Fraaie collectie , daar zitten zeker begerenswaardige verzamelaars objecten tussen
Prachtig zo'n klassieker die helemaal klopt slepers, juiste pantografen, grote koppelingen...er is maar één Fleischmann loc nog meer gezocht, de BR01 met slepers uit hetzelfde jaar (nee, ik heb hem ook niet, de mijne is van '53)..
Inderdaad de 01, daar zijn er niet zo veel meer van. Die staat ook op mijn lijstje. Maar die kom je waarschijnlijk niet tegen, al zeg nooit, nooit. Er zijn heel veel zolders in de wereld en er bestaan heel veel zolder- en schuurvondsten. Het kan altijd.
Die Zweed is inderdaad prachtig, mooi compleet met doos en zelfs de handleiding. Heel fraai!In deze staat wordt het materieel inderdaad toch schaars, ook in Zweden zelf.Dankjewel, de 'sport' is om dergelijke pareltjes nog te vinden. Qua 1335 is mijn collectie recentelijk uitgebreid met een veel mooier exemplaar dan ik al had, daar zie je inderdaad de verschillen goed met de '52er (koppelingen, buffers, stroomafnemers, pantografen, wielen, greepstangen). Spaar ze allemaal De latere Groene 1335 is inderdaad hier ook nog aanwezig. Het is leuk om exemplaren van diverse jaren naast elkaar te zien. Er zijn vaak veel kleine verschillen te ontdekken. Mijn Zweedje is iets rafeliger want hij heeft meer kilometers gemaakt, maar ook ouder (1956) met de witte isolatoren. Deze moet dus nog voor Groot Onderhoud, maar hij is rijvaardig.Iets rafeliger betekend ook dat er plezier aan wordt beleefd. Wel uit het eerste jaar is mijn 1320, waarvan verdrietig genoeg de slepers waarschijnlijk ooit gebruikt zijn om een duurder exemplaar te completeren, losse slepertjes vinden is onmogelijk (ook in Duitsland). De kunststof houder is gelukkig nog wel in het chassis aanwezig. Nu nog intacte wielen met kunststof inzet vinden, deze draaien niet meer...en misschien proberen de slepers na te maken. Je moet toch wat.Het zou zo maar kunnen dat de lok in 1952 fabrieksmatig is omgebouwd. De railslijpers blonken niet uit in stroomafname. Zeker in combinatie met de oude Papp-rails. Veel zijn onder garantie/coulance in 1952/1953 omgebouwd naar stroomafname over de wielen. Dit zou volgens experts ook de reden zijn waarom er relatief weinig van over zijn.En de BR01.. staat op veel wensenlijstjes denk ik. Er is niet lang geleden een complete set 1360/3 aangeboden op Catawiki en geëindigd op 4800 euro. Ik zou hem graag toevoegen maar met de prijzen die ervoor worden betaald zal het waarschijnlijk niet lukken. Voor €4800,- staat er nog veel ander materiaal op de wenslijst
1. met sleepcontacten, plastic wielspaken, 1e type koppeling, zilveren buffers, gewicht met een pin in de dom geklonken, motor 1e type '472. met draadcontacten, metalen wielen, 2e type koppeling, dichtgemaakte holte van de sleepcontacthouder, motor type '533. met de bekende contactstrips, gewicht vastgehouden met kapschroef, dicht chassis4. Met motor type '57 en opengewerkt chassis.