Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 22:37:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 22:35:42
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door spoorijzer
Vandaag om 22:29:12
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 22:20:32
Vervangen wissels flm profi door spoorijzer
Vandaag om 22:20:09
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door Joz
Vandaag om 21:54:05
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Casmir
Vandaag om 21:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MichielB
Vandaag om 21:34:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:27:30
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
Vandaag om 20:52:39
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:11:57
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:18
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
Vandaag om 20:10:25
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
Vandaag om 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:27:32
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
  

Auteur Topic: Vislijntje naar IJmuiden  (gelezen 36040 keer)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
  • Dieselpower rules!
Re:Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #180 Gepost op: 26 June 2013, 16:29:45 »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #181 Gepost op: 22 September 2014, 10:43:56 »
Een nieuwe poging voor een spoorlijn naar IJmuiden.
(bron: top-europe.eu)
Vr. groeten,
Bob

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #182 Gepost op: 22 September 2014, 12:01:14 »
Onvoorstelbaar, die ontelbare pogingen die maar blijven komen ;)

Grappig ook de fout in dat PDF'je: 'IJmuiden was tot in de jaren '90 per spoor bereikbaar voor goederen en personenvervoer'

Kans van slagen? 0,0. Het punt waar vroeger IJmuiden-station stond is volledig volgebouwd, de rails is er dus ook weg, op veel plaatsen is de rails ook al verwijderd of ernstig verouderd. Het hele baanlichaam zou waarschijnlijk eerst verplicht gesaneerd moeten worden voordat er iets nieuws mee gedaan mag worden. Het busplan bevindt zich in een vrij ver gevorderd stadium...

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #183 Gepost op: 22 September 2014, 12:30:08 »
Maar de busbaan voorziet niet in goederenvervoer..

En personenvervoer richting het strand? Dan zal er een goede aansluitende busverbinding moeten zijn, of doortrekken van het spoor richting het strand.

Met die lus om IJmuiden heen, wordt de reisduur wel lang, i.p.v. dwars door het dorp (stadje?)

Gr, Bert

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #184 Gepost op: 22 September 2014, 12:33:39 »
Dat men in dat documentje zelfs nog spreekt over:
In en naar IJmuiden kan op een relatief goedkope wijze gebruik gemaakt worden van aanwezige railinfrastructuur en -fundering.
Welke aanwezige railinfrastructuur ??
Praktisch alles is met de grond gelijk gemaakt en/of gewoon weg gehaald  ;D
Het zou leuk zijn als het zou lukken,maar ook ik zie eerder pasen en pinksteren op 1 dag vallen,dan dat het gaat gebeuren dat die lijn terug keert ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #185 Gepost op: 22 September 2014, 16:33:44 »
In IJmuiden is het niet moeilijk om alles weer om te gooien (gewoon slopen wat er in de weg staat) en nieuwe infrastructuur zal er toch moeten komen (inclusief geluidsschermen).
Vr. groeten,
Bob

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #186 Gepost op: 22 September 2014, 16:55:34 »
Men (rijk, provincie en gemeente) is het er over eens dat er een vrije R-Net busbaan gaat komen.
Gedeeltelijk op het tracé van de vislijn.
http://maps.noord-holland.nl/Extern/Gisviewers/hov_velsen/desk.htm

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #187 Gepost op: 22 September 2014, 21:22:31 »
Grappig ook de fout in dat PDF'je: 'IJmuiden was tot in de jaren '90 per spoor bereikbaar voor goederen en personenvervoer'
Wat is hier fout aan eigenlijk? NS is in 1995 gestopt met het goederenvervoer en Lovers heeft eind jaren '90 nog personenvervoer gereden naar IJmuiden, dus feitelijk is de tekst juist.

Groeten,
Edwin

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
  • Dieselpower rules!
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #188 Gepost op: 01 October 2014, 09:21:15 »
Bewoners Velsen woedend over snelle buslijn [video]

dinsdag 30 september 2014  |  08:08

VELSEN Bewoners uit de gemeente Velsen blokkeren dinsdag de bouw van een snelle buslijn. Terwijl een bezwaarprocedure bij de Raad van State loopt, begint de gemeente vandaag met de bouw van het HOV Tracé tussen IJmuiden en Haarlem Noord.

Rest van het artikel: http://www.rtvnh.nl/nieuws/151714/Bewoners+Velsen+woedend+over+snelle+buslijn+%255Bvideo%255D
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #189 Gepost op: 01 October 2014, 11:03:55 »
@SimonSt,

Ik geef die bewoners groot gelijk. De Raad van State moet eerst een uitspraak doen voordat de gemeente of de aannemer mag beginnen met de werkzaamheden.

Echter de link met de SGB begrijp ik niet helemaal, de SGB-lijn is in een prima staat. Bovendien hebben de rails van de stamlijn van Den Bosch ook mogen ontvangen.

