BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: 1200blauw op 12 januari 2020, 10:07:41

Titel: Knooppunt aan de Twentelijn
Bericht door: 1200blauw op 12 januari 2020, 10:07:41
Wellicht is het eens tijd hier wat van mijn gepruts te laten zien. Bedoeling is dat er uiteindelijk een modelspoorbaan ontstaat aan de hand van een heleboel kleine projectjes. Een erg ervaren bouwer ben ik niet, veel tijd heb ik ook niet, dus het is een meerjarenproject dat waarschijnlijk nooit tot een einde wordt gebracht. Daar heb ik vrede mee. Ik ben lekker bezig, soms een hele poos niet en dan weer intensiever.

Als ik weer iets zinvols geproduceerd heb zal ik hier het resultaat plaatsen. Dat is vrij eenvoudig werk, zeker als je kijkt naar wat de pro's hier laten zien, maar wellicht komen er leuke reacties of nuttige tips waar ik wat mee kan.

In mijn jonge jaren heb ik aardig wat vliegtuigmodellen in elkaar geknutseld, gespecialiseerd in 1:72 modellen van vooral Amerikaans en Duits spul, Europees Theater. Daar ga ik nu samen met mijn zoon mee verder. Hij heeft geloof ik meer met de vliegtuigen dan met de treinen en zo zijn we toch leuk samen bezig.
Dit is een resultaat van mijn activiteiten zo'n 20-30 jaar geleden. De foto's zijn trouwens "even snel" uit de hand genomen en hebben daardoor een beperkte scherptediepte. Het onderwerp heeft niets met treinen te maken, maar het mag vast wel hier.

(https://live.staticflickr.com/65535/49371176428_0eb53af72b_c.jpg)

Het is een North American P-51D Mustang jachtvliegtuig uit 1944/'45, ditmaal toevallig in 1:48. Het is een model van Tamya. Dat merk bevalt me erg goed. De verf die ik gebruikte hiervoor is van Model Master, aangevuld met Enamel verven van Humbrol en Revell. Model Master metallic verf geeft een heel fraaie metaalglans, zonder dat je de flakes nog terugziet. Bedoeling is dat je het opbrengt met een airbrush, laat drogen en vervolgens uitpoetst. Egaal met een grote maat kwast opbrengen, bij voorkeur in één streek, geeft echter hetzelfde resultaat als airbrushen dat is wat ik deed, bij gebrek aan beter. Ik kan Model Master helaas nergens meer kopen, dus ben ik op zoek gegaan naar een vervanger. Met behulp van dit forum kreeg ik een aantal tips. Humbrol levert bijvoorbeeld ook een poetsbare metaallak. Die zijn we nu aan het proberen, maar daarin zie je toch weer flakes.

Dit ben ik nu samen met mijn zoon aan het doen:

(https://live.staticflickr.com/65535/49371634721_90179c7d02_c.jpg)

Het is een Republic P-47 Thunderbolt in de vrij bijzondere P-47M uitvoering die alleen door de 356 FG is gebruikt. Hier hebben we de verf van Humbrol gebruikt. Het verschil is duidelijk.
Het 1:72 model is van Revell. Revell levert modellen van een sterk wisselende kwaliteit. We hebben hiervoor een P-51D gebouwd, ook van Revell, die echt waardeloos was. Van de maatvoering klopte weinig, (grove) details zijn gewoon achterwege gelaten en door matige maatvoering lijkt het resultaat hooguit in de verte op de werkelijkheid. Deze is een stuk beter.
Dit is niet ons eerste projectje samen, maar wel het eerste waarin mijn zoon een daadwerkelijk aandeel in de bouw heeft. Hiervoor was het meer kaliber roeren in potjes, aangeven van gereedschap en kijken hoe het moet ik het doe.

Mocht er behoefte aan zijn, dan kan ik wel meer vliegtuigmodellen laten zien. Er zijn er nog enige tientallen, overlevers van "vervlogen tijden" en nieuwbouw, tegenwoordig alle in beheer bij mijn zoon.

Mijn modelbaan moet worden gesitueerd in Nederland, Ep.IVa (1968-1981), Twentelijn. Op het gebied van het bouwen van gebouwen heb nog niet zo heel veel om te laten zien. Het beperkt zich vooralsnog tot eenvoudige huisjes van Holland Scale en een resin model van Artitec. Dit is mijn eerste probeersel:

(https://live.staticflickr.com/65535/49371255538_fcd6accc79_c.jpg)

Over de kleur ben ik nog niet heel tevreden, wel acceptabel, en voor een huisje in deze bouwstijl (ca. 1900-'10) ziet het er wat te nieuwbouw uit. Daar ga ik nog verder mee experimenteren. De regenpijp is trouwens nog in mijn bezit. Die wordt binnenkort weer bevestigd.
Titel: Re: Weinig resultaten, maar wel (sporadisch) lekker bezig
Bericht door: Tulpendaal op 12 januari 2020, 10:14:04
Welkom,
Laat gerust ook tussen stappen zien, de meeste zijn geen pro, en ook een pro is zo begonnen. ;)
Vooral als de bouw wat moeilijker wordt of bij vragen.

Leuke tijdperiode, en leuk thema, misschien ook eens wat onderzoek doen naar het grote voorbeeld, en vooral hier plaatsen (y)

en vooral veel plezier  ;)
Titel: Re: Weinig resultaten, maar wel (sporadisch) lekker bezig
Bericht door: Syb030 op 12 januari 2020, 11:15:07
Mooi dat huisje! Ben benieuwd hoe het er na een verouderingskuurtje uitziet... ga dit draadje volgen en (sporadisch ;-) )  reageren... Groet! Syb
Titel: Re: Weinig resultaten, maar wel (sporadisch) lekker bezig
Bericht door: valkyrienineball op 19 januari 2020, 18:00:30
Leuk dat huisje, zou je zo hier in Hengelo in een van de straten kunnen aantreffen.

Nog even mooi verouderen en dan is het af...

Ik blijf dit ook volgen.

groeten, Bart
Titel: Re: Weinig resultaten, maar wel (sporadisch) lekker bezig
Bericht door: 1200blauw op 19 januari 2020, 19:23:11
Bedankt voor de leuke reacties!

Leuk dat huisje, zou je zo hier in Hengelo in een van de straten kunnen aantreffen.

Bij het nadenken over mijn baan heb ik ook Hengelo in gedachten. Het is feitelijk het enige spoorwegknooppunt van betekenis in Twente. Dat geeft mogelijkheden tot het inzetten van een heel uiteenlopende range aan materieel, variërend van een Scandinavië Express, met Nederlandse of Duitse tractie, maar ook een DE2 of een buurtgoederentrein. Ook de sfeer van bedrijvigheid, industrie en nijverheid wil ik proberen over te gaan brengen. Daarbij horen zeker ook deze arbeidershuisjes. Tegen de grotere gebouwen hik ik nog op, dus ik begin klein.

Hier heb ik nog zo'n huisje:

(https://live.staticflickr.com/65535/49410165177_a8eeecf990_c.jpg)

Op het dak heb ik een poging tot verouderen gedaan. Het lijkt de goede kant op te gaan, maar tevreden ben ik nog niet.
Titel: Re: Weinig resultaten, maar wel (sporadisch) lekker bezig
Bericht door: Ronald Koerts op 19 januari 2020, 19:45:32
Hoi,

Leuke projectjes.  (y) Welk tijdperk wil je gaan rijden. Aan de hand daarvan kan je de mate van "veroudering / verweren" bepalen. Denk dat het meer het plastieke uiterlijk is iets minder mag. Echt verouderen mogelijk niet.

Groet Ronald.
Titel: Re: Weinig resultaten, maar wel (sporadisch) lekker bezig
Bericht door: 1200blauw op 19 januari 2020, 20:39:14
Dat wordt tussen 1968 en 1981, grofweg Tp.IVa dus. Vrijwel al mijn rollend materieel is in die periode te plaatsen.

Dat echte plastic uiterlijk zie ik in werkelijkheid niet zo vreemd genoeg. Zou dat door de foto kunnen komen, of legt die juist de naakte waarheid bloot? Zou een behandeling met matte lak helpen? Dan moet dat wel als "finishing touch" na een evt. verdere verweringspoging. Eigenlijk vind ik de huisjes best mooi zoals ze zijn en ben ik bang ze te verknoeien door een verkeerde veroudering.
Titel: Re: Weinig resultaten, maar wel (sporadisch) lekker bezig
Bericht door: valkyrienineball op 19 januari 2020, 20:44:32
Klein beginnen en langzaam maar zeker uitbreiden.

Als inwoner van Hengelo en zoon van een Holec werknemer heb ik een voorliefde voor 1200 loks, daar heb ik er inmiddels een aantal van.
Wat een machtige machines.

Die huisjes van Holland scale gaan er bij mij ook komen, Artitec heeft ook spul die op een twentse baan perfect kunnen passen.

Ik zie mogelijkheden.
Titel: Re: Weinig resultaten, maar wel (sporadisch) lekker bezig
Bericht door: 1200blauw op 19 januari 2020, 21:22:23
Als inwoner van Hengelo en zoon van een Holec werknemer heb ik een voorliefde voor 1200 loks, daar heb ik er inmiddels een aantal van.
Wat een machtige machines.
Ik ben ook zoon van een Holec-werknemer (HEEMAF, Bankastraat). Dat is precies de reden waarom ik voor een sfeertje zoals Hengelo wil gaan. Ik kreeg mijn eerste blauwe (Märklin) 1200 van mijn vader toen ik een jaar of vijf was. Vandaar ook mijn forumnaam. Het zijn er bij mij ook een paar meer geworden in de loop der jaren.

Ik heb die eersteling nog steeds:

(https://live.staticflickr.com/65535/49410827717_d75da81afd_z.jpg)


Grasduinend op Youtube heb ik een schitterende film gevonden waarin de sfeer uit die tijd mooi naar voren komt:

https://www.youtube.com/v/47QSpO3jtgk
Bron: YT,  HCOverijssel

De titel doet vermoeden dat het alleen gaat over het traject Bad Bentheim - Deventer, maar er is veel meer te zien, zelfs het hele traject tot aan Amsterdam, maar ook bijv. de Gothische bogen tussen Utrecht en Hilversum. Het begint bij de MBS, tot ca. 2:30. Als jaartal wordt aangegeven 1973, maar ik vermoed dat het iets later is eerlijk gezegd.
Titel: Re: Weinig resultaten, maar wel (sporadisch) lekker bezig
Bericht door: Mischa op 19 januari 2020, 21:33:48
Dan ga ik als Hengeloër en zoon van een oud Heemaf/Holec werknemer dit draadje ook maar volgen  ;D
Titel: Re: Weinig resultaten, maar wel (sporadisch) lekker bezig
Bericht door: valkyrienineball op 19 januari 2020, 21:45:28
Fantastische film die je gevonden hebt, ook leuk om weer te zien hoe je Hengelo in die jaren binnen reed.
Ik herkende alles nog zoals ik het me herinnerde.

Het stationsplein zoals het er toen uitzag, de oude Ijsselcentrale, het Gak kantoor.

Brengt me terug in de tijd....
Titel: Re: Weinig resultaten, maar wel (sporadisch) lekker bezig
Bericht door: bask185 op 20 januari 2020, 07:34:58
In mijn jonge jaren heb ik aardig wat vliegtuigmodellen in elkaar geknutseld, gespecialiseerd in 1:72 modellen van vooral Amerikaans en Duits spul, Europees Theater.
Deed ik ook vroeger. Inmiddels ben ik in het proces ze aan mn plafond te hangen van mn treinkamer, zal eerdaags nog eens een zooi hangen en wat foto's maken.

Wat doe jij met jou vliegtuigen?

