Oorspronkelijk had ik weinig met jaren '80 NS qua modelbouw, maar nu het allemaal ook historisch wordt begin ik het toch leuk te vinden. Deel van je eigen geschiedenis, en een beetje bevreemdend dat het allemaal ook alweer verdwenen of verdwijnend is. Dus dan maar nabouwen en afwisselen met het 'echte' historische materieel
Weer een plaar kleine projectjes om te laten zien; Lima stroomafnemers voor de Lima NMBS 11.8 pimpen:Dus met 0,5 mm messing de versterking van het bovenraam gemaakt, en een schuitje van Bernd geplaatst. Klopt nog steeds niet helemaal voor NMBS, maar in elk geval beter dan het was. Rechts een ongewijzigd exemplaar.Foto's zijn genadeloos: die soldeertinverbindingen kunnen dunner worden gevijld. Dat gaat dus nog gebeuren.De loc was al eerder verlaagd een wat gepimpt. Geen partij voor het LSM model, maar wel goed getroffen en nog steeds leuk om met een trek-duw te laten rondrijden. Let wel, ze gaan alweer een tijd mee, Lima had indertijd deze modellen al in de winkel liggen voor de echte de Beneluxdienst helemaal had overgenomen. 1986 dus.
mooi werk! Frie heeft een tijd geleden voor mij van die kruizen laten etsen. helaas waren die nog niet optimaal. dat komt nog een keer goed denk ik ook meteen maar slepertjes van hem geplaatst maar ik heb ruzie met het solderen.. het hecht niet goed op de oude lima panto's.wat heb jij daar voor gebruikt als ik vragen mag?
en dan meteen nog een vraag heb jij op die lok dat rek onder de buffers geplaatst en hoe heb je dat gedaan? het lijk er namelijk wel op als ik dat zo zie.ik weet dat jocadis daar vroeger setjes voor had maar waar ik die moet vinden weet ik niet
In dit draadje wil ik diverse projecten laten zien die ik onderhanden of voltooid heb, om niet steeds voor alles een nieuw draadje te openen.Eerst, een Mitropa zesassig slaaprijtuig op Pennsylavia draaistellen; uit foto's blijkt dat deze wagens ook in Nederland kwamen, zie bv. 6000 boek p. 175 (foto uit 1936).]De basis is een nogal oude 'gewone' Fleischmann vierasser (5078), tweedehands gescoord. Behalve de draaistelvervanging heb ik ook de raamranden geweatherd en een laagje zijdematte lak gespoten om de plasticsmaak te breken, nieuwe vouwbalgen en uithouders aangebracht (die oude van Fl. zijn speelgoed), en het voor iets latere tijd correcte type deurgreep en handrails erop ipv de Fleischmann meegegoten dingetjes die zo subtiel zijn dat je ze bijna niet ziet.De draaistellen komen van een Amerikaans exemplaar meegenomen uit Houten, de aanblik zal hooguit ongeveer kloppen, maar naast die foto uit het 6000 boek lijken deze draaistellen wel te breed. Nou ja, ik heb er nu vrede mee.Ik heb ook een Ribu kortkoppelmechaniek ingebouwd; de samenwerking tussen die schacht en het lange draaistel was nog wel een puzzeltje maar goed te doen. De treeplanken onder de deuren zitten aan het draaistel vast.