Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit  (gelezen 1304 keer)

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Gepost op: 11 januari 2020, 13:52:35 »
In forumdiscussies over het rijgedrag van nieuwe roco producten, werden de Köf’s van Lenz eigenschappen toegedicht die ik niet direct kon plaatsen. Deze week had ik tijd om even wat uit te proberen, wat ik jullie niet wil onthouden.

https://youtu.be/zIbn9GswiJg

Mijn conclusie: De Lenz Köf rijdt bij het onderbreken van de stroom door, zolang deze (waarschijnlijk inductief) nog een DCC-signaal op vangt. Als dat signaal niet meer op te pikken is, stopt de lok.
Mooie feature, want met vieze rails en wielen blijft het lang goed gaan, terwijl bij een ontsporing het lokje ook meteen stopt.

Zijn er meer merken die de buffercapaciteit zo inzetten?

Groet,
Edgar
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7181
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2020, 17:10:03 »
One87 met hun SJ V5
Mvh Steef

RN232

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2020, 17:58:53 »
En onderschat ook het effect van de pendelend gelagerde achteras niet. Ik heb de Lenz V20 rondrijden en het is echt bizar waartoe dat lokje in staat is wat betreft stroomopname. Die kruipt echt over de meest beroerde wisselstraten en lijkt het DCC signaal nooit te verliezen.  (y)
Mvrgr, Gijs

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2020, 18:35:18 »
One87 met hun SJ V5

Interssant. Volgens de website zit daar een esu in. Ik weet dat esu met een buffer kan rijden, maar mijn ervaring is dat esu op een stroomloos stuk onbestuurbaar doorrrijdt, terwijl de lenz lok bestuurbaar blijft.

En onderschat ook het effect van de pendelend gelagerde achteras niet.
Een pendelas is zeker fijn, hoewel dat voor dit effect weinig uitmaakt. Op de tape kun je ook met een pendelas geen stroom afnemen 😉

Inmiddels kreeg ik ook een tip over hoe het werkt. Het blijkt een patent van lenz te zijn:
https://depatisnet.dpma.de/DepatisNet/depatisnet?action=pdf&docid=DE000010301051A1&xxxfull=1
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2020, 19:54:59 »
Die Bernd Lenz is niet gek...............
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2020, 20:01:36 door Fritsprt »
Groet Frits

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2020, 20:06:59 »
nice. dat spul is alleen ingebouwd te koop toch?