BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Olaf op 07 februari 2008, 22:25:26

Titel: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Olaf op 07 februari 2008, 22:25:26
De NS 1300 van Rivarossi is, naar mijn mening althans, de mooiste en nog enigzins betaalbare 1:87-variant van deze krachtpatser. Rivarossi heeft slechts twee versies van de blauwe uitvoering uitgebracht: de 1308 zonder en de 1312 met NS-logo's. Wil men een andere uitvoering (turkoois, grijs/geel of geel/grijs) dan zal men dus zelf aan de slag moeten. Een turkooise is relatief makkelijk te maken, kwestie van overspuiten. De andere versies vergen wat meer arbeid, aangezien de sierstrips dienen te verdwijnen en bovendien heeft de geel/grijze uitvoering gewijzigde front- en sluitseinen.
Een 1200 is leuk, maar doe mij maar een 1300 en dus vond ik het nodig dat ik alle uitvoeringen moet bezitten, op basis van een Rivarossi :P. De oudste versie was zo klaar: een paar jaar terug spoot BvO een exemplaar voor mij turkooise. Daarna meteen in het diepe gesprongen en aan de geel/grijze, gemoderniseerde uitvoering begonnen. Eerst, uiteraard, het ding volledig demonteren. Met een mesje de sierstrips grof wegsnijden. Hier en daar schiet je dan wel eens een beetje uit of je steekt te diep, met putjes en krasjes in de kap tot gevolg. Gelukkig heeft iemand ooit eens plamuur uitgevonden. Daarna domweg met schuurpapier aan de slag totdat de kap glad is. De grote frontseinen dichtmaken, plamuren en schuren tot het mooi glad is. De handrail onder de cabineramen zit een fractie te hoog: net iets onder de bestaande gaatjes heb ik nieuwe geboord (de scheiding tussen geel en grijs zit tussen de handrail en de cabineramen, dus er moet enige ruimte zijn).
Tijdens de renovatie kregen de 1300 vier nieuwe toegangsdeuren, die rechthoekig zijn en gelijk liggen met de bakwand. De oude deuren zijn aan de bovenzijde afgerond en liggen iets verdiept. Na lang twijfelen heb ik toch maar besloten de deuren te vervangen. De oude werden dus uitgesneden en gaten in de kap werden zo strak mogelijk gevijld. Een simpel rechthoekig stukje styreen werd de nieuwe deur.
De front- en sluitseinbalk maakte ik van een klein stripje styreen, met in het midden het rooster van het 'konijnenhok' van een Roco 16/1700 (is in het echt precies hetzelfde rooster ;)). Die balk is met de hand echter niet mooi strak en symetrisch te krijgen en dus werd het reeds opgelijmde balkje weer van de kap gesloopt. Dit soort nauwkeurige onderdeeltjes kan je veel beter computergestuurd plotten en dus werd een zekere Gerco gecontacteerd ;D ;). Het derde frontsein heb ik gemaakt door een stukje styreen op maat te vijlen en i.t.t. de balk is dat wel mooi gelukt.

Op het eerste plaatje de kap nog met handgemaakte frontseinbalk, op het tweede plaatje zonder en 'met zonder' deuren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1300_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1300_2.jpg)

Later meer.         
   
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Drent op 07 februari 2008, 22:54:36
Ben benieuwd wat het gaat worden Olaf. Dat de mooiste betaalbare NS 1300 door Rivarossi gemaakt werd is een feit:-) De front/sluitsein balk is volgens mij ook ooit door Philotrain gemaakt in witmetaal of messing. Heb ze in Houten wel eens zien liggen bij Jophispoor.

Grtz, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Mispoes op 07 februari 2008, 23:06:23
Dat wordt vast wel mooi. Ben het geheel met jullie eens v.w.b. de mooist betaalbare 1300.

Waarom zijn de sluitlampen boven gewoon blijven zitten na de renovatie? In de nieuwe verlichtingsbalk zaten toch niet voor niets sluitlampen?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Drent op 07 februari 2008, 23:11:38
Goeie vraag... Kostenbesparing?

Grtz, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Olaf op 08 februari 2008, 17:54:21
Dat wordt vast wel mooi. Ben het geheel met jullie eens v.w.b. de mooist betaalbare 1300.

Waarom zijn de sluitlampen boven gewoon blijven zitten na de renovatie? In de nieuwe verlichtingsbalk zaten toch niet voor niets sluitlampen?

Dat heb ik destijds bij NS afgedwongen, zodoende heb ik nu minder werk met mijn Rivarossi :P ;D
Serieus: ook geen idee. Men zal er het nut wel niet van ingezien hebben.

Marcel, ik heb ook een ombouwsetje liggen (met transfers van Wolters), volgens mij inderdaad gemaakt door Philotrain. Helaas bleek de balk te klein en het derde frontsein was een simpel buisje en dat is natuurlijk nep.   
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Bart Zegers op 08 februari 2008, 19:42:54
Wow, ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat! Het ziet er nu al goed uit, dus dat belooft wat (even wat extra druk op de schouders van Olaf... ;) ).

Succes!

Bart
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Olaf op 14 augustus 2008, 16:43:29
Schopje. Een halfjaar verder zijn er de nodige vorderingen gemaakt en is het project nog iets uitgebreid. Naast de gewone gerenoveerde komt er ook nog de éénbenige 1313 bij (heeft iemand toevallig een goede foto van het stadswapen van Uitgeest?). Naast de stroomafnemers had de 1313, samen met nog enkele 1300'en, wat grotere nummers op de cabines.
Net als i.r.l. heb ik de beide gerenoveerde 1300'en van nieuwe rechthoekige deuren voorzien, best een secuur klusje want het moet natuurlijk wel allemaal netjes recht en haaks uitgevijld worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_022_1.jpg)   

Daarnaast zijn er nog drie 1300'en in ombouw:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_018.jpg)

Van boven naar beneden: 2x gerenoveerd, grijs/geel, de echte kennert ziet al wat dat ding waar de NS-logo's nog opzitten moet worden en tenslotte een gewone blauwe.

De frontseinen van de gerenoveerden ben ik nog niet helemaal uit. Na eerder enthousiasme over de dikke 3e pit in het eerste bericht van dit draadje, heb ik nu twijfels over de 'strakheid' ervan. Gaan we nog eens over nadenken :-| 
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Bob R. op 14 augustus 2008, 16:52:28
Voor de Uitgeesterse 1313 zou ik hier hier  (http://home.wanadoo.nl/t.h.verduin/) eens vragen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Drent op 14 augustus 2008, 16:54:17
Dat wordt dus de 1307, die had geen sierstrips op de cabinedeuren zitten......

Grtz, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Drent op 14 augustus 2008, 16:56:16
Ik zal ff kijken voor een plaatje van het stadswapen, ik heb van elke 1300 close-ups daarvan.

Grtz, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Olaf op 14 augustus 2008, 17:09:19
Marcel is een echte kennert ;D
Zou mooi zijn als je een plaatje van het wapen hebt Marcel. Op de site die Bob hierboven linkt staat het wapen (denk ik) ook afgebeeld, alleen doen de plaatjes het bij mij niet ???
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Mispoes op 14 augustus 2008, 18:03:16
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_018.jpg)

ARGH!  :o Werkvoorraad! ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Olaf op 14 augustus 2008, 19:44:10
Voor het geval je niets meer te doen hebt ;D (en je bent weer even van de straat)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Mispoes op 14 augustus 2008, 20:47:58
ik mocht eens brodeloos worden na de krokettenkarren...

(indrukwekkend stapeltje)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Overlast op 14 augustus 2008, 21:02:21
Zeg dat wel! Ben ik even blij dat ik verschillende projecten doe! Lijst wel massaproductie!

