Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€100.00
Per saldo:
€-150.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:27:05
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
07 juni 2023, 23:50:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Syb030
07 juni 2023, 23:40:45
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
door
System-M
07 juni 2023, 22:58:11
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
hrp
07 juni 2023, 22:54:37
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
07 juni 2023, 22:41:31
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001
door
Roelof Hartholt
07 juni 2023, 22:23:28
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
07 juni 2023, 22:19:26
Pfarrerwinkel bahn
door
Erik01
07 juni 2023, 22:19:12
Modelbaan Beltheim.
door
Modelbaan BeltHeim
07 juni 2023, 22:14:13
Vrijdag 9 juni Veronica Express (De Karel)
door
piksov
07 juni 2023, 22:12:37
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Rob Bennis
07 juni 2023, 21:37:46
Mooie topics weer op slot door geplas van derden
door
Reinout van Rees
07 juni 2023, 21:20:28
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
PeterC
07 juni 2023, 21:19:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
07 juni 2023, 21:06:15
Snelheid servo; grote verschillen per wissel
door
everh003
07 juni 2023, 20:42:12
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Frank 123
07 juni 2023, 20:34:01
Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
door
Sikko
07 juni 2023, 18:50:09
Plaatsen waar vroeger ooit eens een spoorlijn liep.
door
hrp
07 juni 2023, 18:36:19
Interieur kleuren DB uic-X BD4um
door
meino
07 juni 2023, 18:35:20
Stadsreiniging en Nutsbedrijven gemeente Maasdal.
door
NS 1607
07 juni 2023, 18:10:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
07 juni 2023, 17:11:02
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0
door
Marijn
07 juni 2023, 16:44:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Ferdinand Bogman
07 juni 2023, 16:37:23
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
KoploperMau
07 juni 2023, 16:35:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
07 juni 2023, 15:21:04
NS 2400 serie in spoor 0
door
edwin1974
07 juni 2023, 15:20:04
PIKO fabriek #61149, bouwverslag.
door
NS1220
07 juni 2023, 14:49:44
Tekeningen materieel RTM
door
Silvolde
07 juni 2023, 13:09:58
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
07 juni 2023, 12:04:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Knooppunt aan de Twentelijn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
1
...
5
6
[
7
]
Omlaag
Auteur
Topic: Knooppunt aan de Twentelijn (gelezen 24386 keer)
1200blauw
Offline
Berichten: 2173
NS 1968-1980
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
«
Reactie #90 Gepost op:
13 december 2021, 19:39:14 »
Na veel vijven en zessen is eindelijk de laatste SwitchPilot ter plaatse gearriveerd. Die had ik al in het voorjaar besteld, maar ESU kon 'm niet leveren. Anyway, nu is hij er, dus kon ik 'm monteren en aansluiten. Daardoor zijn nu de laatste opstelsporen toegankelijk geworden voor automatische besturing. Dit is, in tegenstelling tot de eerdere wisseldecoders geen SwitchPilot 2 (beide links op de foto), maar een modernere SwitchPilot 3 (rechts). Die heeft onder andere als voordeel dat hij een eigen display heeft, waardoor programmeren en instellen terwijl de decoder aan het programmeerspoor is aangesloten niet meer nodig is. Daardoor is het instellen van dit apparaat een koud kunstje geworden, zelfs het instellen van de schakeltijd. Ook het ingeven van de nieuwe wisselstraten is voor mij eenvoudig inmiddels. De komende tijd zullen de locs op de nieuwe sporen moeten leren remmen. Dat zal echter voor het treinenverloop op de overige sporen geen grote vertragingen opleveren, dus de ergernissen van voorheen zullen hopelijk niet optreden.
Mocht je hierboven geen foto zien staan, laat het me dan even weten.
Gelogd
1200blauw
Offline
Berichten: 2173
NS 1968-1980
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
«
Reactie #91 Gepost op:
24 december 2021, 18:01:47 »
Nèt voor de lockdown liep ik toevallig tegen dit rijtuig aan:
Het is een DB BDms
272
uit Tp.IVa, mijn tijdperk dus, van Piko. Ik vind 'm fraai. Blij mee. Prima geschikt voor mijn Nord West Express uit 1978.
