Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: The Summer of 69  (gelezen 63139 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #300 Gepost op: 19 april 2021, 14:15:21 »
Dank voor de complimenten! Het bevestigt mij in elk geval dat consequent vasthouden aan uitsluitend materialen uit het juiste tijdperk (pre- '70) fundamenteel is voor het retro-effect  :)
RETROBAHN A.G.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: The Summer of 69
« Reactie #301 Gepost op: 19 april 2021, 18:10:25 »
Alleen daarom is het ook prima dat je geen geluiddempend materiaal onder je rails gebruikt.
Hoewel een oom van mij toen al viltpapier onder zijn Fleischmann-rails gebruikte. Dat spul was grijs en kon met wat imaginatie doorgaan voor ballast.

Die imaginatie was in die tijd ook wel nodig. Oom had in zijn tijd in Twente de olietreinen meegemaakt en die reden bij hem thuis met een 24-er er voor.

Wolter
Moins mais mieux.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #302 Gepost op: 21 februari 2022, 13:18:39 »
Zo, door andere verplichtingen aan het onderkomen heeft de baanbouw stilgelegen, maar tussendoor is er nu en dan wel gelegenheid om het materieel te onderhouden. Zo ook de mechanisch toch wel afgeschreven Union Pacific diesels. Na 35 á 40 dienstjaren is materieel doorgaans wel uitgerangeerd en dat was hier niet anders: met een bouwjaar begin jaren 60 gingen de jaren tellen.



Kappen gepoetst en roosterinzetten gereinigd en ontroest, mechanisch volledige revisie uitgevoerd. En het lampje vervangen ;D


Ik twijfel nog over het bijwerken van de lak, de rode bies herstellen gaat nog maar geel bijpunten blijf je toch zien. Frappant is ook enorme range aan geeltinten van de UP set over verschillende productiejaren, het loopt echt van warm donkergeel naar bijna citroengeel, vooral de gelithografeerde rijtuigen. Grijs is inmiddels hersteld, die kleur was goed te mengen.


Deze kan weer met goed fatsoen in de collectie.
RETROBAHN A.G.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #303 Gepost op: 04 november 2022, 09:25:01 »
Hoewel de baan zelf "on hold" staat tot ik meer ruimte heb, blijven de onderdelen van het project wel gewoon doorgaan. Zoals restauratie van divers materieel. Ik heb op de beurs in Houten eens een "Bolle Neus" in hoogst discutabele staat van een kraam gehaald voor weinig en die had echt wat liefde nodig. Het gaat om een loc van de eerste generatie 1385, dus vanaf 1961 tot men in de loop van de jaren '60 wielen ging "zwarten".


Na demontage en reinigen van de kap


Motorrevisie, paar nieuwe tandwielen er in, 2 kromme assen vervangen (hoe krijg je het voor elkaar...) en loopvlakken gepolijst zodat ze minder snel vuil oppakken.


Dan heel wat retouches aan de beschadigde metalen kap, er moesten heel wat putjes in het geel en groen opgevuld worden. Omdat ik voor deze kleur donkergroen toch verf moest mengen om aan de juiste tint te komen heb ik de originaliteit een beetje geweld aangedaan door de schorten op de draaistellen mee te schilderen zodat ze ook groen zijn zoals bij de originele loc. Staat hem wel vind ik zelf.
De led knutselwerkjes heb ik er maar weer ingestopt tot ik originele lichtgeleiders heb gevonden.

Weer een klassieker gered van de ondergang :)
« Laatst bewerkt op: 04 november 2022, 09:41:41 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: The Summer of 69
« Reactie #304 Gepost op: 04 november 2022, 10:07:00 »
Een hobby die een leven lang meegaat, zo zie je maar weer. Netjes gedaan. Wielen polijsten, goed idee. Die lichtgeleiders komen vast wel een keer. Tijdens het wachten gewoon weer een ander projectje oppakken  :)

Ferdinand Bogman

  • Online Online
  • Berichten: 774
Re: The Summer of 69
« Reactie #305 Gepost op: 16 november 2022, 10:44:17 »
Zelf heb ik ook een flink aantal oude Fleischmann-locomotieven. Hoe doe je dat polijsten van de wielvlakken? Ik trek ze liefst niet van de assen af.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: The Summer of 69
« Reactie #306 Gepost op: 16 november 2022, 11:15:28 »
Je kunt daar heel goed een railreinigingsgom voor gebruik. Lok op z'n kop, met een hand de wielen bewegen aan een kant en dan het tegenover liggende wiel behandelen. gaat perfect. Recent op die manier voor m'n buurman een hele berg (echt heel) oude Fleischmann locs behandeld. Als de randen van je gum door slijtage afgerond zijn: met een scherp mesje een reepje afsnijden en je hebt weer een mooi gehoekt vlak waar je ook de flenzen goed mee schoon krijgt.

Rob
« Laatst bewerkt op: 16 november 2022, 11:18:07 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: The Summer of 69
« Reactie #307 Gepost op: 16 november 2022, 11:37:12 »
Wat een verdomd leuk draadje, Besselspoor. Ik heb veel herinneringen terug kunnen zien van die mooie tijd. In 1964 kreeg ik van mijn vader een batterij stoomlocje van het merk Trix. Daarmee was het virus een feit. Toen deze grijs gedraaid was ben ik overgegaan op Fleischmann. Daarna kwam Roco in beeld waar ik nog steeds gebruik van maak.

