Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 13:15:12
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: BVZ Haik-v 2404  (gelezen 2650 keer)

BVZfan

  • Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
BVZ Haik-v 2404
« Gepost op: 15 februari 2016, 13:45:19 »


Een lang gekoesterde wens van mij was om de BVZ Haik-v 2403-2405 met de vrolijke afbeelding van Zefi erop in model te hebben. In eerste instantie was het idee om een willekeurige Bemo Haik-v van de RhB of SBB te kopen (welke maar het goedkoopst is) en deze te voorzien van de opdruk. Zoals echter uit onderstaande foto (waar ik mijn donorwagen reeds uit elkaar heb gehaald) blijkt, zijn deze allemaal veel te lang. De print waarop de wagen ligt is, is in de juiste afmeting voor 1:87 gemaakt.



Zoals te zien is, is de wagen dus veel te lang. En dat veel te lang is ook veel te lang: 3,69 cm van het model!! Het verschil bij het grote voorbeeld is 14.670 meter om 11.460 meter totale opbouwlengte.
Op onderstaande foto heb ik de uiteindelijke opdruk tot het formaat van de donorwagen uitgerekt naast de juiste maat van het model liggen. Dat was het originele plan, maar de wagen zou zo een heel ander uiterlijk hebben gekregen.



Ok. Het verschil in lengte is geconstateerd en in kaart gebracht. Er zit dus niets anders op dan het model in te korten. Mijn donorwagen is trouwens de RhB Haik-v 5120 van Bemo.
De eerste stap hiervoor is het model uit elkaar te halen. Middels de schroeven aan de onderkant haal ik de draaistellen onder de wagen vandaan en het hekwerk kan je zo, in de lengterichting van het model eraf schuiven. Vervolgens kan je aan de onderkant van de wagen met een kleine schroevendraaier o.i.d. de pinnetjes indrukken die de zilvergrijze schuifdeuren op hun plaats houden. Als je die losklikt kan je de 4 schuifdeuren verwijderen.
De volgende stap is om vervolgens de klemmetjes waarmee de behuizing op de bodemplaat vastzit in te duwen en de bodemplaat los te klikken. Daarna zie je aan de binnenkant van de behuizing weer klemmetjes waarmee het dak vastzit. Klik deze vervolgens ook los. Het model is nu volledig uit elkaar gehaald.
Nu is het dan tijd om nog even diep in te ademen om vervolgens het mes en de zaag in het (gelukkig niet heel dure) Bemo-model te zetten. Op basis van de constructie heb ik besloten om het middenstuk eruit te halen, zodat het uiteindelijk ingekorte model nog op dezelfde manier vastgeklikt kan worden.

Ingekorte opbouw, met nog niet ingekort onderstel:


De ingekorte opbouw:


Als eerste heb ik de twee delen van het onderstel weer aan elkaar gemaakt met een extra stuk styreen als versteviging aan de bovenzijde erop. Daarna heb ik bij beide delen van de behuizing een stuk versteviging aangebracht die de breedte van het model waarborgt. Dit, omdat met de verwijdering van het middenstuk zo'n verstevigingstuk is verwijderd. Wel even letten op de plaatsing hiervan, zodat deze niet in de weg zitten voor de bevestiging van het dak. Daarna heb ik de twee helften van de behuizing weer aan elkaar gemaakt met behulp van een lange strook styreen aan de binnenzijde van de behuizing (aan beide binnenkanten uiteraard).
In eerste instantie was ik van plan de ingekorte grijze schuifdeuren weer te gebruiken. Deze hebben echter een afgeschuinde bovenkant die het origineel niet heeft. Ik zal dus van styreen nieuwe rechte deuren maken waarop de decals geplakt zullen worden. Daarnaast zit ik ook nog te overwegen om het rechtse draaistel op de foto's te verplaatsen. Deze staat namelijk te ver naar binnen.

