Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
Vandaag om 12:05:29
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door rjr
Vandaag om 12:05:07
Truusje door Hans Reints
Vandaag om 12:04:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:03:28
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door KNed
Vandaag om 12:03:01
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 11:54:42
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door ingenium secundus
Vandaag om 11:51:25
Faller Motor 629 schakelen met Digikeijs DR4018 door Fred
Vandaag om 11:49:37
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Rob E.
Vandaag om 11:48:56
Modelbaan als virtual background bij videobellen door KNed
Vandaag om 11:48:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 11:48:09
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door Karben
Vandaag om 11:45:38
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 11:43:40
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door tothebeach
Vandaag om 11:42:03
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Daan!
Vandaag om 11:29:24
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door stefaninnermind
Vandaag om 11:25:17
Videostatief treinen filmen door Jeronimos
Vandaag om 11:20:19
Station Ermelo in model 1:160 door Jamie
Vandaag om 11:15:38
Trix BR 85 door Jan-Peter
Vandaag om 10:41:42
Een Rotterdams gebouw door Marc tramt
Vandaag om 10:38:41
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
Vandaag om 10:11:46
Een nieuw begin in 0 door arnout
Vandaag om 10:07:21
BNLS Spoorkaart voor Nederland versie 2.0 door HenkN
Vandaag om 10:06:41
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
Vandaag om 09:47:23
Bouw Bührtal III door Ronald Halma
Vandaag om 09:06:37
Albulabahn in H0m door stefaninnermind
Vandaag om 08:57:26
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
Vandaag om 08:44:51
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Menno
Vandaag om 01:09:40
Roßnitz door HenkN
Vandaag om 00:02:34
Projekt 083-338 door dimo1_dimo1
21 oktober 2020, 23:50:44
  

Auteur Topic: Knooppunt aan de Twentelijn  (gelezen 8553 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2548
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #45 Gepost op: 20 mei 2020, 22:33:49 »
Begrepen. (y)

Succes met de verdere bouw.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 10 oktober sta ik er weer :)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1611
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #46 Gepost op: 24 mei 2020, 16:12:56 »
Dank je!

We hebben een lang weekend, dus er is weer tijd voor wat activiteit.

Allereerst heb ik een poging gedaan de tandem Roco 2200's wat te verfraaien. De vers verbouwde 2311 heb ik geprobeerd van het litteken op haar voorhoofd te ontdoen door voorzichtig masseren met een polijstpapiertje. Dat is niet helemaal gelukt, maar beter vind ik het nu wel. 2305 kreeg ook wat duw- en trekwerk aangemeten. Vooralsnog behoudt ze het gat in het voorhoofd nog even.



Terwijl ik het verlies van mijn oude 2311 aan het verwerken was heb ik voorzichtig rondgekeken naar vervanging. Daarbij stootte ik op een niet al te dure 2210 van Piko die ik uit voorzorg maar alvast heb aangeschaft. Hierbij een plaatje van deze "schoonheid". Ik zet het tussen aanhalingstekens, want èchte schoonheid zit natuurlijk van binnen... Ik had geleerd van eerdere ervaringen met Piko-sound, dus is deze geluidarm. Ik zeg niet geluidloos, want ze is duidelijk aanwezig. De Roco's maken beduidend minder herrie onder het rijden. Ook omschakelen op een analoge baan vindt ze moeilijk. Na enig aandringen lukt het wel, maar het werkt niet fijn. Het blijft jammer dat Piko het pad van eigen decoders is opgegaan, want feilloos zijn ze bepaald niet... Als me dit teveel gaat ergeren zal er wel een ESU in komen, zonde geld weer. Gezien het succes van de Piko-decoder zal ik daar wel niets meer mee kunnen. MFX is 'ie trouwens wèl. Ik hoefde 'm dus niet handmatig aan te melden maar heb in plaats daarvan de vuilcontainer alvast aan de straat gezet ;)



Een vraag als het mag. Als je het zwarte kader weg laat kijkt het wat vriendelijker en ziet je ook meer "inhoud".

Ik snap wat je zegt. Het is een kwestie van smaakt misschien (zonder een discussie te willen starten). Ik vind de kaders echt fraaier. De foto's komen daardoor meer los van de achtergrond. Dat "meer inhoud" komt door de begrenzing van BNLS op 800pix breedte. Daardoor lijkt het of het kader wat van de foto afsnoept.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 3827
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #47 Gepost op: 24 mei 2020, 17:02:12 »
Ik vind dat kader niks terwijl ik als kijker tot je doelgroep behoor maar het was een vraag, geen discussie dus.   :)

Succes met je baan en de bouw.