Bas
Titel: Re: Weinig resultaten, maar wel (sporadisch) lekker bezig
Bericht door: 1200blauw op 20 januari 2020, 08:13:11
Mijn zoon speelt ermee. Er breekt dus wel eens wat af en er raakt wat zoek, maar er heeft wel iemand plezier van.
Titel: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: 1200blauw op 27 januari 2020, 22:09:26
Ik heb een seinwachtershuis in elkaar gezet van giethars, van Artitec. Het dak is lichtelijk vervuild en ditmaal de rest ook. Daar ben ik op zich tevreden over, ook dat dakgoten en andere details niet allemaal perfect recht zijn. Dat heeft zo z'n charmes. Zeker in de jaren '70 is een beetje verval wel realistisch.

(https://live.staticflickr.com/65535/49451427011_3e89e8485f_c.jpg)

Ik denk toch dat er iets niet helemaal goed is gegaan, want de wanden krullen naar buiten en de (industrie-)lijm laat los. Toen ik 'm in elkaar zette was alles nog mooi recht. Ik vermoed dat eerst in elkaar zetten en daarna verven beter gaat dan andersom. Is er iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen? Verven ging in deze volgorde wèl gemakkelijker trouwens. Ik vermoed dat simpelweg de boel weer aan elkaar lijmen betekent dat de boel na verloop van tijd weer uit elkaar valt, dus eerst de wanden weer recht krijgen is een probleem dat eerst moet worden opgelost. Heeft iemand een suggestie hoe precies?
Titel: Re: Weinig resultaten, maar wel (sporadisch) lekker bezig
Bericht door: valkyrienineball op 27 januari 2020, 22:19:49
Het stoort niet , mogelijk valt het niet zo erg op als je het op de baan hebt staan.

Mooi gedaan.
Titel: Re: Weinig resultaten, maar wel (sporadisch) lekker bezig
Bericht door: bask185 op 27 januari 2020, 22:59:59
Ziet er goed uit.

Ik heb laatst een stationnetje geverfd en er is 1 advies wat ik nog niet heb opgevolgd, nu ik jou huisje zie, word ik er aan herinnerd.

Het advies luidt dat je een mooier en realistischer huis krijg als je wat willekeurige bakstenen een andere kleur geeft. Verscheidene tinten rood - grijs zou een leuke toevoeging kunnen zijn.

Ik heb hier en daar eens naar echte muren gekeken en het klopt wel voor de meeste muren.

Veel succes verder, blijf je volgen.

Bas
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: Ben op 28 januari 2020, 08:17:50

Heeft iemand een suggestie hoe precies?


Alles wat je weten wilt vind je hier: https://www.artitec.nl/index.php/nl/bouwen-en-schilderen-stap-voor-stap/32-artitec-algemene-bouw-en-schilderbeschrijving
Met name fase 3 is van belang voor een goed resultaat. Daar staat ook hoe kromme wanden recht te krijgen: heet water.

Wil je toch eerst schilderen en dan plakken zorg dan dat de te lijmen vlakken vrij zijn van verf anders gaat het mis.

Gr, Ben.
Titel: Re: Weinig resultaten, maar wel (sporadisch) lekker bezig
Bericht door: cor_b op 28 januari 2020, 09:57:56
Heb zelf ook eerder de wanden geschilderd en daarna in elkaar gezet ,maar daarna kromtrekkende wanden heb ik niet gehad.
Maar nu zet ik eerst alles in elkaar en spuiten in de grondverf/primer en dan allen afwerken zoals beschreven.

Cor
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: Reinout van Rees op 28 januari 2020, 21:35:30
Huishoudelijke mededeling: je draadje heeft je gewenste nieuwe titel :)

Reinout-als-moderator
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: 1200blauw op 28 januari 2020, 22:36:28
Geweldig Reinout, dankjewel! (y) Dit bekt even iets beter.
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: 1200blauw op 28 januari 2020, 22:41:29
Alles wat je weten wilt vind je hier: https://www.artitec.nl/index.php/nl/bouwen-en-schilderen-stap-voor-stap/32-artitec-algemene-bouw-en-schilderbeschrijving
Met name fase 3 is van belang voor een goed resultaat. Daar staat ook hoe kromme wanden recht te krijgen: heet water.

Wil je toch eerst schilderen en dan plakken zorg dan dat de te lijmen vlakken vrij zijn van verf anders gaat het mis.

Gr, Ben.

In grote lijnen heb ik het denk ik goed gedaan, behalve dat in heet water leggen om de wanden goed recht te krijgen. Ik heb ze onder (teveel) spanning gelijmd denk ik en de vlakken onvoldoende vrij van verf. In polystyreen maakt onder spanning lijmen niet uit. Dat blijft wel vast zitten. Kennelijk is resin iets weerbarstiger. Puntje van aandacht dus voor de volgende, maar die staat alweer in de primer. Hopelijk zijn de wanden voldoende recht.
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: 1200blauw op 03 februari 2020, 14:16:49
Even weer tijd voor wat researchresultaten. Ik had een leuke link gevonden op http://stationsweb.nl/planner.asp. Het is een reisplanner waarmee je ook een reis in een (ver) verleden kunt plannen, dus tijd voor Deventer - Almelo/Hengelo. dat gaf interessante resultaten (1971/'72):

VertrekTreinWeekdagenIn de richting
05:592907ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (06:30) Hengelo (06:46) Enschede (06:55)
07:022913ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (07:34) Hengelo (07:51) Enschede (08:00)
07:47 619ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (08:11) Hengelo (08:23) Enschede (08:32)
07:512919ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (08:24) Hengelo (08:44) Enschede (08:54)
08:22421ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (08:46) Hengelo (08:58) Enschede (09:07)
08:47623ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (09:11) Hengelo (09:23) Enschede (09:32)
08:502923ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (09:24) Hengelo (09:43) Enschede (09:52)
09:24425ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (09:48) Hengelo (10:00) Enschede (10:09)
09:47627ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (10:11) Hengelo (10:23) Enschede (10:32)
09:512927ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (10:23) Hengelo (10:39) Enschede (10:48)
10:21429ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (10:45) Hengelo (10:57) Enschede (11:06)
10:47631ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (11:11) Hengelo (11:23) Enschede (11:32)
10:512931ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (11:23) Hengelo (11:39) Enschede (11:48)
11:21433ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (11:45) Hengelo (11:57) Enschede (12:06)
11:47635ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (12:11) Hengelo (12:23) Enschede (12:32)
11:512935ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (12:23) Hengelo (12:39) Enschede (12:48)
12:21437ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (12:45) Hengelo (12:57) Enschede (13:06)
12:47639ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (13:11) Hengelo (13:23) Enschede (13:32)
12:512939ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (13:23) Hengelo (13:39) Enschede (13:48)
13:21441ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (13:45) Hengelo (13:57) Enschede (14:06)
13:47643ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (14:11) Hengelo (14:23) Enschede (14:32)
13:512943ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (14:23) Hengelo (14:39) Enschede (14:48)
14:21445ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (14:45) Hengelo (14:57) Enschede (15:06)
14:47647ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (15:11) Hengelo (15:23) Enschede (15:32)
14:512947ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (15:23) Hengelo (15:39) Enschede (15:48)
15:21449ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (15:45) Hengelo (15:57) Enschede (16:06)
15:47651ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (16:11) Hengelo (16:23) Enschede (16:32)
15:512951ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (16:23) Hengelo (16:39) Enschede (16:51)
16:21453ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (16:45) Hengelo (16:57) Enschede (17:06)
16:47655ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (17:11) Hengelo (17:23) Enschede (17:32)
16:512955ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (17:23) Hengelo (17:39) Enschede (17:49)
17:21457ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (17:45) Hengelo (17:57) Enschede (18:06)
17:242957ma   di   wo   do   vr         Almelo (17:56) Hengelo (18:12) Enschede (18:21)
17:47659ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (18:11) Hengelo (18:23) Enschede (18:32)
17:512959ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (18:23) Hengelo (18:39) Enschede (18:49)
18:21461ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (18:45) Hengelo (18:57) Enschede (19:06)
18:39239ma   di   wo   do   vr      zo   Hengelo (19:12)
18:47663ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (19:11) Hengelo (19:23) Enschede (19:32)
18:512963ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (19:23) Hengelo (19:39) Enschede (19:49)
19:21465ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (19:45) Hengelo (19:57) Enschede (20:06)
19:47667ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (20:11) Hengelo (20:23) Enschede (20:32)
19:512967ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (20:23) Hengelo (20:39) Enschede (20:48)
20:21469ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (20:45) Hengelo (20:57) Enschede (21:06)
20:47671ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (21:11) Hengelo (21:23) Enschede (21:32)
20:512971ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (21:23) Hengelo (21:39) Enschede (21:48)
21:21473ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (21:45) Hengelo (21:57) Enschede (22:06)
21:47675ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (22:11) Hengelo (22:23) Enschede (22:32)
21:512975ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (22:23) Hengelo (22:39) Enschede (22:48)
22:21477ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (22:45) Hengelo (22:57) Enschede (23:06)
22:47679ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (23:11) Hengelo (23:23) Enschede (23:32)
22:512979ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (23:23) Hengelo (23:39) Enschede (23:48)
23:21481ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (23:45) Hengelo (23:57) Enschede (00:06)
23:49683ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (00:20) Hengelo (00:36) Enschede (00:45)


Dat leek me een mooie uitgangspunt voor een soort van dienstregeling in de toekomst op mijn baan. Natuurlijk is dit niet compleet, want ik mis de internationale treinen, de boemels uit Wierden, Mariënberg en Zutphen en de goederentreinen, maar het is een begin. De rest hoop ik er ooit nog eens bij te vinden. Voor Scandex, Nord-West en Nordsee kan ik die achterhalen via http://www.welt-der-modelleisenbahn.com, maar dat heb ik nog niet gedaan. Ook is wel interessant de precieze samenstelling van deze treinen terug te vinden. Voor bovengenoemde internationale treinen is dat wel gelukt inmiddels. Ik zal ze binnenkort eens plaatsen.
Overigens is dit de dienstregeling in één richting. Aangezien op mijn baan alles rondrijdt komt iedere trein vanzelf weer terug waar hij vandaan kwam, dus één richting lijkt me voldoende.
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: 1200blauw op 22 februari 2020, 07:54:05
Om een beetje een indruk te geven van hoe het totaalplaatje eruit ziet of gaat zien heb ik in schematische weergave gemaakt.

(https://live.staticflickr.com/65535/49484702562_3839e64ba7_b.jpg)

Het is in de basis een ovaal. Uiteindelijk rijden alle treinen van 1 naar 2 vv. De blauwe sporen zijn in het zicht. Die bestaan uit flexibele K-rails. Uit het zicht is alles C-rails. De letters representeren elk enige opstelsporen uit het zicht. A is er nog niet, maar staat op de planning, ooit. B geeft de mogelijkheid twee wat langere treinen op te stellen. Het pendelspoortje stelt de lijn naar Zutphen, Mariënberg of Zwolle voor. Daarop moet een DE2 of DE3 gaan pendelen. Ik heb niet de ambitie uitgebreid te gaan rangeren of veel aan de knoppen te zitten. Uiteindelijk is de bedoeling alles geheel geautomatiseerd te laten verlopen. Tot voor kort was dat het geval, maar dan analoog en grotendeels met M-rails. Nu is alles minimaal R2 en er komen geen S-bochten, Engelse, drieweg- of meegebogen wissels meer in voor. Daardoor is storingsvrij rijden met lange rijtuigen mogelijk geworden. Onlangs is alles er weer af geweest om de C-rails geschikt te maken voor massadetectie.