De binnenkant van de opbouw met de versteviging:


Het verplaatsen van het draaistel:


Aflgelopen weekend dan eindelijk tijd gehad om weer verder te gaan met dit project. De nieuwe zijwanden op het model geplakt en de twee dakdelen aan elkaar geplakt. Daarnaast met vulmiddel de kieren in de bodemplaat en het frame van de opbouw (de randen boven de schuifdeuren) opgevuld. Nadat dit is gedroogd eens kijken of het model opnieuw geverfd moet worden of niet.
Daarna heb ik de tekening van de zijwanden voorlopig eens op label-stickers uitgeprint. Ik wil ze uiteindelijk mooi als decals laten drukken, maar daarvoor wacht ik tot ik een A4-tje vol decals heb. Dat scheelt dan weer in de drukkosten. Deze tussenoplossing ziet er niet eens zo verkeerd uit (de print is alleen veel kwetsbaarder).

Het voorlopige eindresultaat: (ja, de print is nog iets te kort ;D)


Voor meer foto's zie: http://zermattbahn.weebly.com/eilservice.html
(en voor wie denkt dat die treinsamenstelling er raar uitziet: https://youtu.be/HiFLn1DSXwk?t=3m30s  ;))

apenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: BVZ Haik-v 2404
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2016, 20:01:23 »
Een echt gewaagd ombouw projectje.
Wat moet daar een werk in zijn gaan zitten, maar wat is het al mooi geworden. (y)
Er is weinig aan de wagon dat niet is aangepakt vermaakt of vervangen is.
Als straks de decals er strak op zitten heb je een unieke wagen in je collective.
Dank deze ombouw zo gedetailleerd te beshrijven kan ik ook weer mijn voordeel mij doen.
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: BVZ Haik-v 2404
« Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2016, 21:14:55 »
Leuk projectje!

En een leuk figuurtje, ben deze ook eens op zo'n wagen tegen gekomen:



Zermatt, 18 juli 2003

Als je op deze site http://www.tandrad.nl/ bij modellen kijkt zie je zijn creaties.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

BVZfan

  • Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
Re: BVZ Haik-v 2404
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2016, 21:51:38 »
Die staat ook nog op mijn lijstje  ;)

BVZfan

  • Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
Re: BVZ Haik-v 2404
« Reactie #4 Gepost op: 03 maart 2016, 11:33:54 »
Door SimonSt ben ik toch weer even naar de betreffende wagens (Hbi-vy) gaan kijken. Een echte donor is er niet voor te vinden, dus dan maar snel even een bouwpakketje in elkaar geflanst van karton en plakband. Hetzelfde model wagen is ook als bierwagen van Cardinal in gebruik geweest bij de BVZ. Dat is dus 2 vliegen in een klap - of een model natuurlijk :D
De bedoeling is de modellen uiteindelijk in styreen te maken natuurlijk.



Meer op mijn website: http://zermattbahn.weebly.com/hbi-vy.html

BVZfan

  • Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
Re: BVZ Haik-v 2404
« Reactie #5 Gepost op: 08 september 2020, 20:39:09 »
We zijn intussen ruim 4 jaar verder, maar ik was het project niet vergeten. Eind vorig jaar was ik al eens begonnen met het model om te zetten naar styreen.

Begonnen met het onderstel waar de aslagers van een Bemo wagentje in komen. Vervolgens de zijwanden uit 3 lagen styreen gemaakt en daarna de kopse kanten.




Voor het dak heb ik zo'n tube die je in je kit-pistool kan doen op maat gesneden. Dit had precies de juiste ronding. (Het moet straks nog blijken hoe makkelijk dat te verven is)


Daarna werd het tijd voor allerlei details. Lekker prutsen op de mm..

Op de kopse kanten:


 Nog wat hendeltjes 3x1.5mm:


Tussendoor natuurlijk even testen of de maten kloppen ten opzichte van andere wagens:

 
En met de prints die op de zijkanten moeten komen:


Tot zover zit het model nu in elkaar. Nog wat details erbij frommelen en dan eens in deze grondverf zetten..