Gelogd
1200blauw
Offline
Berichten: 2173
NS 1968-1980
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
«
Reactie #92 Gepost op:
26 december 2021, 22:40:03 »
Deze dus:
1978 winter
D237
Nord West Express
Hoek van Holland (V19.33u) - Osnabrück (Kopenhagen)
Postmr
D. Post
Piko
ABm
DB
Piko
Bcm
DB
Roco
Bm
DSB
Heljan
ABm
DB
Roco
WLABm
SZD
Sachsen Modelle
ABm
DB
LS Models
BDms
DB
Piko
loc + Postmr (DB, tot Osnabrück, ma-vr va Ut; za va HvH) + ABm (DB)
2
+ Bcm (DB)
2
+ Bm (DSB, ma,wo,vr,zo)
2
+ ABm (DB)
3
+ WLABm (SZD, ma wo vr zo)
5
+ ABm (DB)
4
+BDms (DB)
1
1
naar Hannover
2
naar Kopenhagen
3
naar Puttgarden
4
naar Warschau
5
naar Moskou
En natuurlijk, last but not least, de foto van de trein, getrokken door Artitec's 1315.
In die tijd kwamen de oude groene of blauwe DB-rijtuigen en de destijds nieuwe blauwbeige nog door elkaar voor. Het tweede rijtuig is een DB AB in Pop-kleuren. Die kwamen zelden in Nederland, maar het kwam wel voor. Ik vind het wel fraai omdat het de trein nog bonter maakt dan hij van zichzelf al is.
Gelogd
1200blauw
Offline
Berichten: 2173
NS 1968-1980
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
«
Reactie #93 Gepost op:
06 februari 2022, 12:51:25 »
Ik heb een aantal bruine Piko 2200's, Tp.III. Die wil ik voorzien van Kleinspoor NS-vignetten zodat ik ze vroeg in Tp.IVa kan gebruiken. Edwin (Mr. Kleinspoor) raadde mij aan daarvoor de kleine NS-vignetten te gebruiken, dus 12mm lang. Ik heb echter ook een tweede 2200 waarop het vignet al door Piko is aangebracht. Daarop is het vignet beduidend groter.
Ik heb daarom ook de grote vignetten van KleinSpoor laten komen, maar die zijn duidelijk te groot. Ik heb de vignetten, een Roco 2200 (links), Piko 2210 en een te bestickeren model even naast elkaar gezet met de beide afwrijfvellen. KleinSpoor Nr. 08 heeft de kleine vignetten van 12mm lengte; KleinSpoor Nr.18 heeft de grote vignetten van 14,5mm lengte. Zowel Roco als Piko houden de vignetlengte op iets meer dan 13mm, dus eigenlijk precies tussen beide in.
Als ik foto's van bruine 2200's op internet bekijk kom ik er ook niet helemaal uit. Op de ene foto lijken de vignetten kleiner dan op de andere. Misschien wordt dat vertekend door het standpunt van de fotograaf. Wie het weet mag het zeggen.
Als ik één van beide KleinSpoor-producten ga aanbrengen ga ik het verschil in vignetgrootte zien zodra de vergelijkbare Roco- of Piko-machine met vignet in de buurt is. Die kans is vrij groot, omdat ik multitractie wil gaan rijden met deze locs, motorhuif tegen motorhuif (vignetten naast elkaar dus). Ik ben nu dus op zoek gegaan naar vignetten van 13-13,5mm lengte. Ik ben inmiddels ook wel benieuwd naar hoe lang de vignetten op de huif van een bruine 2200 in werkelijkheid waren, al is dat voor mij bijzaak. Een behulpzame medemodelspoorder had op zijn te bestellen velletje watertransfers nog plek en bood mij aan ook voor mij een paar NS-emblemen op het door mij gewenste formaat mee te laten printen. Dat was erg vriendelijk en ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt. Ruim een week geleden lagen ze bij me in de bus. Ze zien er prima uit. Gisteren ben ik ermee aan de slag gegaan.