De stad ("Hengelo") ligt links op het plaatje. Alle sporen lopen die kant op. Het station van "Hengelo" ligt uit het zicht, maar wordt gesuggereerd door de sporen die daar alle samenkomen. In werkelijkheid verdwijnen de sporen daar uit zicht naar een schaduwstation. De pendeltrein stopt uit zicht en gaat na een tijdje weer terug.
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: 1200blauw op 08 maart 2020, 14:45:21
Even alle resin-perikelen aan de kant gelegd. Ik had nog een projectje liggen van Holland Scale. Ik ben er best tevreden over. De kleuren zijn geslaagd, de verwering ook. De per ongeluk iets scheve dakkapel vind ik wel charmant eigenlijk. Toch wil ik een volgend project is proberen te voegen met op kleur gebrachte zilverpoets. Dat schijnt beter te gaan dan met verdunde enamel-verf zoals deze nog is gedaan. Nadeel van "mijn" methode is dat de natte verf gemakkelijk ook weer uit de voegen loopt en daardoor wat minder goed gefixeerd is zolang het nog niet droog is.

(https://live.staticflickr.com/65535/49633338788_308f1c28a0_o.jpg)
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: Tulpendaal op 09 maart 2020, 05:36:10
 (y) Ziet er al goed uit, voor de voegen kan je ook gewoon een ander verftype nemen. Humbrol busjes voor de muur en vallejo waterverdunt voor de voegen.

Overigens, op een houten plankje meerdere muur kleuren van zalm tot bruintonen leggen, en dan half gemixt op de muur opbrengen, geeft een typisch muureffect , niet egaal mixen maar eigenlijk meer streperig. Soms wat donkerder onder dan boven. 24 UUR wachten voor je voegen gaat.

Deze huisjes verf ik altijd na het bouwen.

gr Joke
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: 1200blauw op 16 april 2020, 09:28:11
Dit weekend en het vorige eindelijk de gelegenheid gehad weer wat te doen aan de baan zelf. dat moet overdag, want 's avonds gaan de kinderen naar bed en kan rommelen op zolder niet meer. In documenteren met foto's ben ik niet zo heel goed, dus heel interessant wordt het voor de plaatjeskijkende lezer zo niet.

- Besturing van de baan gebeurt momenteel met een ECoS. Daaraan hangt ter automatisering inmiddels een PC met drie besturingssystemen waarvan ik de voors en tegens tegen elkaar afweeg. Ik ben er meerdere geprobeerd. Deze zijn overgebleven: Koploper, iTrain en WinDigipet. Ik begin een voorkeur voor iTrain te ontwikkelen. Het ligt me het best, de plaats van de functionaliteit vind ik logisch en heb me er daardoor inmiddels ook het meest in verdiept. De hardware komt zoveel mogelijk van ESU, de bezetmelders zijn van het type Detector Standard. Ik wil ze gaan verbinden dmv het ECoS Link systeem. Daartoe heb ik een tweetal Terminals besteld die elk drie bezetmelders groeperen. De Terminals worden door een UTP-kabel met elkaar verbonden. Ik heb voor dat systeem gekozen, omdat ik denk dat componenten van zoveel mogelijk hetzelfde merk vreemde verstoringen als gevolg van niet goed op elkaar aansluitende componenten zouden moeten voorkomen. Of dat ook in de praktijk zo werkt moet nog blijken.

- Massadetectie. Voortgang gemaakt met het aanleggen van fysieke blokken in de baan. Dat betekent isoleren van in mijn geval de rechterrail.  Ik had besloten de draad voor de bezetmelding op de door Märklin voorgeschreven wijze aan de rail te bevestigen, dus met de kabelschoentjes op de raillipjes geschoven. Dat werkte voor de ringleiding prima, maar nu ik voor de bezetmelding een wat stuggere draad gebruik schiet de één na de andere weer los. Ik weet nog niet of ik dat op die manier blijf doen. Ik heb de draden bij de railaansluiting zoveel mogelijk gefixeerd met ductape, maar of dat de gewenste resultaten oplevert moet nog blijken. Mocht ik er toch niet tevreden over zijn, dan ga ik alsnog solderen. Nieuwe draden ga ik zeker solderen. Ik ben begonnen met te proberen een compleet rondje met blokken te maken, maar dat ging helaas niet zoals ik had gewild: het draad was op. Ik heb dus draad bijbesteld. Zodra dat binnen is kan ik er weer mee verder.

- Solderen van bovenleiding van Sommerfeldt. Dat is een aardige worsteling geworden. Ik heb nog maar weinig soldeerervaring en als ik al gesoldeerd heb, dan vooral draadjes. Dit is het serieuzere werk. Ik heb er nu vier klaar, gemiddeld een uur per stuk aan gewerkt. Ik zie wel progressie. De laatste is heel acceptabel geworden, maar ik zie zeker ruimte voor verbetering.

- Opnieuw leggen van een paar stukken flexrail. Er liggen een paar hele flauwe bochten in het zicht, zo op het oog lag het er best aardig in, maar de treinen liepen er toch niet vloeiend door, hobbelden zelfs een beetje. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over, maar het is nu beslist beter. Ik heb de rails gefixeerd met kleine spijkertjes, omdat schroeven niet gaat zonder voorboren vanwege de gekozen ondergrond. Die is van gelakt MDF dat bij de bouw van het huis was overgebleven. Het lag destijds dus voor de hand dat te gaan gebruiken voor de baanonderbouw. Inmiddels weet ik dat dat wat beperkingen oplevert, maar dat ga ik niet meer veranderen. Doorhangen zal wel meevallen, omdat er voldoende ondersteuning is.

- Verbeteren overgang K- en C-rails. De meeste overgangen liggen in een helling. Doordat de C-rails bedding heeft en de K-rails niet ontstaat er een soort kuiltje waar de treinen door moeten rijden. Doordat ik standaard alle rijtuigen met Roco-kortkoppelingen heb uitgerust gebeurde het regelmatig dat er een kortere trein omhoog kwam dan er naar beneden was gegaan. De losgeraakte rijtuigen gingen dan op eigen gelegenheid terug naar beneden, met alle gevolgen van dien. Daar moest dus wat aan gebeuren, dus rails losgehaald en beter ondersteund met één of twee laagjes kurk. Het lijkt nu beter te gaan.
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: Sven op 16 april 2020, 11:55:57
Nog even over de kleuren van de stenen en de voegen. Ik heb hier in het draadje van Tulpendaal eerder al iets over geschreven. Als je verschillende kleuren voor de bakstenen gebruikt, gewoon een beetje een kliederboel maken, dan worden dat allemaal mooie gekaderde baksteentjes na een zilverpoets behandeling. Gebruikte kleuren: Vallejo 149 (basislaag) met stipjes 132 en 138. Een andere, iets lichtere combinatie die ook zeer realistisch is, is 138 (basis) en 143 en 149 voor de steentjes.

Deze techniek zal denk ik niet zo goed of niet werken met de huisjes van Artitec, want daar worden (werden?) de groeven gegraveerd. Alsacast heeft iets grotere steentjes en meer nadrukkelijke groeven. Mijn huizen zijn zelfbouw met steentjesplaten van South Eastern Finecast.

(https://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2020/schermendam/opslag-wip1.jpg)

(https://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2020/schermendam/opslag-wip2.jpg)
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: MOVisser op 16 april 2020, 16:23:50
 (y) (y) (y)
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: 1200blauw op 16 april 2020, 19:51:15
Dat ziet er bijzonder fraai uit Sven, hartelijk dank!
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: 1200blauw op 18 april 2020, 13:50:05
Ditmaal een paar plaatjes om een idee te geven van de baan, zie ook de schematische weergave die ik een paar posten eerder plaatste.

(https://live.staticflickr.com/65535/49787414598_bbe63c7588_o.jpg)

Dit is het linkergedeelte van de schematische weergave. De binnenste boog met M-rails is de aanzet voor een pendelspoortje dat ooit naar het industrieterrein moet gaan. Daar zal een Sik en/of een Bakkie gaan pendelen, wellicht zelfs af en toe een 2400. Ik heb geen verbinding voorzien met de hoofdbaan. Op het schema heb ik het ook weggelaten. Aangezien de noodzaak van een lang doodlopend stuk M-rails er niet is heb ik het inmiddels ingekort tot net na de bocht. Zodoende ontstaat er ruimte voor een extra opstelspoor in schaduwstation B. Schaduwstation C is nog in aanleg. Omdat de geometrie van C-rails toch wel anders is dat die van M-rails staan er opeens een paar ondersteuningspaaltjes in de weg. Zodra die verplaatst zijn kan dit schaduwstation worden afgemaakt.
Links op de foto is trouwens een tijdelijke vangrail van karton te zien die ik na een ernstig ongeval (er is een Roco 1212 zwaar gewond bij geraakt, maar door zijn nieuwe baasje vakkundig gereanimeerd) heb geplaatst totdat er een degelijker constructie tegenaan komt.

(https://live.staticflickr.com/65535/49788275682_bd2f7884ac_o.jpg)

Dit is de rechterzijde van de schematische weergave. Links op het plaatje is nog net een boog te zien. Dat is niet "keerlus" 2 (die ligt een niveau lager), maar een boog naar opstelspoor A (in de schematische weergave recht getekend), die inmiddels ook is aangelegd. Rechtsonder een tweetal Hack-bruggen. Ze zijn van metaal en uitneembaar, maar tevreden over de constructie die ik bedacht had ben ik bepaald niet. Daar ga ik me nog eens beter in verdiepen en links en rechts op de fora bij anderen spieken.
Sinds het maken van de foto heb ik de PC naar links verplaatst op het werkblad en de boel wat beter geordend. Nu kan ik er ook knutselen.
De vangrail die hier te zien is, links langs de gording, is gemaakt van verticale lamellen van een zonwering. Kinderen, vooral kleine, willen er nog wel eens aan gaan hangen en dan knappen ze af... Het is bijzonder geschikt als vangrail, maar dit materiaal er speciaal voor kopen raad ik toch af, omdat het er gewoon veel te duur voor is.

(https://live.staticflickr.com/65535/49787414623_a9927ddba3_o.jpg)

Dit is "keerlus" 1, op het schema rechtsonder. In het midden van de lus staat de vitrinekast. Dat was ooit een glaswerkkast op een chemische faculteit van een universiteit, waar hij dreigde te worden weggegooid. Tegenwoordig is het mijn locloods :)
Ook hier weer een provisorische vangrail van karton. Dit gedeelte moet uit het zicht verdwijnen door een afdekplaat oid, met de kast er bovenop.

De constructie van de baan bestaat uit vurenhout met MDF. Ik heb destijds voor MDF gekozen omdat dat na de bouw van het huis was achtergebleven en dus ruimschoots voorhanden. Het is denk ik voldoende ondersteund om doorhangen te voorkomen. Ik weet niet of ik tegenwoordig nog die keuze zou maken, maar het ligt er eenmaal, dus c'est ça. Op het MDF ligt 2mm dik kurk gelijmd, daarop de K-rails. Uiteindelijk moet de ballast de boel fixeren, maar tot die tijd houden de spijkertjes de boel op de plaats. Dat is de situatie voor het in het zicht liggende gedeelte.
Buiten het zicht ligt er 2mm dikke schuimplastic dat de verhuizers gebruikten toen we hier kwamen wonen. Er was nog een halve rol over die ze hadden achtergelaten, dus andermaal gratis beschikbaar. Het werkt qua geluidsisolatie net zo goed als het kurk, alleen het verlijmen gaat niet omdat ik geen lijm heb kunnen vinden die er voldoende grip op had. Dat is ook geen ramp. Er ligt C-rails op die ik heb vastgezet met spijkertjes waarvan ik de kop heb voorzien van een stukje zelfklevend schuimplastic (zelfklevend schuimplastic half tegen de rail plakken, andere helft op de schuimplastic ondergrond, spijkertje erdoorheen op ca. 1mm van de rails). Dat geeft geen contactgeluid door, maar houdt wel de rails mooi op de plaats en tegelijkertijd ook de ondergrond. Je haalt ook eenvoudig de rails weer los als het moet en met wat gepruts krijg je het zelfs weer op de plek. Op de voorgrond is in onderstaande oude foto zo'n spijkertje met zelfklevend schuimplastic te zien. Waarom ik die op die plek destijds heb ingespijkerd weet ik niet meer. Wellicht is hij blijven zitten nadat ik de M-rails had verwijderd. De rails ligt er normaal gesproken tegenaan. Aan de andere kant van de rails zit dan precies zo'n spijkertje. Samen houden ze de rails op de plek. Zo'n rol met zelfklevend schuimplastic (1cm breed) heeft iedere bouwmarkt. Ik knip er telkens een stukje van ca. 1cm van af. Ik hebt aan één rol ruim voldoende voor de gehele baan.