Gr, Ben.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8965
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #48 Gepost op: 24 mei 2020, 18:04:11 »
Als het mogelijk zou zijn is zoiets als fotoframe beter dan wat je nu ziet.
Maar waar het om draait is lol en het delen ervan,dus ga vooral verder daarmee  (y)
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5649
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #49 Gepost op: 24 mei 2020, 22:47:11 »
Tadaah! Je draadje staat, inclusief nieuwe titel, op z'n nieuwe plek bij "Banen".
Veel bouwplezier! :)

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1611
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #50 Gepost op: 25 mei 2020, 07:58:12 »
Dankjewel Reinout! (y)

Ik was begonnen aan de bouw van de watertoren van Roosendaal die Tilly Models heeft uitgebracht. Dat is dus een resin-model en daar had ik al wat problemen mee gehad een poosje terug. Gelukkig hoefde ik bij deze geen wanden recht te maken, want alles is achthoekig. Eigenlijk is het vooral stapelen van blokken en wegzagen en slijpen / vijlen van overbodige brokken hars.
Daarna heb ik de afzonderlijke hoofddelen gespoten met witte Humbrol-enamelverf uit een spuitbus en vervolgens de bakstenen delen met een kwastje uit een potje met Humbrol 37 (baksteenkleur, moet goed zijn) ingevuld. Daarna geprobeerd het baksteendeel wat te verweren zoals ik dat tot nu toe had gedaan: met zwaar verdunde lichtgrijze verf. Dat ging niet helemaal lekker, omdat de verf niet netjes in de voegen bleef zitten. Na een halve omgang zag ik het niet meer en ben voorzichtig overgestapt op de zilverpoetsmethode (zelf geen ervaring mee), deels over het eerder behandelde en deels over het onbehandelde. Dat zag er als volgt uit:



Toen ik zag dat dat goed leek te gaan heb ik de hele toren met zilverpoets ingesmeerd.



Dat leek goed te gaan, totdat ik door kreeg dat die zilverpoets daarna ook nog gefixeerd moet worden omdat het er anders bij aanraking alweer af ligt. Dat heb ik gedaan door er blanke lak op te spuiten uit een spuitbus, maar daarmee verdween ook weer een deel van het effect. Ik had misschien weer opnieuw kunnen beginnen, maar ik heb besloten de toren af te bouwen en later beter naar het verweren te kijken, aan de hand van foto's die er voldoende te vinden zijn op het www.
Daarom de ramen gemonteerd. Dat is even oppassen: de ramen in het onderste deel worden van buitenaf gemonteerd, maar de ramen van het deel erboven van binnenuit. Het is dus belangrijk eerst de ramen te monteren en dan pas de onderdelen aan elkaar te lijmen. Volgens het voorbeeld op de doos moeten de ramen van het middendeel een witte sponning krijgen, maar op de foto's zijn ze niet zo dominant aanwezig. Ik heb daarom besloten de ramen allemaal van een zwarte sponning te voorzien, aan te brengen met een watervaste fijnschrijver.



Ook de dakkapellen werden van het nodige glaswerk voorzien en geplaatst op het dak. Op het voorbeeld en de foto's van de werkelijkheid zijn die dakkapellen wit, maar dan werd het allemaal wel erg wit, dus ik heb ze dezelfde kleur als de kozijnen beneden gegeven. Daarna werden de delen op elkaar gestapeld en verlijmd. Dat geeft het (voorlopige) eindresultaat op de tweede foto hieronder:



Ik denk er nog over na om de bliksemafleider op het dak een koperkleur te geven en een draad langs de toren naar beneden te laten lopen, maar dat doe ik pas nadat ik moed heb verzameld om het verweren verder op te pakken.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2020, 08:00:18 door 1200blauw »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • ZWOLLE
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #51 Gepost op: 25 mei 2020, 11:04:07 »
Humbrol 37 is Bright Green:


Revell 37 is Reddish Brown:


Humbrol 70 is Brick red:


Welke heb jij gebruikt?
Grt, Ronald.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1611
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #52 Gepost op: 25 mei 2020, 12:32:40 »
Dan zal het Revell 37 zijn geweest denk ik. Bij mij staan de potjes altijd op de kop met een nummer erop genoteerd ;D

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1611
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #53 Gepost op: 01 juni 2020, 22:02:02 »
"Het volk" had intussen nog een paar plaatjes tegoed van het aansluiten van de bezetmelders onder de schaduwstations B en C, dus de camera geleegd.
Eerst maar eens de ECoS Terminal aan de ECoS Centrale aangesloten. Daarna  een drietal bezetmelders gemonteerd en die aan de ECoS Terminal aangesloten. Vervolgens er een paar blokken op aangesloten en daarna testen of alles werkt.



Alle lampjes branden (mòòi hè ;D) en ook de bezetmelding van de blokken worden perfect zichtbaar in iTrain. De montage van de Terminal ga ik tzt nog verbeteren.