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Mispoes op 14 augustus 2008, 21:04:07
Doe jij verschillende projecten naast elkaar? Nooit wat van gemerkt! Komt er nog iets af? ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Overlast op 14 augustus 2008, 21:19:20
Let maar eens op!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Tedo op 14 augustus 2008, 22:15:12
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_018.jpg)

Zo, een vermogen aan Rivarossi's. Wat betreft de frontseinen van de gerenoveerde; zou je die van een Lima kap kunnen recuperen? Zo slecht zijn die namelijk ook niet.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Mispoes op 14 augustus 2008, 22:48:08
Olaf, het was wel leuk geweest als je een grijsgele 1311 had gemaakt uit een Franse kap: zo is het namelijk ook in het echt gegaan. Na het verongelukken van de 1303 werd een casco uit de Franse serie gepakt om z.s.m. de vervangende 1311 (turkoois) op de baan te krijgen. Jammer dat deze loc niet bewaard is gebleven er zaten ook nog veel onderdelen van de 1303 in.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Bob R. op 14 augustus 2008, 23:29:46
Marcel is een echte kennert ;D
Zou mooi zijn als je een plaatje van het wapen hebt Marcel. Op de site die Bob hierboven linkt staat het wapen (denk ik) ook afgebeeld, alleen doen de plaatjes het bij mij niet ???
Bij mij doen de plaatjes het ook niet, maar hun logo geeft volgens mij de juiste aan.
Je kunt eventueel ook een mailtje sturen naar de webmaster.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Olaf op 15 augustus 2008, 00:51:57
Olaf, het was wel leuk geweest als je een grijsgele 1311 had gemaakt uit een Franse kap: zo is het namelijk ook in het echt gegaan. Na het verongelukken van de 1303 werd een casco uit de Franse serie gepakt om z.s.m. de vervangende 1311 (turkoois) op de baan te krijgen. Jammer dat deze loc niet bewaard is gebleven er zaten ook nog veel onderdelen van de 1303 in.

Dat kan altijd nog :P
Ga we toch maar niet doen, de Franse wijkt toch wel op een aantal belangrijke punten af. Zo zijn de frontseinen weer anders en is de apparatuur onder de bak tussen de draaistellen anders. Ik heb overigens al een turkooise 1303 en dus kan er geen loc in het bestand zijn, die semi-gereïncarneerd is van een loc die nog bestaat :P
De 1311 zou trouwens eerst in blauwe uitvoering tegen sprinter 2008 (treinramp bij Schiedam) moeten botsen om dan bij herstel grijs/geel te worden...

Zo, een vermogen aan Rivarossi's. Wat betreft de frontseinen van de gerenoveerde; zou je die van een Lima kap kunnen recuperen? Zo slecht zijn die namelijk ook niet.
Ach, een vermogen valt wel mee. Goed zoeken en je niet laten verleiden tot de 1300'en die voor 275 of zelfs 300 euro in Houten worden aangeboden ;)
De frontseinen van Lima heb ik al eens bekeken, maar waren net niet goed aan de maat dacht ik. Bovendien heb ik ook geen twee kappen om de frontseinen van te halen. Gerco heeft de frontseinbalken al eens geplot, ik heb ze alleen nog niet binnen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Drent op 15 augustus 2008, 11:57:19
Op Marktplaats staan ze nog wel eens voor rond de 200 euro. Als je een Lima 1307 of 1314 pimped ben je ook wel zo'n soortgelijk bedrag kwijt. Of je moet genoegen nemen met een Electrotren.......

Grtz, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: DB143 op 15 augustus 2008, 12:32:20
Heb 10 jaar geleden ook al eens een Rivarossi 1300 verbouwd naar de gerenoveerde uitvoering, de 1316Ik heb de frontseinbalk van een messing staafje gemaakt.De plek waar de lampen zitten uitgeboord en daar heb ik de lamphouders van de 1500 in gemaakt.Dit was wel een mooie strakke uitvoering.Met Carmina pantograven.Helaas geen foto´s van, model in opdracht gemaakt en dus verkocht.Ik zou bij mij in de verhuisdoos moeten gaan kijken, maar volgens mij heb ik ook nog wel 7 of 8 loks liggen voor de verbouw.Heb ze destijds voor de inkoopprijs gekregen, 200 gulden p/s of zoiets.Moet de draad ook maar weer een oppakken, want het zijn wel brute machines
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Drent op 15 augustus 2008, 15:12:41
Hou je ze allemaal of wil je r ook gaan verkopen? Ik zoek nog een Rivarossi 1300  8)

Grtz, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Private SNAFU op 15 augustus 2008, 15:41:55
hier ook...

gr,
bart
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Olaf op 15 augustus 2008, 19:29:03
Op Marktplaats staan ze nog wel eens voor rond de 200 euro.
Grtz, Marcel

Dat is ook wat ik er op z'n maximumst (met dank aan F. Jacobse ;)) voor heb betaald en dan kwam hij nog helemaal uit Zwitserland ook.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 05 oktober 2008, 17:11:10
Leuk draadje!  :D

Maar Olaf hoe staat het nu met de vorderingen? Het is wel opmerkelijk stil. Ik heb afgelopen week eentje mogen ontvangen voor een leuke prijs van 115 euro! Deze ga ik dus ompimpen naar de geel/grijze Ns 1316 met middenpit. Dit was trouwens de laatste een-na-laatste geel/grijze lok voordat zij gerenoveerd werd naar het geel met groot Ns logo. Dan kan de Electrotren de deur uit.

Goed nieuws ga ik brengen want de Rivarossi lok komt terug in haar assortiment! Echter vooralsnog alleen in de franse uitvoering. Maar het wachten is dan natuurlijk op de NS 1300 variant. Heb stille hoop op de gerenoveerde. Eind december 2008 komt de SNCF versie op de markt. Echter wel onder de Jouef vlag.

http://jouef.hornbyinternational.com/all-products/locomotives/hj-2042/ (http://jouef.hornbyinternational.com/all-products/locomotives/hj-2042/)

Olaf welk plamuur heb jij gebruikt om eventuele oneffenheden mee te bewerken?


Jeroen

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Tedo op 05 oktober 2008, 17:20:50
Deze ga ik dus ompimpen naar de geel/grijze Ns 1316 met middenpit. Dit was trouwens de laatste geel/grijze lok voordat zij gerenoveerd werd naar het geel met groot Ns logo.

De laatste grijs-gele was de 1313, mét eenbenige panto's.  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 05 oktober 2008, 17:24:01
Dank u! Reeds gecorrigeerd.  ;)

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Drent op 05 oktober 2008, 17:25:16
Dit is mijn Lima 1316:

(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/1316lima.jpg)

Alleen moet ie nog iets verlaagd worden. Verder is ie voorzien van inzetramen, Sommerfeldt G5 stroomafnemers, Kleinspoor opschriften en een Modeltorque motortje....

En de Lima 1313:

(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/1313lima.jpg)

Nummers lijken wat wazig, komt door de resolutie van de foto's  :-|

Grtz, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Overlast op 05 oktober 2008, 18:52:09
Toch heeft de Lima wat mij betreft, de beste proporties. Een gele 1308 zoek ik nog steeds voor een normale prijs...

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Vinkendrecht op 05 oktober 2008, 19:09:58
En dit is mij 1300.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_1314_in_1302_27_09_2008_3.jpg)
Deze 1300 is ontstaan uit een frame van een 1300 van Electrotren en een kap van Lima.
De kap van de Electrotren was ernstig kapot. Ik heb het frame en de restanten van de kap via Marktplaats gekocht. De Lima kap is overgespoten, van losse handgrepen en onderdelen( dakeidingen en pantografen enz) van de Electrotren kap voorzien en omgenummerd in de 1302. Nu kan ik de loc langer inzetten, want deze loc is van het NSM.  :D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Olaf op 05 oktober 2008, 20:35:35
Leuk draadje!  :D
Maar Olaf hoe staat het nu met de vorderingen? Het is wel opmerkelijk stil.

Alle bakken zijn klaar voor de spuiterij, op de twee gerenoveerden na. Die wachten nog steeds op de geplotte frontseinbalkjes van Gerco :-|

Als plamuur gebruik ik snelplamuur van Alabastine. Tube van 125 ml, doe ik al jaren mee.



Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Sebastian op 06 oktober 2008, 22:09:09
Deze 1300 is ontstaan uit een frame van een 1300 van Electrotren en een kap van Lima.
De kap van de Electrotren was ernstig kapot. Ik heb het frame en de restanten van de kap via Marktplaats gekocht. De Lima kap is overgespoten, van losse handgrepen en onderdelen( dakeidingen en pantografen enz) van de Electrotren kap voorzien en omgenummerd in de 1302. Nu kan ik de loc langer inzetten, want deze loc is van het NSM.  :D

mijn 1300 met kap van Lima en onderstel van Rivarossi - zie dit bericht (http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=6563.msg101043#msg101043) - is ondertussen van Fissy in 1312 omgenummerd worden. Wel zonder stadswapen, daar deze, nadat ze in het eigendom van de NSM overgegaan is,volgens de plaatjes die ik gezien heb, verwijdert worden is.

Plaatjes van mijn 1312 volgen nog een keer, zodra ze helemaal klaar is.....

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Vinkendrecht op 06 oktober 2008, 22:13:04
Ik heb foto's van de 1302, waarze samen met de 1202 op een kopspoor in Arnhem staat waar het stadswapen van Woerden op de loc zit.  ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Sebastian op 06 oktober 2008, 22:19:50
sorry, in 1312 is mijne omgenummerd worden, niet in 1302. Heb het al verbeterd....