(https://live.staticflickr.com/65535/49169342863_54a2d17834_o.jpg)

Dit is een foto van vlak na het leggen van het eerste tracé in flexrails. Dat heb ik nog geschroefd. Vanwege het moeten voorboren in de MDF-ondergrond was dat geen handige exercitie. Het ligt er daardoor ook niet strak in. Ik ben er dus gauw vanaf gestapt.
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: MOVisser op 18 april 2020, 15:25:07
Ja kan, door een lat langs de rail te leggen, heel strak een recht stuk fabriceren.
Aan het begin van een "strek" de rails vastzetten en aan het eind ook. Dan heb je een mooie lijn er tussen. (y)
Bochten is wat anders uiteraard. Anders een mal fabriceren die de boogstraal heeft van de dwarsligger uiteinden.

Ronald Visser
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: NS264 op 18 april 2020, 17:07:24
Dit draadje had ik nog niet gezien.

Gr Koen.
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: 1200blauw op 04 mei 2020, 21:17:04
Inmiddels zijn de ECoS Terminals gearriveerd en heb ik afgelopen periode een bezetmelder via zo'n Terminal kunnen aansluiten op de ECoS Centrale. Ik heb drie secties bekendgemaakt in iTrain. Dat was erg grappig: sectie 1 werkt vlekkeloos, sectie 2 geeft nooit een bezetmelding en sectie 3 geeft constant een bezetmelding.

Daaruit vloeien per sectie natuurlijk een paar "todo's" voort:
1. geen actie;
2. op zoek naar onderbreking van de verbinding tussen de sectie en de bezetmelder. Ik gok erop dat er weer een kabelschoentje is losgeschoten. Die ga ik dan solderen;
3. op zoek naar een spookmelding. Dat is vervelender, want daarvoor zal ik waarschijnlijk alle rails moeten loshalen op zoek naar die ene niet volledig doorgeslepen verbinding of niet goed weggebogen doorgeknipte verbinding.

Jammer dat het niet ineens feilloos werkt, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Des te meer voldoening heb ik ervan als het na al het zwoegen wèl werkt.

Wellicht leuk eens onder het tafeloppervlak een kijkje te nemen. In de analoge periode had ik een systeem bedacht waarbij alle bedrading naast de rails van de schaduwstations liep. Dat ging op zich prima. Zolang de draden niet te dik zijn kun je er rustig rails overheen leggen. De draden zullen dan in de isolatielaag verzinken, dus daar heb je met rijden geen last van. Bovendien gingen de draden toen een korte weg: van een schakelrail naar het sein en wissel van het eigen en naastliggende spoor en een voedingsdraad van elke trafo naar een specifiek blok (1:1 dus). Nu er flink meer vermogen wordt geleverd door één bron (de ECoS) dan ik ooit met de trafo's zou bereiken heb ik besloten dikkere draden te gebruiken voor de ringleiding en ook de terugmelding. Dat betekende dus gaatjes boren en een manier bedenken om de draden mooi onderlangs te geleiden. Ik zie vaak bij anderen dat men van die plastic bindruggen voor boeken gebruikt. Nu heb ik wel eens zitten prutsen met die dingen om een boek ingebonden te krijgen. Dat leek me een boel frustraties op te leveren, dus ik ben op zoek gegaan naar iets anders. Ik zag dat iemand metalen oogjes gebruikte en daar heb ik een variant op bedacht die me wat gemakkelijker leek: oogjes die aan één zijde open zijn.

(https://live.staticflickr.com/65535/49855462117_cf84250860_o.jpg)

Misschien heb ik het idee wel gejat van iemand, ik weet het niet meer. In ieder geval heeft dat als voordeel dat ik snel draden kan aanleggen en verwijderen zonder een heleboel narigheid. De oplossing met ductape uit een vorig bericht is trouwens ook goed te zien op onderstaande foto. Wellicht is dat niet de beste oplossing. Ik ben hier bezig de eerste bezetmelder aan te sluiten. Fase en 0 moeten er nog aan. Dat is niet de meest handige volgorde weet ik inmiddels: eerst fase en 0 aansluiten verdient de voorkeur, zodat je elke bezetmeldsectie kunt testen zodra je die hebt aangesloten.

(https://live.staticflickr.com/65535/49855161036_fd23817144_o.jpg)

Verder was er zoals gemeld activiteit op het gebied van produceren van bovenleidingportalen. Meekomen in het geweld van sommige professionele bovenleidingportaalbouwers (3x woordwaarde) heb ik inmiddels opgegeven. Het bouwen van geloofwaardige Nederlands bovenleidingportalen is de doelstelling. Deze van Sommerfeldt komen vrij aardig in de buurt en dat is vooralsnog genoeg. Inmiddels heb ik er acht gemaakt.

(https://live.staticflickr.com/65535/49855161076_4c2f77a38d_o.jpg)

De rechter is het tweede exemplaar (het eerste leek helemaal nergens op - uit de hand en zonder mal gesoldeerd). Het soldeerwerk is nog veel te grof naar mijn smaak, maar beter kreeg ik het niet. Inmiddels is mijn techniek wat verbeterd. Links is het achtste en daarmee voor nu het laatste exemplaar te zien. Die is ook niet perfect, maar wel een stuk beter. Wellicht krijg ik die met het verf- en schuurwerk wel mooi strak. Ik denk erover de bovenste isolatoren vòòr het verven te verwijderen en daarna de pinnetjes die erdoorheen zitten te verlijmen ipv solderen.

(https://live.staticflickr.com/65535/49855462057_eddcc8a93a_o.jpg)

Dit is de mal die ik gebruikt heb. De bouwtekening is op een houten balk vastgezet. In werkelijkheid is de tekening niet zo vergeeld. Op de hoekpunten zijn kopspijkertjes ingeslagen, zodanig dat de maststaanders en liggers erdoor gefixeerd worden. Het fabriceren van een H-balk ligger uit twee meegeleverde U-balkjes is nog een hele uitdaging voor me. Ik maak er nu eigenlijk geen H-balk van, maar soldeer de beide U-balkjes aan elkaar waar de isolatorstandaardjes (heten die dingen zo) moeten komen. Uiteindelijk worden ze beter met elkaar verbonden als ze ook aan het verbindingsstuk van de palen worden gesoldeerd. Heeft iemand een tip hoe dat beter kan?

(https://live.staticflickr.com/65535/49855160986_7ebd14851c_o.jpg)

Aan de hand van één rijdraad die ik ooit gekocht heb om een idee te krijgen heb ik de acht portalen eens over de baan uitgelegd om te kijken hoe ver ik er nu mee ben. Ik moet er nog wel een flink aantal bouwen denk ik. Voorlopig heb ik nog voorraad, want mijn wederhelft heeft me er de afgelopen verjaardagen telkens een aantal cadeau gedaan, tweesporig en eensporig. Die laatste zijn voor het aan te leggen industriespoor in de binnenbocht. Daar zal zo af en toe een E-loc worden geparkeerd die in reserve staat om de internationale treinen over te nemen van de Br. 216's en 220's die ermee uit Duitsland aankomen.
Ik kijk vol afgunst naar de activiteiten van sommige profi bouwers hier op de fora, die schijnbaar moeiteloos de meest fantastische portalen uit de hoge hoed toveren. Ik wilde dat ik die techniek ook al bezat, zodat ik het viersporige deel van mooie viersporige Nederlandse portalen kon voorzien. Ik ben bang dat dat er nog even niet in zit, dus zal het wel 2x tweesporig worden. Later (als ik groot ben ;D) kan ik het dan nog wel eens aanpassen.

Het plan voor het vervolg is als volgt. Als eerste sectie voor sectie de baan rond krijgen. Daarmee bedoel ik dat ik een volledig gedetecteerd rondje kan rijden. Vervolgens ga ik alle schaduwstations spoor voor spoor van bezetmelding voorzien. Deels (schaduwstations A en E) kan dat op de nu geïnstalleerde Terminal. De rest gaat op een tweede Terminal die ik met een UTP-kabel aan de eerste kan doorlussen.
De volgende stap wordt het werkend krijgen van de wissels. Ik weet dat er drie zijn met een defecte aandrijving, maar niet meer welke. Die moet ik dus eerst opsporen en vervolgens een geschikte decoder vinden om de wissels aan te drijven. Ik wil voor de voeding van de wissels gebruik gaan maken van een analoge trafo die ik toch al ruim voorhanden heb. Op die manier hoop ik de voeding van de baan te ontzien. Ik moet me hier nog beter in verdiepen.

Requirements voor de decoder waren:
1. Compatible met de ESU ECoS2. ESU-producten hebben mijn voorkeur vanwege de (beste kans op) compatibiliteit;
2. Geschikt om met analoge voeding van de wissels te kunnen omgaan, bij voorkeur zowel fase als 0;
3. Om kunnen gaan met de magneetschakelaars van de wissels. Ik ben van plan de originele aandrijving van Märklin te blijven gebruiken, dus die niet te vervangen door servo's. Ik calculeer in dat er af en toe eentje stuk gaat. Tot nu toe is dat altijd kostenloos omgeruild. Ik zorg om die reden dat ik altijd goed bij de wissels kan.

De keuze is gevallen op de ESU SwitchPilot V2. Inmiddels is de bestelling onderweg vermoed ik.

Titel: Knooppunt aan de Twentelijn (vh Bouwen met weinig bouwgelegenheid)
Bericht door: 1200blauw op 05 mei 2020, 22:37:18
Vandaag heb ik me "in alle vrijheid" gestort op baanwerkzaamheden:

- Het aanleggen van de tweede Terminal met drie bezetmelders onder de schaduwstations B en C. Die worden dmv een UTP-kabel verbonden met de eerste Terminal, die op zijn beurt weer in verbinding staat met de ECoS. Helaas net niet helemaal afgekregen voor het kinderbedtijd was: de bezetmelders hangen nog niet fysiek aan de Terminal en de Terminal nog niet aan de UTP-kabel. Alle benodigde bekabeling is wel aangelegd. Ook mist van de voeding van de bezetmelders het laatste stukje van de fase nog, dus een kwestie van draadjes op lengte knippen, gepast strippen en vastschroeven. De 0 is wel volledig aangesloten.
- De spookmelding in de bezetsectie in mijn vorige bericht heb ik gevonden en opgelost. Ik was al bezig de hele sectie te demonteren om alle railstukken stuk voor stuk te inspecteren toen mijn zoon (8 jaar) meende te zien dat het draadje van de melder verkeerd was aangesloten. Hij had gelijk... direct aan de massa :-\ Sectie 2 heb ik nog niet verder bekeken. Ik vermoed dat dat gewoon solderen wordt, dus zodra de bout toch aan staat neem ik dat direct mee.
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: NL-modelspoor op 05 mei 2020, 22:44:19
^^ Ik soldeerde de twee U profielen ook nooit aan elkaar. Ik schoof ze altijd tussen die houders aan de mast en door ze daar aan te solderen werd het op die punten een geheel. Eigenlijk dezelfde manier dus. Met het erop klemmen van die isolatoren bovenop hou je de twee U-profielen ook alweer wat beter bij elkaar.

De derde foto uit reactie #32 daar zit de rechter paal van het rechter portaal een kwart slag gedraaid.
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: Ben op 06 mei 2020, 09:09:10
Solderen is duidelijk niet je ding. Maar de portalen kun je ook prima lijmen met secondelijm o.i.d.. Even goed ontvetten (beetje Cif en een tandenborstel), te lijmen delen in elkaar zetten en de lijm laten vloeien.

