Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 09:45:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 09:21:39
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 08:40:10
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Jelmer
Vandaag om 08:13:49
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
  

Auteur Topic: Engelse baan  (gelezen 13828 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Engelse baan
« Reactie #15 Gepost op: 16 August 2006, 00:21:24 »
Wat doe je dan in die hal als je buiten alles al hebt gezien ::) .

martijn

Kijken of het een beetje gelukt is denk ik!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Stevy

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Engelse baan
« Reactie #16 Gepost op: 16 August 2006, 17:21:46 »
::) waar dacht je dan aan? ::),
Wat moet ik me hierbij voorstellen? ::)

Wel als je de engelse treinen bekijkt de meeste hebben allemaal een groene of een rode kleur (stoomloco's) met een zwart onderstel.
De treinen van fleischmann hebben altijd een rood onderstel wat ik eigelijk ni zo mooi vind en een zwarte kleur. Als je die 2 veranderd lijken ze volgens mij al meer "engels". Maar ik denk niet dat het makkelijk is om ze zomaar even bij te schilderen!

Die Engelse modelbanen zien er zo echt uit omdat ze gewoon de werkelijke situatie nabootsen. Het Engelse landschap leent zich ook prachtig voor een modelspoorbaan door de glooiende heuvels en de typische viaducten. Ik ben 2 keer naar Chatham geweest, op de fiets, dan zie je het meeste van het landschap. En als je dan in Chatham die tentoonstellingshal binnenstapt zie je op de modelbanen hetzelfde wat je buiten hebt gezien.


Zo is dat inderdaad!
Ik ben al een paar keer naar wales geweest. Het paradijs voor de small gauge railway! Ik heb ze over heel wales al gaan bekijken! Er is meestal maar 1 hoofdspoor, maar meer hoeft dat niet te zijn!
Ik las onlangs dat er hier in de belgische ardennen ook nog een stoomloco rijdt. De stoomtrein van de 2 valleien ofzoiets,wil ik binnenkort ook wel eens gaan bekijke!

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Engelse baan
« Reactie #17 Gepost op: 16 August 2006, 17:56:12 »
De stoomtrein van de 2 valleien ofzoiets,
Mogen het ook 3 valleien zijn?
http://users.skynet.be/cfv3v/
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Engelse baan
« Reactie #18 Gepost op: 16 August 2006, 18:06:40 »
Of is het ondertussen ook al mogelijk om engelse modellen te kopen of te bouwen in schaal 1:160? Ik dacht er al aan om mijn fleischmann wat bij te schildere zodat het engels lijkt..maar weet niet of dit wel een goed idee is!


Persoonlijk vind ik dit een buitengewoon slecht plan. Duitse lokomotieven lijken totaal niet op engelse lokomotieven. Veel stoomlocs daar hebben binnenliggende schuifbeweging. De PVR is stuk lager als bij ons. Kijk maar eens naar Class 66 loks die hier in nederland rijden. Die zijn een stuk kleiner.

Ik weet niet wat voor wagons en rijtuigen je op het oog hebt. Maar als je die ook gaat omschilderen dan zul je niet snel de bekende engelse sfeer op je modelbaan aantreffen.

Het aanschaffen van engels materieel zal je portemonai minder snel legen als het aanschaffen van de bekende duitse merken.


Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Engelse baan
« Reactie #19 Gepost op: 16 August 2006, 18:27:24 »
Of is het ondertussen ook al mogelijk om engelse modellen te kopen of te bouwen in schaal 1:160?

Engelse N spoor is vaak 1:148 na ik weet. De verkrijgbaar heid hiervan is erg goed. Ik denk dat de gemiddelde NS liefhebber erg jaloers zal zijn wat daar in verhouding meer te krijgen als NS materiaal hier.

Kijk goed rond in de engelse bladen. De treinen zijn daar veel goedkoper als hier. Voor £39/50€ heb je al een nieuwe Pannier Tank. Veel beter als het beschilderen van een Fleischmann loc.

