschede, zoals ze in Twente wel meer werden aangelegd in de Tuindorpen in de jaren '20/'30 van de vorige eeuw. De scheiding tussen de vaste afdekking van de bochten en de tegels gaat worden gecamoufleerd door deze allee. De overgang gaat lopen precies achter de bomen in de middenberm. Aan de allee horen dus Amsterdamseschool-woningen. Ik vond de bekende Kibri "twee-onder-een-kap"-woningen daar wel aan voldoen, misschien nèt iets te chique om door te gaan voor arbeiderswoningen. Desondanks heb ik toch een heel wijkje gepland linksonder, met tegen de wand de watertoren van Tilly die er al stond toen de woningen gebouwd werden. De brug over de sporen kwam tot eind vorige eeuw ook in de voorbeeldsingel in Enschede voor, namelijk over het oude Zuiderspoor (de baan waar ik naar link ga ik nooit evenaren trouwens, maar wel een bijzonder fraai voorbeeld). Bij mij dient de brug vooral voor het camoufleren van de bochten (requirement 1.).
Daartoe dienen ook de beide Faller-gebouwen (B-926 en -927) die links gepland staan. B-926 is het warenhuis van Faller en B-927 een flat met winkels eronder. De eerste is toen ik klein was door mijn vader gebouwd; de tweede is hij nooit aan toe gekomen dus die zal ik zelf moeten doen. Aan de andere kant van de allee is nog ruimte voor een hoog gebouw dat verder moet bijdragen aan de camouflage. Hier heeft 1:87 mijn voorkeur.
Aan de overzijde van het spoor moet de stopplaats van de pendeltrein worden gecamoufleerd. Alle sporen lopen vanaf de start van de gording naar beneden richting schaduwstation, dus ook het pendelspoor. Langs de gording moet een bakstenen muur komen. De gording belemmert een mooi glooiende helling. Die zet ik aan de andere zijde van de brug voort, maar dan een paar centimeter naar voren zodat de pendeltrein erachter kan verdwijnen. Erbovenop komt begroeiing en een seinhuis dat wisselstraten verderop moet suggereren.
Centraal in dit deel van de stad is het huis van de burgemeester, villa Zonheuvel van Tilly. Daaromheen wordt een fraaie tuin aangelegd, waarschijnlijk door een fraai gietijzeren hek omzoomd. Aan de allee staat ook nog een vrijstaande jaren '30 woning van Tilly. Volgen we de "gebiedsontsluitingsweg" ;D naar rechts dan komen er aan de linkerkant van de weg een aantal nader te identificeren winkelpanden en rechts de reeds eerder in dit draadje besproken Holland Scale woningen en er direct naast Hotel De Wereld tegenover de V&D. Bij de V&D komt voldoende parkeerruimte, want ook hier zijn 10 jaar geleden een aantal oude gebouwen afgebroken om plaats te maken voor het heilige blik. Naast de parkeerplaats komt het tankstation van Dudok.
Rechts op deze impressie vinden we de goederenloods van Tilly. Die wordt ooit bevoorraad door een NS 500. Ernaast komen een paar eenvoudige  opstelsporen, zodat er bescheiden kan worden gerangeerd. Ook wordt er een E-loc geparkeerd, volgens het verhaal om een internationale trein te kunnen overnemen van de Duitse collega (telkens een fikse wandeling voor de meester, dat wel), maar in de praktijk om even een defecte loc te kunnen parkeren of wat langer van een pronkstuk te kunnen genieten. Daar moet dus nog een stukje draad boven komen.

Qua stedebouw rammelt het wel een beetje, vooral als je kijkt naar de bouwperiodes van de gebouwen, maar ook als je kijkt naar de functionaliteit. De V&D zou nooit zo dicht bij een goederenoverslag een winkel hebben geopend, zelfs niet in de jaren '70. Zo zijn er wel meer dingen die me nog niet zinnen, dus ik blijf nog wel even schuiven denk ik. Suggesties welkom!

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #42 Gepost op: 19 mei 2020, 19:50:33 »
Een vraag als het mag. Als je het zwarte kader weg laat kijkt het wat vriendelijker en ziet je ook meer "inhoud".

Gr, Ben.




MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #43 Gepost op: 20 mei 2020, 09:13:08 »
Mee eens...

Heel goed bezig met de baan...
Vraagje? is er wel ruimte om nog een paar gebouwen neer te zetten ??

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #44 Gepost op: 20 mei 2020, 18:16:40 »
De bebouwing komt over het witte gedeelte heen. Enkel de rails op het kurk blijft zichtbaar voor de argeloze toeschouwer. De brug in de allee komt over de scheiding tussen kurk en foam, op de foto rechtsboven.