Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen  (gelezen 58954 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Online Online
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #120 Gepost op: 13 januari 2020, 23:02:31 »
Daarnaast is een hoed met een rand van 5cm niet zoveel goedkoper in materiaal als een modulebak met een rand van 15cm..

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #121 Gepost op: 13 januari 2020, 23:05:57 »
Incorrect, die zitten altijd in de onderbak, en behoeven geen aansluiting naar de hoed.

Die ST-16 stekker is simpel los te draaien, en uitwisselbaar. Of je dan de rails direct op de ringleiding soldeert, of via een stekker laat lopen maakt dan niets uit in kosten.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #122 Gepost op: 13 januari 2020, 23:10:13 »
Deze berekening klopt niet... Er zullen ongetwijfeld scenario's zijn waarbij dit een handige oplossing is, maar voor een individuele deelnemer zie ik die niet. Met name ook omdat de achtergrond toch een belangrijke bijdrage heeft aan hoe een bak toont.

@Tjalling,

Een kleine nuancering vwb de kosten. Wij hoorden dat sommige mensen hun complete bak vervangen. Natuurlijk is het vervangen goedkoper, als dat enkel de draagbak betreft.
Jouw opmerking over de achtergrond snijdt hout. Klinkt gek, maar het is wellicht het belangrijkste deel van de modulebak. Alleen als je die achtergrond lijmt of schildert op de achter- en zijwanden, kost het toch wel wat inspanning om de oude te verwijderen en de nieuwe netjes aan te brengen. Daarom werk ik met een modulaire, oprolbare en flexibele achtergrond. Die schuif ik er simpel in.

Gr, Hans


Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #123 Gepost op: 14 januari 2020, 07:16:56 »
Hallo Hans,

Ik ben inderdaad bezig met een tweede module. Die zal in eerste instantie naast mijn bestaande module gebruikt worden, dus ik heb sowieso 2 complete sets nodig.
Juist een uitwisselbare achtergrond kan flink in de kosten schelen. Het duurste onderdeel van mijn beide bakken is, naast het houtwerk, de achtergrond.

Hoe je die uitwisselbaar gemaakt hebt, zou ik graag willen weten
Daar is namelijk wel heel veel te winnen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #124 Gepost op: 14 januari 2020, 17:13:45 »
@Tjalling,

Voor mijn achtergrond heb ik gebruik gemaakt van een zelfklevend ondertapijt voor parket. De versie die ik koos, kon ik kopen van een rol met een breedte van 100cm. De parkethandelaar gaf me een stuk van de rol met een lengte van 250cm. Het kostte € 20.- maar je haalt er twee bruikbare fotomatten uit door eea in twee delen te knippen/snijden.

Dit ondertapijt is een rubberachtige mat van 2mm dik, en heeft een rug van stof. De zelfklevende laag is voorzien van een beschermfolie die je er af kunt trekken.

De achtergrondfoto’s komen van Peters Spare in de UK. En de 15” versies zijn precies zo hoog als de standaard module tussen bak en hemel. De foto’s van Peters Spare zijn per twee stuks opgerold verpakt in een stevige koker.

Voor een standaard bak van 1200mm breed heb je beide foto’s nodig. Om de naad wat minder in het zicht te hebben, gebruik je de linkerfoto volledig en de rechterfoto gedeeltelijk. Let op... Waar de foto’s elkaar raken, moet van beiden het witte randje verwijderd worden. De foto’s worden met een rubber handwals rustig op het ondertapijt aangebracht. Daarbij wordt de beschermfolie steeds 5 centimeter verder weggetrokken. Beter te doen met z’n tweeën.



Op de norm breedte worden aan beide zijden de doorvoergaten aangebracht. De randjes daarvan heb ik gesealed met ducktape.



Zoals je ziet, is de combinatie ondertapijt/foto’s bijna zelfdragend. Om hem mooi strak op je bak te krijgen, schroef je twee L-profielen op je bak waarmee je de backscene klem zet. Tegen de achtergrond en zijkanten plaats je scenery-onderdelen waarmee alles strak staat.

Verwijder een klein stukje links en rechts bovenaan, anders past eea niet onder de hemel. En gebruik voor het fotografisch effect boogstralen in de hoeken van minimaal 150mm.



Het grote voordeel is nu, dat je de achtergrond er makkelijk in- en uit kunt schuiven. En compact kunt oprollen.



Gr, Hans

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #125 Gepost op: 14 januari 2020, 18:50:53 »
@Tjalling

Ik ga mijn achtergrond drukken op 3mm stug dik vinyl. Je kunt het oprollen maar het is dusdanig stug dat het makkelijk recht overeind blijft staan en in een gleuf of met hier en daar een magneetje vast te zetten is. Ik zit zelf met een te overbruggen stuk van zo'n 8 meter die ik uit 1 stuk wil zien zonder naden in de achtergrond, vandaar.

Groetjes Eeg

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #126 Gepost op: 14 januari 2020, 20:16:13 »
Opzich een heel mooi doordacht systeem, scheel een hele vracht aan achterpanelen die je niet hoeft mee te slepen, je kan al volstaan met een dun en stevig frame.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #127 Gepost op: 14 januari 2020, 20:32:27 »
@Richard,

De EMV Modulekasten hebben een achterplaat van 4mm die vastzit aan de hemel en de bak.

Gr, Hans

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #128 Gepost op: 14 januari 2020, 20:43:25 »
Wij van Modulebaan.nl hebben ook een achterwand.
Wat is je punt?

groeten
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2020, 21:37:48 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #129 Gepost op: 14 januari 2020, 21:36:37 »
Ik denk het verschil in dikte. Die van mij is veel dikker dan 4mm en dus ook zwaarder (ik bedoel de achterwand  :-[).

