Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
Vandaag om 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit  (gelezen 1313 keer)

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Gepost op: 11 januari 2020, 13:52:35 »
In forumdiscussies over het rijgedrag van nieuwe roco producten, werden de Köf’s van Lenz eigenschappen toegedicht die ik niet direct kon plaatsen. Deze week had ik tijd om even wat uit te proberen, wat ik jullie niet wil onthouden.

https://youtu.be/zIbn9GswiJg

Mijn conclusie: De Lenz Köf rijdt bij het onderbreken van de stroom door, zolang deze (waarschijnlijk inductief) nog een DCC-signaal op vangt. Als dat signaal niet meer op te pikken is, stopt de lok.
Mooie feature, want met vieze rails en wielen blijft het lang goed gaan, terwijl bij een ontsporing het lokje ook meteen stopt.

Zijn er meer merken die de buffercapaciteit zo inzetten?

Groet,
Edgar
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2020, 17:10:03 »
One87 met hun SJ V5
Mvh Steef

RN232

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2020, 17:58:53 »
En onderschat ook het effect van de pendelend gelagerde achteras niet. Ik heb de Lenz V20 rondrijden en het is echt bizar waartoe dat lokje in staat is wat betreft stroomopname. Die kruipt echt over de meest beroerde wisselstraten en lijkt het DCC signaal nooit te verliezen.  (y)
Mvrgr, Gijs

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2020, 18:35:18 »
One87 met hun SJ V5

Interssant. Volgens de website zit daar een esu in. Ik weet dat esu met een buffer kan rijden, maar mijn ervaring is dat esu op een stroomloos stuk onbestuurbaar doorrrijdt, terwijl de lenz lok bestuurbaar blijft.

En onderschat ook het effect van de pendelend gelagerde achteras niet.
Een pendelas is zeker fijn, hoewel dat voor dit effect weinig uitmaakt. Op de tape kun je ook met een pendelas geen stroom afnemen 😉

Inmiddels kreeg ik ook een tip over hoe het werkt. Het blijkt een patent van lenz te zijn:
https://depatisnet.dpma.de/DepatisNet/depatisnet?action=pdf&docid=DE000010301051A1&xxxfull=1
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2020, 19:54:59 »
Die Bernd Lenz is niet gek...............
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2020, 20:01:36 door Fritsprt »
Groet Frits

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2020, 20:06:59 »
nice. dat spul is alleen ingebouwd te koop toch?