Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor  (gelezen 7068 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #30 Gepost op: 24 november 2019, 11:42:16 »
 OK Joop !   :D
We zijn het helemaal eens met elkaar.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #31 Gepost op: 24 november 2019, 12:06:35 »
Toen met de aanleg van de Afsluitdijk bijna honderd jaar geleden werd begonnen, werd ook meteen gestart met het grondwerk voor een tweede spoorverbinding naar Het Noorden.
Op de Kleine Afsluitdijk en op Wieringen is dit nog goed zichtbaar.

Het wordt nu echt tijd om met de aanleg van een tweede spoorlijn naar Het Noorden te beginnen!

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #32 Gepost op: 24 november 2019, 16:31:28 »
Ik ken de berekeningen. Die komen ongeveer overeen met die van e.o.a stichting/groep, welke de Zuiderzeelijn aan het promoten was.

Het is grappig zoals de politiek draait met de kont: 25 juni 22 november

Let wel, Ben geen voor of tegenstander van die lijn hoor. Enige waar ik mij "zorgen" om maak is hoeveel belastinggeld dit uiteindelijk de burger gaat kosten.

De RUG heeft een kosten baten analyse uitgevoerd en zij kwam destijds uit op een rendement van + 0% tot 4%.

https://www.oogtv.nl/2019/09/hoogleraren-rug-hsl-van-lelystad-groningen-is-geen-wild-plan/

Met de huidige negatieve rente op staatsleningen praat je over gratis geld. Bovendien is bij het uitvoeren van de KBA rekening gehouden met een gematigde reizigersgroei. De praktijk laat een hogere reizigersgroei zien. En bedenk hierbij het volgende. De bestaande intercity's vanuit Leeuwarden/Groningen over de oude lijn komen te vervallen. Deze maken gebruik van de Lelylijn. De bestaande spoorlijnen gaan fungeren als feeders. Tevens worden er nieuwe gebieden per spoor ontsloten. Concreet wordt de afstand tussen Leeuwarden en Amsterdam per spoor 60 km korter. Voor Groningen geldt dat dit 35 km is.

De frequentie van de uit te voeren dienstregeling bepaald het succes van een dergelijke lijn. De modellen die het effect van de frequentie op het aantal reiziger  kunnen bepalen zijn beschikbaar net zoals de modellen die het effect kunnen berekenen op de CO2 uitstoot en reductie van de stikstof emissie. Het betreft hier gevalideerde methoden die elders in het land zijn gehanteerd.

Op basis van de beschikbare informatie hoeft de belastingbetaler zich geen zorgen te maken dat er middelen worden verspild. Dit tegenstelling tot de optie die het Kabinet tot voor kort hanteerde. De kosten baten analyse in relatie tot het te behalen resultaat pakt voor die optie negatief uit. Dat verklaard ook de draai van het Kabinet en gedeputeerde staten van Groningen. Het gesloten bestuurlijke akkoord tussen het Noorden van Nederland en het Kabinet om de reistijd te verkorten bleek op basis van de te behalen resultaten niet levensvatbaar en pure verspilling van middelen.

De insteek is om de beoogde verbinding partieel te laten financieren uit Brussel, waardoor het feitelijke rendement op de investering positiever uitpakt. Daarbij is het wel van belang om de focus scherp te houden en niet eventuele actiegroepen af te kopen met non maatregelen.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #33 Gepost op: 25 november 2019, 20:48:56 »
Het zou nogal stom zijn om de bestaande IC Groningen-Assen-Zwolle-Amersfoort-Utrecht te schrappen... hoe wil je daar anders komen vanuit zo ongeveer de hele provincie Groningen-Drenthe ::)
Maar we gaan kijken of er deze keer een beetje realiteitszin is voor een gewone 200 km/h ofzo spoorlijn. Daar is de Zuiderzeelijn helaas totaal op ontspoord, anders was 'ie ongeveer al klaar geweest in plaats van het geld aan onzinprojecten uit te geven...

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Onderzoek: nieuwe spoorlijn Lelystad-Groningen goedkoper en sneller
« Reactie #34 Gepost op: 01 juli 2020, 19:45:12 »
De aanleg van een nieuwe spoorlijn tussen de stations Lelystad en Groningen is waarschijnlijk goedkoper dan aanpassing van het bestaande spoor via Zwolle. Bovendien wordt de reistijd tussen Amsterdam en Groningen met zo'n nieuwe Lelylijn teruggebracht van ruim twee uur naar een uur en veertig minuten.

Dat blijkt uit een nieuw haalbaarheidsonderzoek naar een snellere verbinding tussen de Randstad en het noorden van Nederland. Het onderzoek is gedaan in opdracht van het ministerie van Infrastructuur.............   het hele artikel vind je op: https://nos.nl/artikel/2339193-onderzoek-nieuwe-spoorlijn-lelystad-groningen-goedkoper-en-sneller.html

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Onderzoek: nieuwe spoorlijn Lelystad-Groningen goedkoper en sneller
« Reactie #35 Gepost op: 01 juli 2020, 20:06:21 »
Zou wel mooi zijn. Eindelijk met de trein naar Groningen vanuit Heerenveen. Daarbij ben ik van mening dat Drachten ook wel een treinstation 'verdiend', daar wordt dan geloof ik ook al decennia over gesteggeld. Ben benieuwd...

Met vriendelijke groet,

Klaas Johannes

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Dit draadje is samengevoegd met het al bestaande draadje over de spoorverbinding naar het noorden.

Gr, Bert
Team moderatoren

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Volgens Wikipedia begon men in 1989 met het geweldige idee om de Zuiderzeelijn aan te gaan leggen. Voor mijn gevoel was dat minstens vijf jaar eerder, maar goed, maakt niet uit, laten we maar van '89 uitgaan. Toen was ik 31 en ik was enthousiast over het idee.
We zijn nu precies 31 jaar verder en de voor de Zuiderzeelijn bestemde gelden zijn opgegaan aan onderzoeken en interessante commissies en bij wijze van compensatie zijn er wat wegen verdubbeld en is er ergens een rotonde weggesaneerd.

Vind je het gek dat ik denk: "bekijk het maar met je gel*l"?

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Toch wel goede kans hoor.
Het kabinet zoekt naar mogelijkheden om een miljardje of 50 aan investeringen naar voren te halen teneinde de economie te stimuleren. En na alle gebeurtenissen van de afgelopen jaren moet het Noorden echt wel een deel krijgen. En 1 en 1 is 2.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Ja vast.
Laat ze eerst maar eens een ander lijstje waar al jaren over gepraat maar niks aan gedaan wordt af gaan werken.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Ja, misschien ook wel een betere besteding van dat geld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407