Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Keska
Vandaag om 18:39:45
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 18:26:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Knooppunt aan de Twentelijn  (gelezen 26894 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #75 Gepost op: 25 mei 2021, 22:00:28 »
Nog even een actiefoto van de 1113 op mijn baan om mijn vorige bijdrage te illustreren. Hij staat hier voor de Intercity Amsterdam - Enschede te Hengelo, bestaande uit een stammetje Plan E (Artitec). De stoptrein naar Zutphen en een containertrein naar de BRD staan gereed voor vertrek.


Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #76 Gepost op: 27 mei 2021, 13:47:37 »
Afgelopen dagen met belangstelling de verhalen zitten lezen.
Interessant voor mij, omdat ik binnenkort ook weer gaan bouwen.
Vooral de technische aspecten spreken me aan en de verwijzingen naar andere websites bijv stayathome, zijn handig voor later.
Vandaar dus m’n reactie.
De groeten van Rob

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #77 Gepost op: 27 mei 2021, 19:48:05 »
Fijn dat je me volgt Rob (y)

Het volgende probleem De volgende "uitdaging" duikt alweer op, met dit dynamische duo:



De oplettende lezer heeft natuurlijk allang gezien wat er aan de hand is. Een jaar of vijf geleden heb ik deze beide 1100's (evenals de eerder genoemde 1113) voorzien van Digikeijs verlichtingssetjes, om zo de bekende schemerlampjes die Roco er zelf in zet te verbeteren. Nu echter hebben kort na elkaar van beide printjes een LED het begeven. Van 1137 is dat het rechterfrontsein (voor de kijker links) en van 1134 het topsein. Ik denk dat ik 1137 in het vervolg met de andere zijde voor laat rijden, zolang dat goed gaat natuurlijk. Voor 1134 overweeg ik een printwissel met 1113, want die heeft immers A-sein.
Digikeijs geeft 1 jaar garantie op deze prints. Ik heb al contact gehad met Almere. Niet geschoten is altijd mis en ik vind eigenlijk dat zo'n printje net zo lang zou moeten meegaan als de verlichting die standaard in een loc wordt gemonteerd. Uit coulance heb ik een aanbod gehad. Met verzendkosten erbij komt dat echter bijna uit op de prijs die ik er destijds voor betaalde. Gezien de andere problemen die ik de laatste tijd met met name de Roco 1113 heb gehad denk ik niet dat ik er nog veel in investeer. Mijn 1134 is technisch gelijk aan de 1113 (vanwege een kapwissel omdat de 1134 niet als wisselstromer beschikbaar was). Die loopt wat onregelmatig de laatste tijd, op dezelfde manier als de problemen met de 1113 begonnen. Dat zal denk ik hetzelfde probleem zijn: de loszittende cardanaskogel. De locs zijn nu tussen de 10-20 jaar oud en dan zijn ze op kennelijk.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3010
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #78 Gepost op: 27 mei 2021, 21:07:14 »
Zonde dat de Roco 1100'en aan het eind van hun levensduur komen zoals het lijkt. Ik had verwacht dat bij Roco de motor het eerst de geest zou geven. Heb zelf 3 1100'en van Roco in verschillende tijdperken maar aangezien die amper rijden zullen die voorlopig nog niet "op" zijn.

Wat ga je doen als ze nog slechter worden? Vervangen door Piko 1100'en?

Mooi draadje dit trouwens, veel mooie treinsamenstellingen te zien (y)
Groeten,
Richard

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #79 Gepost op: 27 mei 2021, 23:34:49 »
Ik zou de roco 1100'en niet direct af willen schrijven. Afgezien van de cardan kogel die los laat is er naar mijn idee niks wat sneller kapot gaat dan bij andere locs. Verder kan je (naar mijn idee) verwachten dat een loc na 10 jaar wel baat heeft bij een globaal onderhoudsbeurtje.

Als ik nog een kleine tip uit persoonlijke ervaring mag geven, kijk er niet raar van op als de 1113 over een maandje of wat weer dezelfde kuren gaat vertonen. Bij mijn 1118 was namelijk een half jaar na de eerste kogel ook de tweede los. Verder heb ik gewoon seconde lijn gebruikt, belangrijk is dan om op letten dat er niet stiekem een druppeltje lijm het motor lager in kruipt.

