Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 67446 keer)

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Dordrecht jaren 70
« Gepost op: 27 oktober 2019, 13:24:05 »
Beste mede modelspoorders,

In een ver verleden toen we allemaal nog analoog reden en de term digitaal nog niet bestond heb ik een kleine baan gehad gecombineerd met Faller AMS, de voorloper van het huidige Car systems.
Daarna komt de tijd dat je andere interesse krijgt gevolgd door het gebruikelijke "huisje boompje beestje".
Door je werk, opgroeiende kinderen en dus een vol huis was er geen tijd en ruimte om de hobby voor te zetten, dus bleef hij een kleine 40 jaar op zolder in dozen wachten op betere hobby-tijden, en die zijn nu aan het aanbreken.
Er is voldoende ruimte, tijd is vaak nog een probleem maar die moeten we dan maar gaan maken.
Doordat ik ongeveer 25 jaar in Dordrecht heb gewoond is mijn wens een baan te maken van Dordrecht CS rond de jaren 70.
Het betreft een digitale H0 baan 2-rails systeem.
Ik ben redelijk technisch aangelegd, echter als je er 40 jaar uit ben geweest zijn de keuze's die gemaakt moeten worden op het vlak van aansturing, PC programma en wat er nog meer bij komt kijken een lastige.
Van het sporenplan van toen heb ik een tekening echter als ik alles letterlijk wil gaan nabouwen heb ik ongeveer 4 zolders nodig.
De huidige beschikbare ruimte is 5,2x4,6 meter.
Kortom er zal veel geknipt moeten gaan worden in het sporenplan zonder de Dordtse roots teniet te doen.

Voor dit alles zoek ik hulp.
Het mooiste zou zijn iemand uit de regio West-Brabant die voldoende kennis heeft om de bovenstaande problemen aan te pakken en de juiste keuzes kan maken voor de vele vragen die ik heb.
Of misschien iemand die b.v. door gebrek aan ruimte thuis zelf niet aan de slag kan, maar het leuk vindt mij op weg te helpen en eventueel samen de bouw te beginnen.

Aangezien ik nieuw ben op dit forum weet ik niet of geïnteresseerde mij persoonlijk kunnen mailen, zo niet dan hoor ik dat wel.
Ik ben benieuwd.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2019, 15:02:41 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2019, 14:24:57 »
Welkom Rob,

Veel succes en plezier met de bouw:

station Dordrecht, 1977
Groeten van een schapekop  ;D

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2019, 14:36:23 »
Mooie foto Erich,

Ook nog een punt, ik ben al jaren op zoek naar bouwtekeningen van de oude 2 spoors hefbrug “de Vlinder”, topje nog net links op de foto te zien boven de bomen.
Van ProRail alleen wat detailtekeningen gehad voor modificaties maar nergens een tekening van de totale brug kunnen vinden. De bouwer van deze brug is jaren na de bouw ook failliet gegaan.
Dus als iemand nog info heeft hoor ik het graag.

https://images.app.goo.gl/DvwNmAJrPKXQmvrx5
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2019, 14:57:19 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2019, 14:55:50 »
Dag Rob,

Je hebt aardig wat ruimte, dus ik denk dat je een heel eind kunt komen. Als je je maar beperkt, maar dat besef je zelf al wel.

Als westbrabander wil ik best met je meedenken.
Ik rij ook 2-rail digitaal en doe ook een poging een omvangrijk emplacement in enkele meters weer te geven (zie Rondom Charlois).
Stuur me gerust een bericht.

Daarnaast kun je uiteraard je vragen ook hier op het forum stellen.

Alewijn


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2019, 15:32:39 »
Hoi,

Welkom op het forum.

Altijd leuk een baanplan als dit voor te stellen en te bespreken.

Veel kennis en kunde hier op het forum.

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2019, 16:00:46 »
Voor het tekenen van zo’n sporenplant lijkt het mij gemakkelijk om een computerprogramma te gebruiken, ook omdat het voor mij de eerste keer is en ik anders heel vaak en veel zal moeten gummen. Welke raden jullie mij aan welke snel te leren is en ook eventueel een schaduwstation/ opstelterrein aan kan een verdieping lager. En natuurlijk een grote bibliotheek met alle gangbare merken rails.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2019, 16:13:44 »
Anyrail is een prima pakket hiervoor.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2019, 16:14:17 »
Mijn idee is dat je in de eerste fase sneller werkt met pen en papier. (Niet bang zijn steeds weer opnieuw te beginnen.)

Heb je eenmaal een ruwe schets, dan kan een computerprogramma heel goed werken om te zien hoeveel rails en vooral wissels er nu echt passen in je beschikbare ruimte.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #8 Gepost op: 27 oktober 2019, 16:21:40 »
Uitgaande van ruitjespapier: een rechte rail van bv Fleischm Profi is 2 cm op papier bij een schaal van 1:10.

