Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Longtall203
16 July 2025, 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46

Auteur Topic: Diverse projecten, vooroorlogs materieel  (gelezen 12326 keer)

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
Re: Diverse projecten, vooroorlogs materieel
« Reactie #15 Gepost op: 26 January 2025, 23:27:57 »
En aan de slag met oude Roco 1600. Eerst een loopplankje geëtst door Gert Arkema aanbrengen

Het wit rechtsonder is een laagje styreen om de zaagsnede opnieuw te vullen. Moet straks niet meer opvallen na de nieuwe verf.

Oorspronkelijk had ik weinig met jaren '80 NS qua modelbouw, maar nu het allemaal ook historisch wordt begin ik het toch leuk te vinden. Deel van je eigen geschiedenis, en een beetje bevreemdend dat het allemaal ook alweer verdwenen of verdwijnend is. Dus dan maar nabouwen en afwisselen met het 'echte' historische materieel ::)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #16 Gepost op: 27 January 2025, 09:07:41 »
O, geinig. De eerste keer dat ik er ééntje aangebracht zie   (y)
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #17 Gepost op: 27 January 2025, 11:51:20 »
Wordt goed Gert. Blij mee!

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 27 January 2025, 11:55:53 »

Oorspronkelijk had ik weinig met jaren '80 NS qua modelbouw, maar nu het allemaal ook historisch wordt begin ik het toch leuk te vinden. Deel van je eigen geschiedenis, en een beetje bevreemdend dat het allemaal ook alweer verdwenen of verdwijnend is. Dus dan maar nabouwen en afwisselen met het 'echte' historische materieel ::)

Ik herken het gevoel. Ik had laatst voor het eerst de aanvechting om een oude 2200 geel-grijs te spuiten terwijl ik die kleurstelling altijd straal heb genegeerd en eigenlijk anti spoorslag '70 was. Alleen wordt dat op een gegeven moment ook sentiment  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 27 January 2025, 14:19:39 »
sterk spul he, dat vissers vriendje  ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 27 January 2025, 14:21:28 »
 ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #21 Gepost op: 05 February 2025, 15:55:15 »
En een Staatsspoor bagagewagen op basis van het bekende Fleischmann model (een met kortkoppeling maar zonder vouwbalgen). Project is eigenlijk restjesverwerking vanuit de rommelbak, waarin een goede bak van zo'n wagen zat na een plukactie om aan draaistellen te komen. Andere draaistellen gezocht, die het ook makkelijk maakten om de bak iets lager en op de correcte bufferhoogte te zetten. Hiervoor moest ook de koppelboom van de kortkoppeling gemodificeerd worden. Verder regengoot op het dak aangebracht en ventilatoren, vouwbalgen en kopdeurtjes, seinijzers en messing treedjes op de koppen, grote gascylinder onder de bak, nieuwe buffers, en dan Staatsspoor bruin, transfers en de gele Flm raamranden weg. Nog een hele lijst voor wat een kort projectje moest zijn. Met dank aan twee forumgenoten voor het doneren van de transfers en het bruin spuiten.

De groene is een NS-versie van hetzelfde soort wagen, maar op basis van het Liliput model. Dat was een nog wat grotere klus, gezien de typische Liliput constructie van de bufferbak+ instaptreden, die ik heb vervangen door iets natuurgetrouwers; en kortkoppeling erin, en andere de verdere operatie. De wagens staan op een weergave van het Rotterdamse luchtspoor in aanbouw.

« Laatst bewerkt op: 05 February 2025, 18:08:56 door janw »

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #22 Gepost op: 05 February 2025, 18:57:24 »
Mooi werk! (y) (y)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 05 February 2025, 19:07:23 »
Weer een plaar kleine projectjes om te laten zien; Lima stroomafnemers voor de Lima NMBS 11.8 pimpen:

Dus met 0,5 mm messing de versterking van het bovenraam gemaakt, en een schuitje van Bernd geplaatst. Klopt nog steeds niet helemaal voor NMBS, maar in elk geval beter dan het was. Rechts een ongewijzigd exemplaar.

Foto's zijn genadeloos: die soldeertinverbindingen kunnen dunner worden gevijld. Dat gaat dus nog gebeuren.
De loc was al eerder verlaagd een wat gepimpt. Geen partij voor het LSM model, maar wel goed getroffen en nog steeds leuk om met een trek-duw te laten rondrijden. Let wel, ze gaan alweer een tijd mee, Lima had indertijd deze modellen al in de winkel liggen voor de echte de Beneluxdienst helemaal had overgenomen. 1986 dus.

mooi werk! Frie heeft een tijd geleden voor mij van die kruizen laten etsen. helaas waren die nog niet optimaal. dat komt nog een keer goed denk ik  ;D
ook meteen maar slepertjes van hem geplaatst maar ik heb ruzie met het solderen.. het hecht niet goed op de oude lima panto's.
wat heb jij daar voor gebruikt als ik vragen mag?

en dan meteen nog een vraag  ;D
heb jij op die lok dat rek onder de buffers geplaatst en hoe heb je dat gedaan? het lijk er namelijk wel op als ik dat zo zie.
ik weet dat jocadis daar vroeger setjes voor had maar waar ik die moet vinden weet ik niet  ;)
Groetjes, Ferenc

hondekop

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #24 Gepost op: 05 February 2025, 20:16:06 »
mooi werk! Frie heeft een tijd geleden voor mij van die kruizen laten etsen. helaas waren die nog niet optimaal. dat komt nog een keer goed denk ik  ;D
ook meteen maar slepertjes van hem geplaatst maar ik heb ruzie met het solderen.. het hecht niet goed op de oude lima panto's.
wat heb jij daar voor gebruikt als ik vragen mag?