Heb de 1312 in plaats van de 1302 gekozen omdat de NSM 1302 een motorschaden had, laas ik ergens.

Maar is het stadswapen van de 1302 niet ook inmiddels verwijderd worden?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Gert1 op 06 oktober 2008, 22:39:50
En dit is mij 1300.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_1314_in_1302_27_09_2008_3.jpg)
Deze 1300 is ontstaan uit een frame van een 1300 van Electrotren en een kap van Lima.

Mooi gedaan. Kon je de Lima-kap makkelijk overzetten op het Electrotren-onderstel?

mvg,
Gert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Olaf op 04 januari 2009, 21:31:10
Enige tijd geleden alweer kwamen de geplotte balkjes binnen en toen ik ook weer eens wat tijd had kon er weer verder geknutseld worden.
De twee gerenoveerden zijn van frontseinbalken voorzien en de 3e pitten zijn in ruwe vorm ook reeds aanwezig. De overige drie 1300'en zijn in de eerste laag spuitplamuur gezet en vervolgens 'nageplamuurd'.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_008_2.jpg)

De 3e frontseinen moeten nog de juiste vorm krijgen (een soort ruit met afgeronde hoeken) en dan kunnen de laatste twee 1300'en ook in de primer.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 11 mei 2009, 23:08:39
Hoi Olaf!

Op dit moment ben ik bezig om met een scherp mesje de strips te verwijderen. Achteraf gezien de getoonde foto's van jou heb ik aan 1 kant ook de lampringen met een mesje verwijdert. Zo te zien is dat niet de bedoeling voor de geel/grijze versie en dien je die gewoon te laten zitten. :-\ Sjeeh de peeh...hier moet ik dus een oplossing voor zien te vinden. Nu ben ik benieuwd wat het eindresultaat is geworden van je grote pimp project? Ben je verder gevorderd dan je bijdrage op 4 januari jongstleden?
Ben reuze benieuwd en kijk uit naar de foto's!


mvg Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Bob R. op 10 april 2010, 20:41:32
Hoe ver is het met deze locomotieven?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Olaf op 10 april 2010, 21:29:58
Het komt er momenteel even niet van.

Ik heb een tijd terug nog wel de styrenen frontseinbalken vervangen door messing exemplaren, het styreen was niet strak genoeg te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_014_1.jpg)

Verder zijn de 'loopplanken' van de cabines verdwenen, enerzijds om de frontseinbalken goed te kunnen positioneren, en anderzijds omdat deze in het echt ook werden vervangen door moderner spul. De stukken 'diepe' zijwand zijn door het inleggen van dun styreen wat kleiner gemaakt. Tijdens de renovatie werden de deuren en het plaatwerk er omheen vervangen, waarbij het diepere gedeelte van de zijwanden kleiner werd. Geen enkele gerenoveerde 1300 in model heeft dat, zelfs Philotrain heeft er destijds overheen gekeken ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Floris Dilz op 11 april 2010, 01:57:49
is het niet handig om voor de lichtbalk een vrijkomend opzetstukje van van zo'n electrotren te gebruiken? Ziet er goed uit en dr zijn zat mensen die er 2 overhebben  ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Bob R. op 11 april 2010, 09:06:10
Misschien is die wel veel te breed ;) ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Olaf op 11 april 2010, 10:08:04
is het niet handig om voor de lichtbalk een vrijkomend opzetstukje van van zo'n electrotren te gebruiken? Ziet er goed uit en dr zijn zat mensen die er 2 overhebben  ;)

Daar zat ik gisterenavond ook aan te denken, maar voorwaarde is inderdaad wel dat de breedte juist is (24 mm).

Niettemin, als iemand van zijn foute balkjes van Electrorossi af wil, geef even een gil ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: jakop op 11 april 2010, 10:18:41
maar voorwaarde is inderdaad wel dat de breedte juist is (24 mm)

Ze zijn 23,4 mm....

Groet,

Jakop
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Olaf op 11 april 2010, 10:44:01
Dat biedt perspectief! (die 0,6 mm geloof ik wel ;))
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Floris Dilz op 11 april 2010, 11:32:48
daarom, daar weet een stukje korrel 240 wel raad mee. (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Olaf op 02 februari 2013, 16:07:49
Er was eens, lang, lang geleden...

Gelukkig lagen de kappen netjes in de dozen opgeborgen en lag er minder stof op dan op dit draadje.
Ook het gefreubel met de zelfgemaakte frontseinbalken uit messing was niet naar tevredenheid. De originele balkjes van de nieuwe (en lelijke ;D) Rivarossi 1300 bleken inderdaad een uitkomst en nadat ik onlangs nog een setje ontving van een forumgenoot moest er maar eens wat uitgeprobeerd worden. Na het wegslopen van de messing balkjes en door de eerdere probeersels, was er wat schade (=gaten) te herstellen aan de fronten, maar daarna konden dan toch eindelijk de nieuwe en definitieve balkjes worden geplaatst.
Het front van de 1300 loopt naar beide zijkanten schuin weg en helt achterover. De frontseinbalkjes zijn recht, waterpas en uiteraard recht naar voren gericht. Met dunne stripjes styreen werden de openingen achter de balkjes opgevuld en na plamuren, schuren, plamuren, schuren, plamuren en schuren kon de primer aangebracht worden. Dat staat nog te drogen, maar de volgende stap wordt waarschijnlijk plamuren en schuren...

Plaatje van voor de primer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2x1300.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2x1300.jpg)
     
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Tedo op 02 februari 2013, 17:29:58
Dat ziet er al heel geloofwaardig uit!  (y)
Jammer dat Rivarossi 1308 en 1312 modellen zo lastig te vinden (of duur) zijn, anders zou ik het ook zo doen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Olaf op 02 februari 2013, 17:48:41
Wat vraagt men tegenwoordig dan voor die dingen? Ik let er zelf nooit meer op.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Tedo op 02 februari 2013, 17:55:09
Ze staan tegenwoordig te koop voor rond de 150 euro.
Valt op zich nog wel mee, want ik kan me ook wel prijzen van 200 euro of meer herinneren.
Maar goed: om daar nou meteen de zaag in te zetten.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: henk op 02 februari 2013, 17:55:39
Geduld hebben. In Houten kun je er voor 200 plus zonder meer eentje meenemen. Die liggen er dan ook al jaren. Maar via Marktplaats heb ik er pas eentje voor 90 euro op de kop getikt, in nieuwstaat.
Het aanbod is beperkt, maar de vraag ook. De meeste mensen vinden de nieuwe Rvarossi mooi zat.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Tedo op 02 februari 2013, 17:59:36
@Henk: Was dat een 1308 of een 1312?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: ZwolsBas op 02 februari 2013, 18:17:14
In December 2012 stond er een Rivarossi 1308 op Marktplaats voor 60 euro.
Wel was de doos weg.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Olaf op 02 februari 2013, 20:12:02
Geduld hebben. In Houten kun je er voor 200 plus zonder meer eentje meenemen. Die liggen er dan ook al jaren. Maar via Marktplaats heb ik er pas eentje voor 90 euro op de kop getikt, in nieuwstaat.

Staat er nu een voor €140.
Had je trouwens spijt van de verkoop van je exemplaar enkele jaren geleden? ;D

Citaat

Het aanbod is beperkt, maar de vraag ook. De meeste mensen vinden de nieuwe Rvarossi mooi zat.

De meeste mensen zijn dan duidelijk niet goed snik! ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Floris op 02 februari 2013, 20:25:21
weet iemand of je de oude riva-kap op het nieuwe onderstel van bv een 1313 kunt plaatsen??
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: henk op 03 februari 2013, 08:59:11
Alles kan, maar waarom zou je?


Had je trouwens spijt van de verkoop van je exemplaar enkele jaren geleden? ;D


Yep, maar toen wel iets meer voor gebeurd staat me bij.  ;D
De prijzen gingen na het verschijnen van de Electrotren 1300 even skyhigh, omdat een groep erachter kwam dat ze de Electrotren niet mooi genoeg vonden en nog snel een oude Rivarossi wilden scoren. Sommige handelaren in Houten hebben de prijskaartjes uit die korte periode nooit vervangen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Olaf op 03 februari 2013, 11:34:46
De prijzen in Houten waren vier jaar geleden (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9121.msg197388.html#msg197388) al belachelijk en zijn inderdaad nog steeds niet gezakt.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Forever Rocofan op 16 februari 2013, 21:46:01
@ Henk,

Ik begrijp het even niet, de Prijzen van Electrotren gingen omhoog omdat iedereen nog snel een Rivarossi wilde ????