Inmiddels heb ik met zoonlief de bouw van zijn 1:72 P-47 Thunderbolt opgepakt. Hij durfde niet verder, waarschijnlijk omdat hij voor zichzelf te hoge doelen had gesteld. Dat is een bekend probleem in de familie ;D
Ik zal binnenkort daarvan eens wat plaatjes laten zien.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1611
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #54 Gepost op: 05 juli 2020, 14:27:24 »
"Binnenkort" is inmiddels alweer een maand geleden, maar belofte maakt schuld.

De P-47 dus. Omdat we de bouw samen gestart waren heb ik even een aantal zaken moeten gladstrijken die ik zelf anders zou hebben gedaan. Mijn zoon moet natuurlijk zijn eigen weg leren vinden, dus ik laat hem (met veel moeite mijnerzijds) zijn gang zoveel mogelijk gaan.
Ik ben begonnen met het verwijderen van de verf en het aanbrengen van een nieuwe basislaag.



Dat leverde toch niet wat ik graag zou willen, omdat de kleuren niet mooi in elkaar overvloeien en de ondergrond toch niet zo egaal was als ik dacht dat die was. Ik heb géén airbrush. Wellicht had dat tot een beter resultaat geleid, geen idee. Ik besloot dit model te gebruiken voor mijn eerste serieuze schreden op het weathering-vlak. Ik heb de decals aangebracht en vervolgens geëxperimenteerd met olieverf en thinner. Dat leverde een heftig resultaat, vooral omdat ik toch nog schrok van het effect van thinner op enamelverf, decals en plastic. Vervolgens wat chipping geprobeerd te imiteren met een dun penseeltje en zilververf. Daarna is de hele boel gefixeerd met Tamiya blanke lak uit een spuitbus. Dit is uiteindelijk het resultaat.



Daarna heb ik een vliegende start gemaakt door direct te beginnen aan een Messerschmitt Me.262B nachtjager van Airfix. Dat is een bijzonder fijn model om te bouwen moet ik zeggen. Doorgaans verf ik mijn modellen in eerste instantie zwart, omdat daardoor de verdund opgebrachte toplaag een beetje doortekening krijgt en daardoor wat diepte. Dat lukt de ene keer beter dan de andere. In dit geval moet het een nachtjager worden die al zwart aan de onderkant moet worden, dus dan is dit zeker een goede basis.



Deze ga ik op conventionele wijze afbouwen, dus geen of slechts beperkte weathering. Dat zou ook niet realistisch zijn, omdat dit toestel in de nachtjager-uitvoering niet zo heel lang aan de strijd heeft deelgenomen.

Voorlopig hebben we nog even de vliegtuigenkoorts. Bovendien is het bij de treinbaan nu te warm om lekker te kunnen werken en gaan we daar binnenkort een kleine verbouwing doen, dus mijn volgende update zal ook weer over vliegtuigen gaan.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2020, 14:34:21 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1611
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #55 Gepost op: 11 juli 2020, 23:21:30 »
Ik merk dat de belangstelling voor de vliegtuigbouw hier minder is. Dat is natuurlijk ook logisch, op een treinenforum :) Toch vind ik het leuk het hier te plaatsen, gewoon om te laten zien.

Inmiddels kreeg ik de tip dat ik de verkeerde thinner gebruikte, dus dat gaan we nog een keertje opnieuw proberen. Mocht iemand weten wat het verschil in samenstelling is tussen thinner en odourless thinner, dan houd ik me aanbevolen. Oplosmiddelen zijn vrij ruim voorradig, dus als het een kwestie is van verdunnen met bijv. alcohol, dan zou me dat wat duitjes schelen natuurlijk.
Anyways...

De Messerschmitt Me.262 nachtjager is af. Ik ben tevreden. Mijn zoon is er ook heel blij mee. Hij heeft van Lego een hele luchtmachtbasis geconstrueerd met een verkeerstoren. Eigenlijk zijn het twee bases aan weerszijden van de woonkamer: eentje voor de Duitse vliegtuigen en eentje voor de Engelse en Amerikaanse. De Messerschmitt is geland op de salontafel:



Eerder dit jaar had ik naast de treinenactiviteiten al een paar andere Duitse modellen gebouwd, terwijl mijn zoon met de Thunderbolt, een Spitfire en een Mustang bezig was (na elkaar natuurlijk). Ik had het idee deze Fw.190F-8 van Revell samen met mijn zoon te bouwen, maar hij gaf aan meer zelf te willen doen, dus zaten we naast elkaar te hobbyen, elk aan een eigen model. De Messerschmitt Bf.109F-2 is een product van Italeri. Het was beiden een genoegen om te bouwen, omdat de pasvorm erg goed is. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt.



Inmiddels ben ik begonnen aan een Dornier Do.17Z-10, een tweemotorige nachtjager, die mijn zoon voor zijn verjaardag had gekregen, maar die voor hem nog te hoog gegrepen is qua motoriek. Daarnaast zijn we samen aan een nieuwe Mustang begonnen, ditmaal een Mustang I van de RAF. Daardoor schiet de Dornier niet erg op, maar daar gaat het natuurlijk helemaal niet om.