Gr, Ben.
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: 1200blauw op 16 mei 2020, 23:42:27
Ik loop hier een beetje achter in de verslaggeving geloof ik. Hoog tijd voor een update dus.

Ik was een poosje geleden aan het worstelen met de loopeigenschappen van mijn bruine Roco 2200. Ze liep haperend, dan weer snel, dan weer langzaam, opeens stilstaan. De decoder werd ook warmer dan gebruikelijk had ik de indruk. Dat is vrij lastig als je de loc gebruikt in een vierspan om een ertstrein te trekken. Ik kon er niet goed de vinger op leggen waar dat nou aan lag (half overleden decoder of probleem met de aandrijving, van alles geprobeerd maar geen eenduidige oorzaak), dus uiteindelijk besloten de loc weg te brengen naar de vakman. Na een aantal weken geen bericht doordat er een wachtrij was bij de reparatieafdeling en nog wat meer kwam het hoge woord eruit: de kap is gesneuveld bij het openmaken. Mijn dierbare locje was overleden!  :(
Dit locje was vooral bijzonder voor mij, omdat ik met haar voor het eerst durfde aanpassingen te doen, zowel cosmetisch als technisch. Ik heb daar veel van geleerd. Daardoor was ik bijzonder trots op specifiek dit exemplaar. Misschien leuk alle aanpassingen eens op een rijtje te zetten met een knipoog:


Tijd voor een in memoriam  :D


(https://live.staticflickr.com/65535/49813188277_606cd8cbb7_o.jpg)

Dit is de loc in de staat zoals ik haar kocht, circa 15-20 jaar geleden. Het is zoals gezegd een model van Roco van NS 2275, de bekende laatste bruine 2200 van NS. Op de achtergrond haar twee grijsgele zusters, 2225 en 2305 die oorspronkelijk gedrieën de ertstrein trokken. Die bestaat uit 33 vierassige zelflossers van Märklin, best een uitdaging. Het kwam regelmatig voor dat één van de locs destijds op mijn analoog gestuurde baan met M-rails even stokte een vanwege kortstondige stroomonderbreking. Dat leidde regelmatig tot ontsporingen vanwege het gewicht van de trein. Aanschaf van een vierde loc loste het probleem niet op, al werd de trekkracht wel aanzienlijk verbeterd. Daarop werden de locs alle voorzien van stroomvoerende koppelingen. De vier slepers werden op die manier gekoppeld en dat zorgde voor een veel vloeiender loop. Toevallig heb ik van 2275 geen foto's van de aanpassing, maar wel van één van haar zusters. Ik gebruikte blauwe draden, omdat ik geen zwarte draden beschikbaar had op dat moment. Daar heb ik me later nog vaak aan gestoord, maar zodra de combinatie op de rails stond zag je het eigenlijk niet meer. Voor de foto is het wel lekker duidelijk :D De vierde, later aangeschafte loc heb ik gedaan met dunne zwarte draad. Dat zag er beter uit.

(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=54041.0;attach=74605;image)

Nu heeft Roco dit model niet van erg felle schijnwerpers voorzien. Schemerlampjes of sfeerverlichting zou ik een betere benaming vinden. Daar moest dus ook wat aan gedaan worden. Digikeijs, toen nog Digirails, had daarvoor hele aardige setjes in de handel en daarvan werd er eentje aangeschaft. De licht-"geleider" werd gedemonteerd en met Micro Kristal Klear nieuwe lensjes vervaardigd.

(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=54041.0;attach=74609;image)

De bedrading van het Digikeijs-printje werd gesoldeerd op de printplaatjes van de loc. Ik koos ervoor dat maar aan één zijde te doen, omdat ze toch altijd in vierspan zou rijden. Ik was bijzonder tevreden met en trots op het resultaat, omdat het zoals gezegd de eerste keer was dat ik zelf aan mijn locs durfde te prutsen.

(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=54041.0;attach=74620;image)
Frontsein

(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=54041.0;attach=74622;image)
Sluitsein

(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=54041.0;attach=74624;image)
Rangeersein

Alles functioneerde zoals ik het bedacht had!

Ik besloot haar meteen grondiger aan te pakken, want de plakletters voor het aanduiden van bedrijfsnummer 2275 zijn zò 1990... en ik rijd natuurlijk Tp.IVa (1970-'80). Er moesten dus nummerschildjes komen. Ik koos voor nummer 2311, omdat die in een groot deel van de jaren '70 nog bruin was en bovendien gespot is in combinatie met grijsgele 2200's voor een ertstrein. Dat laatste is vastgelegd op deze foto van Gerard van Vliet uit 1973 (destijds gebruikt in het bouwdraadje met zijn toestemming):

(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=54041.0;attach=74602;image)

De foto geeft mooi het tijdsbeeld weer. Ger Knijff was me terwille door de juiste nummerschildjes beschikbaar te stellen, hetgeen uiteraard vergoed moest worden met een bescheiden financiële geste.

(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=54041.0;attach=74626;image)

De oude nummers werden met een typemachinegumpotlood voorzichtig verwijderd. Dat werkt vergelijkbaar met een glasvezelpotlood, maar zonder het gevaar van afbrekende en wegspattende glasvezels. Af en toe raakt het gummetje verstopt met lakresten. Even over een stukje papier gummen lost dat probleem snel weer op. Ik heb het sindsdien vaker op deze manier gedaan en bn er tevreden over. Ik vind het erg fijn werken. Vervolgens werden de schildjes op de plaats van het oude nummer geplakt.

(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=54041.0;attach=74632;image)

(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=54041.0;attach=74630;image)

Ook al het duw- en trekwerk uit de bekende zakjes werd gemonteerd en de uitlaatdemper op het dak omgekeerd.  Ik ben er ook nooit op aangesproken vreemd genoeg. Over het algemeen zijn we toch op de details, nietwaar?
Hoewel ik vrij zeker wist dat 2311 in haar bruine periode geen zwaailicht heeft gehad besloot ik het toch te monteren. Anders bleef er zo'n lelijk gat op haar voorhoofd over.

(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=54041.0;attach=74634;image)

Zo ging ze overal mee naartoe, meestal in gezelschap van haar drie grijsgele zusterlocs. Ook op de stamtafelbijeenkomsten van de buren werden ze regelmatig gespot:

(https://live.staticflickr.com/4843/46860706311_13a844d24c_k.jpg) (https://flic.kr/p/2eoVnog)
Stamtafel 25-03-2018 (https://flic.kr/p/2eoVnog) by sniperworks on Flickr (https://www.flickr.com/photos/159541994@N05/), gebruikt met toestemming.

Ook op de beursbanen van M-Track Groep waren de gezusters altijd een bezienswaardigheid, 2311 trots voorop en haar companen er trouw achteraan. Tientallen kinderen hebben het aantal zelflossers geteld dat ze met z'n vieren trokken. Het was een imposant gezicht. De laatste keer op de beurs in Zutphen begonnen de problemen met 2311. Toen heb ik daardoor het vierspan moeten vervangen door 1206, als achterste te zien op onderstaande foto.

(https://live.staticflickr.com/65535/49158855332_ca09b82d9a_o.jpg)

Nu is ze er niet meer, overleden tijdens een correctieve operatie die juist haar leven had moeten verbeteren. Ze zal nooit meer een ertstrein trekken. Haar drie zusters blijven ontredderd achter. Ze zullen zonder haar verder moeten...

Nu heb ik natuurlijk wel een probleem, want ik kan de tractie niet missen. Ik heb een paar dagen de beschikking over een andere 2200 van Roco. Dat was volgens de winkelier een tiptop-exemplaar. Enige probleem is dat het een 2-railer is en dat rijdt zonder wat maatregelen niet zo goed bij mij. Nu kan ik natuurlijk de overleden 2311 opknappen met de tweerailer, maar ik zit even op een ander scenario. Mijn 2311 maakte deel uit van het kwartet 2200's die samen de ertstrein trokken uit IJmuiden over Hengelo naar Duitsland (jaja :D). Die zijn zoals hierboven al te lezen was allen met elkaar verbonden dmv stroomvoerende koppelingen. Het plan is bij de gelijkstromer één zijde van de stroomafname  los te solderen en die zijde te verbinden met de ski van een volgende loc via de stroomvoerende koppeling. Ik heb natuurlijk een voorbeeld van welke draden ik dan moet omleiden. Volgens mij zijn motor en decoder hetzelfde. Ook mijn 2311 had een Zimo DCC, dus geen multiprotocol. Ik kan me ook niet voorstellen dat Roco een andere motor voor de 3-railer dan voor de 2-railer zou gebruiken als dat niet strikt noodzakelijk was. Die noodzaak zie ik niet. Dat wordt weer een projectje :) :thumbup:
De overleden 2311 is weer thuis. Ze ligt opgebaard op de eetkamertafel.

(https://live.staticflickr.com/65535/49902644321_f434efa4b7_c.jpg)

Er is rondom schade, maar vooral het cabinegedeelte is er ernstig aan toe. Opvallend is dat ook het draaistel aan de sleperzijde compleet loshangt. Dat is vooral spijtig omdat dit draaistel ten opzichte van de tweerailer flink afwijkt en dus niet hergebruikt kan worden. Aan die kant is de kap ook niet onbeschadigd gebleven. Het is duidelijk dat ze alleen nog voor onderdelen gebruikt kan worden. Zowel kap als draaistel met sleper lijken verloren. Helaas zijn ook de zwaailichten aan beide kanten afgebroken op een niet herbruikbare manier.

En dan hebben we natuurlijk de vervanger, oorspronkelijk bedoeld als donor, maar dat kan niet anders dan andersom lijkt me.

(https://live.staticflickr.com/65535/49902616331_e82ab7ab81_c.jpg)

Daar is ze. Ze kijkt met enig afgrijzen naar haar overleden soortgenoot. Tiptop is ze niet, maar eerder in vergelijkbare of mindere conditie dan 2311 was. Maar goed, beter gaat het niet worden ben ik bang. De gemonteerde onderdelen uit het bekende onderdelenzakje gaan er gelukkig gemakkelijk af heb ik gemerkt. Dat is vooral fijn omdat ze ehmmm... anders zijn aangebracht dan ik destijds had gedaan ;)

Wordt vervolgd...
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: Ben op 17 mei 2020, 09:21:04
Gecondoleerd.  :(  ;D

Van de 2275 is bekend dat er een probleem was met het kunststof: broos na verloop van tijd. Hier mijn exemplaar.....

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/7ZHS7Y.jpg) (https://imageshack.com/i/po7ZHS7Yj)

.......waarvan de kap in 2012 in stukken brak bij het afnemen. Maar jouw lokje lijkt me van de tafel geduveld gezien ook de overige schade.
Het frame van de 2-railer die de winkelier je gaf wijkt aan de onderzijde af van de 3-railer: om de ski bewegingsruimte te geven moet er ruimte gefreesd worden in de dieseltank.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/yW5qqC.jpg) (https://imageshack.com/i/pmyW5qqCj)

Overigens: van dat 4-voudig tractie rijden "met de hand" wordt de motor zwaar belast. Daar ligt ongetwijfeld de oorzaak van het gestotter.

Gr, Ben.
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: 1200blauw op 17 mei 2020, 14:17:38
Maar jouw lokje lijkt me van de tafel geduveld gezien ook de overige schade.

Jij zegt het... Ik moet afgaan op wat de winkelier me vertelt. Ik vind het ook veel schade voor alleen een kapbreuk.

Het frame van de 2-railer die de winkelier je gaf wijkt aan de onderzijde af van de 3-railer: om de ski bewegingsruimte te geven moet er ruimte gefreesd worden in de dieseltank.


