Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: RhB H0m, Albulisch  (gelezen 56248 keer)

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #30 Gepost op: 03 februari 2020, 13:34:32 »


Zo, en daar is de bijgewerkte 'Schaltposten'.
Op basis van de sommerfeldt 322, maar met een 'nieuwe kop' er op. Speiseleitung - Fahrleitung - Bahnhof - Fahrleitung - Speiseleitung van links naar rechts. De 'Sammelschiene' zorgt ervoor dat alle stroom voor de schakelaars beschikbaar is. Bahnhof gaat naar de twee sporen via twee stroomdraden.
De trafo aan de zijkant van de mast is om de het bedientableau op het station ook van spanning te voorzien. De kabel gaat via de bovenleidingmast onder de grond naar het huis. Speise- en Fahr-leitungen gaan bovenlangs naar links en rechts.



Eén schakelaar staat open, waarschijnlijk wordt er een test uitgevoerd of zijn er mensen ergens aan het werk... Misschien weten we dat later.

Het wachten is nu op wat extra onderdelen voor de rest van de bovenleiding van dit stukkie.


Ondertussen ook de bovenleiding in de locloods gebracht: met een isolatie in de bovenleiding vlak voor de loods. De mast moet nog uitgebreid worden met een aardstang, dat komt ook nog.


Dak er op

Wordt later weer vervolgd....
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2020, 13:36:24 door Boertje »
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #31 Gepost op: 03 februari 2020, 14:49:00 »
Ziet er erg mooi uit!
Gebruik je soldeer of lijm om de masten en draden vast te zetten? Tevens ben ik benieuwd of je alleen de palen vastschroeft aan de bodemplaat (met de bijgeleverde ring en boud) of dat je deze ook verlijmd.

Ga zo door  (y)
Wouter

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #32 Gepost op: 03 februari 2020, 14:54:11 »
Hoi Wouter,

Ik soldeer alles, met de Loetoel van Sommerfeldt. Gaat prima met een goede hete en schone bout.
Masten zet ik alleen met lijm vast op dit stationnetje.. ik kan niet meer bij de onderkant. Het andere station gaat met bouten en moeren straks.

Eddy

PS: ik doe mijn best :angel:
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #33 Gepost op: 03 februari 2020, 18:35:36 »
Hallo Eddy,

Ziet er goed uit, je nieuwe Schaltposten. :)
Altijd weer een hele uitdaging om zoiets in elkaar te solderen!
Ik zou de bovendraad bij de loods niet vastzetten, maar slechts los insteken of in elk geval niet vast verbinden: 1 keer met je mouw blijven hangen en je trekt zo het hele front van je loods.....

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #34 Gepost op: 03 februari 2020, 19:43:37 »
Hoi Michiel,

Thx voor de tip.

Eddy
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #35 Gepost op: 21 april 2020, 15:16:09 »
Beste allemaal,

Meer dan 2 maanden geleden alweer dat ik de laatste post heb gemaakt. Hm... lijkt wel een eeuw geleden nu zo in de Corona tijd. Ik had eigenlijk net besloten om de winter achter me te laten en met de zomerstop te beginnen. Maar ja, dan zit je ineens, wel gezond!, opgehokt thuis en kun je nergens zomaar even naartoe, verplichtingen vallen weg en de hele dag videobellen voor het werk geeft 's avonds behoefte aan wat anders. En wat hebben we dan: de hobby!
Ok, maar wat is er dan allemaal gebeurd?
Allereerst heb ik de H0 baan afgebouwd en alle spulletjes netjes opgeruimd. Dat gaf ruimte onder de H0m baan en ik heb de H0m baan 45 cm laten zakken en het frame verstevigd, minder hoog gemaakt en 40 cm verlengd. Met het verlagen van de baan kreeg ik ook 20 cm meer ruimte richting de buitenmuur zodat de hele baan 60 cm is verlengd. Ik heb die verlenging niet aan de rand van de baan doorgevoerd maar zogezegd 'dwars door de midden'.

Hoe ziet het er nu uit?


Zo dus, het lijkt hetzelfde als eerst en dat is grosso modo ook het geval. Alleen: Stugl Stuls is nu 40 cm langer en kan nu een loc en zeven 'langen' herbergen in plaats van een loc en vijf. Mooi!



Het onderstation is 60 cm verlengd. De wisselstraten zijn hetzelfde gebleven. Door de baan in het midden door te zagen heb je direct de maximale netto raillengte erbij. Kortste spoor is nu 170 cm: Top!

Ook heb ik een extra lus voor hoogtewinning gemaakt aan beide zijden van de baan. Het hoogte verschil tussen Stugl Stuls en Berasur wordt daardoor met 11 cm vergroot. Dat is vooral voor de 2 bruggen die de kamer doorgaan straks een behoorlijk verschil.