Lijkt mij logisch dat dan juist de prijzen van de gewilde Rivarossi omhoog schoten...want de electrotren vond men niet mooi begrijp ik uit jouw verhaal....

Groeten Ruud B.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: henk op 16 februari 2013, 21:50:33
Ja, dat bedoelde ik ook precies zo te schrijven. De oorspronkelijke Rivarossi's gingen een tijdje over €200.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Tedo op 16 februari 2013, 22:19:53
Zo staat het er toch ook?  ???
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 16 september 2014, 02:19:32
Helaas maar weinig tot geen updates meer te bewonderen.  :'(  Ben uit ontroostbaarheid zelf maar aan de slag gegaan. Deze Rivarossi lok krijgt het nummer 1316 aangemeten.
De laatste uit de reeks nog voor haar grote renovatie. Persoonlijk vond ik het niet nodig de frontrelingen een fractie te laten zakken. Dus heb het zo maar gelaten. Je ziet trouwens duidelijk verschil met de Electrotren 1309. Binnenkort gooi ik die in de verkoop echter met nummer 1312.

Binnenkort meerdere updates alhier.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riv1300b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riv1300b.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riv1300c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riv1300c.jpg)

Jeroen

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: 5166 op 16 september 2014, 07:52:36
Gaaf!
Ik heb nog een 1308 liggen, die ik nog wel eens wil aanpassen naar een blauwe 1300 uit de jaren '80, dus met NS-vignetten én 3e frontsein. Tevens zou ik de loc dan gelijk in de goede (donkerdere) kleur blauw willen spuiten. Maar ja, iets met tijd... ;)

Groeten, Edwin
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Tedo op 16 september 2014, 08:15:42
 (y)   ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Overlast op 16 september 2014, 10:17:13
Inderdaad jammer dat er al een tijd geen updates zijn gekomen.
Mooi, Jeroen. Ben benieuwd naar het eindresultaat  (y)
Maak je de frontseinen niet wat kleiner?

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 16 september 2014, 23:57:10
Weer een stukje verder gekomen. Gelukkig dat ik thuis een plotter heb staan om Tamiya tape met juiste rondingen te kunnen uitsnijden. Superhandig.

@Maarten. Nee, de frontseinen laat ik zo voor wat het is. Zijn deze dan te groot voor het Rivarossi model? Ik vind ze best aardig ogen namelijk.

Nitroflex verf van Sikkens gebruikt met een sneldrogend resultaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riv1300d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riv1300d.jpg)


Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Silvolde op 17 september 2014, 00:03:04
Hai Jeroen, de dekking van deze verf ziet er op de foto goed uit. Hoe is de pigmentering van deze verf? Lopen details niet gauw dicht.
Is deze verf ook in kleinere verpakkingen (<1 ltr) te krijgen?

Gr, Rob
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 17 september 2014, 00:16:42
Hoi Rob,

Ik ben zeer te spreken over deze verf op het model. Oogt lekker strak, dekt prima en zonder dichtlopen. In hoogglans leverbaar. Echter, helaas wel vanaf 1 liter potten leverbaar en niet kleiner. Flink verdunnen met thinner en dunne lagen aanbrengen. Donkergrijs dekt snel en deze heb ik dan in twee lagen achter elkaar gespoten. Je dient wel direct na het spuiten de tape te verwijderen om opstaande (kartel)randjes te voorkomen. Binnen no time droog om weer verder te kunnen.

Ral nummers die ik gebruikt heb zijn.

RAL 1003 (signaalgeel = het nieuwe NS geel)
RAL 1021 (koolzaadgeel = het oude NS geel)
Deze twee lakken heb ik gemengd om tot de Roco (2200/2400/1600 etc.) kleuren te komen. Iets meer 1003 tegenover 2021

RAL 7016 ( NS donkergrijs)

Bij de Sikkens store heb ik dit laten doen.

Jeroen

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Tedo op 17 september 2014, 07:54:11
Ziet er al strak uit!  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Overlast op 17 september 2014, 09:25:38
Netjes hoor! Kan ik mijn 1400 niet even brengen nu je toch bezig ben?  ::) ;)

Ik vind de lenzen van frontseinen te groot ogen, zie ter vergelijking hier een aantal foto's: http://forum.beneluxspoor.net/?topic=1055.90

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Rockerbox2 op 17 september 2014, 10:00:40
Hoezo Maarten die is toch allang gespoten? ;D

Rino
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 17 september 2014, 11:55:44
Hoi Maarten,


Tsjeezzz,...'hup hup pak die spuit en blaffen maar!'

Citaat
Ik vind de lenzen van frontseinen te groot ogen
Tsja, bij nader inzien moet ik je wel gelijk geven. Oogt zoiets als dit....  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/puss_in_boots.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/puss_in_boots.jpg)


Dacht er zelfs aan om Philotrain lampringen er op te zetten. Maar dat wordt me een heidense klus van jawelste ben ik bang. En aangezien ik nog 2 andere Riva's (1307 & 1310) heb staan evenals met derde pit, laat ik het maar zo. De derde pitjes heb ik kant en klaar via Roco besteld destijds. Deze zitten ook op de Roco 1100'n.

Jeroen

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Olaf op 17 september 2014, 19:52:39
Helaas maar weinig tot geen updates meer te bewonderen.  :'(  Ben uit ontroostbaarheid zelf maar aan de slag gegaan.

Dat ziet er bijzonder fraai uit Jeroen!
Door verhuizing, verbouwing, 1001 andere dingen en gewoon ordinair druk zit er bij mij de klad inderdaad wel een beetje in. De 1300'en zitten netjes in de doosjes en die zitten weer, en nog, in de verhuisdoos.
Precieze status van mijn project weet ik niet, maar volgens mij stond alles in de primer en gereed voor de airbrush. Daar wringt de schoen ook nog een beetje, want ik heb geen airbrush.
Hoe dan ook, er komt een tijd dat het allemaal netjes afgemaakt wordt.

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 21 september 2014, 14:55:16
Dat is juist het leuke van 'onze' hobby. Wanneer er tijd en zin is weer verder gaan klussen waar je gebleven bent. (y)
We wachten het nog even af Olaf. En als ik jou was zou ik een airbrushset aanschaffen. Hier heb je jaren plezier van. Zeker in deze hobby.

Goed , ik ben inmiddels een stukje verder gekomen. De lampringen en raamringen heb ik hier op de plotter uit een dun glanzend aluminiumkleurige snijfolie gesneden.
Zo krijg je een strak geheel. Vele malen beter dan om met een dun penseeltje de raamringen een aluminiumkleurtje te geven.
De kap staat nu op een ander onderstel van een andere Rivarossi 1300 lok. Uiteindelijk wordt deze in het zwart gespoten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riv1300a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riv1300a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ns1316a_Riva.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ns1316a_Riva.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ns1316b_Riva.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ns1316b_Riva.jpg)


Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Rockerbox2 op 22 september 2014, 00:08:15
Strakke bak Jeroen (y)
Inderdaad hele mooie lampringen en raamringen. Plottertje?

Rino
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: naoorlogsNS op 22 september 2014, 07:52:53
Hoi Jeroen,

Dat ziet er heel erg gaaf uit (y)
Mijn complimenten (y) (y)


Een kennis van mij heeft er ooit eens in het Philo turkoois gespoten ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1300_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1300_12.jpg)
Ik heb er nog 1 liggen en die wordt Philo berlijns blauw, ik vind de Riva kleur net wat te licht.

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Rockerbox2 op 22 september 2014, 21:36:30
Goed , ik ben inmiddels een stukje verder gekomen. De lampringen en raamringen heb ik hier op de plotter uit een dun glanzend aluminiumkleurige snijfolie gesneden.

Oeps!!!

Dat ga je krijgen als je alleen naar de plaatjes kijkt  :P ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 26 september 2014, 01:47:46
 @Rockerbox2 ;D  Plotter op de achtergrond (zie plaatje). Hoewel ik nog een grotere variant in huis heb staan is de Silhouette Cameo een heerlijk plottertje. Vooral die bijgeleverde snijmat bevalt mij goed. Om sjablonen en dun styreen mee te snijden een must have.

@naoorlogsNS , dank voor je complimenten.  (y) Mooi zeg die turquoise Riva 1300! Wat een plaatje! Dat heeft je kennis subliem gedaan. Wie weet komt deze hier ook nog een keer. Ook ik wil mijn 2 'Berlijns blauwe' Riva's van een donkere kleur blauw voorzien. Phildie vind ik net iets te donker ogen, dus dat wordt mengen. Ik wil dan het blauw zoals ik die Roco 2200 gespoten heb gaan benaderen. Deze kleur komt namelijk overeen met de Artitec's plan E's.

