Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Omgeving Epinal in spoor N  (gelezen 13983 keer)

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Omgeving Epinal in spoor N
« Gepost op: 09 February 2008, 20:54:18 »
Hallo allemaal,

Oorspronkelijk wilde ik alleen een oefenovaaltje maken om op deze manier goed kennis te kunnen maken met het 'digitale rijden'. Nog steeds is mijn baanplan niet het plan dat ik uiteindelijk wil gaan maken, de ruimte voor het 'echte' plan ontbreekt echter (nog).

Uiteindelijk wordt het omgeving Epinal in Noord-Oost Frankrijk, tot die tijd een 'verkleinde' versie. Of ik me alleen ga beperken tot 'technisch' rijden of dat ik ook scenery ga bouwen weet ik nog niet, dat laat ik maar op me afkomen.

Hier alvast het baanplan, Frans materieel is inmiddels in het bezit (TGV POS van Kato en een FRET diesel van Minitrix) en ook de EcOS kan al aangestuurd worden met eigen software.

Binnenkort wat meer info over de 'bouwplaats', ik zal ook de vorderingen af en toe melden.



Groet,
Richard

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Omgeving Epinal in spoor N
« Reactie #1 Gepost op: 10 February 2008, 12:51:05 »
Richard,

een oefenovaal is altijd aan te raden. Even de dingen onder de knie krijgen kan in een testovaal beter dan in je gewone baan.
In je testovaal breek je net zo lang af en bouw je net zo lang op tot het je zint.
Breken in ene vaste baan ga je 9 van de 10x zien en is jammer van je baan.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Re:Omgeving Epinal in spoor N
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2008, 21:54:20 »
Vandaag was de badkamer klaar, 'Help mijn man is klusser' komt niet langs  :P en het is weer tijd om verder te gaan met mijn uit de kluiten gewassen oefenovaal.

Hieronder de lokatie en een eerste indruk met baanplan. Het is een eenvoudig frame in L-vorm  bestaande uit 2 demontabele delen.









Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Re:Omgeving Epinal in spoor N
« Reactie #3 Gepost op: 15 March 2008, 22:40:27 »
Weer een stapje verder, deze week een rol kurk-rubber van 100 cm breed en 2mm dik gevonden dat zal dienen voor de ondergrond.  Het spul is redelijk makkelijk te bewerken en een eerste kleine test liet horen dat het geluid al aardig gedempt wordt.

Begonnen met het inzagen van de helling en deze op hoogte gebracht, daarna de ondergrond grof uit kurk gesneden. Volgende stap is de ondergrond vastlijmen en starten met het leggen van de rails.



Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Re:Omgeving Epinal in spoor N
« Reactie #4 Gepost op: 23 December 2008, 17:51:32 »
De baan vordert langzaam, blijkbaar is het nog niet koud genoeg buiten  :-|

Wel een nieuwe aanwinst waar het spul in kan staan totdat het kan rijden, Opa (mijn pa) is handig met hout. De kast is 1,40 lang, zodat de TGV er mooi in past. Klik op de foto's voor vergrotingen.






GertjanSierd

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re:Omgeving Epinal in spoor N
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2008, 18:20:11 »
Mooie, handige kast. Handig zo'n O(pa). Leen je hem ook wel eens uit? ;D

Mij is niet helemaal duidelijk of je nu een oefenovaal of een "echte" baan maakt. Wat wordt het?

mvg Gertjan

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Re:Omgeving Epinal in spoor N
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2008, 18:30:11 »
Hallo Gertjan,

Ha, die O(pa) is inderdaad handig, letterlijk en figuurlijk  ;D

De baan die ik nu aan het maken ben is een uit de kluiten gewassen oefenbaan, waar ik vooral veel van wil leren. De scenery vind ik nu minder belangrijk, het gaat er mij vooral om complexe routes te kunnen maken met een dito spoorboekje. Een beetje experimenteren met scenery elementen zie ik nog wel zitten, zodat het later op een grotere baan direct goed kan.

Groet,
Richard

GertjanSierd

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re:Omgeving Epinal in spoor N
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2008, 18:39:28 »
Aha, dat ga ik zelf ook doen. Een uit de kluiten gewassen proefbaan. Lekker dingen uitproberen en toch ook kunnen rijden.

Ben benieuwd waar je tegen aan loopt. Zal je draadje zeker blijven volgen.

mvg Gertjan

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Re:Omgeving Epinal in spoor N
« Reactie #8 Gepost op: 23 December 2008, 19:12:42 »
Ik zie net dat ik verder ben dan de foto's aangeven, hierbij een kleine update. En waar ik al tegenaan gelopen ben? Al veel, ik zal proberen het wat meer bij te houden.

