Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door decauville_nl
Vandaag om 11:32:17
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Eric v C
Vandaag om 11:25:47
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Locatie van foto gezocht door Keska
Vandaag om 10:58:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:02
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
  

Auteur Topic: De NS 600/2000 van MK Modelbouwstudio  (gelezen 19151 keer)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: De NS 600/2000 van MK Modelbouwstudio
« Reactie #45 Gepost op: 03 juli 2019, 08:54:27 »
Kijk eens bij De Tramfabriek.

Wiebe

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: De NS 600/2000 van MK Modelbouwstudio
« Reactie #46 Gepost op: 10 december 2019, 11:37:22 »
Hoi,

Wiebe, De Tramfabriek heeft hele kleine motortjes, maar dan moeten die in een op maat gemaakt frame in het draaistel geplaatst worden. Dat is te doen , maar ze draaien  te snel.

De draaistellen vervangen door BBunits of spuds zou een mogelijkheid zijn, ware het niet, dat Tenshodo en Black Beetle die niet meer maakt en ze zijn bedoelt voor passagiers treinen om een vrije doorkijk te krijgen, dus niet geschikt voor een locomotief.
Een spud kon niet eens een hondekop tweetje op de vlakke baan in beweging krijgen bij mij. Ja, daaag, nog eens 49 euro? En geen garantie of twee spuds wel voldoende zijn. Dus, nee, ook geen optie.

25 jaar geleden heb ik een 6403 locomotief van Liliput gekocht met twee N motoren. Ik heb echt alles geprobeerd, maar de loc heeft nog nooit en nog steeds niet goed gereden. Liliput heeft dit geweten, want de tweede serie kreeg één motor in het midden.

Dus met die 7 volt motoren ben ik niet blij. Ook ben ik niet blij met 8 wielen zonder anti slipbanden.

Ik heb MK modelbouwstudio gevraagd om een verwijzing naar een filmpje van een afgebouwde rijdende NS600/2000, die een sleep wagons trekt (30) helling op, helling af en op de vlakke baan. Maykel gaf als antwoord om in dit draadje te kijken.

Eigenlijk is het wel triest, dat er nu drie modellen van deze NS600/2000 gemaakt zijn, die slechte rij eigenschappen hebben. Twee door absoluut te weigeren om anti slipbanden te gebruiken en een door een donor loc te gebruiken, die vanaf het begin al beroerd reed en rijdt met een of twee motoren.

mvg
Wil.
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: De NS 600/2000 van MK Modelbouwstudio
« Reactie #47 Gepost op: 09 januari 2020, 14:42:23 »
Wim Mesu raadt dan ook aan om de Liliput donor met middenmotor te gebruiken, die rijdt heel goed en door de asb en gecompenseerde draaistellen heeft deze een behoorlijke trekkracht en stroomafname.

Ik heb overigens uiteindelijk de aandrijflijn van een ACME locje gebruikt, welke vergelijkbaar is met de NS 600/2000. Daarvoor moest ik wel van alles aanpassen. Ik had dit locje in een vlaag van 'hebbuh hebbuh' gekocht om te verbouwen, maar dit bleek toch te lastig.

De ervaring met de tenshodo spuds deel ik. Ik had deze ook en de wieltjes van de asjes gehaald en vervangen door wielen met asb. Het materiaal van de tenshodo wielen is keihard en glibberig, vrijwel geen wrijfings weerstand op nieuwzilver rails. De GM&S motordraaistellen zijn veel beter, maar zoals gezegd meer geschikt voor treinstellen. GM&S heeft nog veel meer aandrijf opties, ook met cardans.

Mvg,

Robert


WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: De NS 600/2000 van MK Modelbouwstudio
« Reactie #48 Gepost op: 09 januari 2020, 17:03:47 »
(of topic) Reactie op bericht van Wil:
Dank je wel Robert, dat je voor mijn Liliput donor-uitvoering met middenmotor opkomt. DIE RIJDT WEL GOED! Anders had ik hem er niet in gezet.
Is ook nog uitvoerbaar met andere motoren.
 
Als je dat niet aan de praat krijgt zegt dat iets over degene die het doet.
(zwaar off topic) Ik heb vele jaren met een omgebouwde Hondekop 4 met slechts één Spud rondgereden op de MSVZ clubbaan. Nooit last mee gehad.



Sommigen zetten een donoraandrijvingen, na vele tientallen jaren stilstand, zo op de baan en dan zeggen ze: "Ie doet et nie", terwijl het gewoon een kwestie is van schoonmaken en smeren.
De Liliput met middenmotor rijdt dus wel goed, trouwens ook die met de 2 motoren uitvoering, al was die met middenmotor wel beter. En met een echt lange sleep van vele tientallen wagens.
Ik heb heel veel van die aandrijvingen in handen gehad en nooit kapot gezien. Mag ik me even verdedigen..  >:(
Wim Mesu
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2020, 00:44:31 door WimM. Reden: verbeterd, aangevuld »