En eigenlijk de aanleiding van het hele verhaal: begin maart kwamen de Hobby Ecke wissels binnen (1e bestelling) na een aantal maanden wachten. En het nieuw opbouwen van Berasur was de aanleiding voor het hele spel. Ik wilde de perronsporen net wat langer en de langere wissels vergeleken met de Peco's gaven juist wat minder perronlengte....

De opbouw van de wissselstraten is nog gaande, maar hierbij een tussenstand foto:



Meer info later....

www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #36 Gepost op: 05 mei 2020, 21:21:06 »
En we zijn weer wat verder.... Berasur in opbouw voor de 2e keer. Alle zelfbouwwissels zijn nu klaar, we kunnen beginnen met het leggen van de 'normale' sporen. Daar gebruik ik BEMO code 70 rails voor. De stand van zaken nu is in onderstaande foto:



Alle houten wissels zijn de Hobby Ecke Schumacher bouwpakketten. Ik ben nu behoorlijk bedreven in het afbouwen van die dingen... Spoor 1 en 2 zijn deels klaar. Op naar de rest. Voordat ik de rails definitief ben gaan leggen heb ik eerst papier geplakt en 'proefgereden op papier':



Op de hoofdsporen is ruim plaats voor een loc met 7 lange wagens en op spoor 4 kan de trek/duw stam met loc en 4 wagens ook ruim plaatsnemen. Ziet er top uit!
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #37 Gepost op: 06 mei 2020, 06:49:55 »
Ziet er goed uit.

Mooie perron lengte.

En die wissels zijn prachtig.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #38 Gepost op: 06 mei 2020, 09:10:18 »
Moage Martijn,

Thx.... voor jou nog een extra plaatje  ;D



Eddy
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #39 Gepost op: 06 mei 2020, 09:13:04 »
Ik zie dat je nogal wat Tortoise wisselmotoren hebt. Of je wat aan het volgende hebt, weet ik niet, maar ik deel het maar met je, zodat dit weetje niet verloren gaat: als je een 100 Ohm weerstandje tussen de stroomaanvoer doet, maakt ie niet zoveel lawaai meer. Meer is niet zinvol, want dan gaat de schakeling veel te langzaam.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #40 Gepost op: 06 mei 2020, 09:38:14 »
Sven,

Ik heb behoorlijk geexpirementeerd met voedingsspanningen voor de tortoises. Ik ben uitgekomen op 9V, dan lopen ze mooi langzaam en stil om met voldoende power.
Dan is er ook geen 100 Ohm nodig...

Eddy
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2020, 16:22:30 door Boertje »
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #41 Gepost op: 06 mei 2020, 09:41:41 »
Ik volg je bouw in stilte maar dat komt omdat ik sprakeloos ben hoor  :o (y)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #42 Gepost op: 06 mei 2020, 10:01:28 »
Heel mooi Eddy.

Alleen na dat eerste wissel zit een lichte knik.

Verder knap gedaan.  (y)

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #43 Gepost op: 06 mei 2020, 10:22:36 »
Prachtige wisselstraat heb je gebouwd. Wat een gepriegel moet dat geweest zijn. Maar ik zie dat je het zonder bril ook niet meer kunt?  ;)
Dit ziet er toch heel anders uit dan een wisselstraat met Peco rails: mooi om daar een lange regionalzug doorheen te zien rijden.

Mag ik je nog een kleine waarschuwing uit eigen ervaring geven? Ik las dat je lötöl van Sommerfeldt gebruikt: dat heb ik vroeger ook enthousiast gebruikt. Netjes conform de adviezen de werkstukken steeds heel goed schoongemaakt. Ging een jaar of 5-6 goed: toen begonnen er toch hele lichte corrosieplekjes in hele vervelende (lees moeilijk bereikbare) hoekjes zichtbaar te worden, die zich heel langzaam verder vraten. In het begin werkt een glaspotlood nog wel, maar dat hou je na nog eens 3 jaar niet meer vol.... Ik gebruik de laatste jaren alleen nog 10% fosforzuur en dat geeft tot nu toe geen enkel probleem.

Ben benieuwd hoe het er verder uit gaat zien, groet!

Frans
Groet!  Frans

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #44 Gepost op: 06 mei 2020, 13:23:10 »
Allen,

Dank voor de reacties... Niet sprakeloos zijn, feedback is juist leuk!

@Nullem, Ja, ik begin ook achter die problemen met de loetoel te komen. Dank voor de tip, waar haal je die 10% fosforzuur?

@Martijn: Die knik in de wisselstraat is 'met opzet' gebouwd. Het is daadwerkelijk een boogstraal van 110 cm daar, maar het lijkt op de foto inderdaad wel een 'knik' in de rails. Is  nodig om daarna spoor 1 gewoon rechtdoor te laten lopen.

Eddy
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim