Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 20:01:33
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
W.V. Kalender 2026 door Frank 123
Vandaag om 19:58:26
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:55:31
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 19:43:23
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
  

Auteur Topic: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor  (gelezen 8209 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4033
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #30 Gepost op: 24 November 2019, 11:42:16 »
 OK Joop !   :D
We zijn het helemaal eens met elkaar.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #31 Gepost op: 24 November 2019, 12:06:35 »
Toen met de aanleg van de Afsluitdijk bijna honderd jaar geleden werd begonnen, werd ook meteen gestart met het grondwerk voor een tweede spoorverbinding naar Het Noorden.
Op de Kleine Afsluitdijk en op Wieringen is dit nog goed zichtbaar.

Het wordt nu echt tijd om met de aanleg van een tweede spoorlijn naar Het Noorden te beginnen!

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #32 Gepost op: 24 November 2019, 16:31:28 »
Ik ken de berekeningen. Die komen ongeveer overeen met die van e.o.a stichting/groep, welke de Zuiderzeelijn aan het promoten was.

Het is grappig zoals de politiek draait met de kont: 25 juni 22 november

Let wel, Ben geen voor of tegenstander van die lijn hoor. Enige waar ik mij "zorgen" om maak is hoeveel belastinggeld dit uiteindelijk de burger gaat kosten.

De RUG heeft een kosten baten analyse uitgevoerd en zij kwam destijds uit op een rendement van + 0% tot 4%.

https://www.oogtv.nl/2019/09/hoogleraren-rug-hsl-van-lelystad-groningen-is-geen-wild-plan/

Met de huidige negatieve rente op staatsleningen praat je over gratis geld. Bovendien is bij het uitvoeren van de KBA rekening gehouden met een gematigde reizigersgroei. De praktijk laat een hogere reizigersgroei zien. En bedenk hierbij het volgende. De bestaande intercity's vanuit Leeuwarden/Groningen over de oude lijn komen te vervallen. Deze maken gebruik van de Lelylijn. De bestaande spoorlijnen gaan fungeren als feeders. Tevens worden er nieuwe gebieden per spoor ontsloten. Concreet wordt de afstand tussen Leeuwarden en Amsterdam per spoor 60 km korter. Voor Groningen geldt dat dit 35 km is.

De frequentie van de uit te voeren dienstregeling bepaald het succes van een dergelijke lijn. De modellen die het effect van de frequentie op het aantal reiziger  kunnen bepalen zijn beschikbaar net zoals de modellen die het effect kunnen berekenen op de CO2 uitstoot en reductie van de stikstof emissie. Het betreft hier gevalideerde methoden die elders in het land zijn gehanteerd.

Op basis van de beschikbare informatie hoeft de belastingbetaler zich geen zorgen te maken dat er middelen worden verspild. Dit tegenstelling tot de optie die het Kabinet tot voor kort hanteerde. De kosten baten analyse in relatie tot het te behalen resultaat pakt voor die optie negatief uit. Dat verklaard ook de draai van het Kabinet en gedeputeerde staten van Groningen. Het gesloten bestuurlijke akkoord tussen het Noorden van Nederland en het Kabinet om de reistijd te verkorten bleek op basis van de te behalen resultaten niet levensvatbaar en pure verspilling van middelen.

De insteek is om de beoogde verbinding partieel te laten financieren uit Brussel, waardoor het feitelijke rendement op de investering positiever uitpakt. Daarbij is het wel van belang om de focus scherp te houden en niet eventuele actiegroepen af te kopen met non maatregelen.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #33 Gepost op: 25 November 2019, 20:48:56 »
Het zou nogal stom zijn om de bestaande IC Groningen-Assen-Zwolle-Amersfoort-Utrecht te schrappen... hoe wil je daar anders komen vanuit zo ongeveer de hele provincie Groningen-Drenthe ::)
Maar we gaan kijken of er deze keer een beetje realiteitszin is voor een gewone 200 km/h ofzo spoorlijn. Daar is de Zuiderzeelijn helaas totaal op ontspoord, anders was 'ie ongeveer al klaar geweest in plaats van het geld aan onzinprojecten uit te geven...

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4665
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Onderzoek: nieuwe spoorlijn Lelystad-Groningen goedkoper en sneller
« Reactie #34 Gepost op: 01 July 2020, 19:45:12 »
De aanleg van een nieuwe spoorlijn tussen de stations Lelystad en Groningen is waarschijnlijk goedkoper dan aanpassing van het bestaande spoor via Zwolle. Bovendien wordt de reistijd tussen Amsterdam en Groningen met zo'n nieuwe Lelylijn teruggebracht van ruim twee uur naar een uur en veertig minuten.

Dat blijkt uit een nieuw haalbaarheidsonderzoek naar een snellere verbinding tussen de Randstad en het noorden van Nederland. Het onderzoek is gedaan in opdracht van het ministerie van Infrastructuur.............   het hele artikel vind je op: https://nos.nl/artikel/2339193-onderzoek-nieuwe-spoorlijn-lelystad-groningen-goedkoper-en-sneller.html

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Onderzoek: nieuwe spoorlijn Lelystad-Groningen goedkoper en sneller
« Reactie #35 Gepost op: 01 July 2020, 20:06:21 »
Zou wel mooi zijn. Eindelijk met de trein naar Groningen vanuit Heerenveen. Daarbij ben ik van mening dat Drachten ook wel een treinstation 'verdiend', daar wordt dan geloof ik ook al decennia over gesteggeld. Ben benieuwd...

Met vriendelijke groet,

Klaas Johannes

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Dit draadje is samengevoegd met het al bestaande draadje over de spoorverbinding naar het noorden.

Gr, Bert
Team moderatoren

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Volgens Wikipedia begon men in 1989 met het geweldige idee om de Zuiderzeelijn aan te gaan leggen. Voor mijn gevoel was dat minstens vijf jaar eerder, maar goed, maakt niet uit, laten we maar van '89 uitgaan. Toen was ik 31 en ik was enthousiast over het idee.
We zijn nu precies 31 jaar verder en de voor de Zuiderzeelijn bestemde gelden zijn opgegaan aan onderzoeken en interessante commissies en bij wijze van compensatie zijn er wat wegen verdubbeld en is er ergens een rotonde weggesaneerd.

Vind je het gek dat ik denk: "bekijk het maar met je gel*l"?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Toch wel goede kans hoor.
Het kabinet zoekt naar mogelijkheden om een miljardje of 50 aan investeringen naar voren te halen teneinde de economie te stimuleren. En na alle gebeurtenissen van de afgelopen jaren moet het Noorden echt wel een deel krijgen. En 1 en 1 is 2.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Ja vast.
Laat ze eerst maar eens een ander lijstje waar al jaren over gepraat maar niks aan gedaan wordt af gaan werken.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Ja, misschien ook wel een betere besteding van dat geld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431