Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door johanw
Vandaag om 18:42:46
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 18:32:51
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20

Auteur Topic: Halling Randstadrail Citades in model  (gelezen 62500 keer)

D_Loc

• Offline Offline
Re:Halling Randstadrail Citades in model
« Reactie #75 Gepost op: 28 January 2011, 23:29:16 »
N.a.v. dit topic en de filmpjes heb ik ook de RandstadRail aangeschaft. Ik heb mijn tram voorzien van enkele passagiers en binnenverlichting (schakelbaar via F1 mbv Lokpilot Basic) maar heb mij niet gewaagd aan het derde frontsein en een trambestuurder omdat ik bang was om de kap (onherstelbaar) te beschadigen omdat de cabine in de kap zit gelijmd.
Hieronder 2 foto's van de tram. De verlichting is eigenlijk te blauw maar de warmwitte ledstrip was helaas uitverkocht. Ik ben overigens behoorlijk lang bezig geweest met het inbouwen van de verlichting. De verlichting in de kopbakken heb ik aan het plafond geplakt met dubbelzijdige tape terwijl de verlichting in de middenbak hangt aan een geraamte van karton dat ik in de bak heb geplaatst.
Ik heb één DigiRail DR110 led-strip gebruikt voor de verlichting.

« Laatst bewerkt op: 28 January 2011, 23:31:00 door D_Loc. Reden: typefoutje »
Dirk

Bommeldam

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: 28 January 2011, 23:51:14 »
Dat ziet er fraai uit moet ik zeggen. En je bent net even een tikkeltje sneller ermee als ik.

Ik ben het eerste model aan het afronden. Morgen verwacht ik deze geheel klaar te hebben...

D_Loc

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 29 January 2011, 10:19:17 »
Ik ben uiteindelijk ook tevreden over het resultaat maar tijdens de inbouw zijn er momenten geweest dat ik de complete verlichting naar de prullenbak wilde verwijzen. De ledstrip kan je officieel maar in twee delen knippen en daarna nog wat led's afknippen om e.e.a op maat te maken. Ik heb de ledstrip echter in vieren geknipt waarbij de aansluit gedeeltes zich in de kopbakken bevinden en 2x twee afgeknipte leds in de middenbak. De doorverbindingen zijn gedaan door de koperbaantjes van de printplaat vrij te maken op de strip en draaitjes te solderen van de strip naar het afgeknipte gedeeltes.
Hoe lang de gesoldeerde draadjes het gaan volhouden is afwachten, tijdens het inbouwen is het in ieder geval blijven zitten en toen zullen de grootste krachten erop hebben gewerkt...
Ik zag later (door de vraag van Chris) dat bij een ander type (DR80010) hier al voorbereiding voor aanwezig is.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2011, 12:18:47 door Bob Rodenburg. Reden: onnodige qoute »
Dirk

Bommeldam

• Gast
« Reactie #78 Gepost op: 29 January 2011, 13:45:57 »
Zo, bij mij is het eerste exemplaar ook gereed.

Vanmiddag/vanavond zal ik trachten een filmpje online te zetten en wat foto's.

Overigens realiseer ik mij dat ik iemand nog een line-up foto beloofd had. Ook dit zal ik vanmiddag/vanavond alsnog regelen.

System-M

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 29 January 2011, 22:45:19 »
@D-loc: ziet er idd erg fraai uit zo, maar wat ik me nog afvraag: schijnt bij de binnenverlichting het licht niet enigszins door de wanden heen? Het blijft immers doorzichtig kunststof dat aan de buitenzijde bedrukt is met (vooral) witte verf.
Op de foto's kan ik dat niet goed zien. Of heb je de binnenzijde zwart geverfd?

grt
Marc
Grt
Marc

D_Loc

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 30 January 2011, 11:51:45 »
Ik heb niets aan de wanden gedaan, het licht schijnt inderdaad wat door de wanden. Op deze foto is dat te zien. Ik heb voor de foto's wel lange sluitertijden gebruikt dus het zou kunnen dat het daardoor erger lijkt dan het in werkelijkheid is want het was mij eigenlijk niet echt opgevallen.

Ik zal eens kijken of het licht wat gedimd kan worden met een instelling van de decoder. Ik zie het namelijk niet zitten om de tram weer open te maken om de potmeter te verdraaien die op de ledstrip zit.
Dirk

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #81 Gepost op: 30 January 2011, 11:55:04 »

Erg leuk die effecten met interieurverlichting  (y)
Helaas kunnen in mijn Combino van Dresden geen reizigers geplaatst worden dus is zo'n effect nutteloos.
Frontverlichting gaan we wel eens over puzzelen.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #82 Gepost op: 30 January 2011, 12:07:14 »

Hoe lang de gesoldeerde draadjes het gaan volhouden is afwachten, tijdens het inbouwen is het in ieder geval blijven zitten en toen zullen de grootste krachten erop hebben gewerkt...

als je de draden naast de soldering nog tegen de print lijmt ontlast je de soldering en kan er weinig misgaan...

