Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 20:36:20
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 20:29:22
REE Modeles 2025: NS 1300 door Corné81
Vandaag om 20:28:14
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jelmer
Vandaag om 20:21:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
Vandaag om 20:16:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
Vandaag om 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
Vandaag om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 19:16:24
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 18:56:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 18:52:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:08:31
Roco NS plan V door Petertje
Vandaag om 17:36:47
Maasvlakte Zuid door R1954
Vandaag om 17:26:31
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 17:01:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
Vandaag om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:44:45
Overstap naar HTM door Boertje
Vandaag om 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:32:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door aad52
Vandaag om 11:11:21
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 10:27:37
Au bord de la Cèze door Ronald69
Vandaag om 09:27:46
Spoorwegkanon Dora door Hans Reints
Vandaag om 08:59:21
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 80261 keer)

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #120 Gepost op: 11 January 2020, 16:23:45 »
Op het eerder genoemde scheepvaartforum kwam ik dit artikel tegen uit het Algemeen Dagblad over de Spoorhaven.


Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Wilma1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #121 Gepost op: 11 January 2020, 17:07:34 »
Vind het een leuk idee. Jammer dat railhobby archief stopt in 1990, anders kon je het online bekijken, mocht je een behoorlijk bedrag willen uitgeven 3dscaleworks kan station in 3d maken, je krijgt dan een bouwpakket, alleen de prijs is meer dan €1000. Succes met de bouw.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #122 Gepost op: 11 January 2020, 17:37:21 »
Vind het een leuk idee. Jammer dat railhobby archief stopt in 1990, anders kon je het online bekijken, mocht je een behoorlijk bedrag willen uitgeven 3dscaleworks kan station in 3d maken, je krijgt dan een bouwpakket, alleen de prijs is meer dan €1000. Succes met de bouw.

Ik had het gezien bij 3dscaleworks, maar het blijft veel leuker om het helemaal zelf te doen, geeft uiteindelijk ook veel meer voldoening.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #123 Gepost op: 14 January 2020, 15:45:36 »
Dat is 75 jaar van toepassing, en onder voorwaarden nog langer.
Maar, mocht Railhobby er toestemming voor geven, wat ik wel zou verwachten voor een artikel van zo lang geleden, dan mag je het plaatsen. Probeer het eens, zou ik zeggen..

Gr, Bert

Helaas Bert, ik ontving net het bericht van Rail Hobby dat ze het niet toestaan.
Ze willen het archief verder gaan uitbreiden dus dan is tzt 1981 ook beschikbaar tegen betaling.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #124 Gepost op: 17 January 2020, 19:50:05 »
HELP IK WIL WAARSCHIJNLIJK TE VEEL !!

Hieronder een overzichtsfoto van het hele gebied rond station Dordrecht, wel van een later tijdstip omdat hier al het derde perron te zien is en de nieuwe loopbrug tussen de perrons.
Maar hier is goed het station te zien met links en rechts de karakteristieke kopsporen voor de stoptrein naar Rotterdam en de diesel naar Gorinchem.



Nu heb ik de ruimte op schaal nagetekend welke 5,22x4,57m meet met vooraan een deur waar ik de hefbrug de Vlinder wilde situeren.
Deze maten zijn op een tafelhoogte van ongeveer 1 meter.
Ik weet niet welke hoogte normaal wordt aangehouden maar hoe hoger hoe kleiner de grootste maat wordt door het schuine dak.
Ik had wel het idee om onder deze baan een verdieping te maken met opstelsporen zodat de treinen daar ook even een tijdje uit het zicht kunnen blijven anders is het in principe een simpel rondje.



Waar ik al bang voor was is, dat als ik het stationsgebouw er op schaal in teken er weinig ruimte overblijft om de kopsporen een lengte mee te geven waar een driedelige plan U kan staan met een lengte in H0 van 84cm waar dan nog enkele wissels voor moeten voordat we de bocht in moeten.
Aan de Rotterdamse kant zou het iets korter kunnen als we daar uitgaan van een plan V of een sprinter.
Voor de verhoudingen het station is in het echt 108 meter lang dus in H0 1,24 meter.
Nu zou je er voor kunnen kiezen om het op schaal 1:100 te bouwen maar daar win je dus maar 16 cm dus dat gaat niet echt verschil maken.
Ook licht het stationsgebouw nu helemaal naar achteren en heb je voor het gebouw de sporen met tweede perron en het emplacement toch snel een breedte van 1,5 meter nodig en dat lijkt mij verre van werkbaar als je er ook niet van achter bij kan.
Kortom hou zouden jullie dit aanpakken?
Misschien het linker kopspoor naar Rotterdam laten vallen?
En nee ik stap niet over naar N-spoor.  :)
« Laatst bewerkt op: 17 January 2020, 20:03:44 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9032
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #125 Gepost op: 17 January 2020, 20:51:25 »
Ik zal wel wat maten over nemen in Scarm.

