Ik heb het over netto reistijd.Reken 90 minuten inchecken bij die reistijd of voor mij part 120. En of ik naar hartje stad wil is nog maar de vraag, misschien ligt het hotel waar ik overnacht wel aan de rand van het centrum en dan zul je die reistijd ook bij die 14 uur moeten tellen.Gr, Ben.
Aan belangstelling is dus zeker geen gebrek, integendeel: ze rijden nu met één slaaprijtuig WLABmz 72-90 (ex-CNL 173.1) naar zowel Wenen als Innsbruck, een tweede slaaprijtuig zou zeker welkom zijn.De meerwaarde van het doorrijden naar Nederland is wat lastiger in te schatten, maar ik denk dat er wel potentie in zit.
Het kan nog best wel eens spannend worden. De huidige treinen zitten vaak al vol. ÖBB heeft weinig tot geen rijtuigen meer op reserve.ÖBB zoekt partners voor het huren van slaap en ligrijtuigenBest lastig, want:- De voormalig T2S, WLABmz en WLABm zijn verkocht aan BTE- De MUn's (ex NS) lijken nog te bestaan, maar staan al een aantal jaar redelijk stil. Een lastige serie, want maar 4 stuks. Staan nog altijd ergens in Simmering, voor het laatst gespot in maart dit jaar- De INOX slaaprijtuigen zijn ook eruit geknikkerd, rijden ook bij o.a. BTE en MSM (die hebben ook een groot deel van de EETC rijtuigen overgenomen)BTE heeft zijn rijtuigen zelf nodig voor haar autoslaaptrein en nog op te zetten nieuwe verbindingenMSM gebruikt ze ook voor vakantietreinenEuroExpress kan ze ook niet permanent missenDB heeft niets meerNMBS schijnt haar 15 rijtuigen I6 in de afgelopen 2 maanden ook verkocht te hebben.SBB heeft haar laatste Bcm voor de Rola's omgebouwd of laten slopen.DSB heeft wellicht nog wat? En verder wordt het hier in het westen lastig.
- De voormalig T2S, WLABmz en WLABm zijn verkocht aan BTE
Tja, die overstap in Dusseldorf ....Een keer gedaan .....Heen gaat nog wel: Gewoon een ICE eerder en rustig eten op het station en dan de trein in.Terug is een ander verhaal, is nl het verschil tussen om 06:30 opstaan en dan nog een uur wachten op de ICE naar NL of om 08:30 en direct de stopper naar de woonplaats.
Bij CAF bouwen ze hele aardige spiksplinternieuwe slaaprijtuigen.Deze worden momenteel ingezet tussen Schotland en Londen, in de Caledonian Sleeper.
Dat een doorgaande nachttrein aantrekkelijker is, moge duidelijk zijn, maar waar komt die 06.30 vandaan? EN/NJ 420 komt om 08.42 in Düsseldorf aan.