Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:17:00
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
  

Auteur Topic: Vitrine omhoog/omlaag  (gelezen 11498 keer)

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #15 Gepost op: 05 February 2008, 15:07:54 »
Michel,

Nog en mogelijkheid is om het toeleidende spoor bewegend te maken.

Henk

ReesCees

  • Gast
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #16 Gepost op: 05 February 2008, 15:08:44 »
www.kesselbauer-funktionsmodellbau.de

en leg alvast een tabletje onder je tong bij het bekijken van de prijzen..........

Kees-jan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #17 Gepost op: 05 February 2008, 15:44:39 »
Nog en mogelijkheid is om het toeleidende spoor bewegend te maken.

Hoe had je je dat voorgesteld? Volgens mij is dat constructief veel ingewikkelder. Je krijgt dan een helling die je over een hoogteverschil van tientallen centimeters moet aanpassen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ReesCees

  • Gast
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #18 Gepost op: 05 February 2008, 16:03:07 »
Maak een Trommel zoals in een revolver maar dan van 2.5 meter lang en van doorzichtige buis. Laat de trein er in rijden en vervolgens de trommel draaien naar het volgende spoor.

Dat moet eenvoudig te bouwen zijn.

leg wel iedere buis in een soort lager zodat de trein er in niet omvalt bij het doordraaien.

Kees-Jan

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #19 Gepost op: 05 February 2008, 16:04:02 »
Toerijdend spoor beweegbaar maken is denk ik niet zo handig.
Je hebt niet alleen te maken met draaiende hoeken in de spooraansluiting maar ook nog met een hellingshoek die al snel te veel word.

Een trommel maken betekend wel dat hoe meer treinen je wilt "parkeren" hoe meer loze ruimte je krijgt in het midden van je trommel  ;) Daarmee is de manier op blz 1 compacter. En daarbij deeft de trommel ook nog meer draaiende delen. (in priciepe zijn dat extra risico's  ;))

Maar dat idee waarnaar op blz 1 naar word verwezen heb ik ook al eens in het echt gezien.
Wel peperduur als je het daar koopt, dat is zonde.  :-[

Wat wel leuk is, is dat het eigenlijk een verticale rolbrug voor hele treinen is  :D
Dus wie een rolbrug kan aansturen tot op een zeer nauwkeurig niveau kan dit ook!  :D

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 05 February 2008, 16:08:17 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

ReesCees

  • Gast
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #20 Gepost op: 05 February 2008, 16:13:36 »
Maak een Trommel zoals in een revolver maar dan van 2.5 meter lang en van doorzichtige buis. Laat de trein er in rijden en vervolgens de trommel draaien naar het volgende spoor.

Dat moet eenvoudig te bouwen zijn.

leg wel iedere buis in een soort lager zodat de trein er in niet omvalt bij het doordraaien.



Kees-Jan

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #21 Gepost op: 05 February 2008, 16:41:13 »
Juist,

En hoe meer sporen je wilt opnemen deste groter de diameter van de trommel!
en daarmee deste meer verloren ruimte rond de cenrtale as.  :-|
En ook deste meer ruimte hij gaat kosten in de breedte.
Dus je kan met dit idee maximaal dubbel zoveel treinen kwijt als bij een conventioneel rangeerterrein.

Terweil je bij het verticale rolbrug/rangeerterrein systeen je de opslag capaciteit in priciepe onbegrenst kan verhogen en dus ook veel meer dan verdubbelen kan wat je bij 3 sporen al berijkt hebt. De enige limiet is de hoogte die je mag bouwen van de gemeente  ;D

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #22 Gepost op: 05 February 2008, 16:41:21 »
wordt geheel dan niet wat zwaar? groet Bram

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #23 Gepost op: 05 February 2008, 16:42:07 »
Kees-Jan's idee vind ik erg mooi! Lijkt me erg leuk om dat uit te werken.
De buitenste 'buis' hoeft niet perse een buis te zijn, kunnen ook 2 ronde platen zijn, net als 'treinbuizen'. Ophangen aan een centrale as, en aandrijven via een tandwielconstructie aan de buitenkant, zodat je erg nauwkeurig kunt draaien. En als je erg veel opslag wilt, maak je meerdere 'ringen' met buizen, zodat je praktisch geen ruimte verliest. Zorg er daarnaast voor dat je de hele trommel eruit kunt halen, zodat je een andere trommel erin kunt hangen......  ;D :D

Joeri

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #24 Gepost op: 05 February 2008, 16:55:43 »
Jullie vergeten hyet belangrijkste (mechanische) probleem: de losse buizen waar de rail met trein in ligt, moet ALTIJD "top-up" hangen, anders gaat het niet goed met je dure treintjes....
Ik heb ook wel eens aan het paternoster idee gedacht. De ouderen onder ons weten nog wat dat was. Vroeger had je bv. in Amsterdam in het Hoofdburo van Politie een Paternoster-lift. Dit waren dus verschillende liftkooien, aan een soort ketting, die continue doordraaiden. Je hoefde dus eigenslijk niet op de lift te wachten, maar stapte in het eerste "bakje"dat langs kwam. Er zat dacht ik ook geen deur voor.
Zo'n constructie is die genoemd staat als www.kesselbauer-funktionsmodellbau.de.
Mechanisch mij te moeilijk, heb ik besloten.
Maar wel fascinerend ;D

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

ReesCees

  • Gast
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #25 Gepost op: 05 February 2008, 17:07:50 »
Nico das heel makkelijk op te lossen in mijn idee: de onderkant van de buis verzwaren zodat de buis niet mee gaat draaien.

En idd je kunt meerdere "cirkels met buizen in de trommel maken.

Mocht iemand dit commercieel gaan verkopen dan liggen de tekeningen hier al in de PC (grapje).

Kees-Jan

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 346
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #26 Gepost op: 05 February 2008, 17:31:46 »
Kees Jan

Citaat
Mocht iemand dit commercieel gaan verkopen dan liggen de tekeningen hier al in de PC (grapje).

Ik heb het systeem wel eens in Dortmund gezien bij Train Safe, zal gezien de prijs wel weinig tot geen vraag naar zijn, ik zie het namelijk niet meer op hun website.

Tinussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #27 Gepost op: 05 February 2008, 18:19:57 »
Zie ook hier: http://www.train-safe.de/index.php?section=40 : Der "Revolver"... Tot nog toe een prototype voor 10 opbergsporen...

Mvg Tinussie.

Henk N

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #28 Gepost op: 05 February 2008, 18:50:55 »
Michiel,

In MIBA Spezial 73  "Besser Planen", staat een uitgebreid artikel over de beweegbare vitrine. Ik zal een plaatje uit dit artikel uploaden.

Groet,
HenkN
Station Simpelaar, de bouw van een baan.

Michel de Ridder

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Vitrine omhoog/omlaag
« Reactie #29 Gepost op: 05 February 2008, 19:42:17 »
@ Henk N :

Is het mogelijk voor jouw om het hele artikel te scannen en dit via PB naar mij te mailen.

Dit is volgens mij wel wat ik zoek.


Michel