Gewoon harskernsoldeer, maar wel met (ouderwetse) S39. Kan vast ook met een ander vloeimiddel.
Dus eerst het oude Lima sleepstuk op maat maken door de einden eraf te knippen, dan het bovenvlak schoon en vlak vijlen, vervolgens beetje S39 erop en vertinnen. Daarna het nieuwe sleepstuk er op solderen en als het helemaal goed, zit, alles grondig reinigen met bv. een tandenborstel, warm water en huismerk schuurmiddel (dat spul dat lijkt op JIF, maar niet de echte Jif want die heeft nu een andere samenstelling en schuurt niet goed meer). Dit schoonmaken is essentieel want anders vreet het vloeimiddel door. Eventueel een paar uur laten liggen in warm water met zeep of soda, de base in de zeep neutraliseert dan het zuur.

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #25 Gepost op: 05 February 2025, 20:23:31 »
en dan meteen nog een vraag  ;D
heb jij op die lok dat rek onder de buffers geplaatst en hoe heb je dat gedaan? het lijk er namelijk wel op als ik dat zo zie.
ik weet dat jocadis daar vroeger setjes voor had maar waar ik die moet vinden weet ik niet  ;)

zelf gemaakt, zie foto. Is wel even terug, maar ik heb toen foto's gemaakt en ik kan ze zelfs nu vinden. :angel:
Vier onderdelen per rek. De basis is een maatschets van het vooraanzicht, een fotocopie daarvan op de juiste grootte diende als buigmal voor de buitenste 'stang' in 1,0 mm messing. De andere delen zijn een recht stukje 0,5 mm en 2 u-tjes van 0,5 mm messing. Op de maatschets leggen, alles op maat knippen, vertinnen, tijdelijk vastplakken op de buigmal met tape ofzo en samensolderen. En weer goed ontdoen van vloeimiddel.

Nog wat meer pimpfoto's van dit projectje. Om de loc te verlagen naar een kloppende hoogte, moet de bovenste plak plastic van de motoromhulling weggesneden worden, te zien op de vijfde foto hieronder. Ook moet de schroef waarmee de stroomafnemer in de kap vastzit, verzonken worden want deze zit precies boven het topje van de motor.

« Laatst bewerkt op: 05 February 2025, 20:34:20 door janw »

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #26 Gepost op: 05 February 2025, 20:43:39 »
Voor de koppeling is er geen mechaniek aangebracht maar gewoon een schacht aan het draaistel gemaakt (met voldoende afstand erin, dus niet helemaal buffer-aan-buffer rijden). Het geheel steekt gewoon door de gesoldeerde baanruimer heen. De schacht is zelfs niet draaibaar bevestigd, maar omdat de rijtuigen wel een fatsoenlijk KK-mechaniek hebben kan de combinatie prima door bogen en wissels. De loc rijdt toch alleen in deze combinatie.

Foto van onder om te laten zien dat de baanruimer niet vlak is maar met een hoek:

« Laatst bewerkt op: 05 February 2025, 20:50:58 door janw »

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 06 February 2025, 18:35:30 »
dankjewel voor alle uitleg! ik had het met fosforzuur van gm en s geprobeerd maar dat werkte niet echt lekker.
toch kreeg ik ze er wel op: mijn 1300
ik moet nog een zwik van die oude s39 hebben dus dat maar eens proberen  (y)

wat betreft die belg; ik heb er hier 1 liggen waar iemand al eens aan begonnen is om er een roco aandrijving in te zetten.
die ombouw wil ik nog eens afmaken, gewoon omdat het leuk is om te doen. nu nog even op jacht naar zo'n maatschets voor die baanruimer..
Gert Arkema gaat even kijken of hij nog wat roostertjes voor de 1600 kan vinden dus dat idee doe ik ook van je na-apen ;)
wellicht nog een keer mijn verbouwde 1633 onderhanden nemen

edit: knurft dat ik ben.. ik kan die baanveger natuurlijk gewoon opmeten van mijn LS lok  8) ;D
« Laatst bewerkt op: 06 February 2025, 18:59:48 door Duikeend »
Groetjes, Ferenc

hondekop

Stefan88

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 22 April 2025, 21:00:11 »
In dit draadje wil ik diverse projecten laten zien die ik onderhanden of voltooid heb, om niet steeds voor alles een nieuw draadje te openen.

Eerst, een Mitropa zesassig slaaprijtuig op Pennsylavia draaistellen; uit foto's blijkt dat deze wagens ook in Nederland kwamen, zie bv. 6000 boek p. 175 (foto uit 1936).

]

De basis is een nogal oude 'gewone' Fleischmann vierasser (5078), tweedehands gescoord.  Behalve de draaistelvervanging heb ik ook de raamranden geweatherd en een laagje zijdematte lak gespoten om de plasticsmaak te breken, nieuwe vouwbalgen en uithouders aangebracht (die oude van Fl. zijn speelgoed), en het voor iets latere tijd correcte type deurgreep en handrails erop ipv de Fleischmann meegegoten dingetjes die zo subtiel zijn dat je ze bijna niet ziet.
De draaistellen komen van een Amerikaans exemplaar meegenomen uit Houten, de aanblik zal hooguit ongeveer kloppen, maar naast die foto uit het 6000 boek lijken deze draaistellen wel te breed. Nou ja, ik heb er nu vrede mee.
Ik heb ook een Ribu kortkoppelmechaniek ingebouwd; de samenwerking tussen die schacht en het lange draaistel was nog wel een puzzeltje maar goed te doen. De treeplanken onder de deuren zitten aan het draaistel vast.
Zou je deze foto kunnen delen?