Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:17:00
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11

Auteur Topic: Oude Fleischmann meuk en curiosa  (gelezen 67911 keer)

Sporlijn Úje

• Offline Offline
Re: Oude Fleischmann meuk en curiosa
« Reactie #225 Gepost op: 07 January 2025, 15:10:14 »
Mooi ding die 1332, persoonlijk vind ik dit een van de mooiste elektrische  locomotieven die Fleischmann heeft uitgebracht. Met die oudere motoren is niets mis. Een keer in de zoveel tijd een keertje goed schoonmaken en hij doet het weer jaren.
Freddy

Sporlijn Úje

• Offline Offline
« Reactie #226 Gepost op: 07 January 2025, 15:21:32 »
Ja dat doe ik wel. Ik ben een echte bewaarder, gooi nauwelijks iets weg. Zoals je inmiddels weet, ligt mijn hart meer bij het Amerikaanse spul, maar een aantal locomotieven+wagons niet Amerikaans vind ik ook wel leuk. Het karretje heeft nauwelijks gebruikssporen, de wielen zien er heel erg goed uit. Het enige is, boven de schuifdeuren zit op de rails wat roest. Afijn het is ongeveer 70 jaren oud. Waar hebben we het over!
Freddy

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #227 Gepost op: 07 January 2025, 15:26:32 »
Prachtige klassieker, deze loc. Die trapjes zijn inderdaad kwetsbaar, maar in Duitsland worden ze nog wel eens als los te vervangen onderdeel aangeboden (eBay).
Gold ook voor de Zweedse versie 1333. Die heb ik wel, van de 1332 hoop ik ook nog eens een mooi exemplaar tegen het lijf te lopen.
De loc is met wat verbeteringen opnieuw uitgebracht onder nummer 1632 (die heb ik wel), waarmee deze afweek van de andere nummers uit de reeks, maar de oude is natuurlijk het leukst.

RETROBAHN A.G.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #228 Gepost op: 07 January 2025, 15:42:55 »
Ja dat Amerikaanse spul heeft wat, ik focus mij momenteel op het completeren van het US assortiment wat Fleischmann in de jaren '50 heeft uitgebracht en vooral werd aangewakkerd door de in Duitsland gelegerde militairen.
De eerste loc's waren veramerikaniseerde Duitsers, maar toch leuk gedaan.
RETROBAHN A.G.

Sporlijn Úje

• Offline Offline
« Reactie #229 Gepost op: 07 January 2025, 16:16:58 »
Dan hebben we zo'n beetje dezelfde hobby. Ik heb het mee gekregen van mijn vader. Het verhaal zit niet erg ingewikkeld in elkaar. Mijn vader is net als veel andere mannen naar de oorlog naar het verre oosten gestuurd. Na een aantal jaren kwamen de meeste mannen (gelukkig) weer terug naar Nederland. Er werd naar die mannen niet verder omgekeken. Voor velen blijkt achteraf een moeilijke periode. Nederland en eigenlijk Europa was in de jaren 50 in opbouw na de oorlog. Mijn vader had in de oost, zoals hij het noemde, een goede en minder goede tijd. De goede tijd was de band en het vertrouwen met de mannen, dat moest ook wel, zo ver van huis. Eenmaal terug in Nederland had hij wat baantjes maar dat viel wat tegen qua collegialiteit,. Toen kon hij op een bepaald moment beginnen bij de Luchtmacht. Ook in die tijd een bedrijf volledig in opbouw. Dat heeft hij gedaan en hij moest in de jaren 50 vaak voor het werk weken naar Duitsland. Op die Amerikaanse militaire kampen waren ook winkels. En daar werden Fleischmann spulletjes verkocht. Amerikaanse militairen namen ze mee naar Amerika en mijn vader mee naar Nederland. Zo heb ik nog een oude catalogus waar handmatig de verkoopprijzen in dollars waren geschreven. Op die kampen was de dollar het betaalmiddel. Prijslijsten waren er op dat moment waarschijnlijk niet. Het is een klein dun boekje ik schat A5 formaat. Fleischmann zag er waarschijnlijk wel brood in en ging exporteren naar Amerika. Mijn vader bouwde zo een kleine baan  op. U moet denken, er was in die tijd maar weinig te besteden. Er was weinig luxe. Een TV hadden ze niet. Het was op zaterdagavond een spelletje ganzenbord of mens erger je niet. Niet erg. Mijn vader was een technische man en die deed het onderhoud van de locomotieven en wagonnetjes zelf. Ik keek dan mee en het duurde niet lang of ik was ook besmet. Bij het smeren van de locomotieven gebruikte hij bijvoorbeeld naaimachineolie. En zo zal iedereen wel een eigen verhaal hebben. Het heeft mij nooit meer los gelaten.
Freddy

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #230 Gepost op: 07 January 2025, 17:03:21 »
Dat vind ik nou zou leuk aan de nostalgische kant van de hobby en voor mij de reden om qua materieel lekker in het verleden te blijven hangen. Mijn vader was dan gewoon in Nederland aan het werk, ook hij was een technische man die op veel manieren met treinen bezig was en we hadden in mijn jeugd dan ook een flinke Fleischmann treinbaan. Toen er na een verhuizing geen ruimte meer voor was, is hij zijn collectie gaan uitventen waarmee de basis voor zijn latere kraam op de Zwarte Markt en vervolgens zijn eigen winkeltje gelegd werd.