De draden zijn nog niet netjes gebundeld, dat doe ik aan het einde in één keer. Ik heb gebruik gemaakt van een op dit forum geopperd idee om de ringleidingen door kroonstenen te voeren, dat gaat prima!


Één ding is me in ieder geval behoorlijk bijgebleven: het leggen van een (keer)lus met flexibele rails vind ik niks. Ik had expres de uiteinden van de rails een verschillende lengten gegeven, zodat er geen knikjes in de rails zouden komen. Maar het blijft prutsen,  zeker in een dergelijke korte bocht. De rails blijft namelijk niet uit zichzelf in de juiste kromming liggen...

Groet,
Richard









dibbetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • tot op de trein
Re:Omgeving Epinal in spoor N
« Reactie #9 Gepost op: 27 December 2008, 12:07:01 »
Één ding is me in ieder geval behoorlijk bijgebleven: het leggen van een (keer)lus met flexibele rails vind ik niks. Ik had expres de uiteinden van de rails een verschillende lengten gegeven, zodat er geen knikjes in de rails zouden komen. Maar het blijft prutsen,  zeker in een dergelijke korte bocht. De rails blijft namelijk niet uit zichzelf in de juiste kromming liggen...

Maak de bocht iets krapper dan de werkele bocht moet zijn want flexibele rails hebben de neiging om zich terug recht te trekken.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17828
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Omgeving Epinal in spoor N
« Reactie #10 Gepost op: 27 December 2008, 12:22:48 »
Richard,

Citaat
het leggen van een (keer)lus met flexibele rails vind ik niks. Ik had expres de uiteinden van de rails een verschillende lengten gegeven, zodat er geen knikjes in de rails zouden komen. Maar het blijft prutsen,  zeker in een dergelijke korte bocht. De rails blijft namelijk niet uit zichzelf in de juiste kromming liggen...

Kleine messing schroefjes onder de staaf (of staven) in je plaat draaien en aan elkaar solderen. Hierdoor blijf de staaf precies op de plek die jij wilt.
Schroefjes verkrijgbaar bij de betere handel en/of bouwmarkten.
Voorbeeld van mijn eigen baan:



Mocht het nou zo zijn dat dit onvoldoende is kun je ook nog iets voor het einde van de railstaaf een stukje plastic tussen de staaf wegsnijden en hier nog een extra schroefje indraaien. Hierdoor wordt de spanning in die staaf evenredig verdeeld.

Citaat
Maak de bocht iets krapper dan de werkele bocht moet zijn want flexibele rails hebben de neiging om zich terug recht te trekken.

Dit advies zou ik niet opvolgen (met alle respekt voor de gever). Je moet gewoon de radius leggen die je voor ogen hebt, en zorgen dat de flex goed op zijn plek ligt. Doe hier geen concessies aan anders heeft dat gevolgen voor het rijden later.

Ik hoop dat je iets aan deze tip hebt.

Grtz,  8) Ronald 8)


dibbetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • tot op de trein
Re:Omgeving Epinal in spoor N
« Reactie #11 Gepost op: 27 December 2008, 12:28:41 »
Ik heb er geen probleem mee Ronald dat je mijn advies afbreekt want ik heb deze raadgeving ook maar ergens gelezen. De oplossing die jij geeft heb ik nog niet tegengekomen en is inderdaad beter dan mijn advies  :'( .

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17828
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Omgeving Epinal in spoor N
« Reactie #12 Gepost op: 27 December 2008, 13:35:57 »
Ho ho Dirk, ik breek je advies niet af.... ik had ook geschreven: met alle respekt voor de gever. Alleen is het niet verstandig je flexrail geforceerd kleiner in de radius te drukken..... Daarmee roep je juist de problemen op.
Ik weet ook niet of mijn advies de juiste is in deze, maar hopelijk heeft Richard er iets aan.

Oke? ;)

dibbetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • tot op de trein
Re:Omgeving Epinal in spoor N
« Reactie #13 Gepost op: 27 December 2008, 15:18:54 »
Weet wat je bedoelt Ronald, wil enkel maar zeggen dat ze mij altijd mogen verbeteren indien er een betere oplossing is. Of je advies de juiste is laten we buiten beschouwing maar ik denk dat ze wel beter is dan de mijne.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Omgeving Epinal in spoor N
« Reactie #14 Gepost op: 27 December 2008, 16:17:40 »
Als ik het op de foto goed zie is dat rails van Peco
en mijjn ervaring met de flexrails van dit merk
dat het de ene kant beter uitbuigt dan de andere kant :P

Bij het leggen van een boog is het dus even kijken welke
richting buigen de minste weerstand geeft.

Ik denk dat dit effect te maken heeft met de bielsmat ???

Er zijn ook flexbuigapparaatjes op de markt die kunnen
helpen bij het leggen.

Verder een mooi baanplan ;)

succes,

mvg,

Tis
********