Ik heb de vignetten zo krap mogelijk uitgeknipt om te voorkomen dat je de transparante film waarop ze geprint zijn na opbrengen blijft zien. Daarna het eerste vignet te water gelaten en na een minuut was het al geschikt om op te brengen. Dat ging soepel, het zijn prettige decals om mee te werken. Omdat het watertransfers zijn heb je nog gelegenheid de positie te veranderen zolang er nog water aanwezig is. Eenmaal op de juiste positie zuig je het water eronder weg met een tissue of in mijn geval een doekje.
Zou je nu het decal helemaal laten opdrogen, dan loop je het risico dat het zich niet helemaal prettig heeft gehecht en er een soort blaasjes of luchtbelletjes ontstaan. Om dat te voorkomen maak ik gebruik Decal Soft van Revell.
Ik ken het uit de vliegtuigmodelbouw. Het maakt de decal week en zacht, waardoor het de vormen van de onderliggende oppervlakte beter gaat volgen. De hechting wordt daardoor beter en reliëf van de ondergrond komt door de decal heen weer naar boven. Je brengt het aan met een kwastje dat in de dop van het flesje zit.
Ik breng meestal een grote druppel bovenop de decal aan, waardoor de decal volledig door de druppel wordt afgedekt. Als je het onder de decal laat zuigen loop je het risico dat die daardoor van zijn plaats gaat drijven. Dat komt ook ongewild wel voor. Dan zuig je het er gewoon weer onder vandaan met de tissue of het doekje en begin je opnieuw. Vervolgens laat je het resultaat drogen. De decal houd je gedurende het drogen bij voorkeur horizontaal, zodat de druppel er mooi op blijft liggen en de decal niet verschuift.
Zodra één kant van de locs droog was heb ik ook de andere kant gedaan, volgens hetzelfde procedé.
Of Decal Soft ook werkt voor afwrijftransfers, bijvoorbeeld die van KleiNSpoor, durf ik niet te zeggen. Iemand die het weet toevallig?
Gelogd
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 2975
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
«
Reactie #94 Gepost op:
06 februari 2022, 13:46:26 »
Mooi geslaagd die vignetten-actie. Denk niet dat Decal soft zal werken met afwrijftranfers omdat er geen water aan te pas komt met die transfers. Heeft Decal-soft overigens niet dezelfde werking als Micro-set van Microscale?
Gelogd
Groeten,
Richard
1200blauw
Offline
Berichten: 2173
NS 1968-1980
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
«
Reactie #95 Gepost op:
06 februari 2022, 15:05:01 »
Dat zou best kunnen. Ik ken Micro-set alleen van horen zeggen.
Je kunt Decal Soft ook gebruiken op decals die al jaren geleden zijn aangebracht. Dan zijn ze ook kurkdroog. Het maakt het materiaal waarvan de transfer zelf gemaakt is week, vandaar dat ik het me afvroeg.
Gelogd
1200blauw
Offline
Berichten: 2173
NS 1968-1980
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
«
Reactie #96 Gepost op:
13 februari 2022, 13:07:48 »
Ik heb gisteren mijn Piko 1100 van nieuwe ASB's voorzien. De oude waren uitgelubberd en eraf gelopen. Dat vind ik vrij snel na 1½ jaar... Dat belooft wat voor de overige Piko's dus ik heb maar een heel zakje ingeslagen.
Vandaag ga ik weer eens stoeien met Rocrail. Bedoeling is één trein voorrang te geven, zodat die altijd als eerste wordt geselecteerd om het schaduwstation te verlaten. Hij is namelijk te lang voor de opstelsporen in dat schaduwstation, dus ik wil dat hij gewoon zsm doorrijdt. Ik heb wat tips gehad van het Rocrail-forum die ik heb toegepast, maar het is nog niet helemaal naar wens. De lange trein wordt niet ALTIJD als eerste geselecteerd en dat wil ik wel. Ik heb 'm prioriteit 1 gegeven (kortste wachttijd) en een blok in het voren laten reserveren. Dat blijkt onvoldoende.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
1
...
5
6
[
7
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Knooppunt aan de Twentelijn