Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit  (gelezen 1470 keer)

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Gepost op: 11 January 2020, 13:52:35 »
In forumdiscussies over het rijgedrag van nieuwe roco producten, werden de Köf’s van Lenz eigenschappen toegedicht die ik niet direct kon plaatsen. Deze week had ik tijd om even wat uit te proberen, wat ik jullie niet wil onthouden.

https://youtu.be/zIbn9GswiJg

Mijn conclusie: De Lenz Köf rijdt bij het onderbreken van de stroom door, zolang deze (waarschijnlijk inductief) nog een DCC-signaal op vangt. Als dat signaal niet meer op te pikken is, stopt de lok.
Mooie feature, want met vieze rails en wielen blijft het lang goed gaan, terwijl bij een ontsporing het lokje ook meteen stopt.

Zijn er meer merken die de buffercapaciteit zo inzetten?

Groet,
Edgar
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #1 Gepost op: 11 January 2020, 17:10:03 »
One87 met hun SJ V5
Mvh Steef

RN232

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #2 Gepost op: 11 January 2020, 17:58:53 »
En onderschat ook het effect van de pendelend gelagerde achteras niet. Ik heb de Lenz V20 rondrijden en het is echt bizar waartoe dat lokje in staat is wat betreft stroomopname. Die kruipt echt over de meest beroerde wisselstraten en lijkt het DCC signaal nooit te verliezen.  (y)
Mvrgr, Gijs

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #3 Gepost op: 11 January 2020, 18:35:18 »
One87 met hun SJ V5

Interssant. Volgens de website zit daar een esu in. Ik weet dat esu met een buffer kan rijden, maar mijn ervaring is dat esu op een stroomloos stuk onbestuurbaar doorrrijdt, terwijl de lenz lok bestuurbaar blijft.

En onderschat ook het effect van de pendelend gelagerde achteras niet.
Een pendelas is zeker fijn, hoewel dat voor dit effect weinig uitmaakt. Op de tape kun je ook met een pendelas geen stroom afnemen 😉

Inmiddels kreeg ik ook een tip over hoe het werkt. Het blijkt een patent van lenz te zijn:
https://depatisnet.dpma.de/DepatisNet/depatisnet?action=pdf&docid=DE000010301051A1&xxxfull=1
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #4 Gepost op: 11 January 2020, 19:54:59 »
Die Bernd Lenz is niet gek...............
« Laatst bewerkt op: 11 January 2020, 20:01:36 door Fritsprt »
Groet Frits

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #5 Gepost op: 11 January 2020, 20:06:59 »
nice. dat spul is alleen ingebouwd te koop toch?