Ik hoop dat je nog vele jaren plezier kan hebben van locjes (y)
Groetjes, Tim/damngrazy

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #80 Gepost op: 08 oktober 2021, 15:57:29 »
Citaat
Waarschuwing: er is al ten minste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Excuses aan al mijn volgers voor het zo lang niets plaatsen. Ik ben geloof ik niet zo in de wieg gelegd voor influencer ;D
Veel is er de afgelopen tijd ook niet gebeurd, dus voor wat betreft Henkelo heb je niets gemist.


Wel is op de Twentelijn deze nieuweling verschenen:



Ik heb extra mijn best gedaan het locje zo goed mogelijk in beeld te krijgen, dus schouderklopjes, oeh's en aah's welkom :D
Het is een DB Br.220 zoals de oplettende lezertjes hebben kunnen zien. Voor zover ik heb kunnen nagaan is 220 019-4 nooit in Nederland geweest (BW Hamburg), maar diverse soortgenoten, en dat is voor mij voldoende) brachten via Oldenzaal of Hengelo internationale treinen Nederland binnen en namen de "gebruikte" weer mee terug. Daarbij kun je denken aan de Scandinavië Express of de Nord West Express, maar bijvoorbeeld ook de trein naar Bad Harzburg. Dat duurde tot 1976, toen het traject Hengelo - Bad Bentheim volledig onder draad kwam. Vanaf dat moment haalden NS-elocs de treinen uit Bad Bentheim.
Dit model is van ESU. Ik was er al een poosje naar op zoek, dus toen ESU een rerun aankondigde was ik er als de kippen bij er eentje te reserveren. Ik vind het een fraai model. Het heeft een metalen kap, dat zal de Märklinisten onder ons aanspreken. Het hang- en trekwerk ziet er netjes uit. In cabine 1, de cabine waaronder geen koppeling is gemonteerd,  is een machinist aanwezig, die met Chinese precisie is vervaardigd. De gietbraampjes op armen en schouders moeten dus nog eens verwijderd worden ;) Waarschijnlijk was de eindcontrole bij ESU vòòr het moment dat de beste man geplaatst werd.



Het model is uitgerust met een groot aantal functies, maar liefst 25. Het merendeel zijn geluidsfuncties, zoals uiteraard het motorgeluid, geluid van schurende wielen, lossen van lucht, remmen en diverse stationsaankondigingen. Die kan ik natuurlijk niet laten zien. Wel kan ik de verlichting laten zien. Naast de gebruikelijke front- en sluitseinen heeft dit model:

- cabineverlichting (enig leklicht helaas, maar dat zie je in werkelijkheid nauwelijks);



- machineruimteverlichting (fraai detail hier: je kunt met wat goede wil door de loc heen kijken);



- instrumentariumverlichting (erg fraai!).



Daarnaast zijn de dakventilatoren los gemonteerd. Ze kunnen dus in principe vrij draaien. Ik heb dat hier in beeld gebracht door tijdens het maken van de foto in de fans te blazen:



Ook is de loc voorzien van een tweetal rookgeneratoren die naar verluidt proportioneel, dus meebewegend met het motorgeluid, rook afgeven. Aangezien dat prutsen met rookgeneratoren vaak een eindeloos geknoei wordt met minder fraai maar wel natuurlijk geweatherde modellen tot gevolg, zal dat bij mij wel nooit gebeuren. Ik kan het dus ook niet laten zien.

Zoals gezegd zal mijn loc internationale treinen Nederland uit- en binnenrijden. Hieronder een voorbeeld met de Bad Harzburg Express. De 1137 heeft de trein in Henkelo afgeleverd en 220 019 neemt de sleep nu mee richting Duitse grens "and beyond". Op de achtergrond de inmiddels bekende watertoren van Henkelo.



Samengevat vind ik het een fraai model, dat erg fijn rijdt en mijn verwachtingen zelfs overtreft. De loc is ontworpen met gevoel voor detail. Ik werd bijvoorbeeld verrast door het faden van de frontseinen en het vertraagd opkomen van de sluitseinen bij een rijrichtingswissel. Ook de verlichting van het instrumentenpaneel is een leuk detail. Er zit een zakje bij met allerlei onderdeeltjes, maar het er niet opzetten betekent niet dat je kiest voor rondrijden met lelijke gaten in het "plaatwerk".

