Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:30:57
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 08:24:43
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 08:16:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:28:29
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door 741230
Vandaag om 07:11:43
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 05:40:09
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 01:37:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 November 2025, 23:28:48
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Jan Breman
25 November 2025, 23:24:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
25 November 2025, 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West door wob
25 November 2025, 21:32:21
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
25 November 2025, 20:19:52
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
25 November 2025, 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
25 November 2025, 19:47:16
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
25 November 2025, 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
25 November 2025, 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
25 November 2025, 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
25 November 2025, 18:02:38
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
25 November 2025, 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
25 November 2025, 16:01:59
  

Auteur Topic: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit  (gelezen 1518 keer)

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Gepost op: 11 January 2020, 13:52:35 »
In forumdiscussies over het rijgedrag van nieuwe roco producten, werden de Köf’s van Lenz eigenschappen toegedicht die ik niet direct kon plaatsen. Deze week had ik tijd om even wat uit te proberen, wat ik jullie niet wil onthouden.

https://youtu.be/zIbn9GswiJg

Mijn conclusie: De Lenz Köf rijdt bij het onderbreken van de stroom door, zolang deze (waarschijnlijk inductief) nog een DCC-signaal op vangt. Als dat signaal niet meer op te pikken is, stopt de lok.
Mooie feature, want met vieze rails en wielen blijft het lang goed gaan, terwijl bij een ontsporing het lokje ook meteen stopt.

Zijn er meer merken die de buffercapaciteit zo inzetten?

Groet,
Edgar
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7297
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #1 Gepost op: 11 January 2020, 17:10:03 »
One87 met hun SJ V5
Mvh Steef

RN232

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #2 Gepost op: 11 January 2020, 17:58:53 »
En onderschat ook het effect van de pendelend gelagerde achteras niet. Ik heb de Lenz V20 rondrijden en het is echt bizar waartoe dat lokje in staat is wat betreft stroomopname. Die kruipt echt over de meest beroerde wisselstraten en lijkt het DCC signaal nooit te verliezen.  (y)
Mvrgr, Gijs

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #3 Gepost op: 11 January 2020, 18:35:18 »
One87 met hun SJ V5

Interssant. Volgens de website zit daar een esu in. Ik weet dat esu met een buffer kan rijden, maar mijn ervaring is dat esu op een stroomloos stuk onbestuurbaar doorrrijdt, terwijl de lenz lok bestuurbaar blijft.

En onderschat ook het effect van de pendelend gelagerde achteras niet.
Een pendelas is zeker fijn, hoewel dat voor dit effect weinig uitmaakt. Op de tape kun je ook met een pendelas geen stroom afnemen 😉

Inmiddels kreeg ik ook een tip over hoe het werkt. Het blijkt een patent van lenz te zijn:
https://depatisnet.dpma.de/DepatisNet/depatisnet?action=pdf&docid=DE000010301051A1&xxxfull=1
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #4 Gepost op: 11 January 2020, 19:54:59 »
Die Bernd Lenz is niet gek...............
« Laatst bewerkt op: 11 January 2020, 20:01:36 door Fritsprt »
Groet Frits

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: Lenz Köf - Experimenten met signaaloverdracht en buffercapaciteit
« Reactie #5 Gepost op: 11 January 2020, 20:06:59 »
nice. dat spul is alleen ingebouwd te koop toch?