Dat is me bekend. Ik heb jouw draadje destijds met buitengewone belangstelling gevolgd. Ik meende dat je uiteindelijk dat onderstel met Jan K. had geruild toch?

Overigens: van dat 4-voudig tractie rijden "met de hand" wordt de motor zwaar belast. Daar ligt ongetwijfeld de oorzaak van het gestotter.

Dat is goed mogelijk. Zou multiple rijden digitaal beter gaan denk je? Ik heb er destijds bij aanschaf op gelet dat de locs technisch identiek zouden zijn. Daarom zijn ze ook alle vier min of meer uit dezelfde productierun (2305 en 2275 een jaartje ouder dan 2224, een omgenummerde 2225, en 2225). Ze reden alle vier analoog precies even snel, daar heb ik uitdrukkelijk op gelet.

Inmiddels zijn we een stukje opgeschoten. Ik heb de kap van 2275 ("de nieuwe") gehaald om eens te kijken hoe het er aan de binnenkant uitzag. Aangezien ik daarvoor een deel van de accessoires toch al moest verwijderen heb ik haar maar direct helemaal gestript van de fantasieversiering.

(https://live.staticflickr.com/65535/49902102013_35e10bb1fb_c.jpg)(https://live.staticflickr.com/65535/49902923642_b4cb1aaee1_c.jpg)

Tot mijn verrassing trof ik niet de verwachte Zimo-decoder aan, maar een voor mij onbekend exemplaar. Ik denk dat het een Lenz is. Ik realiseerde me later dat de tweerailers destijds ook zonder decoder zijn uitgeleverd. Dit zal dus waarschijnlijk één van die exemplaren zijn. Omdat ik bij voorkeur alle locs technisch gelijk houd betekent dat een verandering in de plannen. Ik ga de decoder uit 2311 over te zetten in de hoop dat het niet die decoder was die in 2311 de problemen gaf. Gezien ook de opmerking van Ben zou dat zomaar eens de juiste conclusie kunnen zijn. De test later zal het uitwijzen.

(https://live.staticflickr.com/65535/49902923622_3285969b40_c.jpg)
Nog even de losse onderdeeltjes in beeld.

Het plan om de zwaailichten van 2311 ook over te zetten naar de vervangende loc wordt wel wat lastig. Zoals gezegd zijn ze niet netjes van 2311 gekomen. Bij de 2275 zijn ze niet bijgeleverd. Bovendien heeft de vorige eigenaar een poging gedaan de gaatjes te dichten en dat is niet helemaal lekker gegaan.

(https://live.staticflickr.com/65535/49902101943_4c06f6eb86_c.jpg)

Ik ben er niet tevreden mee hoe dat er nu uitziet, maar eerst maar eens proberen technisch alles op orde te krijgen, dan kijken we daar later wel eens naar.

Aangezien 2275 geen sleper gaat krijgen, maar gevoed gaat worden via de koppelingen door de andere locs leek het mij een goed idee haar niet vooraan in het kwartet te laten rijden, maar ergens in het midden. Op die manier krijgt ze prik van twee kanten en dat zal de betrouwbaarheid alleen maar ten goede komen. 2311 had aan de voorzijde de Digikeijs-set en het volledige hang- en trekwerk. Bovendien was aan die kant de NEM-schacht verwijderd. Haar vervangster gaat in het midden meerijden, waardoor één van de gezusters de koppositie moet gaan overnemen. Aangezien 2224 en 2225 beiden van A-sein zijn voorzien en het Digikeijs-setje momenteel omgekeerd L toont, komt daarvoor alleen 2305 in aanmerking. Dat is altijd de laatste in de rij geweest. Deze exercitie heeft dus gevolgen voor drie locs:

- 2275 krijgt de nummerschildjes van 2311, moet elektrisch worden aangepast voor 3-railbedrijf en wordt aan beide zijden voorzien van stroomvoerende koppelingen. De decoder uit 2311 wordt overgeplaatst naar deze loc.
- 2224 gaat verhuizen naar de laatste positie. Zij moet één van de stroomvoerende koppelingen, die aan cabinezijde, afstaan aan 2275. Dat is de kant waar straks de trein aan hangt en die willen we natuurlijk niet onder stroom. Aangezien ik dan toch bezig ben vervang ik meteen overblijvende lelijke blauwe draad door een mooie dunne zwarte.
- 2305 wordt het nieuwe boegbeeld. Zij is al aan één zijde van stroomvoerende koppelingen voorzien (en niet aan twee, omdat ze de laatste in de rij was). Het Digikeijs-verlichtingssetje uit 2311 wordt bij haar ingebouwd.

Het aanpakken van de techniek heeft zoals gezegd prioriteit. Dat betekent dus omzetten van de bedrading van tweerail- naar drierailconfiguratie. Zoals elders al door een deskundige gesuggereerd is het een goed idee de bedrading van de ene zijde van de wielen bij te prikken bij de andere. Op die manier wordt de loc geschikt voor massadetectie en heeft een betere stroomopname. Zo gezegd, zo gedaan. Bovendien blijkt dit ook de oplossing te zijn die Roco zelf heeft toegepast, zo zag ik bij de 2311. Natuurlijk is ook de stroomvoerende koppeling huifzijde overgezet en met een draadje aan de positie op de printplaat gesoldeerd waar voorheen de "tweeraildraad" zat. In tweede instantie volgde ook cabinezijde natuurlijk, met de koppeling van 2224.

(https://live.staticflickr.com/65535/49902101883_27c079f726_c.jpg)(https://live.staticflickr.com/65535/49902101923_7cd79cea49_c.jpg)

De decoder uit 2311 wordt ingeprikt in de daarvoor bedoelde socket en een bescheiden proefritje gemaakt, gekoppeld aan 2305. Dat ging prima.

De nummerschildjes van wijlen 2311 moeten worden veiliggesteld. De waren ooit aangebracht met Micro Kristal Klear. De kap, of wat daarvan over was, heeft een nachtje liggen weken in een waterbadje met een drupje Dreft (genoeg voor de hele vaat ;D). Daarna kwamen ze er met lichte overredingskracht keurig netjes af.

(https://live.staticflickr.com/65535/49902923587_797d5fbd15_c.jpg)

Natuurlijk moest 2275 eerst van haar identiteit ontdaan worden. Dat gebeurde met het typmachinepotlood.

(https://live.staticflickr.com/65535/49902616126_221ed804cc_c.jpg)(https://live.staticflickr.com/65535/49902616096_e74a975678_c.jpg)

Bij het sluiten van de kap stuitte ik nog op een onvolkomenheid. De kap huifzijde wijkt namelijk naar binnen. Dat heeft twee gevolgen. De belangrijkste is natuurlijk dat de kap daardoor moeizaam sluit, maar optisch heeft het ook consequenties: de seinen liggen een heel stuk naar binnen doordat de lichtgeleider naar binnen wordt gedrukt. Besloten werd de verlichting te verwijderen en van de lichtgeleiders alleen de glaasjes te gebruiken. Op die manier konden ze precies worden gepositioneerd en functioneel hoeft het toch niet te zijn. Van de plukloc zijn de geleiders nog over, dus we kunnen terug als het moet.

(https://live.staticflickr.com/65535/49902616066_3c54b578b2_c.jpg)

Wellicht ga ik de cabinezijde ook op die manier aanpassen, want dat zint me ook niet echt. Aan die kant moet wel meer gebeuren, want ook de plek van het zwaailicht vind ik niet fraai. De schildjes van 2311 werden aangebracht, waarmee 2275 een nieuwe identiteit kreeg. Het resultaat tot dusver:

(https://live.staticflickr.com/65535/49902923377_cc1feeb496_c.jpg)

Wordt vervolgd.

Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: MOVisser op 17 mei 2020, 14:20:11
Als jullie nog willen dat hersteld wordt.
Stuur de stukjes maar op...

Ronald Visser
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: 1200blauw op 17 mei 2020, 17:29:16
Dat zal niet nodig zijn Ronald. Hij is nog steeds heel realistisch:

(http://www.feijenoordsemeesters.nl/Loc%202248.jpg)
www.feijenoordsemeesters.nl

Misschien een idee om zoiets te maken met de brokstukken ooit, als ik groot ben en tijd te over heb.
Een andere gedachte is deze stoffelijke resten te gebruiken om eens wat weathering te oefenen. Er zijn genoeg aardige filmpjes te vinden over hoe dat zou moeten, dus wellicht eens wat zelf proberen. Ik heb nu een "gratis" oefenobject.

Ondertussen is er ook voortgang te melden voor dit project. Na de succesvolle proefrit van de nieuwbakken 2311 was het de beurt aan 2305 om de nieuwe "leader of the pack" te worden. Eerst maar eens de kap eraf.

(https://live.staticflickr.com/65535/49902616046_c5891ee5c5_c.jpg)(https://live.staticflickr.com/65535/49902101363_ccc1383f53_c.jpg)

Tot mijn verrassing bleek hier een ESU-decoder in te zitten. Ik dacht dat alle vier waren voorzien van Zimo-exemplaren. De decoder heb ik op bovenstaand plaatje verwijderd om aansluiten van de lichtset mogelijk te maken. Dat had ik al vaker gedaan, dus eigenlijk was het een fluitje van een cent. Daarna werd de NEM-schacht verwijderd en de decoder weer op de plek:

(https://live.staticflickr.com/65535/49902615991_99ec61008c_c.jpg)(https://live.staticflickr.com/65535/49902615946_881854c57c_c.jpg)

Het inpassen van het printje in de kap was een ander verhaal. Destijds had ik bij de 2311 verzuimd het rechter sluitlicht even door te boren, waardoor dat sluitlicht altijd iets minder fel was dan de linker.  Ditmaal heb ik met de hand van binnenuit even het gaatje uitgeboord en er het linkerlensje uit 2311 in gezet. Op die manier heb ik nu dus twee transparante sluitseinenglaasjes. Hoewel ik tevreden was over de Micro Kristal Klear frontseinen van de 2311 had ik het idee dat dat beter moest kunnen. Ditmaal heb ik dus voor een andere aanpak gekozen, op een idee gebracht door de problemen met het sluiten van de kap van 2311. Ik heb de lichtgeleider doorgeslepen en de glaasjes los gebruikt. Op die manier kon ik ze heel zorgvuldig positioneren. Ik heb ze gefixeerd met een spoortje houtlijm.

(https://live.staticflickr.com/65535/49902615966_42f7ae0ffb_c.jpg)

Nu was het de beurt aan het lichtsetje dat moest worden vastgezet in de kap. Oorspronkelijk werd daarvoor door Digikeijs een soort dubbelklevend kussentje meegeleverd. Dat was door de crash van de kap afgescheurd. Er zat dus een deel gekleefd in de resten van de kap en een deel op het Digikeijs-printplaatje. Ik heb de resten op het printje laten zitten en er een drupje lijm op gedaan. Op die manier heb ik het in de cabine vastgezet.

(https://live.staticflickr.com/65535/49902923132_0b59b01dbe_c.jpg)

En natuurlijk zag ik mijn kans dat nare blauwe draadje eindelijk te vervangen door een subtiel dun zwart exemplaar:

(https://live.staticflickr.com/65535/49902101623_4ffd148ddd_c.jpg)

Tijd om te testen op de hoofdbaan, die speciaal voor deze gelegenheid onder stroom werd gezet:

(https://live.staticflickr.com/65535/49902615601_228ce85c78_c.jpg)
Frontsein

(https://live.staticflickr.com/65535/49902615841_21ba64a02b_c.jpg)
Sluitsein

(https://live.staticflickr.com/65535/49902101593_b0f45de030_c.jpg)
Rangeersein

(https://live.staticflickr.com/65535/49902615776_3dae1e4fc8_c.jpg)
Het viertal weer compleet!