Dan kan er beetje geschoven worden met ee.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Wilma1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #126 Gepost op: 17 January 2020, 20:57:35 »
Je kan inderdaad sporen laten vallen, maar je kan de perron ook inkorten, dat doen ze ook in de railhobby, bij de achterzijde kan je ook sporen weg saneren.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #127 Gepost op: 17 January 2020, 21:11:02 »
Je kan inderdaad sporen laten vallen, maar je kan de perron ook inkorten, dat doen ze ook in de railhobby, bij de achterzijde kan je ook sporen weg saneren.

Het probleem zit hem in de kopsporen die samen met het stationsgebouw al zo'n 3,5 meter vergen op schaal.
Dan ga ik eerder voor het weglaten van het kopspoor aan de Rotterdamse zijde omdat bij het inkorten van een perron het er niet uitziet als er voor een plan U niet voldoende perronlengte is.
De kruiswissel tussen spoor 1 en 2 die er in het echt ligt t.h.v. het midden van het stationsgebouw waardoor er 2 treinen achter elkaar kunnen staan zal ook niet gaan lukken maar daar blijft verder perronlengte genoeg over.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #128 Gepost op: 17 January 2020, 21:19:39 »
Leuke plannen Rob (y) Het emplacement kan ook in de dwarsrichting gehalveerd worden waarbij je het stationsgebouw als grens aanhoud, de ene zijde kan dan met meer lengte worden nagebouwd en de andere kant kan direct "in het donker" in een bocht verdwijnen.
Groeten,
Richard

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #129 Gepost op: 17 January 2020, 21:34:46 »
Misschien een hele vreemde gedachte, maar kun je de baan niet diagonaal in de ruimte plaatsen met een klein looppaadje links of rechts? Dan heb je ook veel andere zichthoeken en misschien past het station dan wel?

Groetjes

Hoontje

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #130 Gepost op: 17 January 2020, 21:36:16 »
Leuke plannen Rob (y) Het emplacement kan ook in de dwarsrichting gehalveerd worden waarbij je het stationsgebouw als grens aanhoud, de ene zijde kan dan met meer lengte worden nagebouwd en de andere kant kan direct "in het donker" in een bocht verdwijnen.

Het is mij al duidelijk dat ik flinke compromissen zal moeten gaan sluiten echter omdat ook de hefbrug er komt zal de Rotterdamse kant moeten blijven omdat deze via het talud op de brug uitkomt, maar aan de andere kant komen de diesels binnen en dat wil je toch ook weer niet weglaten, dus als het niet past dan maar het Rotterdamse kopspoor opofferen, of het perron in de bocht mee laten lopen maar de helling moet ook weer niet te groot worden naar de brug.
Nu scheelt het wel dat de hefbrug "de Vlinder" lager was dan de nieuwe hefbrug die op Rijnvaart hoogte is gebracht.
In het echt hebben zware goederentreinen het soms knap lastig op dit nieuwe talud.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #131 Gepost op: 17 January 2020, 21:37:22 »
Of  het emplacement diagonaal over de zolder heen, of heb je de ondergrond al klaar ?
 Ik  heb ooit  geprobeerd de gebogen trajecten ri brug en ri Lage Zwaluwe net zo te situeren als in het eggie ,maar mij lukte het niet.
Ik had  wel de  kopspoortjes voor een drietje,geen kruiswissels tussen sp 1 en 2.Het stationsgebouw had ik ingekort.
Andere gedachte :
Mss is inkorten  van alle sporen niet eens goed te doen ,want tenslotte is het Dordt niet meer.
Dan zou je een deel gewoon weg moeten laten en een ander seel wel (Bijna ) op schaal kunnen maken ,zodat het voor de plaatselijke kenners goed herkenbaar is als een deel van station Dordrecht.
Sukses met plannen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #132 Gepost op: 17 January 2020, 21:40:13 »
Misschien een hele vreemde gedachte, maar kun je de baan niet diagonaal in de ruimte plaatsen met een klein looppaadje links of rechts? Dan heb je ook veel andere zichthoeken en misschien past het station dan wel?

Groetjes

Hoontje

Daar heb ik inderdaad aan lopen denken want dan heb je tevens ruimte in de punt erachter om daar te kunnen werken, nadeel is dan wel dat het talud naar de brug wat kort/stijl wordt, maar dat is wel op te lossen.
Toen ik het in mijn tekening ging opmeten viel de winst in lengte echter tegen.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #133 Gepost op: 17 January 2020, 21:55:26 »
Oh dat is erg jammer... En, misschien nog erger, de "mooiste kant" van het station kiezen? De kopsporen aan de andere zijde dan dus opofferen. Komt het perspectief op de baan net ff anders te liggen dan op het stationsgebouw zelf, maar meer eromheen.
Al bij al blijf ik dit project volgen. Vind het echt heel tof!

(Of toch overstappen op N spoor)

Groetjes

Hoontje

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #134 Gepost op: 17 January 2020, 22:19:54 »
Wat raden jullie overigens aan voor de tafelhoogte, ik heb ooit eens gehoord dat een plattelandsbaan voor het zicht hoger zou moeten zijn dan een baan met berglandschap.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0