Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen  (gelezen 58932 keer)

Erwin (n-spoorder)

  • o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
  • Berichten: 428
    • www.leukehobby.nl
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #105 Gepost op: 12 januari 2020, 11:48:03 »
Hoop dat 2020 en jaren die komen gaan mij meer modelbouwplezier gaan brengen.
Het afgelopen jaar totaal stil gestaan, door verlies van baan, en oveleiden van mn pa.
Dus dit jaar positief  beginnen en misschien  lukt het om mijn 14 bmb bakken ook toonbaar te krijgen.

Kortom, vooral doorgaan 😍🤓 met dit concept van bmb
Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #106 Gepost op: 13 januari 2020, 21:55:50 »
Op verzoek van Bas geef ik graag een uitleg hoe het principe van de EMV hoeden werkt met betrekking tot de BNLS modulebak. Ook geef ik een suggestie hoe men eenvoudig zijn bestaande bak kan aanpassen.

Het doel van de EMV hoed is de mogelijkheid om tegen geringe kosten te kunnen deelnemen aan modulebanen naar het concept van BNLS. Het maakt daarbij niet uit of dat de BMB ModuleBaan, Modulebaan.nl of de BNLS Modulebaan is.

De hoed bestaat uit een multiplex lattenframe van 50mm, met daarop een dekplaat van 9mm multiplex. De hoed is compact, kan zeer eenvoudig getransporteerd worden. Kan onderdeel zijn van een grotere thuisbaan en je kunt er thuis of op een andere plek aan bouwen. De hoed is zo goedkoop dat je meerdere thema's zou kunnen maken, en naar keuze met de ene dan wel een andere op stap kunt. En heb je er genoeg van, gooi je de boel weg, en begin je weer met een nieuwe.

De EMV beschikt over meerdere modulebakken waar deze hoeden op gebruikt kunnen worden.
Maar ook privé kan zo'n hoed als onderdeel van de modulebak voordeel hebben.



De hoed is in zijn geheel 59mm hoog, en rust op een draagbak van 141mm hoog. In de hoeken van de draagbak zitten driehoekige nokken die 45mm uitsteken boven de draagbak. Op de zelfde manier als bij houten groentenkistjes van vroeger.

Maar... stel nu dat je de bestaande BNLS bak wil veranderen. Zo'n hoed biedt je namelijk het voordeel dat je niet een compleet nieuwe bak hoeft te bouwen.



Verwijder de dekplaat met eventueel aanwezig landschap van de bak. Plaats de driehoekige nokken in de hoeken. Boor extra nieuwe doorvoer verbindingsgaten in de BB, op precies 59mm lager. Schroef je bak dus 59mm lager vast aan de BB. Maak een hoed volgens de bovenstaande maten, en leg deze over de nokken op de bak.
Tenslotte zul je poten ook 59mm korter moeten maken.

De constructie lijkt wat op de zogenaamde zakbak. Welnu, op Wateringbury heb ik het principe van zo'n zakbak toegepast bij een hoed. Het achterste deel heeft de dekplaat hoog liggen, het voorste deel (de rivier) ligt daarentegen juist laag.

Gr, Hans

   

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #107 Gepost op: 13 januari 2020, 22:05:48 »
Hallo Hans,

Duidelijke uitleg.

Voor welk probleem is dit een oplossing?

Als je voor je thema's niet afhankelijk bent van je achtergrond, kun je nu ook meerdere bakken maken die gebruik maken van dezelfde achterwand, zijwanden en hemel.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #108 Gepost op: 13 januari 2020, 22:11:48 »
Tjalling,

Een kosten"probleem". Als je nu klaar bent met je bak gooi je je hele bak weg.
Hier zou je alleen de hoed hoeven weg te gooien. Er van uitgaande dat je de rest bij de bak ook nog zou kunnen hergebruiken en mogelijk kunt overschilderen zou je dan op de bak alleen al 50% aan kosten kunnen besparen ruim.

Tevens heb je met een hoed natuurlijk ook minder ruimte nodig qua opslag. Meerdere modules die je naast elkaar wilt gebruiken zouden dan op dezelfde draagbak kunnen passen. Wint in opslag dus per hoed 90mm aan ruimte.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #109 Gepost op: 13 januari 2020, 22:17:55 »
@Tjalling,

In verenigingsverband maakt het uit of je 20,- euro moet uitgeven voor een hoed of 140,- voor een complete kast. Het werken met een hoed werkt drempelverlagend. Privé, heb je de mogelijkheid om te variëren.

Verschillende landschappen, thema's met de zelfde achtergrond e.d. daar geloof ik niet in. De ene keer ben ik tevreden met enkel twee doorgaande sporen, de andere keer wil ik kunnen rangeren. De ene keer wil ik een rivierbedding met brug, de andere keer juist niet. Ik zal dan toch op zijn minst de dekplaat van de bak eraf moeten slopen. Een hoed is dan wat eenvoudiger. En het gebruik van een achtergrondfoto is wellicht toch kritischer dan gedacht. Bijvoorbeeld moet de kleur van je grasvezels die je met een grasmaster aanbrengt, passen bij de kleuren op de foto (en vice versa).

Maar nogmaals, de uitleg was op verzoek van Bas... die er de voordelen van inzag.

