Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Rik
Vandaag om 23:48:10
Rivarossi E424 oud model reparatie door Station W
Vandaag om 23:45:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:43:48
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door AndrevdG
Vandaag om 23:38:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 23:33:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:27:25
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door San-Markos
Vandaag om 23:21:58
Wat zou inbouwen decoder kosten: Fleischmann Sprinter en Mat ‘64? door VAM65
Vandaag om 23:09:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Juroen
Vandaag om 22:42:10
BNLS-module: "Grasland" door Edsko Hekman
Vandaag om 22:39:34
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 22:27:19
Celeb's en modelspoor door heuvelbaan
Vandaag om 22:21:29
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door St00mboy
Vandaag om 22:17:54
Roco z21 verbinden met 10764 werkt niet ! door St00mboy
Vandaag om 21:52:22
Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt? door Reinier Z.
Vandaag om 21:39:12
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door UKRyan
Vandaag om 21:32:46
Motordraaistellen, kant en klaar kopen of zelf bouwen? door Rob E.
Vandaag om 21:32:17
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 21:28:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS8714
Vandaag om 21:19:46
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door mdjr78
Vandaag om 21:12:26
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Hans1963
Vandaag om 20:50:37
Herstellen lakschade Roco NS 1100 door Rob E.
Vandaag om 20:50:11
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 20:45:20
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 20:24:42
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:25:39
Tal der Eichhörnchen. N door Gerhard64
Vandaag om 19:22:29
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Nulspul
Vandaag om 19:11:12
Verlichting bij pendeltreinen door H0eGenaamd
Vandaag om 18:24:44
Roco ICE 2 programmeren door NS1220
Vandaag om 17:20:06
Groterdamse projecten door MartinH0
Vandaag om 17:18:08
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 31514 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2644
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #225 Gepost op: 11 februari 2020, 21:21:32 »
Bedankt voor de plaatjes,heel interessant.  (y)
Ik logeerde tijdens de volgende overstroming  na Februri '53  in dec .'54 bij familie aan de Nieuwe Haven als 15 jarige. Heb dat toen met eigen ogen gezien.
Heel toevallig  staan sommige kades dezer dagen weer eens onderwater. ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 156
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #226 Gepost op: 12 februari 2020, 10:01:26 »
Uit de tijd dat we op Louterbloemen woonde was er helemaal achterin de Nijverheidstraat tegen de s'Gravendeelsedijk aan, een kleine oud metalen handel, die op een dag in februari 2001 ineens wel een hele uitzonderlijke sloopklus kreeg toebedeeld, welke ik jullie niet wilde onthouden.
Het is dat mijn steekwagen te klein was anders had het best leuk gestaan in de tuin.  :D















« Laatst bewerkt op: 13 februari 2020, 19:20:06 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #227 Gepost op: 12 februari 2020, 10:10:43 »
Alleen al het transport naar die locatie moet al bijzonder zijn geweest.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 156
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #228 Gepost op: 12 februari 2020, 10:14:13 »
Ja daar heb je toch een flinke kraan voor nodig, maar dat heb ik verder niet gezien, ze stonden er ineens.
Het zou zomaar kunnen dat ze per spoor zijn gebracht op de s'Gravendeelsedijk en toen naar beneden gehesen.
Het spoor ligt daar hemelsbreed 10-20 meter vandaan.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2020, 21:20:32 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 156
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #229 Gepost op: 12 februari 2020, 10:45:13 »
Op de onderste foto is een symbool van een tank te zien met de tekst 161 hl.



Mag ik dan aannemen dat het tankwagens zijn geweest met een inhoud van 161 hectoliter?
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2020, 19:42:14 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6514
  • Spoor N
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #230 Gepost op: 12 februari 2020, 15:48:25 »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 156
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #231 Gepost op: 15 februari 2020, 18:21:10 »


Afgelopen avonden bezig geweest met tekenen en printen van een dakconstructie van het station.
Mijn voorkeur gaat er naar uit dat alles moet kunnen passen zonder lijmen zodat ik tijdens het ontwerpen nog delen kan verwijderen als het aangepast moet gaan worden.
Vandaar dat in de dakranden "zwaluwstaart" sleuven zaten waardoor ik dakspanten kon monteren door ze aan de uiteinden ook een zwaluwstaart mee te geven.
De passing tussen het uiteinde van het dakspant en de gleuven in de dakrand moesten zeer klein blijven om er een stevig geheel van te maken, en dat bleek te veel gevraagd, of ze gingen er losjes in of in het geheel niet.
Daarom heb ik de passing zo gemaakt dat hij net niet past en vervolgens de uiteinden van de spanten voorzien van een gleuf waardoor je hem wat dicht knijpt en dan monteert in de bijpassende gleuf als je dan het uiteinde loslaat klemt hij zich keurig vast.