Een stukje verder gekomen met de ombouw. Het onderstel komt nu aan de beurt. Wordt vervolgd.

Jeroen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1316.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1316.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1316b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1316b.jpg)





Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Overlast op 26 september 2014, 09:12:20
Lekker strak, bezig! Ook leuk is dat vet op de bufferstempels. (y)

Inderdaad hebben de seinen wat wel van het katje :o ;), maar ook wel begrijpelijk dat je het zo laat.

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Mispoes op 26 september 2014, 10:05:54
De grote aluminium randen rond de seinen komen op mij natuurgetrouw over. Bij het grote voorbeeld bleven bij het huisstijlen deze laatste resten van de sierlijsten ook zitten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img770a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img770a.jpg)

Heel mooi gedaan, Jeroen! (y) Ik heb eigenlijk ook wel zin om t.z.t. zoiets te gaan doen...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 26 september 2014, 15:14:27
Prachtige plaat Frank, nota bene op de Dag van de Arbeid! ;D
Citaat
Ik heb eigenlijk ook wel zin om t.z.t. zoiets te gaan doen...
Ik zeg doen!  (y)

De 1316 was een van de laatste loks voordat ze gerenoveerd werd. Vanuit mijn zolderraampje keek ik op het emplacement van Zaandam uit en zag in 1985/86 deze lok regelmatig voorbij komen. Zowel als trekkracht voor een goederentrein (Hoogovens & VAM o.a.), als de bekende 'spitstreinen' uit die tijd. Vandaar mijn nummerkeuze voor deze Riva 1300 lok. Het viel mij trouwens wel op dat er op de bak flink gepostzegeld (reparatieplekken) was. Dit zie ik ook terug op je foto.

Extra plaatjes. Nu alleen nog gele handrelingen en kopelhaken, Philotrain ruitenwissers etc. aanbrengen. Ook moeten er nog nummertjes op de deuren komen o.a.. Ik twijfel nog om deze lok lichtjes te gaan vervuilen of zo te laten. #Dilemma


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1316c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1316c.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1316d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1316d.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1316e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1316e.jpg)

Jeroen

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Mispoes op 26 september 2014, 15:23:34
Ik zeg doen!  (y)

Ik vernam zojuist dat dan de 1315 moet worden...

Hij is echt heel erg mooi geworden. De 1316 was geloof ik de voorlaatste die gerenoveerd werd. De 1313 was laatste.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 26 september 2014, 15:30:32

Dank! ;)
Citaat
Ik vernam zojuist dat dan de 1315 moet worden...
Supertof!

Yups, de 1313 werd pas vanaf maart 1987 gerenoveerd. De 1316 ging eind december 1986 op de schop.

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: NS8714 op 26 september 2014, 15:39:41
Een kennis van mij heeft er ooit eens in het Philo turkoois gespoten ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1300_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1300_12.jpg)

Die is wel heel erg mooi zeg  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Tedo op 26 september 2014, 20:41:09
De enige echte NS 1300, die oude Rivarossi.  (y) Top werk, al vind ik de frontseinen toch wel wat fors ogen (waarbij ik dat gevoel bij de turkooizen variant op deze pagina niet heb).
Ik heb helaas alleen gesuperde Lima's.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Rockerbox2 op 27 september 2014, 00:17:34
Mooi !!!!!!!!

Als mijn 1300 in de buurt komt ben ik super trots. Compliment.

Op m'n werk ook zo'n Silhouette Cameo gespot ;D zal eens vragen of ik hem mag gebruiken.

Ride On

Rino
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 27 september 2014, 00:52:58
Danku!

Top werk, al vind ik de frontseinen toch wel wat fors ogen (waarbij ik dat gevoel bij de turkooizen variant op deze pagina niet heb).

Komt waarschijnlijk door lichtinval. Ik heb de foto met weinig licht geschoten. Als ik deze Riva naast de blauwe zet, hebben ze dezelfde afmeting en naar binnengedrukte frontseinen op de kop.
Van de fabriek uit zijn ze gewoon iets te groot gemaakt. Hoewel, moet er wel bij vermelden dat ik per ongeluk de ringen half heb weggesneden. Niet wetend dat ik deze gewoon kon laten zitten. Vandaar dat ik folie heb gebruikt om de lampringen weer terug te krijgen. Misschien dat een extra stuk folie als lampringen een beter resultaat geeft.


Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Dennis van Leuverden op 27 september 2014, 02:28:28
Alles hier ziet er keurig uit, leuk om de verhalen te lezen! De lenzen lijken mij ook iets teveel uitsteken, maar wat weet ik nou van Nederlandse locomotieven... ::)

Met vriendelijke groet,
Dennis
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: tijgernootje op 27 september 2014, 08:38:43
Inderdaad Dennis je plaatje doet vermoeden dat je meer verstand van iets anders hebt  ;D
Maar die verbouwing vind ik erg fraai gedaan,doe het je niet na  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Mispoes op 27 september 2014, 09:55:58

Komt waarschijnlijk door lichtinval. Ik heb de foto met weinig licht geschoten.

Daar zou het mee te maken kunnen hebben. Mij viel het namelijk op dat bij foto's van het grootbedrijf locs de ene keer grotere ringen lijken te hebben dan de andere keer. De 1316 van mij te Es lijkt wat bescheidener ringen te hebben maar als ik kijk naar mijn zwart/witfoto van de 1316 te Hgl dan lijken ze ineens weer wat groter. Zulks valt mij ook op in het 1300-boek van Henk Bouman. Kijk maar eens op blz. 98 onderaan bij de 1301. Grote kikvorsogen die ik ook terug zie op de 1316 in model, m.i. is er niets aan de hand met jouw 1316 v.w.b. de grootte van de ringen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img357.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img357.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img358.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img358.jpg)


 

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: guest7822 op 27 september 2014, 10:15:06
Ik heb er wel geen verstand van, maar lees dit draadje met veel plezier. Mijn enige NS  lok model is een turquoise 1300 van Electrotren, en zie hier wat mooie dingen voor als ik ooit nog tijd krijg. Op die onderste foto is er zelfs verschil tussen de linker en de rechter lamp, rechts is de ring grijs en links chroom, door dat chroom oogt het ding kleiner, of minder ver naar voren te steken. Op de foto's van de verbouwing lijkt het ook de ene keer groter dan de andere. Bijzonder.

Walter
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Tedo op 27 september 2014, 21:18:57
Ik denk eerder dat het komt door het wel of niet schoon zijn van de zilveren ringen in 1:1. Een lichte tint toont nu eenmaal groter dan een donkere. Bij de kleurenfoto is het zilver wat donkerder door vervuiling.
Bij de zwart-wit plaat zijn die ringen schoner, en tonen dus groter.

Hoe dan ook; lekker zo laten die 1316. Hij is  (y).
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: janw op 27 september 2014, 22:31:22
Top werk, al vind ik de frontseinen toch wel wat fors ogen (waarbij ik dat gevoel bij de turkooizen variant op deze pagina niet heb).

Dit wordt inderdaad heel mooi, maar het bovenstaande over de lampringen trof mij ook. Welke ringen zijn nu op de snijplotter gemaakt, de ringen in het kopvlak of de uitstekende ringen rondom de lampen?
Ik vroeg me af of het probleem misschien onstaat doordat er 1) een zichtbaar randje tussen het 'vlakke' en de 'opstaande' deel van de lampring is, en het daardoor te 'druk' is en dus te groot lijkt (maar wellicht is dit dus met een lijntje aluminium verf op te lossen)?  en 2) ik vermoed dat het eigenlijke lampglas in het grijze binnendeel net iets te klein is, waardoor er teveel donkergrijze rand in de binnenring zit en die te dik lijkt.