Met vriendelijke groet, Klein Bruntendijk,  Kees.

PS: Het kerkorgel (eens getoond op BNLS) is helaas door brand verwoest.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #308 Gepost op: 16 november 2022, 11:56:40 »
Je kunt daar heel goed een railreinigingsgom voor gebruik. Lok op z'n kop, met een hand de wielen bewegen aan een kant en dan het tegenover liggende wiel behandelen.

Ik werk in deze volgorde: motor schoonmaken, ontvetten en nieuw drupje olie waar nodig, dan wielen en contacten schoonmaken, tenslotte spanning op de motor om aangedreven wielen (zonder asb) te polijsten met een railgum. Dan leg ik de loc in een houder en zet op de dremel een rubber wieltje waarmee ik de niet aangedreven wielen snel genoeg laat draaien om goed te polijsten.
Ik haal geen wielen los als dat niet nodig is.
Overigens doe ik dat nooit langer dan strikt noodzakelijk om doorschuren van de chroomlaag te voorkomen. In het verleden gebruikte ik nog wel eens commandant om de looptvlakken echt glad te polishen, dan duurt het veel langer voor ze weer vuil oppikken, maar het nadeel is dat je dan weer residu moet wegvegen van de omliggende delen.
RETROBAHN A.G.

Ferdinand Bogman

  • Online Online
  • Berichten: 774
Re: The Summer of 69
« Reactie #309 Gepost op: 16 november 2022, 12:10:36 »
Interessant! Als je het niet erg vindt, ga ik er nog even op door. Het leest alsof ik het ook kan ;). Blij dat ik geen wielen van assen hoef te trekken. De truc met de Dremel voor loopwielen is handig bedacht en leuk om te proberen.

Als jullie een railgum gebruiken, is golfkarton misschien ook wel een optie. Maar, wat serieuzer, het gaat ook over een chroomlaag. Ik vermoed dat die bij deze oude T3 al weg is op het loopvlak:



Als je goed kijkt naar de wielen links, zie je dat inmiddels een groef in het loopvlak is gesleten. Heeft polijsten dan eigenlijk nog wel zin?
« Laatst bewerkt op: 23 november 2022, 07:51:52 door Ferdinand Bogman. Reden: Geen loopfietsen maar loopwielen ;-) »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

VvKan

  • Gast
Re: The Summer of 69
« Reactie #310 Gepost op: 16 november 2022, 12:28:39 »
Heeft polijsten dan eigenlijk nog wel zin?
Ik denk het niet, maar een anti-slip-bandje wel  :D

Ferdinand Bogman

  • Online Online
  • Berichten: 774
Re: The Summer of 69
« Reactie #311 Gepost op: 16 november 2022, 12:37:44 »
 ;D
Nu je het zegt, Veroniek, inderdaad! Nog een paar rondjes door mijn woonkamer en ze vallen helemaal in de groef… Wat denk je, gelijk maar op alle zes wielen? En wat zou dat doen voor de geluiddemping? Ook nogal een onderwerp hier op het forum.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #312 Gepost op: 16 november 2022, 13:24:53 »
Als je goed kijkt naar de wielen links, zie je dat inmiddels een groef in het loopvlak is gesleten. Heeft polijsten dan eigenlijk nog wel zin?
Absoluut, want de stroomafname wordt enorm veel beter en je pakt minder snel vuil op. Maar in deze slijtage fase zouden je wielcontacten ook wel eens een heel eind verdwenen kunnen zijn, dan is poetsen alleen niet genoeg...
RETROBAHN A.G.

Ferdinand Bogman

  • Online Online
  • Berichten: 774
Re: The Summer of 69
« Reactie #313 Gepost op: 16 november 2022, 14:04:10 »
Deze en andere machines hebben de afgelopen dertig jaar vooral in dozen gezeten en geen onderhoud gehad. Vandaar mijn interesse in jouw revisies. Ik ben van plan mijn locomotieven een dergelijke “grote beurt” te gaan geven. Dan komen die wielcontacten ook aan bod.

Bedankt voor de toelichting, terug naar 1969…
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: The Summer of 69
« Reactie #314 Gepost op: 23 januari 2023, 17:17:30 »
De baan is gepauzeerd, maar tussendoor wat onroerend goed in gereedheid brengen gaat gewoon door. In Rijswijk een leuk Kibri kitje gekocht wat vanaf 1967 in de catalogus stond en dus voldoet aan mijn criteria.



Alleen ben ik gestopt met in elkaar lijmen van kaal plastic: dat staat toch te ver af van wat ik de afgelopen jaren heb bijgeleerd.
Dus de diverse onderdelen op gepaste wijze van kleur of accenten voorzien:



De dakopbouw bestaat uit één stuk, dat leek de heren Kindler en Briel wel handig. Dat past dus nooit fatsoenlijk, ik heb met de frees een aanzienlijk deel van het plastic aan de binnenzijde verwijderd tot het aansluit op de geveltjes.
Zo heb ik er weer een klassiekertje bij, maar wel een heel stuk fraaier dan zonder al deze bewerkingen.

RETROBAHN A.G.