Vervolgens alle spanten gemonteerd en wordt het langzaam een echt gebouw.



Bovenop een nokbalk ontworpen waar de dakplaten in geschoven kunnen worden, zodat ze mooi aansluiten.
Omdat het zinken daken zijn zitten er in het echt ook zinken kappen op.



En dan met de dakplaten van Auhagen (52235) er op begint het ergens op te lijken, de dakplaten liggen nog niet helemaal aan op de dakranden omdat ze er nog los op liggen.

Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 156
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #232 Gepost op: 17 februari 2020, 13:34:19 »
Je zou zo weer binnen willen lopen voor een lekkere maaltijd.
Vroeger zijn we altijd veel uit eten geweest op stations, ook om dat de kinderen dan veel te zien hadden, vooral als er een tafeltje bij het raam aan de perronkant vrij was.
Het is zo zonde dat de meeste restaurants op stations zijn gesloten anders hadden we nu er weer gezeten maar dan met de kleinkinderen.



Foto uit 1974......... en dus geen zinken dak toen, er schijnt een korte tijd een gewoon bitumen dak te zijn geweest.
In 2010 is het zinken dak weer teruggekomen en zijn bijna alle schoorstenen verwijderd.



« Laatst bewerkt op: 17 februari 2020, 13:44:19 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 156
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #233 Gepost op: 17 februari 2020, 14:42:23 »
Beste spoorliefhebbers en Dordtenaren.

Jullie hebben door dit draadje al begrepen dat ik het station zo natuurgetrouw mogelijk wil nabouwen zoals het was in de jaren zeventig, echter ik loop tegen één probleem aan en dat is de achterzijde.
Van de straatkant van het station is op het internet een stortvloed aan foto's te vinden, dus daar ga ik uiteindelijk wel uitkomen ook omdat daar niet gek veel is veranderd, echter de achterkant is een ander verhaal.
Als ik het goed heb begrepen waren alle "romaanse" bogen aan de perronzijde na de bouw voorzien van deuren, echter dat was in de jaren 70 al flink teruggebracht.
Wat ik begrepen heb wordt het binnenkort nog erger en kun je alleen nog maar buitenom op het perron komen. ???
Maar om nu de situatie rond die tijd duidelijk in beeld te krijgen is er heel weinig aan foto's te vinden.
En als er al foto's uit die periode zijn staat er of een trein voor of wordt het zicht je ontnomen door de overkapping.

Kortom wie heeft er nog foto's uit de jaren 70/80 van de achterkant van het station, en zou je die willen delen in dit draadje of als PM, zodat ik de puzzel compleet kan krijgen.

Alvast bedankt.
Rob
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2020, 14:44:32 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2644
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #234 Gepost op: 17 februari 2020, 14:53:26 »
Ken je die foto uit de oorlogsjaren ,waarin Sein Lodewijk wordt geplaatst ,d w z een gele vlag aan de muur boven het perron wordt bevestigd ?
 Zoniet ,dan scan ik die foto wel uit een boek over NS in de jaren 40-45. (Mag dat ?)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3748
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #235 Gepost op: 17 februari 2020, 15:18:29 »
Dat mag, maar je mag hem niet openbaar maken :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2644
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #236 Gepost op: 19 februari 2020, 21:23:24 »
Ik heb nog eens gedacht over die vreemde plek.
Zou het Spoorwegmuseum mss kunnen helpen ?
Want het zou een bekend tekening symbool kunnen zijn.
Wie weet ??
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 156
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #237 Gepost op: 19 februari 2020, 21:48:11 »
Ik zal het ze eens voorleggen, niet geschoten is altijd mis.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3748
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #238 Gepost op: 19 februari 2020, 22:01:45 »
Heb je de tekeningen uit '65 op Sporenplan.nl al bekeken Rob?
Daar lijkt de weegbrug redelijk op dezelfde hoogte te liggen als het kruiswissel, net als het onbekende object op de door jou getoonde tekening.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2644
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #239 Gepost op: 19 februari 2020, 22:33:01 »
In reaktie 198 zie je de schaal tekening,die van het sporenplan is alleen om het spoorverloop te tonen.
Je zou het bijna denken ,maar het symbool lijkt van iets anders te zijn,
Ik  ga wachten tot het NSM wat er over kan zeggen.  ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737