Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
14 July 2025, 22:23:42
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 July 2025, 14:23:39
  

Auteur Topic: H0 Marklin rangeerlok DHG700 AC -> DC  (gelezen 4119 keer)

MDG

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
H0 Marklin rangeerlok DHG700 AC -> DC
« Gepost op: 07 December 2019, 15:55:01 »
Beste bouwers,

Zelf ben ik enige tijd opzoek geweest naar een lok die mooi past binnen mijn baan en baanplan, waar ik later een ander draadje over wil starten.
Op marktplaats ben ik een aantal van dit soort leuke lokjes tegengekomen maar allemaal door Marklin uitgegeven in het 3rail systeem.
H0 Marklin rangeerlok no 6505 / DHG700


Voordat ik overhaast over ga tot aankoop, zijn er mensen die ervaring hebben met deze om te bouwen naar 2 rail en hoe ik dat doe? rij zelf DC en zou de lok ook willen voorzien van decoder, iets waar ik reeds wel ervaringen mee opgedaan heb toen ik nog strikt N-spoor deed.
Waar moet ik op letten, heeft iemand een bouwverslag of tips. Hoor graag van jullie.

Vriendelijke groeten,

Max
Max de Groot

Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2222
Re: H0 Marklin rangeerlok DHG700 AC -> DC
« Reactie #1 Gepost op: 07 December 2019, 16:02:33 »
op stummi hebben ze een dhg500 onderstel van trix gebruikt.Zou lekker passen
Greetings,salutations,groetjes,

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: H0 Marklin rangeerlok DHG700 AC -> DC
« Reactie #2 Gepost op: 07 December 2019, 20:56:40 »
Kijk ook eens hier (h0-modellbahnforum.de). Dat forumdraadje verwijst naar bwbahn.de (een online-winkel) en stummiforum (hoe verwissel je het chassis door dat van Trix).

Kleine complicatie die je bij de stummiforum fotosessie kunt zien: deze DHG500 heeft een goedkoop Chinees DC-motortje. DHG700 heeft een DCM (of een SFCM) Allstrohm motor die op DC en op AC kan lopen.
Over die goedkope Chinese DC-motortjes die Märklin (Trix) gebruikte, zijn forums volgeschreven: ze functioneren miserabel, vervetten (Chinese vetklep) en houden er dan mee op (meestal met medeneming van een decoder richting vierkante archief). Dus als je hem openmaakt: let op het motortype, en bedenk of je dat type wel wilt.

Dan deze quote (h0-modellbahnforum)
Citaat
Grundsätzlich:
1) Räder Abziehen und an der Nicht Zahnradseite mit einer Drehbank aufbohren und Isolierbuchsen Einsetzen. Bei der Gelegenheit die Spurkränze abdrehen, da Märklin > 1,3 mm hat.
Bei Modernerer Gleissysteme ist bei ca. 1,2 mm Schluss.
2) Motor Möglichst gegen 5pol. Austauchen, Umbausatz gibt es bei ebay ca. 20 ~ 30 €
3) Aus Märklins Ersatzteiliste Schleifer für = Besorgen und Drunter schrauben.
4) ggf Beleuchtungsbirnen durch massefreie Weis-gelbe LEDs ersetzen.

Das größte Problem ist das Bohren und Abdrehen der Räder, ggf. mal im Forum Fragen ob jemand helfen kann. Vorher von Märklin die Isolierbuchsen besorgen.
Dann bei Aufpressen dafür Sorgen das das Ohne Schlag erfolgt, also entweder mit einer Aufpressvorrichtung oder auf der Drehbank.
Einmal verkehrt beim 1. mal Aufgepresse ist nur durch Buchsentausch zu beheben., Unrund Bohren braucht neue Räder.

En als derde tip:
Citaat
in der MIBA Spezial Nr. 71 gibt es einen Umbaubericht einer
DHG 500 auf Gleichstrom mit Digitalisierung.


Op een naburig forum heeft men ook een naslagwerk:
En daar vind je bijvoorbeeld DHG700 modellen
en DHG500 modellen.

In het draadje Haperende DHG 700 staat een beperking voor 3-rail locs van deze twee types. Daaruit stammen deze 2 citaten:

Citaat
Probleem is dat de massa alleen door de beide achter wielen loopt,
plus dat de beide achterwielen beide van een anti-slip band voorzien zijn. Dus dat schiet niet op.
De middelste wielen zweven (as neemt dus geen massa af) en de 2 voorste wielen:

Citaat
Als je de onderkant open maakt, zie je dat er verf zit waar de voorste 2 assen
in draaien...
zorg dat je de verf weg krabt en weg is je massa probleem.

Dus voor een 3-railer is er een massa probleem, maar de assen zelf geleiden wel, dus zo'n loc maakt toch kortsluiting op 2-rail (want de wielen op de as zijn niet-geïsoleerd). Als je de zaak ombouwt zul je dus hoe dan ook geïsoleerde assen moeten nemen (of maken), maar ook zorgen voor afname via de voorwielen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

MDG

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
Re: H0 Marklin rangeerlok DHG700 AC -> DC
« Reactie #3 Gepost op: 07 December 2019, 21:19:28 »
Dit is duidelijke info, bedankt voor bet uitgebreide antwoord.
Het is voor mij iets te veel werk op dit moment, en de investering dan ook niet per definitie waard.
Wellicht dat ik hier in de toekomst meer gehoor aan ga geven.

Bedankt!

Max

Max de Groot

Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0