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #130 Gepost op: 14 januari 2020, 21:53:31 »
@Hendrik-Jan,

Ik reageerde (wellicht iets te onzorgvuldig) op de reactie van Richard. Bij gebruik van een zelfdragende fotoachterwand op rubber of vinyl volstaat theoretisch een lichte constructie, zoals Richard opmerkt. Werner heeft bijvoorbeeld noch een achterwandplaat, noch een hemel. Maar wel een buitengewoon goed gekozen foto.

Zelf gebruik ik de licht uitgevoerde achtergrondplaat, omdat mijn foto er anders aan de achterkant afvalt.

Gr, Hans

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #131 Gepost op: 14 januari 2020, 23:39:13 »
Mijn achterwand is door de zakbak best groot, + de dikte van mijn plaat is 9mm dik, best zwaar.
Daarbij had ik de gedachte dat een zelfdragende foto achtergrond misschien wel een mooie oplossing kan zijn in plaats van de huidige achtergrond.
Echter vraag ik mij af hoe ik het moet doen met de hemel en fries, want daar voor ontbreekt dan de bevestiging en stevigheid aan de achterzijde, voor het horizontaal laten lopen van de fries over het geheel over een behoorlijke lengte van 3x een bak van 80cm = ook 2,4 meter lengte.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2020, 23:43:43 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Online Online
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #132 Gepost op: 15 januari 2020, 00:06:45 »
Zonder achterwand verliest het concept zijn torsie stijfheid..

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #133 Gepost op: 15 januari 2020, 10:33:43 »
Zeau, het Rijswijk weekend zit er weer op!  (y) :( En we hebben er enorm van genoten met z'n allen.
Het was weer een leuke, gezellige en succesvol weekend met de baan.

De samenwerking met BMB is erg goed bevallen, de straat welke de banen gezamenlijk vormden was erg leuk om te zien. De uitwisseling liep ook goed. Er werden over en weer tips uitgedeeld en geholpen waar nodig en waar het kon. Wat ons betreft voor herhaling vatbaar! :) Op onderstaande foto is mooi te zien hoe de straat zich vulde afgelopen zondag.



Tijdens de beurs had de BNLS forumbaan een tweetal gasten in de baan opgenomen. Een tweetal Belgische bakken van het MSM forum / modelspoorclub uit Aalst, draaiden hun weekendje dienst naar behoren. Al was er wel sprake van wat problemen op de "Belgische grens", maar die waren niet onoverkomelijk. En raar was het ook niet, gezien de leeftijd van deze modulebakken.
Onderstaand een kijkje op deze Belgische inbrengen.



Goed is het verschil te zien met de BNLS bakken. Daar waar BNLS een BB van in totaal 60cm heeft, was er in België gekozen voor een technische ruimte van 15-20 cm naar ik meen. Daarnaast bestaan de MSM bakken uit één stuk. Daarmee bedoel ik dat de zijwanden, fries/hemel en achterwand aan elkaar vast zitten, terwijl dat bij BNLS losse componenten zijn om het vervoer te vergemakkelijken. Tevens is te zien dat de MSM bakken hun sporen verder naar voren hebben liggen, waardoor zij iets naar achteren stonden in de opstelling. Als gevolg daarvan zit er ook geen afdekplaat op.

Gevangen in een plaatje, BMB'er Jan en BNLS'er Bas.



Hieronder geeft Miraim uitleg aan belangstellenden over wat ze doet mbt het werken aan de stelcon platen, terwijl Jake op de achtergrond word aangepakt door haar zoontje. ;)



Zomaar nog een plaatje van de baan.



Tijdens het weekend heeft ook mijn keerlus weer gedraaid. Naar aanleiding van de ervaringen in Nieuw-Vennep waren er wat verbeteringen doorgevoerd. De keerlus heeft zich het gehele weekend prima gehouden en probleemloos gedraaid.  (y) Dat geeft vertrouwen voor de toekomst.

Tevens leuk om te vermelden dat we weer twee nieuwe deelnemers mogen verwelkomen. (y) Leuk dat mensen het concept nog steeds omarmen en er aan mee willen doen. We doen met z'n allen toch iets goed.  (y)

Wij kijken uit naar Eurospoor en hebben er weer zin in om drie dagen te mogen laten zien wat we doen en kunnen!

Gr.

Edsko


Basmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #134 Gepost op: 15 januari 2020, 10:49:35 »
Goedemorgen .

Ik heb nog eens alles over de Hoed nog eens rustig doorgelezen en ieder nadeel heeft zijn voordeel !
Volgens mij moeten we gewoon doen wat voor ons op dat moment de beste oplossing is .
Zelf heb ik een zak module De Kolk en deze is gebouwd met een gewone standaard module .
Na deze module ga ik weer wat nieuws bouwen en je raad het al : gewoon een standaard module volgens de BNLS/Modulebaan Norm .
Het is net als koken de een doet het zus de ander zo !
Als ik een module maak moet het voor mij gelijk een diorama worden !
Dus een module die ik ook als Stand Alone kan gebruiken als ik dat wil en mijn binnen hoeken zijn altijd afgerond want dat vind ik persoonlijk mooier en de achterwand word gewoon geschilderd !
Om een lang verhaal kort te maken iedereen heeft zijn eigen visie en dat moeten we respecteren .
We hebben allemaal een hobby en die beoefenen we allemaal op onze eigen manier .
Dus als we een ieder in zijn waarde laten komt het helemaal goed .

Groet Bas(mans)