BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: MDG op 07 december 2019, 15:55:01

Titel: H0 Marklin rangeerlok DHG700 AC -> DC
Bericht door: MDG op 07 december 2019, 15:55:01
Beste bouwers,

Zelf ben ik enige tijd opzoek geweest naar een lok die mooi past binnen mijn baan en baanplan, waar ik later een ander draadje over wil starten.
Op marktplaats ben ik een aantal van dit soort leuke lokjes tegengekomen maar allemaal door Marklin uitgegeven in het 3rail systeem.
H0 Marklin rangeerlok no 6505 / DHG700
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin.jpg)

Voordat ik overhaast over ga tot aankoop, zijn er mensen die ervaring hebben met deze om te bouwen naar 2 rail en hoe ik dat doe? rij zelf DC en zou de lok ook willen voorzien van decoder, iets waar ik reeds wel ervaringen mee opgedaan heb toen ik nog strikt N-spoor deed.
Waar moet ik op letten, heeft iemand een bouwverslag of tips. Hoor graag van jullie.

Vriendelijke groeten,

Max
Titel: Re: H0 Marklin rangeerlok DHG700 AC -> DC
Bericht door: bellejt op 07 december 2019, 16:02:33
op stummi hebben ze een dhg500 onderstel van trix gebruikt.Zou lekker passen
Titel: Re: H0 Marklin rangeerlok DHG700 AC -> DC
Bericht door: Te 2/2 op 07 december 2019, 20:56:40
Kijk ook eens hier (h0-modellbahnforum.de) (https://www.h0-modellbahnforum.de/t342946f54883-Maerklin-Lok-auf-Gleichstrom-umruesten.html). Dat forumdraadje verwijst naar bwbahn.de (een online-winkel) en stummiforum (hoe verwissel je het chassis door dat van Trix).

Kleine complicatie die je bij de stummiforum fotosessie kunt zien: deze DHG500 heeft een goedkoop Chinees DC-motortje. DHG700 heeft een DCM (of een SFCM) Allstrohm motor die op DC en op AC kan lopen.
Over die goedkope Chinese DC-motortjes die Märklin (Trix) gebruikte, zijn forums volgeschreven: ze functioneren miserabel, vervetten (Chinese vetklep) en houden er dan mee op (meestal met medeneming van een decoder richting vierkante archief). Dus als je hem openmaakt: let op het motortype, en bedenk of je dat type wel wilt.

Dan deze quote (h0-modellbahnforum)
Citaat
Grundsätzlich:
1) Räder Abziehen und an der Nicht Zahnradseite mit einer Drehbank aufbohren und Isolierbuchsen Einsetzen. Bei der Gelegenheit die Spurkränze abdrehen, da Märklin > 1,3 mm hat.
Bei Modernerer Gleissysteme ist bei ca. 1,2 mm Schluss.
2) Motor Möglichst gegen 5pol. Austauchen, Umbausatz gibt es bei ebay ca. 20 ~ 30 €
3) Aus Märklins Ersatzteiliste Schleifer für = Besorgen und Drunter schrauben.
4) ggf Beleuchtungsbirnen durch massefreie Weis-gelbe LEDs ersetzen.

Das größte Problem ist das Bohren und Abdrehen der Räder, ggf. mal im Forum Fragen ob jemand helfen kann. Vorher von Märklin die Isolierbuchsen besorgen.
Dann bei Aufpressen dafür Sorgen das das Ohne Schlag erfolgt, also entweder mit einer Aufpressvorrichtung oder auf der Drehbank.
Einmal verkehrt beim 1. mal Aufgepresse ist nur durch Buchsentausch zu beheben., Unrund Bohren braucht neue Räder.

En als derde tip:
Citaat
in der MIBA Spezial Nr. 71 gibt es einen Umbaubericht einer
DHG 500 auf Gleichstrom mit Digitalisierung.


Op een naburig forum heeft men ook een naslagwerk:
En daar vind je bijvoorbeeld DHG700 modellen (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bouwserie_DHG_700)
en DHG500 modellen (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Sjabloon:M%C3%A4rklin-dhg500-modellen).

In het draadje Haperende DHG 700 (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77128.0) staat een beperking voor 3-rail locs van deze twee types. Daaruit stammen deze 2 citaten:

Citaat
Probleem is dat de massa alleen door de beide achter wielen loopt,
plus dat de beide achterwielen beide van een anti-slip band voorzien zijn. Dus dat schiet niet op.
De middelste wielen zweven (as neemt dus geen massa af) en de 2 voorste wielen:

Citaat
Als je de onderkant open maakt, zie je dat er verf zit waar de voorste 2 assen
in draaien...
zorg dat je de verf weg krabt en weg is je massa probleem.

Dus voor een 3-railer is er een massa probleem, maar de assen zelf geleiden wel, dus zo'n loc maakt toch kortsluiting op 2-rail (want de wielen op de as zijn niet-geïsoleerd). Als je de zaak ombouwt zul je dus hoe dan ook geïsoleerde assen moeten nemen (of maken), maar ook zorgen voor afname via de voorwielen.
Titel: Re: H0 Marklin rangeerlok DHG700 AC -> DC
Bericht door: MDG op 07 december 2019, 21:19:28
Dit is duidelijke info, bedankt voor bet uitgebreide antwoord.
Het is voor mij iets te veel werk op dit moment, en de investering dan ook niet per definitie waard.
Wellicht dat ik hier in de toekomst meer gehoor aan ga geven.

Bedankt!

Max