Dan kun je al aardig uit de voeten met een passer erbij.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #9 Gepost op: 27 oktober 2019, 16:32:13 »
.... zijn de keuze's die gemaakt moeten worden op het vlak van aansturing, PC programma en wat er nog meer bij komt kijken een lastige.
....


.....
Voor dit alles zoek ik hulp.
Het mooiste zou zijn iemand uit de regio West-Brabant die voldoende kennis heeft om de bovenstaande problemen aan te pakken en de juiste keuzes kan maken voor de vele vragen die ik heb.
Of misschien iemand die b.v. door gebrek aan ruimte thuis zelf niet aan de slag kan, maar het leuk vindt mij op weg te helpen en eventueel samen de bouw te beginnen.
....


Hoi en welkom,

Hier op het forum zal je sowieso zat hulp kunnen krijgen :) Of er ook mensen zijn die bij jou thuis komen helpen, daarvoor zal je net geluk moeten hebben of er iemand bij je in de buurt zit die wel tijd heeft maar geen eigen modelbaan (meestal is het juist andersom in modelspoorland ;D )


Op je vragen over de besturing: wat wil je in ieder geval als basis? Wil je zelf de treinen digitaal besturen met bijvoorbeeld een Roco MultiMaus of een mobieltje? Of wil je dat de computer alle treinen aanstuurt volgens de door jouw geprogrammeerde routes?

Met vr. groet, Martijn.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #10 Gepost op: 27 oktober 2019, 16:47:53 »
Hoi Rob,

Welkom op dit forum. Mooi thema!  (y)

Tijd is bij velen een probleem, zo ook bij mij. Je hebt een mooie ruimte om iets te bouwen. Gewoon stapje voor stapje, het hoeft niet af, want dan is de lol er af.

Voor wat betreft de bouwteken8ng: ik zou het provinciaal archief eens proberen. Voor mijn thema (Arnhem) konden ze me alle bouwtekeningen leveren.

Succes!

Grt,
Niels

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #11 Gepost op: 27 oktober 2019, 17:07:38 »
Wat betreft de besturing zat ik te denken aan een rondlopende baan met een aftakking voor de plan U stellen naar Sliedrecht en omdat er een deur in de kamer zit wilde ik daar de hefbrug zetten waar je onderdoor kan als hij omhoog is. Dit hoofdspoor zou bestuurd mogen worden mbv een PC maar Dordrecht had ook veel rangeer/ opstelsporen achter het station liggen incl. grote van Gend en Loos loods dus daar zou ook handmatig gereden moeten kunnen worden.

Wat betreft de bouwtekeningen heb ik zowel ProRail, NS als het Utrecht archief benaderd ook voor tekeningen van het Station echter ze zijn tegenwoordig erg terughoudend uit veiligheid overwegingen. Ik zal binnenkort ook het archief in Dordrecht bezoeken alhoewel inzage daar niet echt gemakkelijk gaat.

Het probleem voor mij is dat ik geen enkele ervaring heb met het ontwerpen van een volgens mij vrij complex spoorplan gebaseerd op een bestaand stukje Nederland, dus als iemand mij daar mee zou kunnen helpen zou ik daar zeer blij mee zijn. Eventuele onkosten worden vergoed.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2019, 18:45:39 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #12 Gepost op: 27 oktober 2019, 17:27:47 »






Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #13 Gepost op: 27 oktober 2019, 17:48:47 »
Mooie foto’s Erich, het voordeel is ook dat de daadwerkelijke brug gewoon nog de oude uit de Vlinder is.
Er is er uiteindelijk één bijgekomen, hoger gelegd en nieuwe bredere poten/ombouw geplaatst. Dus het brugdek is er nog om te bestuderen.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #14 Gepost op: 27 oktober 2019, 18:51:42 »
Zuid Holland heeft haar archief blijkbaar ondergebracht bij het Nationaal Archief. Via het Nationaal archief kun je opzoeken wat ze aan stukken in huis hebben. Deze zijn op aanvraag in te zien en te kopieren. Voor station Dordrecht is dit denk ik wel interessant:

http://www.gahetna.nl/archievenoverzicht/pdf/NL-HaNA_2.16.12.ead.pdf

Ook van Gendt en Loos heeft haar eigen overzicht:

http://www.gahetna.nl/archievenoverzicht/pdf/NL-HaNA_4.VGL.ead.pdf

Ik zou er eens een mailtje aan wagen.

Wat betreft het nabouwen van een bestaande  situatie is de website van Sporenplan.nl wel een aanrader. Van daaruit kun je zelf bepalen wat je al dan niet belangrijk vindt. En dan is vooral proberen, passen en meten.

Grt,
Niels