Succes
« Laatst bewerkt op: 16 August 2006, 18:46:35 door Jeroen1975 »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

arjen

  • Gast
Re: Engelse baan
« Reactie #20 Gepost op: 16 August 2006, 18:48:40 »
De keuze in Brits N-spoor is wel een stuk kleiner dan in 00, tenzij je je op de bouwpakketten wenst te storten.
Karakteristiek voor Brits 00 is vooral het gigantische aantal kleurvarianten. Bij de echte Britse spoorwegen zit daar ook veel meer variatie in dan bij ons. Een van de hobbybladen daar heeft ooit geprobeerd alle mogelijke kleurvarianten van de 'Class 47' diesel in kaart te brengen, en ze kwamen tot ruim over de honderd.
Zie voor een overzicht van wat er verkrijgbaar is www.hattons.co.uk

(erg handig gesitueerd in Liverpool,  de bus naar het vliegveld stopt vrijwel voor de deur!)

Arjen.

PS als de kiosk de Railway Modeller niet heeft probeer dan Model Rail, ook een goed blad met veel advertenties.

Stevy

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Engelse baan
« Reactie #21 Gepost op: 16 August 2006, 19:08:40 »
Zou je de britse n treinen (1:148) kunnen mengen met europese (1:160) of valt het verschil in schaal veel te hard op ?

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Engelse baan
« Reactie #22 Gepost op: 16 August 2006, 19:11:39 »
Zou je de britse n treinen (1:148) kunnen mengen met europese (1:160) of valt het verschil in schaal veel te hard op ?

Britse treinen zijn wel iets kleiner dan die van het vaste land. Mischien valt het door het schaal verschil niet meer op.

Let op in GB rijden de treinen links  ;D. Dus opletten met welk ander land je het combineerd haha.
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Engelse baan
« Reactie #23 Gepost op: 16 August 2006, 19:40:35 »
Ik ben van plan een Engelse baan te gaan bouwen en heb hier enkele vragen over:
1 het verkrijgbaar rollend mat (merken) schaal momenteel niet bekend.
In schaal 00 zijn er een aantal fabrikanten die kant-en-klare modellen maken. Bachmann maakt over het algemeen goede modellen. De oudere modellen van Hornby zijn wat minder, maar hun recente diesellocs (Class 08, 31, 50 en 60)worden geprezen als het beste wat er voor de Engelse markt te verkrijgen is. Verder is het Deense Heljan nog een speler op deze markt (met voornamelijk diesellocs). De modellen van Dapol zijn van mindere kwaliteit.

Naast de kant-en-klare modellen zijn er ook zeer veel kits te verkrijgen. Enkele bekenden zijn: Parkside Dundas (goederenwagens) en DC Kits (treinstellen en loks)

In schaal N is Graham Farish altijd de grootste speler geweest. Sinds een jaar of twee heeft ook Dapol zich op die schaal gericht en met veel succes (goede modellen).

2 Rails fabriekanten, dacht zelf aan Peco of zijn er andere (zonder bedding) schaal ook niet bekend
Peco is de grootste speler op de kant-en-klare railsmarkt. En dat is dan ook een goede keuze.

3 De verkrijgbaarheid van Engelse gebouwen in Nederland. 
Hornby heeft een hele lijn aan kant-en-klare gebouwen en details, zowel in 00 (Skaledale) als N (Lyddle End). Verder leveren o.a. Ratio en Wills plastic bouwpakketten en Metcalfe Models kartonnen bouwpakketten.

4 Overige dingen waar ik aan moet denken.
- De standardisatie die wij op Europese modellen kennen zijn nog niet geheel van toepassing op de Engelse modellen. Hierdoor is het soms lastig om in sommige modellen een decoder te plaatsen of om zomaar een andere koppeling te gebruiken (verschillende hoogtes van Nem-schacht).