Een reactie die puur betrekking heeft op wat je van het model vindt, kun je kwijt in de Materieelbespreking.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2021, 19:20:20 door 1200blauw »

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #81 Gepost op: 08 oktober 2021, 19:16:19 »
Ja, die Esu's lijken mij ook geweldig, maar die prijs hè...Overigens neem ik aan dat je de lokwissel te Hengelo bedoelt, die heeft in Bentheim vziw altijd als elok-elok plaatsgevonden.

grtz rob

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #82 Gepost op: 08 oktober 2021, 19:19:55 »
Natuurlijk. Foutje. Even aanpassen.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #83 Gepost op: 08 oktober 2021, 21:03:07 »
Zeer fraaie loc! Die machinekamer... :-*

Bw Hamburg (Altona) plaatst de loc in de tijd tot 15 april 1972, een dag later verhuisde de machine naar Lübeck.

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
  • Aachenau West
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #84 Gepost op: 08 oktober 2021, 21:44:17 »
Mooie foto's (y)

Groet, Bas

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #85 Gepost op: 09 oktober 2021, 07:24:47 »
Dank voor de complimenten!

Bw Hamburg (Altona) plaatst de loc in de tijd tot 15 april 1972, een dag later verhuisde de machine naar Lübeck.

Dank 'Poes, dat is een mooie aanvulling (y)
Is hij inderdaad nooit in Nederland geweest, weet je dat toevallig ook? Hij stond niet in het lijstje van Bw Oldenburg.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #86 Gepost op: 09 oktober 2021, 18:11:07 »
Die kans acht ik klein. Maar ach, het gaat toch om het totaalbeeld? En dat ziet er fantastisch uit. Zo'n ESU heeft echt wel meerwaarde. Toevallig zag ik gisteren op Ebay.de een nieuwe Roco 58680, 220 031-9 (AC). Toen moest ik aan jou denken, omdat we het in augustus hadden over een geschikte 220 voor jouw thema. De 220 031-9 kwam regelmatig naar NL.     
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #87 Gepost op: 18 oktober 2021, 10:09:26 »
Gisteren voor het eerst sinds lange tijd de boel weer in beweging gezet. Dat ging uit de kunst. Ook de falende bezetmeldingen bleven ditmaal uit. Dat betekent voor mij dat dat verschijnsel kennelijk temperatuursafhankelijk is, dus reden temeer om het toch een keer goed aan te pakken door rails door te solderen of een extra draadje aan te brengen zoals eerder gesuggereerd.

De computer selecteerde op geheel willekeurige wijze de eersteling. Na het maken van de foto heb ik de sporen van die eerste run maar snel even verwijderd.



Ook de nieuwste aanwinst was van de partij, met trein 2247 uit Bad Harzburg.



Na de falende Digikeijs-prints van locs 1134 en 1137 die ik meldde in bericht #77 diende zich gisteren opeens 1113 aan met een "knipoog":



Kennelijk zijn die prints na openen van de verpakking maar een jaar of vijf houdbaar...  :-\


1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80 / De Post wordt altijd bezorgd!
« Reactie #88 Gepost op: 08 november 2021, 21:20:20 »
Op wonderbaarlijke wijze lijkt 1113 opeens genezen: de rechterpit doet het weer! Zonder gekheid: het lijkt dus op een los contact of een paar draden die elkaar soms onbedoeld raken. Dat pakken we binnenkort even wat grondiger aan.

Ondertussen heb ik dit slooptransport kunnen onderscheppen en tot stoppen kunnen dwingen:



Onderstaand apparaat stond me namelijk al een poosje aan, maar vond ik tot op heden wat te duur. Ik kon het nu voor "iets meer dan de schrootprijs", namelijk tegen 30% korting, aanschaffen en dat is mooi.



Deze Pec van Artitec, want dat is het natuurlijk, is dmv een eenvoudige functiedecoder uitgerust met sluitseinen (aan weerszijden wisselend te maken door de rijrichting om te schakelen) en binnenverlichting. Duidelijk is op de foto te zien dat het plaatwerk thv de deuren minder dik is dan de rest van de carosserie. Dat valt in werkelijkheid veel minder op.



Er zit ook een fraai interieur in, dat in het donker misschien wel het best tot zijn recht komt.


« Laatst bewerkt op: 08 november 2021, 21:25:38 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #89 Gepost op: 14 november 2021, 07:59:56 »
Dit weekend heb ik besteed om mijn Tp.IV modelauto's eens uit de doosjes te halen en op de kiek te zetten. Hieronder een paar voorbeelden.


Ford Taunus P7a (Brekina)


DAF Frontstuur cabine '64 (Artitec)

...en nog een snelle Jelle ;)

Citroën 2CV "Lelijke Eend" (Herpa)