Gr, Hans

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #110 Gepost op: 13 januari 2020, 22:20:39 »
Ik snap de gedachte maar uiteindelijk "win" je aan opslag en kosten 60% van je onderbak. Ik denk eerlijk gezegd niet dat dát nou het verschil gaat maken of mensen al dan niet een extra bak gaan bouwen. Bovendien zit veel spul niet volledig los van het onderste deel, met name de hub en bedrading.
No dress rehearsel, this is our life.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #111 Gepost op: 13 januari 2020, 22:27:14 »
En het scheelt ook in ijzerwaren. Die zitten namelijk in de draagbak. Daarnaast zit de ringleiding ook in die draagbak en kan met twee draadjes aangesloten worden op de hoed.
Ander voordeel is dat je standaard een haakse dragbak hebt, waar je de hoed makkelijker op kunt aanpassen.

Maar het vervangen van de bak, muv black boxen, fries, achtergrondplaat en poten kan natuurlijk ook. Om de kosten laagdrempelig te houden heeft de EMV voor de metode met de hoeden gekozen. Die paste ook goed bij het scholenproject dat destijds werd gestart.

Groeten,
Werner

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #112 Gepost op: 13 januari 2020, 22:33:58 »
Vanuit het scholenproject kan ik het me het idee goed voorstellen.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #113 Gepost op: 13 januari 2020, 22:35:12 »
Marc,

Zoals Werner al aangeeft zit het grootste gedeelte van het utilitaire geheel van de bak juist wel in het onderste deel.

De Hub heeft verder geen enkele verbinding met de sporen, dus waar je die ook plaatst maakt niets uit. Die is heel simpel met wat schroeven los te halen.
Ringleiding is eenvoudig met een stekkertje aan de hoed te verbinden.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #114 Gepost op: 13 januari 2020, 22:44:47 »
@Tjalling,

In verenigingsverband maakt het uit of je 20,- euro moet uitgeven voor een hoed of 140,- voor een complete kast. Het werken met een hoed werkt drempelverlagend. Privé, heb je de mogelijkheid om te variëren.

Verschillende landschappen, thema's met de zelfde achtergrond e.d. daar geloof ik niet in. De ene keer ben ik tevreden met enkel twee doorgaande sporen, de andere keer wil ik kunnen rangeren. De ene keer wil ik een rivierbedding met brug, de andere keer juist niet. Ik zal dan toch op zijn minst de dekplaat van de bak eraf moeten slopen. Een hoed is dan wat eenvoudiger. En het gebruik van een achtergrondfoto is wellicht toch kritischer dan gedacht. Bijvoorbeeld moet de kleur van je grasvezels die je met een grasmaster aanbrengt, passen bij de kleuren op de foto (en vice versa).

Maar nogmaals, de uitleg was op verzoek van Bas... die er de voordelen van inzag.

Gr, Hans

Hans,

Deze berekening klopt niet. €140 is voor een complete set. Alleen een onderbrak is aanzienlijk goedkoper. Als je eerlijk manuren meerekent, is een standaard recht-toe-recht-aan bak waarschijnlijk zelfs (aanzienlijk) goedkoper dan deze hoeden constructie.
Er zullen ongetwijfeld scenario's zijn waarbij dit een handige oplossing is, maar voor een individuele deelnemer zie ik die niet. Met name ook omdat de achtergrond toch een belangrijke bijdrage heeft aan hoe een bak toont.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #115 Gepost op: 13 januari 2020, 22:51:03 »
Als voormalig interieurbouwer maakt het voor mij geen donder uit of ik nu een module bak of een hoed zaag. Misschien zelfs wel liever een onderbak met 15cm hoogte ivm kleinere onderdelen..Er zit in de hoed zoals jullie hem noemen hooguit 20% in materiaal winst tenopzichte van een complete module onder bak. Wat je dan weer gaat uitgeven aan extra elementen om je bedrading makkelijk te kunnen doorlussen..

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #116 Gepost op: 13 januari 2020, 22:51:35 »
Tjalling,

Heb je Burgstrasse al gedemonteerd en afgevoerd?
Bent in ieder geval wel bezig met een nieuwe bak, dus wederom €140,- voor een complete set.
Als je nu een aparte foto-achterwand hebt die te gebruiken is, en een extra hoed zou je dan al goedkoper uit zijn.

Mits je bij een eerste bak al zou kiezen voor de hoeden optie. Iemand die privé met de bakken meedoet zal vermoedelijk niet jaren lang met dezelfde bak blijven komen. Uitzonderingen daargelaten. Zodra je dan een 2e "bak" gaat bouwen ga je dan dus wél geld besparen op je onderbak.

Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #117 Gepost op: 13 januari 2020, 22:52:25 »
Volgens mij niet..

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #118 Gepost op: 13 januari 2020, 22:53:28 »
Wat je dan weer gaat uitgeven aan extra elementen om je bedrading makkelijk te kunnen doorlussen..

Hoezo Martin,

Worden alleen wat gaten gemaakt in de toch al gezaagde platen van de onderbak. Ik zie daarbij dan geen extra elementen, alleen extra handelingen die redelijk eenvoudig vooraf te doen zijn.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #119 Gepost op: 13 januari 2020, 23:01:13 »
Neem aan dat je in het randje van je hoed niet de xpress-net aansluitingen e.d. gaat maken. Dus zul je de bekabeling op de een of andere manier gaan aansluiten op dingen die je in je onderbak hebt zitten. Betekend dus extra aansluit materiaal om dit makkelijk uitwisselbaar te maken..