D_Loc

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 30 January 2011, 12:40:28 »
als je de draden naast de soldering nog tegen de print lijmt ontlast je de soldering en kan er weinig misgaan...
Inderdaad, stom dat ik daar niet aan gedacht hebt. Ik vermoed echter dat e.e.a. nu al redelijk gefixeerd zit door de tape waarmee de strip mee vast zit. Mocht het toch een keer loslaten dan kan ik het opnieuw solderen en alsnog de bedrading lijmen.
In ieder geval bedankt voor de tip.
Dirk

System-M

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 30 January 2011, 14:06:23 »

Op die foto zie je het idd goed. Voordeel is wel dat het vooral doorschijnt t.h.v. de ramen; onderin schijnt het niet door i.v.m. de bodem-/interieurplaat. Daardoor valt het doorschijnen toch weer minder op. Zeker als je het licht nog wat weet te dimmen. (al brandt het in de echte RR-trams ook behoorlijk fel trouwens ;))
Grt
Marc

Bommeldam

• Gast
« Reactie #85 Gepost op: 30 January 2011, 15:07:14 »
Ik ervaar dat net zo, die lichtlekkage. Ik gebruik dan andere strips voor verlichting en heb ook die gedimmt. Om e.e.a. aan lichtdoorlating te blokkeren ben ik aan het kijken om een 'masker' aan de binnenzijde te maken. Dus zegmaar een soort opdruk o.i.d. tegen de binnenwand, zodat de binnenzijde niet meer transparant is.

Overigens heb ik ook al een prima oplossing gevonden voor het enorme kijkgat bij de geledingen, omdat de vouwbalgen eigenlijk te klein zijn.

Men neme een simpel styreen hoekprofiel van 2,5 mm die je op maat maakt van de hoogte van de wagenbak. Bij de overgang van het dak naar de wagenbak zit een klein gleufje, waar dit profiel mooi in kan klemmen. Dan doe je in het midden en onderaan een druppeltje lijm en voila!

Overigens kan de bestaande vouwbalg hier precies langs draaien, je houd ongeveer 1 mm ruimte over.

De kopse rand van de bak alsmede het stukje styreen profiel geef je vervolgens een kleur naar wens en ook dat zie je niet meer.. Ikzelf zou kiezen voor OF wit, OF mat zwart. MAT zwart blokkeert wel meteen echt de lichtlekkage, dus dat is wellicht de slimste keuze.

Heb hiervoor ook vergeleken met de werkelijke trams. Daar is dit vlak echter niet omdat daar meteen de vouwbalg zit. Dan is dus de enige optie om er zelf creatief mee om te gaan. De grijze kleur van de vouwbalg is overigens ook een optie: Hierdoor lijkt het veel meer 1 geheel..

Oh enne, voordat je dat randje dan gaat lakken... Plak even de vlakken waar geen verf moet komen af.. anders weet je van te voren dat je straks op de zijkant van je wagenbak ook verf hebt zitten die daar niet thuis hoort....

D_Loc

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 30 January 2011, 15:20:01 »
Dat is wel een goed idee, dat hoekprofiel bij de vouwbalg (y)
Dat ga ik ook maar proberen denk ik.
Dirk

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #87 Gepost op: 30 January 2011, 16:35:13 »
Heb je ook een foto schuin van de voorkant van deze "line up"?

Overigens realiseer ik mij dat ik iemand nog een line-up foto beloofd had. Ook dit zal ik vanmiddag/vanavond alsnog regelen.

Ben nog steeds benieuwd ;)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

System-M

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 08 February 2011, 23:13:07 »
Dat is wel een goed idee, dat hoekprofiel bij de vouwbalg (y)
Dat ga ik ook maar proberen denk ik.

Ik heb het geprobeerd. Het past allemaal net en het ziet er idd goed uit. Heb het hoekprofiel in een (soort)gelijke kleur grijs als de vouwbalg geverfd en bovenin wat schuin afgevijld, zodat de wagenbak zijdelings wat kan kantelen, zonder dat daarbij gelijk de vouwbalg geraakt wordt door de hoekprofielen. Altijd handig wat speling ;)

Overigens lukt het best om een bestuurder in de cabine te plakken zonder de cabine los te halen (met alle eventuele schade-ellende van dien), zie onderstaand resultaat:

grt
Marc
Grt
Marc

D_Loc

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 09 February 2011, 00:05:57 »
Dat ziet er inderdaad best goed uit (y). Alleen durf ik de mijne niet meer open te maken nu de verlichting er eenmaal goed in zit...
Ik loop echter met het idee rond om nog een RandstadRail Citadis aan te schaffen (mits ze nog niet zijn uitverkocht) en daarin ik wel een bestuurder plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2011, 00:09:29 door D_Loc. Reden: Tekst uitgebreid »
Dirk