Ik heb ooit iets vergelijkbaars aan een Lima uitgevoerd, zie het resultaat hier
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20089.0.html
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Floris Dilz op 28 september 2014, 00:21:13
...en om nou precies te weten hoe t zit, gewoon even met paint werkelijkheid en model naast elkaar zetten.
Eerst het formaat, gewoon een paar lampjes stapelen en je ziet dat die van t model iets te groot zijn misschien, maar niet echt problematisch wat mij betreft.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/img358-Copy.jpg)

Dan de verhoudingen binnen de lamp: tja, kijk zelf maar. Grijze deel is al te klein, en heel dik, er blijft geen lampglas over, tis meer een soort zeepok.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/img358.jpg)

Dan ter vergelijking die van Jan uit het hierboven aangehaalde draadje, grotere en heel dunne lampring, dat oogt wel goed.
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/cimg9500.jpg)

Ik zou zeggen: lampen voorzichtig opboren (laag toerental met een accuschroever of handboor, niet te diep, tot anderhalve mm diep ofzo), binnenkant goed chroomzilver schilderen (ogen ze niet zo suf donker als de loc zn lampen uit heeft) en nieuwe glaasjes erin van kristal klier of tweecomponentenlijm oid. Moet te doen zijn.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 29 september 2014, 23:26:49
Goed idee Floris! Zelf dacht ik er aan om ze te vervangen door messing Philotrain lamphouders. Maar deze ogen naar mijn mening ook iets te klein.
Ben er mee aan de slag gegaan en ben erachter gekomen dat de Riva lamphouders uit 2 onderdelen bestaat. Houzee! Dat vergemakkelijkt de zaak. Het binnenste ringetje kan je er zo uitwippen. Dat binnenste ringetje heb ik met succes uitgeboord en ben nu tevreden met het resultaat! Kristal Klear hoeft er niet eens aan te pas te komen omdat het transparante staafje perfect passend is. Dit ondanks het verder uitboren.

Foto's volgen later.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lampje.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lampje.jpg)

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 01 oktober 2014, 12:30:41
Goed dat is dan gelukt, wat mij betreft! De lamphouders zijn uitgeboord en aan de binnenkant van een zilver kleurtje voorzien. Ook heb ik extra ringen aangebracht uit gesneden folie.
Nu zou ik graag wat suggesties voorbij zien komen betreft het origineel zo laten of de lampjes opvullen met Kristal Klear? Ben daar nog niet helemaal uit.

De eerste 3 afbeeldingen tonen de uitgeboorde lampjes maar dan met origineel Riva staafje. En de laatste 2 de uitgeboorde lampjes opgevuld met Kristal Klear.

Originele lampjes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_Origineellamp_aa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_Origineellamp_aa.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_Origineellamp_a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_Origineellamp_aa.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_Origineellamp_b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_Origineellamp_aa.jpg)


Kristal Klear lampjes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_KristelKlear_a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_KristelKlear_b.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_KristelKlear_b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_KristelKlear_b.jpg)

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Tedo op 01 oktober 2014, 12:53:26
Al een stuk beter zo!  (y) Al denk ik dat de grijze binnenring nog wel iets dunner kan/moet om op het origineel te lijken.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 01 oktober 2014, 12:58:00
Dankje Tedo! Uhmm,...dat kan idd. Alleen dan vervallen de Riva staafjes omdat er dan een flinke speling ontstaat. Er is redelijk wat uitgeboord, dus denk dat ik het zo maar laat.
Als ik de lampjes verder ga uitboren vervallen ook de details van de binnenlamp. Ze bestaan namelijk uit 2 losse onderdeeltjes.

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: janw op 01 oktober 2014, 14:26:14
Ja, duidelijke vooruitgang! Al zou ik nu niet ophouden maar doorgaan tot je echt tevreden bent, en wel in de richting die Tedo aangeeft. Nog dunner die binnenring, kijk maar naar de foto's van de echte.
Je kunt ook eens kijken of je de hele binnenring niet wilt vervangen door een dun laagje folie om een (nieuw op maat gemaakt) helder staafje dat het lampeglas uitbeeldt. Persoonlijk zou ik eerst zorgen dat het algehele aanzien optimaal is, en me daarna pas zorgen maken over evt. details op de binnenring die je dan kwijt bent. Of je daar dus geen zorgen over maken.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Overlast op 02 oktober 2014, 09:10:25
Ziet er een stuk beter uit, met de originele lampglaasjes net wat mooier dan met Kristal Klear.
Ik snap wel dat je de details uit de binnenring niet wil laten verdwijnen, al zou je nog iets verder uit kunnen boren.
Hij 'smoelt'nu in ieder geval goed (y).

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Mispoes op 02 oktober 2014, 09:51:36
Hij 'smoelt'nu in ieder geval goed (y).

Dat deed ie al wat mij betreft. ;D

Bij de 1300'en waren drie mogelijkheden voor de kleur van de ringen: geel, grijs en licht (aluminium)grijs. Meerdere hadden een combinatie...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 06 oktober 2014, 18:42:17
Dankjulliewel!  (y)

Ik ben nu dik tevreden. De lampjes heb ik juist wel met Kristal Klear bewerkt. Dit oogt in mijn optiek realistischer dan de originele transparante staafjes.
Ook ben ik begonnen om het draaistel en dus de lok subtiel te weatheren. Kap zit er los op. Het al prachtige draaistel van Rivarossi , komt nu beter tot z'n recht! Ook zwarte vlakjes aangebracht die openingen voorstellen. De bestaande veel te lompe handgrepen zijn vervangen door metaaldraad. Deze komen al voorgebogen en op maat uit een Roco onderdelenzakje ten behoeve van de SNCF BB15000 serie. In Houten voor 1 euro gevonden. Meteen 5 setjes aangeschaft. Wordt vervolgd.

Helaas iets te donkere opnamen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1300bvuil.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1300bvuil.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1300vuil.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1300vuil.jpg)

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: naoorlogsNS op 06 oktober 2014, 19:20:19
Heul erg fraai Jeroen (y) (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 06 oktober 2014, 22:42:24
Danku! :D

Maar we zijn er nog niet.

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 10 oktober 2014, 13:10:13
Even wat update foto's.

Bijna naar mijn zin. Ik wil nog een lichte weathering op los gooien. Met name voor het dak. Jammer dat de Philotrain ruitenwissers een tikkie aan de kleine kant is.
Weet iemand een betere optie? De Riva's zijn veel te grof en groot.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1316vuil.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1316vuil.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1316bvuil.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1316bvuil.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1316cvuil.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1316cvuil.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1316dvuil.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva_1316dvuil.jpg)

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: henk op 10 oktober 2014, 13:14:06
Heel fraai.  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 12 oktober 2014, 18:30:35
Voordat ik licht ga weatheren, nog een paar kleine updates. Remslangen en koppelhaak etc. Allen van Philotrain op gemonteerd. Ik wacht trouwens nog even met het weatheren voordat de tekst 'niet smeren' en de technische gegevens zijn aangebracht. De transfers van KleiNSpoor zijn te groot. Dus moet hier wat anders op verzinnen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva1316c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva1316c.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva1316A_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva1316A_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva1316b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Riva1316b.jpg)


Jeroen

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: naoorlogsNS op 12 oktober 2014, 18:33:13
Fraai Jeroen, erg mooi gemaakt (y) (y)
Op naar  de blauwe 1310 ;D ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 12 oktober 2014, 18:36:34
Dankje! Yups, de 1310 is de eerstvolgende kandidaat.  ;D

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: ruudns op 12 oktober 2014, 18:58:35
 (y) Mooie lok geworden (y).
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Eric B op 12 oktober 2014, 19:01:11
Job well done  (y)
Mooi plaatje zo met die bietenbak er achter.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Tedo op 12 oktober 2014, 19:33:34
Top! Rivarossi; heruitgeven deze loc, en dan gelijk de geel-grijze en grijs-gele exemplaren maken!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Floris op 12 oktober 2014, 20:18:25
Volgens mij heeft Rivarossi de 1316 in geel grijs met Als frontsein aangekondigd. ....
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 12 oktober 2014, 20:35:55
Klopt Floris. Deze staat gepland voor eind 2014. Alleen zullen ze de 'verkeerde' mallen gaan gebruiken. Doel op de laatste Rivarossi varianten ,waaronder de NS 1309.
Waar dus al veel over gesproken is (de zogenaamde ex-spanjaard).

Zie: http://www.anw-modeltreinen.nl/rr_noviteiten-ns.htm (http://www.anw-modeltreinen.nl/rr_noviteiten-ns.htm)

Jeroen

 
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Biesje op 10 januari 2015, 01:20:29
Dag allen,

Vandaag eens de tijd genomen om mijn Rivarossi's digitaal te maken. Één had ik eerder al provisorisch (alleen stroomafname en motor) digitaal gemaakt en nu de andere. De eerste is een 1308, dis blauw zonder logo. De tweede is een 1312 maar met de kap van een gereviseerde (geel met groot logo) Lima 1307... Dat was makkelijkerder een aantal jaren terug :P

Nu dus de vraag: ik denk er over om de Lima kap naar Rivarossi hoogten te pimpen. Dit lijkt me makkelijker (nog steeds) dan de seinbalk na proberen te maken en de sierstrips weg te hakken. De Lima kap is helemaal niet slecht en behalve de dakopbouw met grove isolatoren redelijk gedetailleerd. Er zitten geen los opgezette handrails naast de deuren en ook niet onder de cabine ramen maar de vorm zit er goed in. Zeker geen Spaans geval.