Het lijkt erop dat alles functioneert zoals zou moeten, maar gelegenheid voor duurtesten heb ik nog niet omdat de halve baan overhoop ligt vanwege het aansluiten van de bezetmelders. Dat schiet ook wel op, maar minder hard dan ik zou willen. Het begint ook een vrij saai werkje te worden. In dat opzicht was dit een "welkome" afwisseling ;)
Er is links en rechts nog wel het een en ander te verbeteren, 2305 heeft zonder het hang- en sluitwerk bijvoorbeeld wel een beetje blotebillengezicht, maar hoofdzaak is dat de tractie voor de ertstrein weer geregeld lijkt te zijn.
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: 1200blauw op 19 mei 2020, 19:42:36
Ik heb gisteravond geschetst hoe ik de Stad en de Industrie zou kunnen invullen, kortom datgene wat hieronder boven de rails op de witte ondergrond moet komen.

(https://live.staticflickr.com/65535/49787414598_bbe63c7588_o.jpg)

Het is tegelijk ook een mooie manier om te kunnen inschatten hoeveel gebouwen er nog moeten worden aangeschaft en van welk type. Definitief is het nog niet, maar het geeft een indruk.

Er was natuurlijk wat vooronderzoek nodig. Om te beginnen moest ik weten hoe breed wegen zijn in Nederland. Daarvoor heb ik de Wegenwiki (https://www.wegenwiki.nl/Rijstrook) ontdekt. Ook voor de afmetingen van een trottoir kun je er prima terecht.

Type wegrijstrook 1:1 (m)rijstrook 1:87 (cm)
Erftoegangsweg2,50-4,502,9-5,2
Gebiedsontsluitingsweg2,75-3,103,2-3,6
Stroomweg3,00-3,253,5-3,7
Autosnelweg3,25-3,503,7-4,0

Natuurlijk waren er vooraf een aantal requirements:
1. De lelijke (R1-/R5-)bochten moeten netjes worden weggewerkt;
2. Er moet worden gesuggereerd dat de spoorlijn rechtdoor gaat, het Centraal station van de Stad in;
3. De pendeltrein moet onzichtbaar kunnen stoppen;
4. Het gedeelte boven de schaduwstations moet afneembaar gemaakt worden in tegels van 50x50cm; boven de bochten mag vast;
5. Boven de bochten is de stad ca. 5cm hoger dan boven de schaduwstations;
6. Oudere gebouwen in 1:100 staan per definitie achteraan en gebouwen in 1:87 vooraan om zo bij te dragen aan de dieptewerking;
7. Gebouwen met uitstraling (goederenloods, V&D, De Wereld, tankstation Dudok) moeten goed in het zicht van de toeschouwer worden geplaatst;
8. Begroeiing zorgt naast voor verdere aankleding ook voor camouflage van al te plotselinge overgangen.

Met de requirements 4. en 5. heb ik even wat minder rekening gehouden. Door een klein beetje te schuiven verwacht ik de tegels wel op een pragmatische manier te kunnen passen. Ik heb ook nog niet alle gebouwen, dus moet er sowieso nog wel eens geschoven worden verwacht ik.

De vaste afdekking die ik gepland heb boven de bochten links wordt gemaakt van MDF of keukenaftimmering, waar maar het meeste van beschikbaar zal blijken te zijn. De rest van de afdekking, boven de schaduwstations, wordt gemaakt van honingraatkarton.

(https://weststrate.nl/media_cached/600x600/4/8/b/1/honingraat-karton-120x80cm--dikte-1cm--105-stuks--0.jpg)
weststrate.nl

Het is heel licht en toch behoorlijk sterk. Ik heb een stuk van 1m2 kunnen bemachtigen dat iemand over had. Het lijkt me prima geschikt, zolang er niet teveel moet worden gesopt met water. Het stadspark zal dus wel goed komen met zijn kortgemaaide gras, maar een wat wilder weiland niet. Buiten de bebouwde kom ga ik dus naar een andere oplossing op zoek. Dat zijn ook geen grote oppervlakken meer, dus kan een afneembaar stuk multiplex ook prima bijvoorbeeld.

(https://live.staticflickr.com/65535/49912938662_abe98bc45e_b.jpg) (https://live.staticflickr.com/65535/49912938662_abe98bc45e_b.jpg)
Klik erop voor een vergroting

Allereerst is het belangrijk te weten dat de kijker in principe altijd vanaf rechtsonder dit gedeelte van de baan zal zien.

En dan het plan inhoudelijk.
De allee die prominent meerbaans van boven naar beneden van gording naar gording (aangegeven door de stippellijnen boven en onder) loopt is geïnspireerd door de Pathmos-/Getfert-/Varviksingel in Enschede, zoals ze in Twente wel meer werden aangelegd in de Tuindorpen in de jaren '20/'30 van de vorige eeuw. De scheiding tussen de vaste afdekking van de bochten en de tegels gaat worden gecamoufleerd door deze allee. De overgang gaat lopen precies achter de bomen in de middenberm. Aan de allee horen dus Amsterdamseschool-woningen. Ik vond de bekende Kibri "twee-onder-een-kap"-woningen daar wel aan voldoen, misschien nèt iets te chique om door te gaan voor arbeiderswoningen. Desondanks heb ik toch een heel wijkje gepland linksonder, met tegen de wand de watertoren van Tilly die er al stond toen de woningen gebouwd werden. De brug over de sporen kwam tot eind vorige eeuw ook in de voorbeeldsingel in Enschede voor, namelijk over het oude Zuiderspoor (https://zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page2426.htm) (de baan waar ik naar link ga ik nooit evenaren trouwens, maar wel een bijzonder fraai voorbeeld). Bij mij dient de brug vooral voor het camoufleren van de bochten (requirement 1.).
Daartoe dienen ook de beide Faller-gebouwen (B-926 en -927) die links gepland staan. B-926 is het warenhuis van Faller en B-927 een flat met winkels eronder. De eerste is toen ik klein was door mijn vader gebouwd; de tweede is hij nooit aan toe gekomen dus die zal ik zelf moeten doen. Aan de andere kant van de allee is nog ruimte voor een hoog gebouw dat verder moet bijdragen aan de camouflage. Hier heeft 1:87 mijn voorkeur.
Aan de overzijde van het spoor moet de stopplaats van de pendeltrein worden gecamoufleerd. Alle sporen lopen vanaf de start van de gording naar beneden richting schaduwstation, dus ook het pendelspoor. Langs de gording moet een bakstenen muur komen. De gording belemmert een mooi glooiende helling. Die zet ik aan de andere zijde van de brug voort, maar dan een paar centimeter naar voren zodat de pendeltrein erachter kan verdwijnen. Erbovenop komt begroeiing en een seinhuis dat wisselstraten verderop moet suggereren.
Centraal in dit deel van de stad is het huis van de burgemeester, villa Zonheuvel van Tilly. Daaromheen wordt een fraaie tuin aangelegd, waarschijnlijk door een fraai gietijzeren hek omzoomd. Aan de allee staat ook nog een vrijstaande jaren '30 woning van Tilly. Volgen we de "gebiedsontsluitingsweg" ;D naar rechts dan komen er aan de linkerkant van de weg een aantal nader te identificeren winkelpanden en rechts de reeds eerder in dit draadje besproken Holland Scale woningen en er direct naast Hotel De Wereld tegenover de V&D. Bij de V&D komt voldoende parkeerruimte, want ook hier zijn 10 jaar geleden een aantal oude gebouwen afgebroken om plaats te maken voor het heilige blik. Naast de parkeerplaats komt het tankstation van Dudok.
Rechts op deze impressie vinden we de goederenloods van Tilly. Die wordt ooit bevoorraad door een NS 500. Ernaast komen een paar eenvoudige  opstelsporen, zodat er bescheiden kan worden gerangeerd. Ook wordt er een E-loc geparkeerd, volgens het verhaal om een internationale trein te kunnen overnemen van de Duitse collega (telkens een fikse wandeling voor de meester, dat wel), maar in de praktijk om even een defecte loc te kunnen parkeren of wat langer van een pronkstuk te kunnen genieten. Daar moet dus nog een stukje draad boven komen.

Qua stedebouw rammelt het wel een beetje, vooral als je kijkt naar de bouwperiodes van de gebouwen, maar ook als je kijkt naar de functionaliteit. De V&D zou nooit zo dicht bij een goederenoverslag een winkel hebben geopend, zelfs niet in de jaren '70. Zo zijn er wel meer dingen die me nog niet zinnen, dus ik blijf nog wel even schuiven denk ik. Suggesties welkom!
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: Ben op 19 mei 2020, 19:50:33
Een vraag als het mag. Als je het zwarte kader weg laat kijkt het wat vriendelijker en ziet je ook meer "inhoud".

Gr, Ben.

(https://live.staticflickr.com/65535/49787414598_bbe63c7588_o.jpg)

(https://abload.de/img/49787414598_bbe63c758m1jxj.jpg) (https://abload.de/image.php?img=49787414598_bbe63c758m1jxj.jpg)
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: MOVisser op 20 mei 2020, 09:13:08
Mee eens...

Heel goed bezig met de baan...
Vraagje? is er wel ruimte om nog een paar gebouwen neer te zetten ??

Ronald Visser
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: 1200blauw op 20 mei 2020, 18:16:40
De bebouwing komt over het witte gedeelte heen. Enkel de rails op het kurk blijft zichtbaar voor de argeloze toeschouwer. De brug in de allee komt over de scheiding tussen kurk en foam, op de foto rechtsboven.
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: MOVisser op 20 mei 2020, 22:33:49
Begrepen. (y)

Succes met de verdere bouw.

Ronald Visser
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: 1200blauw op 24 mei 2020, 16:12:56
Dank je!

We hebben een lang weekend, dus er is weer tijd voor wat activiteit.

Allereerst heb ik een poging gedaan de tandem Roco 2200's wat te verfraaien. De vers verbouwde 2311 heb ik geprobeerd van het litteken op haar voorhoofd te ontdoen door voorzichtig masseren met een polijstpapiertje. Dat is niet helemaal gelukt, maar beter vind ik het nu wel. 2305 kreeg ook wat duw- en trekwerk aangemeten. Vooralsnog behoudt ze het gat in het voorhoofd nog even.

(https://live.staticflickr.com/65535/49929801006_b1d797b9c0_c.jpg)

Terwijl ik het verlies van mijn oude 2311 aan het verwerken was heb ik voorzichtig rondgekeken naar vervanging. Daarbij stootte ik op een niet al te dure 2210 van Piko die ik uit voorzorg maar alvast heb aangeschaft. Hierbij een plaatje van deze "schoonheid". Ik zet het tussen aanhalingstekens, want èchte schoonheid zit natuurlijk van binnen... Ik had geleerd van eerdere ervaringen met Piko-sound, dus is deze geluidarm. Ik zeg niet geluidloos, want ze is duidelijk aanwezig. De Roco's maken beduidend minder herrie onder het rijden. Ook omschakelen op een analoge baan vindt ze moeilijk. Na enig aandringen lukt het wel, maar het werkt niet fijn. Het blijft jammer dat Piko het pad van eigen decoders is opgegaan, want feilloos zijn ze bepaald niet... Als me dit teveel gaat ergeren zal er wel een ESU in komen, zonde geld weer. Gezien het succes van de Piko-decoder zal ik daar wel niets meer mee kunnen. MFX is 'ie trouwens wèl. Ik hoefde 'm dus niet handmatig aan te melden maar heb in plaats daarvan de vuilcontainer alvast aan de straat gezet ;)

(https://live.staticflickr.com/65535/49930110912_6ebb11a42d_c.jpg)

Een vraag als het mag. Als je het zwarte kader weg laat kijkt het wat vriendelijker en ziet je ook meer "inhoud".

