Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 21:07:47
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
Vandaag om 20:52:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
Vandaag om 20:48:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 20:37:40
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:11:57
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:18
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
Vandaag om 20:10:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 20:10:00
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
Vandaag om 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:27:32
Een nieuw baantje op Micromodules door Casmir
Vandaag om 19:12:52
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door janvanbemmel
Vandaag om 18:38:31
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door aad52
Vandaag om 13:47:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
  

Auteur Topic: Vitrine omhoog/omlaag  (gelezen 11760 keer)

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #15 Gepost op: 05 February 2008, 15:07:54 »
Michel,

Nog en mogelijkheid is om het toeleidende spoor bewegend te maken.

Henk

ReesCees

  • Gast
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #16 Gepost op: 05 February 2008, 15:08:44 »
www.kesselbauer-funktionsmodellbau.de

en leg alvast een tabletje onder je tong bij het bekijken van de prijzen..........

Kees-jan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #17 Gepost op: 05 February 2008, 15:44:39 »
Nog en mogelijkheid is om het toeleidende spoor bewegend te maken.

Hoe had je je dat voorgesteld? Volgens mij is dat constructief veel ingewikkelder. Je krijgt dan een helling die je over een hoogteverschil van tientallen centimeters moet aanpassen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ReesCees

  • Gast
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #18 Gepost op: 05 February 2008, 16:03:07 »
Maak een Trommel zoals in een revolver maar dan van 2.5 meter lang en van doorzichtige buis. Laat de trein er in rijden en vervolgens de trommel draaien naar het volgende spoor.

Dat moet eenvoudig te bouwen zijn.

leg wel iedere buis in een soort lager zodat de trein er in niet omvalt bij het doordraaien.

Kees-Jan

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #19 Gepost op: 05 February 2008, 16:04:02 »
Toerijdend spoor beweegbaar maken is denk ik niet zo handig.
Je hebt niet alleen te maken met draaiende hoeken in de spooraansluiting maar ook nog met een hellingshoek die al snel te veel word.

Een trommel maken betekend wel dat hoe meer treinen je wilt "parkeren" hoe meer loze ruimte je krijgt in het midden van je trommel  ;) Daarmee is de manier op blz 1 compacter. En daarbij deeft de trommel ook nog meer draaiende delen. (in priciepe zijn dat extra risico's  ;))

Maar dat idee waarnaar op blz 1 naar word verwezen heb ik ook al eens in het echt gezien.
Wel peperduur als je het daar koopt, dat is zonde.  :-[

Wat wel leuk is, is dat het eigenlijk een verticale rolbrug voor hele treinen is  :D
Dus wie een rolbrug kan aansturen tot op een zeer nauwkeurig niveau kan dit ook!  :D

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 05 February 2008, 16:08:17 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

ReesCees

  • Gast
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #20 Gepost op: 05 February 2008, 16:13:36 »
Maak een Trommel zoals in een revolver maar dan van 2.5 meter lang en van doorzichtige buis. Laat de trein er in rijden en vervolgens de trommel draaien naar het volgende spoor.

Dat moet eenvoudig te bouwen zijn.

leg wel iedere buis in een soort lager zodat de trein er in niet omvalt bij het doordraaien.



Kees-Jan

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #21 Gepost op: 05 February 2008, 16:41:13 »
Juist,

En hoe meer sporen je wilt opnemen deste groter de diameter van de trommel!
en daarmee deste meer verloren ruimte rond de cenrtale as.  :-|
En ook deste meer ruimte hij gaat kosten in de breedte.
Dus je kan met dit idee maximaal dubbel zoveel treinen kwijt als bij een conventioneel rangeerterrein.

Terweil je bij het verticale rolbrug/rangeerterrein systeen je de opslag capaciteit in priciepe onbegrenst kan verhogen en dus ook veel meer dan verdubbelen kan wat je bij 3 sporen al berijkt hebt. De enige limiet is de hoogte die je mag bouwen van de gemeente  ;D

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #22 Gepost op: 05 February 2008, 16:41:21 »
wordt geheel dan niet wat zwaar? groet Bram
Bram is in 2025 overleden

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #23 Gepost op: 05 February 2008, 16:42:07 »
Kees-Jan's idee vind ik erg mooi! Lijkt me erg leuk om dat uit te werken.
De buitenste 'buis' hoeft niet perse een buis te zijn, kunnen ook 2 ronde platen zijn, net als 'treinbuizen'. Ophangen aan een centrale as, en aandrijven via een tandwielconstructie aan de buitenkant, zodat je erg nauwkeurig kunt draaien. En als je erg veel opslag wilt, maak je meerdere 'ringen' met buizen, zodat je praktisch geen ruimte verliest. Zorg er daarnaast voor dat je de hele trommel eruit kunt halen, zodat je een andere trommel erin kunt hangen......  ;D :D

Joeri

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #24 Gepost op: 05 February 2008, 16:55:43 »
Jullie vergeten hyet belangrijkste (mechanische) probleem: de losse buizen waar de rail met trein in ligt, moet ALTIJD "top-up" hangen, anders gaat het niet goed met je dure treintjes....
Ik heb ook wel eens aan het paternoster idee gedacht. De ouderen onder ons weten nog wat dat was. Vroeger had je bv. in Amsterdam in het Hoofdburo van Politie een Paternoster-lift. Dit waren dus verschillende liftkooien, aan een soort ketting, die continue doordraaiden. Je hoefde dus eigenslijk niet op de lift te wachten, maar stapte in het eerste "bakje"dat langs kwam. Er zat dacht ik ook geen deur voor.
Zo'n constructie is die genoemd staat als www.kesselbauer-funktionsmodellbau.de.
Mechanisch mij te moeilijk, heb ik besloten.
Maar wel fascinerend ;D

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

ReesCees

  • Gast
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #25 Gepost op: 05 February 2008, 17:07:50 »
Nico das heel makkelijk op te lossen in mijn idee: de onderkant van de buis verzwaren zodat de buis niet mee gaat draaien.

En idd je kunt meerdere "cirkels met buizen in de trommel maken.

Mocht iemand dit commercieel gaan verkopen dan liggen de tekeningen hier al in de PC (grapje).

Kees-Jan

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #26 Gepost op: 05 February 2008, 17:31:46 »
Kees Jan

Citaat
Mocht iemand dit commercieel gaan verkopen dan liggen de tekeningen hier al in de PC (grapje).

Ik heb het systeem wel eens in Dortmund gezien bij Train Safe, zal gezien de prijs wel weinig tot geen vraag naar zijn, ik zie het namelijk niet meer op hun website.

Tinussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #27 Gepost op: 05 February 2008, 18:19:57 »
Zie ook hier: http://www.train-safe.de/index.php?section=40 : Der "Revolver"... Tot nog toe een prototype voor 10 opbergsporen...

Mvg Tinussie.

Henk N

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #28 Gepost op: 05 February 2008, 18:50:55 »
Michiel,

In MIBA Spezial 73  "Besser Planen", staat een uitgebreid artikel over de beweegbare vitrine. Ik zal een plaatje uit dit artikel uploaden.

Groet,
HenkN
Station Simpelaar, de bouw van een baan.

Michel de Ridder

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #29 Gepost op: 05 February 2008, 19:42:17 »
@ Henk N :

Is het mogelijk voor jouw om het hele artikel te scannen en dit via PB naar mij te mailen.

Dit is volgens mij wel wat ik zoek.


Michel