Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Vislijntje naar IJmuiden  (gelezen 35435 keer)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #180 Gepost op: 26 June 2013, 16:29:45 »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #181 Gepost op: 22 September 2014, 10:43:56 »
Een nieuwe poging voor een spoorlijn naar IJmuiden.
(bron: top-europe.eu)
Vr. groeten,
Bob

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #182 Gepost op: 22 September 2014, 12:01:14 »
Onvoorstelbaar, die ontelbare pogingen die maar blijven komen ;)

Grappig ook de fout in dat PDF'je: 'IJmuiden was tot in de jaren '90 per spoor bereikbaar voor goederen en personenvervoer'

Kans van slagen? 0,0. Het punt waar vroeger IJmuiden-station stond is volledig volgebouwd, de rails is er dus ook weg, op veel plaatsen is de rails ook al verwijderd of ernstig verouderd. Het hele baanlichaam zou waarschijnlijk eerst verplicht gesaneerd moeten worden voordat er iets nieuws mee gedaan mag worden. Het busplan bevindt zich in een vrij ver gevorderd stadium...

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #183 Gepost op: 22 September 2014, 12:30:08 »
Maar de busbaan voorziet niet in goederenvervoer..

En personenvervoer richting het strand? Dan zal er een goede aansluitende busverbinding moeten zijn, of doortrekken van het spoor richting het strand.

Met die lus om IJmuiden heen, wordt de reisduur wel lang, i.p.v. dwars door het dorp (stadje?)

Gr, Bert

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #184 Gepost op: 22 September 2014, 12:33:39 »
Dat men in dat documentje zelfs nog spreekt over:
In en naar IJmuiden kan op een relatief goedkope wijze gebruik gemaakt worden van aanwezige railinfrastructuur en -fundering.
Welke aanwezige railinfrastructuur ??
Praktisch alles is met de grond gelijk gemaakt en/of gewoon weg gehaald  ;D
Het zou leuk zijn als het zou lukken,maar ook ik zie eerder pasen en pinksteren op 1 dag vallen,dan dat het gaat gebeuren dat die lijn terug keert ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #185 Gepost op: 22 September 2014, 16:33:44 »
In IJmuiden is het niet moeilijk om alles weer om te gooien (gewoon slopen wat er in de weg staat) en nieuwe infrastructuur zal er toch moeten komen (inclusief geluidsschermen).
Vr. groeten,
Bob

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #186 Gepost op: 22 September 2014, 16:55:34 »
Men (rijk, provincie en gemeente) is het er over eens dat er een vrije R-Net busbaan gaat komen.
Gedeeltelijk op het tracé van de vislijn.
http://maps.noord-holland.nl/Extern/Gisviewers/hov_velsen/desk.htm

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #187 Gepost op: 22 September 2014, 21:22:31 »
Grappig ook de fout in dat PDF'je: 'IJmuiden was tot in de jaren '90 per spoor bereikbaar voor goederen en personenvervoer'
Wat is hier fout aan eigenlijk? NS is in 1995 gestopt met het goederenvervoer en Lovers heeft eind jaren '90 nog personenvervoer gereden naar IJmuiden, dus feitelijk is de tekst juist.

Groeten,
Edwin

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #188 Gepost op: 01 October 2014, 09:21:15 »
Bewoners Velsen woedend over snelle buslijn [video]

dinsdag 30 september 2014  |  08:08

VELSEN Bewoners uit de gemeente Velsen blokkeren dinsdag de bouw van een snelle buslijn. Terwijl een bezwaarprocedure bij de Raad van State loopt, begint de gemeente vandaag met de bouw van het HOV Tracé tussen IJmuiden en Haarlem Noord.

Rest van het artikel: http://www.rtvnh.nl/nieuws/151714/Bewoners+Velsen+woedend+over+snelle+buslijn+%255Bvideo%255D
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #189 Gepost op: 01 October 2014, 11:03:55 »
@SimonSt,

Ik geef die bewoners groot gelijk. De Raad van State moet eerst een uitspraak doen voordat de gemeente of de aannemer mag beginnen met de werkzaamheden.

Echter de link met de SGB begrijp ik niet helemaal, de SGB-lijn is in een prima staat. Bovendien hebben de rails van de stamlijn van Den Bosch ook mogen ontvangen.

MVG, Hielke1501 

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #190 Gepost op: 01 October 2014, 12:55:02 »
Ligt er helemaal aan waar ze bezwaar tegen maken en wat de gemeente doet. Waarschijnlijk moet het oude spoor sowieso weg dus kan dat legaal gebeuren.
No dress rehearsel, this is our life.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #191 Gepost op: 01 October 2014, 13:15:17 »
De SGB heeft de oude bovenbouw van de spoorlijn opgekocht om hun eigen traject te kunnen onderhouden.