Maar wat is jullie mening? Toch de Rivarossi kap aanpassen? Of de Lima kap pimpen?

Overigens was ik nog best onder de indruk van de rijeigenschappen digitaal, wauw. Het is toch al weer een gedateerde lok maar rijdt erg soepel en kruipt als het moet biels voor biels. Stroomafname is ook best prima, en dat op maar 4 van de 6 assen.

Jammer inderdaad dat Hornby gewoon de Elektrotren mallen blijft gebruiken. Ze hebben de oude Rivarossi CC 7100 (de basis van de NS 1300) onder de Jouef naam weer uitgebracht met aandrijving op 6 assen. Jammer dat ze de NS mallen niet meer gebruiken. De 1300 is helaas minder populair dan de 1200 konden we Hornby wellicht overhalen net als Roco toch nog eindelijk een goede 1200 uit heeft gebracht. De modeltrein geschiedenis is bijna hetzelfde als de 1200: elk model is het eigenlijk net niet... Ben alleen bang dat de Electrotren versie de markt verzadigt heeft. Het blijft een Spaans ding maar schijnt goed te rijden en wie het niet weet ziet niet dat hij te breed is een een beetje 'Beelig' is (zie NS serie 2600)

Toen mijn loks nog analoog waren hadden ze al LED verlichting met front en sluitseinen. Maar ik kan deze niet hergebruiken daar ze niet apart te schakelen zijn. Ik zal nieuwe LEDs solderen en in de Lima frotten totdat ik een beslissing maak of ik de Rivarossi kap ga 'reviseren' of de Lima ga pimpen.

Mvg,

Robert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: 5166 op 10 januari 2015, 09:20:10
Als ik het goed begrijp wil je van een blauwe rivarossi 1312 een gerenoveerde gele 1300 maken.
Dat lijkt mij een lastige klus en zou daarom de Lima kap pimpen.
Anderzijds is het ook wel weer interessant om te zien hoe een echte Rivarossi 1300 (dus niet dat Spaanse geval) er in gerenoveerde versie uit ziet; ik zou zeggen doe je best en verras ons  ;)

Na de Roco 1200 ontbreekt er eigenlijk alleen nog een goed model van de 1300; De oude Rivarossi 1300 heeft een goede kap (dat is ook goed te zien bij de gepimpte 1300 van Jeroen), maar helaas nooit uitgebracht in het geel/grijs of geel. Het blauw is ook veel te licht; ik heb zelf een Rivarossi 1308, die ik nog eens van een goede kleur blauw, 3e frontsein en NS-vignetten wil voorzien, zodat ie vervolgens als 1310 door het leven kan gaan.

Groeten,
Edwin
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: nscargo op 10 januari 2015, 13:13:30
Heb je ook foto's van de turquoise uitvoering. Ik wil mijn 1300 wat pimpen en heb een Electrotren waar alles turquoise is. Ook de draaistellen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Met een sik op 10 januari 2015, 13:28:50
Zie Railhobby december 2006 en met name januari 2007
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: nscargo op 10 januari 2015, 13:31:23
Die heb ik helaas niet  :(
Harm
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Thowra op 10 januari 2015, 14:33:51
Als je van te voren een plan van aanpak hebt gemaakt zeg ik , 'ga voor de Rivarossi kap!'. Het kost wat extra inspanning maar je krijgt er wel een pracht model voor terug.
Hoewel de Lima kap niet verkeerd is overigens. Dit heb ik al eerder op die manier gedaan. De Lima kap is goed passend te krijgen op het onderstel , alleen wist/weet ik niet hoe deze te verankeren op het Rivarossi onderstel. Toen was ik al snel tevreden en zou voor een volgende keer denk ik de Rivarossi kap gaan gebruiken. Of de Lima kap geheel ombouwen met de onderdelen van het 'Rivarossi'model.

Op de afbeeldingen zie je de gepimpte Lima kap met losse handgrepen en Philotrain ruitenwissers. Voor de isolatoren op het dak heb ik de grove oogjes van weggesneden en nieuw staaldraad op gemonteerd. Deze zou je eigenlijk geheel moeten verwijderen, vervolgens de gaten dichtplamuren en opnieuw uitboren om de isolatoren van je 'Rivarossi' model in te kunnen steken.  De raampjes komen bij GM &S vandaan. Het is te doen , maar als ik de keus zou maken voor een volgende keer, wil ik mij gaan wagen aan de 'Rivarossi' kap.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Limakap1309.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Limakap1309.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Limakap1309b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Limakap1309b.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Limakap1309c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Limakap1309c.jpg)

Jeroen

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Biesje op 10 januari 2015, 16:35:44
Ziet er goed uit Jeroen  (y) Is deze overgespoten? Het stukje onder de seinbalk lijkt me heel lastig te spuiten.

Mijn 1307 heeft nog de originele Lima lak maar gepimpt met Sommerfeldt eenbeens panto's. De kap bevestiging is gedaan als de Rivarossi. Ik heb wat nokjes aan de binnenkant van de kap gelijmd op de plek waar het frame ook nokjes heeft zodat de kap er gewoon op geklikt kan worden.

Ik denk dat ik toch voorlopig voor het Lima pimpen ga. Ik bewaar de Rivarossi kap gewoon zodat ik altijd later nog kan besluiten om toch deze te verbouwen. Ik was ook al bezig een Lima 1314 kap te martelen door de handrails onder de cabine ramen weg te snijden en heb een poging gedaan de nummers er af te poetsen. Uiteindelijk was het de bedoeling om de 1302 te maken van het museum, maar deze is defect dacht ik. Nu gaat het de 1312 worden uiteindelijk.

Weet iemand overigens wat de plannen zijn voor de museum loks? Blijven ze hartstikke geel of worden ze teruggebouwd naar oudere uitvoeringen? Dan weet ik ook wat ik met de 1308 moet gaan doen :)

Mvg,

Robert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: 5166 op 10 januari 2015, 20:47:56
Ziet er erg fraai uit Jeroen! Lima heeft de vorm in de kappen wel goed getroffen (in tegenstelling tot Elektrotren).

Voor zover mij bekend gaat het NSM de 1302 blauw maken; de 1312 zal dan wel geel blijven (wat ik overigens prima vind  (y) )

Groeten,
Edwin
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: janw op 10 januari 2015, 22:35:56
Ik denk dat bovenstaande foto´s (opnieuw) laten zien dat er met de Lima kap als basis helemaal niets mis is. Detaillering upgraden doet al een hoop; mooi werk Jeroen! Het front zou rond de lampen misschien iets meer detail kunnen gebruiken; het komt nu wat 'plat' over. Of ligt dat aan de buffers, die iets te kort lijken (of ligt dat weer aan de foto)? Maar hoe dat ook zij, dit is helemaal een 1300, wat maar ten dele geldt voor de Electrotren.
Het geelgrijze Rivarossi model hierboven vind ik ook prachtig geworden, wel blijven voor mij de lampen iets te groot, en de handrail onder de ramen iets te dik en te plastic. Ik heb bij mijn gepimpte Lima 1308 om die reden de meegegoten handrail juist gelaten voor wat-ie was. In het echt valt hij ook niet op.
Ik denk dat beide modellen nog iets zouden winnen met Bernd-stroomafnemerschuitjes. Maar hoe dan ook, het zijn prachtige locs!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: nscargo op 11 januari 2015, 18:45:23
Een kennis van mij heeft er ooit eens in het Philo turkoois gespoten ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1300_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1300_12.jpg)
Ik heb er nog 1 liggen en die wordt Philo berlijns blauw, ik vind de Riva kleur net wat te licht.
Die is erg mooi zeg. zo zie ik ook de kleur van de draaistellen. Dank daarvoor.
En ik heb gezien dat de dakluiken turquoise zijn en pantografen dus idd wit zijn  ;D
Harm
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Biesje op 11 januari 2015, 21:46:49
Vandaag eindelijk de 1308 voorzien van nieuwe LEDs. De oude LEDs waren 2 rode 1 mm LEDs met één gele voor de bovenste seinen en natuurlijk 2 1.8mm LEDs voor de onderste seinen. Deze waren allen parallel aangesloten waarbij de rode contra (anode van de rode aan de cathode van de gele en vice versa) zaten zodat bij ompolen van rijrichting de seinen wisselden. Oh en een 1000 ohm weerstand er tussen. De bovenste seinen zijn uitgeboord met een klein boortje in de hand en de LEDs aan een lichtgeleider geplakt. Alle LEDs werden met slechts 2 lakdraadjes op het printplaatje aangesloten. Lekker simpel.

