Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk  (gelezen 38773 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #45 Gepost op: 11 januari 2020, 21:17:17 »
Ben vandaag ook geweest. Best de moeite waard, hoewel ik ook wat minpunten zag. Er waren veel banen met een gebrekkige of ontbrekende eigen verlichting. Er zijn nog steeds mensen die dat niet nodig vinden, of denken dat een enkele ledstrip voldoende is. Sommige banen waren zo donker dat ik er aan voorbij gelopen ben. Als je wil dat je baan gezien wordt, zorg dan ook dat die te zien is.

Op de forumbanen zag ik nog steeds iets waar ik al eerder aanmerkingen op heb gemaakt: het slordige aanzicht van de overgangen van kijkkast naar black box. Dat kan echt netter. En ga nou asjeblieft niet schermen met: je doet niet niet mee dus je moet je er niet mee bemoeien. Ik zeg dit niet als iemand die niet mee doet, maar als kritische toeschouwer.

Ook wat foto's gemaakt, die komen later, nu even geen puf meer.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #46 Gepost op: 11 januari 2020, 21:29:20 »
Tomasso zag ik alleen maar met bla bla bla en dat onderstel bleef onaangeroerd 😂
En dat zijwandje van het machinistenhuis zit ook nog steeds los  :police:
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #47 Gepost op: 11 januari 2020, 21:46:45 »
het slordige aanzicht van de overgangen van kijkkast naar black box. Dat kan echt netter.
Welk aanzicht bedoel je daarmee? De afdekking (of ontbrekende) van de blackbox zèlf of de inrit van de blackbox vanuit de modulebak?

Overigens zelf ook geweest vandaag en het voor een groot deel met je eens. Een aantal banen met te weinig licht en in een donkere hal is dat funest. Wees de baas over je eigen belichting.
Een aantal banen inderdaad eerder gezien, maar ik vind dat nooit zo erg. Een goede baan blijft mooi om te zien, als het maar niet 4x in een jaar is.
BMB bak van Hans was de moeite waard, baan van Maurice, spoor 1 baan van Willem en Douwe om maar wat positieve uitschieters te noemen. Ik vond het overigens ontzettend druk.
No dress rehearsel, this is our life.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #48 Gepost op: 11 januari 2020, 21:51:57 »
Er zijn zaken om snel aan voorbij te lopen en er zijn zaken om wat langer te blijven staan. Voor elk en ieders niveau was er genoeg te zien en te beleven.



Bad Willemshöhe, vorig jaar de primeur op Maarn 01 Treff, is uitgebreid met een raccordement naar een papierfabriek.






Loenen in Fremo87, net wat te klinisch allemaal en als er dan ook nog een grote zesdeurs Stalen D in een reizigerstreintje achter een 2400 voorbij komt, haak ik af ;-)


Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #49 Gepost op: 11 januari 2020, 21:57:16 »
was voor mij de eerste keer en ik heb het prima naar mijn zin gehad. als het niet zo *** end rijen was ging ik morgen weer  ;D

Sterkte met de zelfbeheersing. Kost me ook moeite.

helaas jammerlijk mislukt  ;D ik was op tijd bij de artitec stand en ja, dat heeft geld gekost :) maar goed, ik heb nu wel een hele hoop knutsel spul erbij  ;D onder andere wat resin kopjes en een ddm (man wat is die lelijk hahahaha, ik ging hem toch al overspuiten maar toen ik hem thuis zag.. lijkt op de lima mat46 ) ;D

waar ik wel beetje van baal is dat ik aan het eind van de dag mijn aankoop op een stand heb laten liggen.. was maar 7 euro maar toch.nu kan ik weer niet knutselen... mocht er iemand morgen heen gaan en die voor mij het even na wil vragen, geef maar een pb ;)

Welk aanzicht bedoel je daarmee? De afdekking (of ontbrekende) van de blackbox zèlf of de inrit van de blackbox vanuit de modulebak?

ik heb dat ook gezien en ik ben het roerend met klaas eens. tussen de bakken zit een niet afgedekt stuk. dus je hebt het zwarte "foto lijstje" van de ene bak en die van de andere bak en daar tussen zat een soort niemandsland. kale plaat met rails er op. erg duidelijk dat het om het stuk in het fotolijstje gaat. maar waar je normaal een doorlopend geheel hebt was het nu onderbroken.. ik zou dat afdekken met dezelfde zwarte plaat ofzo..hopelijk heb ik het hiermee duidelijk uitgelegd  :D
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2020, 22:02:02 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #50 Gepost op: 11 januari 2020, 22:10:54 »
Ik heb dat gat ook gezien, maar ik geloof dat dat kwam omdat de afdekplaat, voor de aansluiting, aan de verkeerde kant zat, want aan de linkerkant, aan de kant van de keerlus. Dus gewoon even omwisselen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #51 Gepost op: 11 januari 2020, 22:15:25 »
hopelijk heb ik het hiermee duidelijk uitgelegd  :D
Nope. Het word mij steeds onduidelijker. Een foto doet wonderen...

Ik heb het idee dat het gaat om de overgang van module naar BlackBox (BB). Daar zit bij veel/sommige (doorhalen wat niet van toepassing is) modules een stuk pertinax plaat waarop rails gesoldeerd zijn. De rails zijn geballast tot de rand van de modulebak en niet meer op de BB, die de eerste 10 (?) cm nog zichtbaar is. Volgens mij stelt Klaas voor om die 10 cm ook gewoon mee te nemen in het ballasten en evt gras/steen whatever, als het maar aangekleed is.