MVG, Hielke1501 

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10755
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #190 Gepost op: 01 October 2014, 12:55:02 »
Ligt er helemaal aan waar ze bezwaar tegen maken en wat de gemeente doet. Waarschijnlijk moet het oude spoor sowieso weg dus kan dat legaal gebeuren.
No dress rehearsel, this is our life.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #191 Gepost op: 01 October 2014, 13:15:17 »
De SGB heeft de oude bovenbouw van de spoorlijn opgekocht om hun eigen traject te kunnen onderhouden.

Dan kun je wel zeggen dat de SGB lijn er prachtig bij ligt, maar ook daar wordt regelmatig spoor vernieuwd en je moet het wel bij houden....

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10755
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #192 Gepost op: 01 October 2014, 13:25:59 »
Grappig ook de fout in dat PDF'je: 'IJmuiden was tot in de jaren '90 per spoor bereikbaar voor goederen en personenvervoer'
Nooit van Lovers Rail gehoord?
No dress rehearsel, this is our life.

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #193 Gepost op: 01 October 2014, 13:52:30 »
@Thom,

Echter zit er voor mijn gevoel een verschil tussen bijhouden en vernieuwen/verbeteren. Met bijhouden heb je geen nieuwe rails nodig, bovendien vraag ik me dan wel af wat ze hebben gedaan met de oude rails van de stamlijn van Den Bosch, dat waren ook aardig wat kilometers.

@Marc tramt,

Natuurlijk ligt het eraan waar je bezwaar tegen maakt. Echter kan ik ook inkomen wat de bewoners denken en verwachten, rails weg=vrij baan voor busbaan=busbaan aanleggen. Bovendien dat kleine weekje wachten tot uitspraak van Raad van State mag geen zoden aan de dijk zeten om maar gewoon alvast te beginnen.

Stichting Spoorlijn Boxtel-Wesel (om maar even naar te mogen wijzen) wacht al 2 jaar tot de provincie Noord-Brabant eens een besluit heeft genomen of het goederenvervoer op het Duits Lijntje er wel of niet komt. Zij beginnen toch ook niet met het snoeiwerk enz, om het genoemde trace te kunnen gaan gebruiken voor hun doeleinden, zonder dat de provincie een besluit heeft genomen voor het goederenvervoer.

MVG, Hielke1501

PS, Lovers Rail de 1e officiele concurrent van de NS. Die ken ik wel ja.

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: Vislijntje naar IJmuiden
« Reactie #194 Gepost op: 01 October 2014, 14:18:20 »
Hielke,

Hoe e.e.a. zit rondom de situatie in IJmuiden kan ik niet zeggen, heb ik binnen de club niets mee van doen. De staat van de spoorlijn kan ik je wel iets over vertellen.

Het is inderdaad niet zo dat onze spoorlijn te slecht is om over te rijden, maar om nu te zeggen dat deze prima is.... We weten dat we binnen een bepaald tijdsbestek meerdere kilometers spoor moeten gaan vervangen, dat is geen geheim en ook geen schande. De spoorlijn wordt door ons al meer dan 40 jaar bereden en daarvoor was er ook weinig meer aan gedaan. Lang kan je dan met enkel lopend onderhoud maar er komt een tijd dat er vernieuwd moet gaan worden.
Die tijd is nu aangebroken en daarvoor verwerven wij bovenbouwmateriaal. Zodra onze treindienst aan het einde van het seizoen stopt is de spoorlijn het domein van Weg en Werken en die gaan een flink stuk aanpakken. Dit deel ligt zeker niet prima maar is door externe factoren (komt er wel of niet een nieuwe afslag van de A58 en moet daarvoor de spoorlijn omgelegd worden, dat soort zaken) nog niet aangepakt. De nieuwe afslag gaat er komen, de spoorlijn hoeft niet om maar er moeten wel een aantal zaken aangepakt worden in voorbereiding op de nieuwe afslag. Dat is de reden dat er van tijdsplanningen moeilijk afgeweken kan worden.

Dan als laatste, men moet niet denken dat een opgekochte stamlijn 1:1 over genomen kan worden in onze infrastructuur. Er zal een kwaliteitsschifting gemaakt moeten worden. Ondanks dat vaak gedacht wordt dat alles er nog wel best uitziet kan je hierin soms bedrogen uitkomen.

Al die factoren zijn redenen waarom de SGB bovenbouwmateriaal verwerft. Wij zijn hierbij aangewezen op tweedehands materialen omdat ons budget nieuw materiaal nu eenmaal niet mogelijk maakt.

Ik hoop dat dit e.e.a. verduidelijkt,

Groeten,

Martin

P.S. Uiteraard is een ieder van harte welkom ons te steunen in het behoud van ons erfgoed, dit kan zowel door donateur te worden (zie onze website voor meer info) of voor de doeners onder ons door ons vrijwilligersbestand uit te komen breiden. Zeker Weg en Werken staat te springen om nieuwe vrijwilligers  :)