Dan kun je wel zeggen dat de SGB lijn er prachtig bij ligt, maar ook daar wordt regelmatig spoor vernieuwd en je moet het wel bij houden....

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #192 Gepost op: 01 October 2014, 13:25:59 »
Grappig ook de fout in dat PDF'je: 'IJmuiden was tot in de jaren '90 per spoor bereikbaar voor goederen en personenvervoer'
Nooit van Lovers Rail gehoord?
No dress rehearsel, this is our life.

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #193 Gepost op: 01 October 2014, 13:52:30 »
@Thom,

Echter zit er voor mijn gevoel een verschil tussen bijhouden en vernieuwen/verbeteren. Met bijhouden heb je geen nieuwe rails nodig, bovendien vraag ik me dan wel af wat ze hebben gedaan met de oude rails van de stamlijn van Den Bosch, dat waren ook aardig wat kilometers.

@Marc tramt,

Natuurlijk ligt het eraan waar je bezwaar tegen maakt. Echter kan ik ook inkomen wat de bewoners denken en verwachten, rails weg=vrij baan voor busbaan=busbaan aanleggen. Bovendien dat kleine weekje wachten tot uitspraak van Raad van State mag geen zoden aan de dijk zeten om maar gewoon alvast te beginnen.

Stichting Spoorlijn Boxtel-Wesel (om maar even naar te mogen wijzen) wacht al 2 jaar tot de provincie Noord-Brabant eens een besluit heeft genomen of het goederenvervoer op het Duits Lijntje er wel of niet komt. Zij beginnen toch ook niet met het snoeiwerk enz, om het genoemde trace te kunnen gaan gebruiken voor hun doeleinden, zonder dat de provincie een besluit heeft genomen voor het goederenvervoer.

MVG, Hielke1501

PS, Lovers Rail de 1e officiele concurrent van de NS. Die ken ik wel ja.

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #194 Gepost op: 01 October 2014, 14:18:20 »
Hielke,

Hoe e.e.a. zit rondom de situatie in IJmuiden kan ik niet zeggen, heb ik binnen de club niets mee van doen. De staat van de spoorlijn kan ik je wel iets over vertellen.

Het is inderdaad niet zo dat onze spoorlijn te slecht is om over te rijden, maar om nu te zeggen dat deze prima is.... We weten dat we binnen een bepaald tijdsbestek meerdere kilometers spoor moeten gaan vervangen, dat is geen geheim en ook geen schande. De spoorlijn wordt door ons al meer dan 40 jaar bereden en daarvoor was er ook weinig meer aan gedaan. Lang kan je dan met enkel lopend onderhoud maar er komt een tijd dat er vernieuwd moet gaan worden.
Die tijd is nu aangebroken en daarvoor verwerven wij bovenbouwmateriaal. Zodra onze treindienst aan het einde van het seizoen stopt is de spoorlijn het domein van Weg en Werken en die gaan een flink stuk aanpakken. Dit deel ligt zeker niet prima maar is door externe factoren (komt er wel of niet een nieuwe afslag van de A58 en moet daarvoor de spoorlijn omgelegd worden, dat soort zaken) nog niet aangepakt. De nieuwe afslag gaat er komen, de spoorlijn hoeft niet om maar er moeten wel een aantal zaken aangepakt worden in voorbereiding op de nieuwe afslag. Dat is de reden dat er van tijdsplanningen moeilijk afgeweken kan worden.

Dan als laatste, men moet niet denken dat een opgekochte stamlijn 1:1 over genomen kan worden in onze infrastructuur. Er zal een kwaliteitsschifting gemaakt moeten worden. Ondanks dat vaak gedacht wordt dat alles er nog wel best uitziet kan je hierin soms bedrogen uitkomen.

Al die factoren zijn redenen waarom de SGB bovenbouwmateriaal verwerft. Wij zijn hierbij aangewezen op tweedehands materialen omdat ons budget nieuw materiaal nu eenmaal niet mogelijk maakt.

Ik hoop dat dit e.e.a. verduidelijkt,

Groeten,

Martin

P.S. Uiteraard is een ieder van harte welkom ons te steunen in het behoud van ons erfgoed, dit kan zowel door donateur te worden (zie onze website voor meer info) of voor de doeners onder ons door ons vrijwilligersbestand uit te komen breiden. Zeker Weg en Werken staat te springen om nieuwe vrijwilligers  :)