Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:57:04
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:19
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders  (gelezen 51243 keer)

guest7822

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #90 Gepost op: 27 september 2014, 10:15:06 »
Ik heb er wel geen verstand van, maar lees dit draadje met veel plezier. Mijn enige NS  lok model is een turquoise 1300 van Electrotren, en zie hier wat mooie dingen voor als ik ooit nog tijd krijg. Op die onderste foto is er zelfs verschil tussen de linker en de rechter lamp, rechts is de ring grijs en links chroom, door dat chroom oogt het ding kleiner, of minder ver naar voren te steken. Op de foto's van de verbouwing lijkt het ook de ene keer groter dan de andere. Bijzonder.

Walter

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2103
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #91 Gepost op: 27 september 2014, 21:18:57 »
Ik denk eerder dat het komt door het wel of niet schoon zijn van de zilveren ringen in 1:1. Een lichte tint toont nu eenmaal groter dan een donkere. Bij de kleurenfoto is het zilver wat donkerder door vervuiling.
Bij de zwart-wit plaat zijn die ringen schoner, en tonen dus groter.

Hoe dan ook; lekker zo laten die 1316. Hij is  (y).
Grtz!
Tedo

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #92 Gepost op: 27 september 2014, 22:31:22 »
Top werk, al vind ik de frontseinen toch wel wat fors ogen (waarbij ik dat gevoel bij de turkooizen variant op deze pagina niet heb).

Dit wordt inderdaad heel mooi, maar het bovenstaande over de lampringen trof mij ook. Welke ringen zijn nu op de snijplotter gemaakt, de ringen in het kopvlak of de uitstekende ringen rondom de lampen?
Ik vroeg me af of het probleem misschien onstaat doordat er 1) een zichtbaar randje tussen het 'vlakke' en de 'opstaande' deel van de lampring is, en het daardoor te 'druk' is en dus te groot lijkt (maar wellicht is dit dus met een lijntje aluminium verf op te lossen)?  en 2) ik vermoed dat het eigenlijke lampglas in het grijze binnendeel net iets te klein is, waardoor er teveel donkergrijze rand in de binnenring zit en die te dik lijkt.

Ik heb ooit iets vergelijkbaars aan een Lima uitgevoerd, zie het resultaat hier
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20089.0.html

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #93 Gepost op: 28 september 2014, 00:21:13 »
...en om nou precies te weten hoe t zit, gewoon even met paint werkelijkheid en model naast elkaar zetten.
Eerst het formaat, gewoon een paar lampjes stapelen en je ziet dat die van t model iets te groot zijn misschien, maar niet echt problematisch wat mij betreft.


Dan de verhoudingen binnen de lamp: tja, kijk zelf maar. Grijze deel is al te klein, en heel dik, er blijft geen lampglas over, tis meer een soort zeepok.


Dan ter vergelijking die van Jan uit het hierboven aangehaalde draadje, grotere en heel dunne lampring, dat oogt wel goed.


Ik zou zeggen: lampen voorzichtig opboren (laag toerental met een accuschroever of handboor, niet te diep, tot anderhalve mm diep ofzo), binnenkant goed chroomzilver schilderen (ogen ze niet zo suf donker als de loc zn lampen uit heeft) en nieuwe glaasjes erin van kristal klier of tweecomponentenlijm oid. Moet te doen zijn.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #94 Gepost op: 29 september 2014, 23:26:49 »
Goed idee Floris! Zelf dacht ik er aan om ze te vervangen door messing Philotrain lamphouders. Maar deze ogen naar mijn mening ook iets te klein.
Ben er mee aan de slag gegaan en ben erachter gekomen dat de Riva lamphouders uit 2 onderdelen bestaat. Houzee! Dat vergemakkelijkt de zaak. Het binnenste ringetje kan je er zo uitwippen. Dat binnenste ringetje heb ik met succes uitgeboord en ben nu tevreden met het resultaat! Kristal Klear hoeft er niet eens aan te pas te komen omdat het transparante staafje perfect passend is. Dit ondanks het verder uitboren.

Foto's volgen later.


Jeroen
« Laatst bewerkt op: 29 september 2014, 23:52:34 door Thowra »
We're all riders on this train.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #95 Gepost op: 01 oktober 2014, 12:30:41 »
Goed dat is dan gelukt, wat mij betreft! De lamphouders zijn uitgeboord en aan de binnenkant van een zilver kleurtje voorzien. Ook heb ik extra ringen aangebracht uit gesneden folie.
Nu zou ik graag wat suggesties voorbij zien komen betreft het origineel zo laten of de lampjes opvullen met Kristal Klear? Ben daar nog niet helemaal uit.