Je zult erg vaak de termen 4mm scale zien bij baanplannen.

Gewoon 304,8 (mm in een voet) delen door het aantal mm (2, 3,5, 4, 7 en groter) dan krijg je de schaal.

Citaat van: Stig
2=N=1:152
3,5=H0=1:87
4=00=1:76
7=0=1:43,5
En om het nog makkelijker te maken: Binnen de diverse schalen heb je weer een aantal 'stromingen'. Voor 4mm (1:76) zijn dat bijvoorbeeld: 00, EM en P4. Maar daar zal ik nu maar niet verder op ingaan.


Over het algemeen zou ik je inderdaad aanraden je goed te orriënteren. Zowel op modelgebied (wat is er?) als op grootspoorgebied (wat zou ik in model willen hebben?). Ook op internet is veel te vinden, ook internetwinkels om uiteindelijk spullen te bestellen. Kijk hiervoor bijvoorbeeld bij Hattons of Rails of Sheffield. Kijk naast de grote fabrikanten ook eens wat er in kitvorm te krijgen is.

Hopelijk heb je zo een beetje een beeld van de Engelse modelspoormarkt. Ik wens je in ieder geval veel plezier met de Engelse treintjes.

Groeten,
Werner
die ook lekker met Engelse treintjes rondrijd

Anoniem

  • Gast
Re: Engelse baan
« Reactie #24 Gepost op: 16 August 2006, 20:04:57 »
Let op in GB rijden de treinen links  ;D. Dus opletten met welk ander land je het combineerd haha.

In bijna elk beschaafd land rijdt men op het spoor links (*duik*). ;D

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Engelse baan
« Reactie #25 Gepost op: 16 August 2006, 20:17:18 »
In bijna elk beschaafd land rijdt men op het spoor links (*duik*). ;D
En dat schrijft dan iemand die naar FRANS voorbeeld rijd *duik* ;)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3366
    • nederlof.net
Re: Engelse baan
« Reactie #26 Gepost op: 16 August 2006, 20:41:36 »
Een van de hobbybladen daar heeft ooit geprobeerd alle mogelijke kleurvarianten van de 'Class 47' diesel in kaart te brengen, en ze kwamen tot ruim over de honderd.
Je bedoelt misschien het blad "The Railway magazine"? Dat is een van de bladen die ik deze vakantie in Schotland gekocht heb.
In de uitgave (Augustus 2006) die ik had staat aflevering 9 van de kleurvarianten van de class 47/57 en daar zijn ze al tot 285 varianten gekomen...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Anoniem

  • Gast
Re: Engelse baan
« Reactie #27 Gepost op: 16 August 2006, 20:57:11 »
En dat schrijft dan iemand die naar FRANS voorbeeld rijd *duik* ;)

Ja sorry, ik kan het ook niet helpen dat de Elzas bij Frankrijk hoort  ;D (einde offtopic denk ik maar.... ik wil serieuze draadjes niet al te veel vervuilen  ;)).

Edit er informatie: in het historische Alsace-Lorraine rijdt men rechts en staan de seinen ook rechts. Dit vanwege de Duitse overheersing eind 19e eeuw.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2006, 21:47:20 door Wesley »

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Engelse baan
« Reactie #28 Gepost op: 16 August 2006, 21:18:43 »
Hallo
Citaat
In bijna elk beschaafd land rijdt men op het spoor links (*duik*).
 

Kijk maar naar Belgie. Daar bevalt dat zo goed dat ze dat ook in het wegverkeer willen gaan doen. Als proef eerst drie maanden met camions (vrachtwagens) later ook met de andere auto's.  ;D
Groeten van Jan. ( die op zijn baan rechts rijdt)
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

direstraits

  • Gast
Re: Engelse baan
« Reactie #29 Gepost op: 16 August 2006, 22:34:37 »
En als ik met mijn toekomstige baan naar een beurs wil gaan hoe gaat dit dan in zijn werk?

martijn