Dit werkte allemaal best wel prima analoog, toen ik dit maakte waren er nog geen witte LEDs en wist ik veel dat het bovenste sein wit moest wezen... maar digitaal werkt dit best wel heel erg niet. De aparte kleuren moeten apart van elkaar aangestuurd worden met een gele witte paarse en groene draad en ook nog een blauwe. Das 3 draden meer dan eerst...

Allereerst maanden geleden gepoogd om de bestaande LEDs aan te passen. De gele microled bovening er uit geknipt en een witte SMD LED met draad van de LED Baron op een lichtgeleider geplakt. Omdat een witte LED andere eigenschappen heeft dan een gele kwam ik in de knoei en moest ik weerstanden gebruiken om de witte en de gele LEDs op ongeveer dezelfde sterkte te laten branden. samen met de 5 raden die nu van de kap naar de printplaat moesten werd dit een spaghetti en zag ik er geen brood meer in. Heb toen alleen de motor en stroomafname aangesloten en dan maar karren zonder licht voorlopig.

Nu dan eindelijk een beter plan gemaakt en wat afgekeken bij de heren fabrikanten. Die plakken geen LEDs direct in de kap maar doen dit met LEDs op een printplaatje die in het chassis zit en dan met lichtgeleiders in de kap zodat je geen spaghetti krijgt als je de kap er af haalt.

Het frame van de Rivarossi 1300 is nogal spartaans dus ik kon daar niet makkelijk de LED's op kwijt. Maar er zit een cabine in. Als ik deze op het frame vastmaak en wat nokjes afbreek dan kan ik de LEDs in/aan de cabine hangen die dus nu op het frame blijft zitten. Nieuwe lichtgeleiders geknipt die tot net achter de achterwand van de cabine komen en aan de achterwand van de cabine een horizontaal 'plankje' gemaakt waar ik aan elke kant van de lok 2 rode en één witte SMD LED vastplak met secondelijm zodat aan de linkerzijde van de cabine een witte en een rode samen een lichtgeleider beschijnen. Ook maar even een plafond gemaakt in de cabine anders schijnen de LEDs via de geleiders in de cabine. Voor het gemak maar twee 3 mm witte LEDs onder de cabine geplakt, die SMD dingen zijn al lastig genoeg. Geen gele zodat ze gewoon samen met de witte SMD LED kunnen branden. Op de lichtgeleider van de onderste seinen een stukje geel plakband geplakt. Nu alles aan elkaar braden met een soldeerbout (klinkt makkelijker dan het is, de lak op de lakdraad heb ik altijd moeite mee om dit schoon te maken zodat ik het kan solderen) Weerstandjes er tussen en poef! Ik heb een Rivarossi met schakelbare sluitseinen en omgekeerd L sein met wit toplicht en gele lage lampen.

Ik kan de lader van mijn fototoestel niet vinden dus ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is :( wellicht foto's wanneer ik mijn toestel weer werkend heb.

De geel grijze 1307 is lastiger omdat ik geen zin heb om 5 ieniemini SMD LEDs aan elke kant precies op de juiste positie te plakken zodat ze in de lichtgeleiders schijnen. Ook is het solderen van de lakdraad erg lastig vind ik. Ook omdat je 5 anodes op één plekkie moet solderen, er laat er altijd wel minimaal eentje weer los als je de andere wilt solderen. Ik ga daar proberen om de 2 mm LEDs toch in de kap te bevestigen. Het is wat simpeler dan met een omgekeerd L sein en er zit (nog) geen cabine in. ga ik zo over nadenken :)

Mvg,

Robert (die het eigenlijk ook wel leuk vind om zelf dingen te pimpen in plaats van op een fabrikant te wachten totdat er eindelijk een goed model uitkomt)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Biesje op 13 januari 2015, 01:33:13
Lader gevonden en toestel gereanimeerd , dus wat foto's gemaakt. Excuus voor de vage belichting en de matige foto's. Foto's zijn gemaakt in mijn gang op een testspoortje van Roco line met bedding aangesloten aan een multimaus.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00254_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00254_4.jpg)

Hier de sluitseinen van de 1308. Doordat de achterwand van de cabine eerder weggesneden was heb ik met wit styreen de achterwand opnieuw gemaakt. Ik moet deze beter afschermen daar de rode LEDs door de wand heen schijnen. Kwestie van een likje zwarte verf maar ik had alleen een uitgedroogd potje :(

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00255_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00255_3.jpg)

Omgekeerd L sein. Lastig te zien maar het toplicht is warm wit en de onderste lampen zijn geel. Niet zo oranje/geel als een gele LED maar geel genoeg voor een NS frontsein :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00261_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00261_3.jpg)

Hier het binnenwerk, de cabines staan nog enigszins los en worden alleen op hun plek gehouden door de bedrading. Hier zie je ongeveer hoe ik een 'plankje' voor de LEDs heb gemaakt. Later zal ik een gaatje in de vloer van de cabine boren en de cabine met een schoefje aan het frame vastzetten. Ook zie je dat ik de nokjes aan de zijkant van de cabine heb afgebroken zodat de cabine niet meer vastklikt in de kap.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00265_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00265_3.jpg)

Zoom zoom zoom... Je kan hier ook net zien dat ik een plafond gemaakt heb en dat er een lichtgeleider net achter vandaan piept.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00262_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00262_4.jpg)

Hier kan je nog net de twee 3 mm LEDs zien voor de onderste seinen.

Tot zover de 1308. Te zijner tijd zal deze omgekat worden naar de 1302 daar ik hoorde dat de echter 1302 weer blauw gaat worden. Nu een paar plaatjes van de 1307 die later de 1312 gaat worden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00257_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00257_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00259_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00259_3.jpg)

En gebroederlijk naast/aan elkaar:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00260_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00259_3.jpg)

Opvallend zijn de gietnaden die zowel bij Lima als Rivarossi op dezelfde plek zitten. Bij het ombouwen naar 1302 en 1312 zal ik deze wel weg poetsen. Moet toch opnieuw gespoten worden. Ook zitten de schortplaten wat anders onder de bufferbalk. De Lima steken iets te ver naar voren, wellicht om het draaistel iets meer ruimte te geven? verder is goed te zien dat zowel Lima als Rivarossi goed hun best hebben gedaan om de kopvorm goed te krijgen. Werkten ze toen al samen en hebben ze misschien dezelfde tekeningen gebruikt?

Mijn 1307 is bescheiden gepimpt. Behalve het Rivarossi onderstel zitten er alleen twee Sommerveldt panto's op met andere schuitjes. En ook een setje schop/traanplaten van Train Art van het setje om de Lima 1200 te pimpen. De gaten voor de frontseinen zijn iets te ruim vanwege de 2.4 mm lichtgeleiders die Conrad toen had. In die tijd heeft het model meegedaan aan Rail met de club van het voorouderforum (Beneluxrail) in de Jaarbeurs van Utrecht. Ik heb nu 2 mm LEDs aan elkaar gebraden en in de kap gelijmd met Kristal Klear. Niet zo heel spannend. zelfs nog geen moeite gedaan om het licht af te schermen. Komt later wel.

Ik ben blij dat ik deze loks eindelijk volwaardig digitaal heb. Nog niet perfect maar daar zijn al andere draadjes over :)

Mvg,

Robert.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Biesje op 14 januari 2015, 23:37:12
Zijn de foto's zo slecht? :'(
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: henk op 15 januari 2015, 10:34:39
Opvallend zijn de gietnaden die zowel bij Lima als Rivarossi op dezelfde plek zitten. Bij het ombouwen naar 1302 en 1312 zal ik deze wel weg poetsen. Moet toch opnieuw gespoten worden. Ook zitten de schortplaten wat anders onder de bufferbalk. De Lima steken iets te ver naar voren, wellicht om het draaistel iets meer ruimte te geven? verder is goed te zien dat zowel Lima als Rivarossi goed hun best hebben gedaan om de kopvorm goed te krijgen. Werkten ze toen al samen en hebben ze misschien dezelfde tekeningen gebruikt?

Denk het niet hoor. Er zit hooguit 30 jaar tussen het ontwerpen van de basiskappen.  :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders
Bericht door: Biesje op 15 januari 2015, 14:29:38
Dan zullen we het maar houden op 'great minds think alike' over het waarom de naden overeen komen. Het zal wel de meest logische plaats geweest zijn om de mal zo te ontwerpen.