De eerste 3 afbeeldingen tonen de uitgeboorde lampjes maar dan met origineel Riva staafje. En de laatste 2 de uitgeboorde lampjes opgevuld met Kristal Klear.

Originele lampjes







Kristal Klear lampjes




Jeroen
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2014, 12:34:05 door Thowra »
We're all riders on this train.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2103
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #96 Gepost op: 01 oktober 2014, 12:53:26 »
Al een stuk beter zo!  (y) Al denk ik dat de grijze binnenring nog wel iets dunner kan/moet om op het origineel te lijken.
Grtz!
Tedo

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #97 Gepost op: 01 oktober 2014, 12:58:00 »
Dankje Tedo! Uhmm,...dat kan idd. Alleen dan vervallen de Riva staafjes omdat er dan een flinke speling ontstaat. Er is redelijk wat uitgeboord, dus denk dat ik het zo maar laat.
Als ik de lampjes verder ga uitboren vervallen ook de details van de binnenlamp. Ze bestaan namelijk uit 2 losse onderdeeltjes.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2014, 13:01:15 door Thowra »
We're all riders on this train.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #98 Gepost op: 01 oktober 2014, 14:26:14 »
Ja, duidelijke vooruitgang! Al zou ik nu niet ophouden maar doorgaan tot je echt tevreden bent, en wel in de richting die Tedo aangeeft. Nog dunner die binnenring, kijk maar naar de foto's van de echte.
Je kunt ook eens kijken of je de hele binnenring niet wilt vervangen door een dun laagje folie om een (nieuw op maat gemaakt) helder staafje dat het lampeglas uitbeeldt. Persoonlijk zou ik eerst zorgen dat het algehele aanzien optimaal is, en me daarna pas zorgen maken over evt. details op de binnenring die je dan kwijt bent. Of je daar dus geen zorgen over maken.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #99 Gepost op: 02 oktober 2014, 09:10:25 »
Ziet er een stuk beter uit, met de originele lampglaasjes net wat mooier dan met Kristal Klear.
Ik snap wel dat je de details uit de binnenring niet wil laten verdwijnen, al zou je nog iets verder uit kunnen boren.
Hij 'smoelt'nu in ieder geval goed (y).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #100 Gepost op: 02 oktober 2014, 09:51:36 »
Hij 'smoelt'nu in ieder geval goed (y).

Dat deed ie al wat mij betreft. ;D

Bij de 1300'en waren drie mogelijkheden voor de kleur van de ringen: geel, grijs en licht (aluminium)grijs. Meerdere hadden een combinatie...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #101 Gepost op: 06 oktober 2014, 18:42:17 »
Dankjulliewel!  (y)

Ik ben nu dik tevreden. De lampjes heb ik juist wel met Kristal Klear bewerkt. Dit oogt in mijn optiek realistischer dan de originele transparante staafjes.
Ook ben ik begonnen om het draaistel en dus de lok subtiel te weatheren. Kap zit er los op. Het al prachtige draaistel van Rivarossi , komt nu beter tot z'n recht! Ook zwarte vlakjes aangebracht die openingen voorstellen. De bestaande veel te lompe handgrepen zijn vervangen door metaaldraad. Deze komen al voorgebogen en op maat uit een Roco onderdelenzakje ten behoeve van de SNCF BB15000 serie. In Houten voor 1 euro gevonden. Meteen 5 setjes aangeschaft. Wordt vervolgd.

Helaas iets te donkere opnamen.




Jeroen
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2014, 22:43:11 door Thowra »
We're all riders on this train.

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
    • DV modelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #102 Gepost op: 06 oktober 2014, 19:20:19 »
Heul erg fraai Jeroen (y) (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #103 Gepost op: 06 oktober 2014, 22:42:24 »
Danku! :D

Maar we zijn er nog niet.

Jeroen
We're all riders on this train.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
« Reactie #104 Gepost op: 10 oktober 2014, 13:10:13 »
Even wat update foto's.

Bijna naar mijn zin. Ik wil nog een lichte weathering op los gooien. Met name voor het dak. Jammer dat de Philotrain ruitenwissers een tikkie aan de kleine kant is.
Weet iemand een betere optie? De Riva's zijn veel te grof en groot.









Jeroen
We're all riders on this train.