Toen die sloot eind jaren '80 was ik als tiener met heel andere dingen bezig als treinen maar ging later Solido modelauto's verzamelen en had daar een prachtige hardhouten vitrine met lange planken voor gemaakt. Toen ik voor een medeverzamelaar eens een partij treinen moest helpen taxeren kwam het jeugdsentiment weer boven en ben ik begonnen met wat baantjes maken en nogal stuurloos heen en weer gewandeld tussen NS Tp IV, Nederlands Tp 1 tm III, toch weer Tp IV en daarnaast wat projectjes in N, spoor G en O maar na het terugvinden van wat Fleischmann spulletjes van vroeger de knoop doorgehakt en van alles afscheid genomen wat géén Fleischmann H0 1952-1969 is. Nog geen spijt van gehad..
RETROBAHN A.G.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #231 Gepost op: 07 January 2025, 17:32:07 »
Zowel van Freddy als Bessel hierboven een heel mooi verhaal, dank voor het delen  (y)
Ik heb al een trein

R1954

• Offline Offline
« Reactie #232 Gepost op: 07 January 2025, 17:40:30 »
 :)
Vrindelijke groet.

R.

Sporlijn Úje

• Offline Offline
« Reactie #233 Gepost op: 07 January 2025, 18:11:48 »
Ja en ik lees veel hier op het forum, wat is er veel informatie en wat weten en kunnen sommigen allemaal wel niet maken. Petje af.
En met een paar antwoorden over PennLine modellen en het uitleggen van een stempel, omdat ik dat toevallig wist, ben ik langzaam meegezogen naar mooie tijden, maar dat geeft niet.  Wat ik niet weet of kan maken, en dat is best veel, weten jullie misschien wel en daar kan ik misschien iets mee. vandaar mijn aanwezigheid op het forum.
Als het niet vervelend wordt dan reageer ik met enige regelmaat. Want ja, bij het demonteren van locomotieven of wagons van die periode 50-jaren zie ik wel verschillen. Soms heel klein maar zelf vind ik dat leuk. Moet dan wel alles fotograferen en verwerken, dat kost voor mij enige tijd, ik ben daar niet zo handig in, uiteindelijk krijg ik het wel hier op het draadje geplaatst. Dat heeft te maken met de bestanden van het fototoestel  ze zijn te groot en moeten allemaal worden aangepast. 
Freddy

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #234 Gepost op: 08 January 2025, 22:30:36 »
Als reactie op de eerdere post, dit is een groot deel van wat Fleischmann aan Amerikaans materieel heeft gemaakt.

Ik mis nog een paar dingetjes maar we sparen rustig verder ;D
RETROBAHN A.G.

R1954

• Offline Offline
« Reactie #235 Gepost op: 09 January 2025, 08:39:31 »
 :)
Mooi.

Die banaankleurige vond ik 65 jaar geleden al een aparte in het Fleischmann-boekje. Waarin ook de groene en rode Duitse "orginelen" te zien waren.
Goede oude tijd..
« Laatst bewerkt op: 09 January 2025, 08:41:43 door R1954 »
Vrindelijke groet.

R.

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #236 Gepost op: 09 January 2025, 14:28:48 »
.......Dat heeft te maken met de bestanden van het fototoestel  ze zijn te groot en moeten allemaal worden aangepast.

Om dit te omzeilen maak ik van de op het scherm getoonde fote met de snippingtool van Windows een schermuitsnede, sla ik tussentijds op als bestand en die plaats ik vervolgens. Geen problemen meer met de grootte van je fotobestanden. En ja, er zijn ook programma's voor die dit doen maar dit gaat eigenlijk heel erg eenvoudig.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #237 Gepost op: 09 January 2025, 15:43:43 »
Op je telefoon kun je ook screenshots maken van je grote foto's, die kun je altijd makkelijk uploaden en die zijn voor hier doorgaans scherp genoeg.
RETROBAHN A.G.

Sporlijn Úje

• Offline Offline
« Reactie #238 Gepost op: 09 January 2025, 19:46:40 »

Foto's plaatsen en bewerken lukt me wel, maar het gaat wat langzaam. Is niet erg, uiteindelijk lukt het. De foto's moeten wel een beetje scherp zijn, toch!

Besselspoor, je hebt een mooie vitrine met prachtige treinen. Ik heb de rijtuigen in doosjes opgeborgen.
Freddy

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #239 Gepost op: 09 January 2025, 22:02:38 »
Omdat we besloten hebben in dit draadje verder te ouwenelen over historisch Fleischmann, hierbij eindelijk in elkaar het meest begeerde wagentje 1460G uit de pre-productieserie van 1952 en nooit in het grijs in de catalogus verschenen.

De kans om deze te kopen is kleiner dan dat van het juiste staatslot dus is het logisch dat ik deze nooit meer van de hand zal doen.
RETROBAHN A.G.