Ik laat me graag verbeteren als ik er naast zit.

Gr.

Edsko

Die morgen eens gaat kijken bij de BNLS forumbaan naar dit fenomeen...

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #52 Gepost op: 11 januari 2020, 22:16:43 »
Ik heb dat gat ook gezien, maar ik geloof dat dat kwam omdat de afdekplaat, voor de aansluiting, aan de verkeerde kant zat, want aan de linkerkant, aan de kant van de keerlus. Dus gewoon even omwisselen.
Heb je heel toevallig een foto hiervan? Aan welke kant van de baan (met je gezicht naar de baan) was dit?

Ik neem tenminste aan dat het over de BNLS forumbaan gaat.  ???

Gr.

Edsko

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #53 Gepost op: 11 januari 2020, 22:20:02 »
Welk aanzicht bedoel je daarmee? De afdekking (of ontbrekende) van de blackbox zèlf of de inrit van de blackbox vanuit de modulebak?
Ik bedoel de hele manier waarop het gemaakt is. De BB maakt deel uit van de inbreng, dus kan je de overgang van de kijkkast naar de BB net zo maken als de overgang tussen 2 modules (als de inbreng uit 2 modules bestaat)
Dus dwarsliggerpatroon laten doorlopen tot de rand, zowel in de kijkkast als in de BB. Nu zie ik de spoorstaven soms over een stukje gewoon in de lucht hangen, verbonden door twee raillassen die op een strookje printplaat zijn gesoldeerd. Er ontbreken een aantal dwarsliggers in het patroon en op sommige plekken zag ik een aanzienlijk hoogteverschil waardoor de treinen op de overgang een huppeltje maakten.
Het ballastbed in de BB een stukje laten doorlopen, maakt ook al een heel verschil in het aanzien.
En verder zijn de black boxen niet erg black. Ik zag overgangen waar het in de black box lichter was dan in de kijkkast waardoor de fouten in de overgang extra opvallen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #54 Gepost op: 11 januari 2020, 22:24:32 »
Ik ga met de opmerking van Klaas mee. Daarom heb ik tunnels ontworpen van MDF die de openingen volledig afsluiten tegen zicht en invallend licht. De stukken rails op de BB zijn niet van ballast voorzien, maar de gebruikte underlay is wel donker gekwast. Overigens door het gebruik van onze BMB schuiflasjes ipv de megabielzen, kun je de ballast veel verder laten doorlopen op je bak.

Gr, Hans

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #55 Gepost op: 11 januari 2020, 22:26:11 »
En verder zijn de black boxen niet erg black. Ik zag overgangen waar het in de black box lichter was dan in de kijkkast waardoor de fouten in de overgang extra opvallen.
Ja, de BB is aan de bovenkant open. Dan krijg je dat effect. Ik heb dat opgelost (en daar ben ik niet de enige in) door een tunneltje van 2cm xps te maken, welke ik aan de binnenkant gitzwart geschilderd heb. Daardoor heb je geen last van de lichtinval van boven in de BB.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #56 Gepost op: 11 januari 2020, 22:26:40 »
Heb je heel toevallig een foto hiervan? Aan welke kant van de baan (met je gezicht naar de baan) was dit?

Ik neem tenminste aan dat het over de BNLS forumbaan gaat.  ???

Edsko, ik denk dat het de BNLS forumbaan was, alhoewel Grasland er niet bij zat. Hij stond tegenover de BMB baan. De betreffende module was de laatste, meest linker module, die had geen afdekplaat voor de BB met de module rechts daarvan.
Ik heb er helaas geen foto's van. Het was een module met een Nederlands thema, een stadsgezicht met kerkje en molen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #57 Gepost op: 11 januari 2020, 22:30:51 »
Dank Meino, dat was de bak van Dirk. De afdekplaat links was niet te gebruiken om het gat rechts te dichten. De linker afdekplaat is namelijk 70cm breed ipv 60. En nee, daar gaat geen zaag in!  ;D

En idd, Grasland was er niet bij. Daar hadden we helaas de ruimte niet voor. Grasland zal er zeer waarschijnlijk wel weer bij zijn tijdens Europsoor 2020. Dat word meteen haar laatste optreden. Of het ding nou klaar is of niet.

Gr.

Edsko

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #58 Gepost op: 11 januari 2020, 22:36:29 »
........Nu zie ik de spoorstaven soms over een stukje gewoon in de lucht hangen, verbonden door twee raillassen die op een strookje printplaat zijn gesoldeerd. Er ontbreken een aantal dwarsliggers in het patroon en op sommige plekken zag ik..........

De twee raillasen die op een strookje printplaat zijn gesoldeerd worden door ons (de BMB) gebruikt. Het mooi door laten lopen van de bielzenformatie op de BB krijgt tijdens het opzetten van de baan helaas niet altijd de aandacht die het eigenlijk verdient. Ik zal morgen eens kijken hoe dit detail er in Rijswijk bij onze bakken bij staat.

Leen.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6338
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #59 Gepost op: 11 januari 2020, 22:38:02 »
Niemand die per ongeluk van dat verhoogde podium af is gedonderd in de zaal van de BNLS stand?  :) bij het rechtertrapje kon je zo een meter hoogteverschil ervaren als je even niet oplette..

(En, nee, het is mij niet overkomen....)
Boomshanka!