Ik snap wat je zegt. Het is een kwestie van smaakt misschien (zonder een discussie te willen starten). Ik vind de kaders echt fraaier. De foto's komen daardoor meer los van de achtergrond. Dat "meer inhoud" komt door de begrenzing van BNLS op 800pix breedte. Daardoor lijkt het of het kader wat van de foto afsnoept.
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: Ben op 24 mei 2020, 17:02:12
Ik vind dat kader niks terwijl ik als kijker tot je doelgroep behoor maar het was een vraag, geen discussie dus.   :)

Succes met je baan en de bouw.

Gr, Ben.
Titel: Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Bericht door: tijgernootje op 24 mei 2020, 18:04:11
Als het mogelijk zou zijn is zoiets als fotoframe beter dan wat je nu ziet.
Maar waar het om draait is lol en het delen ervan,dus ga vooral verder daarmee  (y)
Titel: Re: Knooppunt aan de Twentelijn
Bericht door: Reinout van Rees op 24 mei 2020, 22:47:11
Tadaah! Je draadje staat, inclusief nieuwe titel, op z'n nieuwe plek bij "Banen".
Veel bouwplezier! :)

Reinout-als-moderator
Titel: Re: Knooppunt aan de Twentelijn
Bericht door: 1200blauw op 25 mei 2020, 07:58:12
Dankjewel Reinout! (y)

Ik was begonnen aan de bouw van de watertoren van Roosendaal die Tilly Models heeft uitgebracht. Dat is dus een resin-model en daar had ik al wat problemen mee gehad een poosje terug. Gelukkig hoefde ik bij deze geen wanden recht te maken, want alles is achthoekig. Eigenlijk is het vooral stapelen van blokken en wegzagen en slijpen / vijlen van overbodige brokken hars.
Daarna heb ik de afzonderlijke hoofddelen gespoten met witte Humbrol-enamelverf uit een spuitbus en vervolgens de bakstenen delen met een kwastje uit een potje met Humbrol 37 (baksteenkleur, moet goed zijn) ingevuld. Daarna geprobeerd het baksteendeel wat te verweren zoals ik dat tot nu toe had gedaan: met zwaar verdunde lichtgrijze verf. Dat ging niet helemaal lekker, omdat de verf niet netjes in de voegen bleef zitten. Na een halve omgang zag ik het niet meer en ben voorzichtig overgestapt op de zilverpoetsmethode (zelf geen ervaring mee), deels over het eerder behandelde en deels over het onbehandelde. Dat zag er als volgt uit:

(https://live.staticflickr.com/65535/49929289748_f533995c38_c.jpg)

Toen ik zag dat dat goed leek te gaan heb ik de hele toren met zilverpoets ingesmeerd.

(https://live.staticflickr.com/65535/49929804761_b012b3318f_c.jpg)

Dat leek goed te gaan, totdat ik door kreeg dat die zilverpoets daarna ook nog gefixeerd moet worden omdat het er anders bij aanraking alweer af ligt. Dat heb ik gedaan door er blanke lak op te spuiten uit een spuitbus, maar daarmee verdween ook weer een deel van het effect. Ik had misschien weer opnieuw kunnen beginnen, maar ik heb besloten de toren af te bouwen en later beter naar het verweren te kijken, aan de hand van foto's die er voldoende te vinden zijn op het www.
Daarom de ramen gemonteerd. Dat is even oppassen: de ramen in het onderste deel worden van buitenaf gemonteerd, maar de ramen van het deel erboven van binnenuit. Het is dus belangrijk eerst de ramen te monteren en dan pas de onderdelen aan elkaar te lijmen. Volgens het voorbeeld op de doos moeten de ramen van het middendeel een witte sponning krijgen, maar op de foto's zijn ze niet zo dominant aanwezig. Ik heb daarom besloten de ramen allemaal van een zwarte sponning te voorzien, aan te brengen met een watervaste fijnschrijver.

(https://live.staticflickr.com/65535/49931783157_3a2029275a_c.jpg)(https://live.staticflickr.com/65535/49930961468_57d49689b7_c.jpg)

Ook de dakkapellen werden van het nodige glaswerk voorzien en geplaatst op het dak. Op het voorbeeld en de foto's van de werkelijkheid zijn die dakkapellen wit, maar dan werd het allemaal wel erg wit, dus ik heb ze dezelfde kleur als de kozijnen beneden gegeven. Daarna werden de delen op elkaar gestapeld en verlijmd. Dat geeft het (voorlopige) eindresultaat op de tweede foto hieronder:

(https://live.staticflickr.com/65535/49931472566_713d89ed2a_c.jpg)(https://live.staticflickr.com/65535/49931472486_33b4508e3a_c.jpg)

Ik denk er nog over na om de bliksemafleider op het dak een koperkleur te geven en een draad langs de toren naar beneden te laten lopen, maar dat doe ik pas nadat ik moed heb verzameld om het verweren verder op te pakken.
Titel: Re: Knooppunt aan de Twentelijn
Bericht door: Ronald69 op 25 mei 2020, 11:04:07
Humbrol 37 is Bright Green:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/download_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/download_3.jpg)

Revell 37 is Reddish Brown:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/images_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/images_2.jpg)

Humbrol 70 is Brick red:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/download.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/download.png)

Welke heb jij gebruikt?
Titel: Re: Knooppunt aan de Twentelijn
Bericht door: 1200blauw op 25 mei 2020, 12:32:40
Dan zal het Revell 37 zijn geweest denk ik. Bij mij staan de potjes altijd op de kop met een nummer erop genoteerd ;D
Titel: Re: Knooppunt aan de Twentelijn
Bericht door: 1200blauw op 01 juni 2020, 22:02:02
"Het volk" had intussen nog een paar plaatjes tegoed van het aansluiten van de bezetmelders onder de schaduwstations B en C, dus de camera geleegd.
Eerst maar eens de ECoS Terminal aan de ECoS Centrale aangesloten. Daarna  een drietal bezetmelders gemonteerd en die aan de ECoS Terminal aangesloten. Vervolgens er een paar blokken op aangesloten en daarna testen of alles werkt.

(https://live.staticflickr.com/65535/49960898832_e509f36f9a_c.jpg)(https://live.staticflickr.com/65535/49960898837_cd1cd2cff9_c.jpg)

Alle lampjes branden (mòòi hè ;D) en ook de bezetmelding van de blokken worden perfect zichtbaar in iTrain. De montage van de Terminal ga ik tzt nog verbeteren.

Inmiddels heb ik met zoonlief de bouw van zijn 1:72 P-47 Thunderbolt opgepakt. Hij durfde niet verder, waarschijnlijk omdat hij voor zichzelf te hoge doelen had gesteld. Dat is een bekend probleem in de familie ;D
Ik zal binnenkort daarvan eens wat plaatjes laten zien.
Titel: Re: Knooppunt aan de Twentelijn
Bericht door: 1200blauw op 05 juli 2020, 14:27:24
"Binnenkort" is inmiddels alweer een maand geleden, maar belofte maakt schuld.

De P-47 dus. Omdat we de bouw samen gestart waren heb ik even een aantal zaken moeten gladstrijken die ik zelf anders zou hebben gedaan. Mijn zoon moet natuurlijk zijn eigen weg leren vinden, dus ik laat hem (met veel moeite mijnerzijds) zijn gang zoveel mogelijk gaan.
Ik ben begonnen met het verwijderen van de verf en het aanbrengen van een nieuwe basislaag.

(https://live.staticflickr.com/65535/50077806193_574f8eb34f_o.jpg)

Dat leverde toch niet wat ik graag zou willen, omdat de kleuren niet mooi in elkaar overvloeien en de ondergrond toch niet zo egaal was als ik dacht dat die was. Ik heb géén airbrush. Wellicht had dat tot een beter resultaat geleid, geen idee. Ik besloot dit model te gebruiken voor mijn eerste serieuze schreden op het weathering-vlak. Ik heb de decals aangebracht en vervolgens geëxperimenteerd met olieverf en thinner. Dat leverde een heftig resultaat, vooral omdat ik toch nog schrok van het effect van thinner op enamelverf, decals en plastic. Vervolgens wat chipping geprobeerd te imiteren met een dun penseeltje en zilververf. Daarna is de hele boel gefixeerd met Tamiya blanke lak uit een spuitbus. Dit is uiteindelijk het resultaat.

(https://live.staticflickr.com/65535/50078379851_bd83008c5d_o.jpg)

Daarna heb ik een vliegende start gemaakt door direct te beginnen aan een Messerschmitt Me.262B nachtjager van Airfix. Dat is een bijzonder fijn model om te bouwen moet ik zeggen. Doorgaans verf ik mijn modellen in eerste instantie zwart, omdat daardoor de verdund opgebrachte toplaag een beetje doortekening krijgt en daardoor wat diepte. Dat lukt de ene keer beter dan de andere. In dit geval moet het een nachtjager worden die al zwart aan de onderkant moet worden, dus dan is dit zeker een goede basis.

(https://live.staticflickr.com/65535/50077806198_f8772dec71_o.jpg)

Deze ga ik op conventionele wijze afbouwen, dus geen of slechts beperkte weathering. Dat zou ook niet realistisch zijn, omdat dit toestel in de nachtjager-uitvoering niet zo heel lang aan de strijd heeft deelgenomen.

Voorlopig hebben we nog even de vliegtuigenkoorts. Bovendien is het bij de treinbaan nu te warm om lekker te kunnen werken en gaan we daar binnenkort een kleine verbouwing doen, dus mijn volgende update zal ook weer over vliegtuigen gaan.
Titel: Re: Knooppunt aan de Twentelijn
Bericht door: 1200blauw op 11 juli 2020, 23:21:30
Ik merk dat de belangstelling voor de vliegtuigbouw hier minder is. Dat is natuurlijk ook logisch, op een treinenforum :) Toch vind ik het leuk het hier te plaatsen, gewoon om te laten zien.

Inmiddels kreeg ik de tip dat ik de verkeerde thinner gebruikte, dus dat gaan we nog een keertje opnieuw proberen. Mocht iemand weten wat het verschil in samenstelling is tussen thinner en odourless thinner, dan houd ik me aanbevolen. Oplosmiddelen zijn vrij ruim voorradig, dus als het een kwestie is van verdunnen met bijv. alcohol, dan zou me dat wat duitjes schelen natuurlijk.
Anyways...

De Messerschmitt Me.262 nachtjager is af. Ik ben tevreden. Mijn zoon is er ook heel blij mee. Hij heeft van Lego een hele luchtmachtbasis geconstrueerd met een verkeerstoren. Eigenlijk zijn het twee bases aan weerszijden van de woonkamer: eentje voor de Duitse vliegtuigen en eentje voor de Engelse en Amerikaanse. De Messerschmitt is geland op de salontafel:

(https://live.staticflickr.com/65535/50101273068_29bd5c22a8_o.jpg)

Eerder dit jaar had ik naast de treinenactiviteiten al een paar andere Duitse modellen gebouwd, terwijl mijn zoon met de Thunderbolt, een Spitfire en een Mustang bezig was (na elkaar natuurlijk). Ik had het idee deze Fw.190F-8 van Revell samen met mijn zoon te bouwen, maar hij gaf aan meer zelf te willen doen, dus zaten we naast elkaar te hobbyen, elk aan een eigen model. De Messerschmitt Bf.109F-2 is een product van Italeri. Het was beiden een genoegen om te bouwen, omdat de pasvorm erg goed is. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt.

(https://live.staticflickr.com/65535/50102081337_9f7f897f2e_o.jpg)(https://live.staticflickr.com/65535/50101273053_7630af97e0_o.jpg)

Inmiddels ben ik begonnen aan een Dornier Do.17Z-10, een tweemotorige nachtjager, die mijn zoon voor zijn verjaardag had gekregen, maar die voor hem nog te hoog gegrepen is qua motoriek. Daarnaast zijn we samen aan een nieuwe Mustang begonnen, ditmaal een Mustang I van de RAF. Daardoor schiet de Dornier niet erg op, maar daar gaat het natuurlijk helemaal niet om.