Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam  (gelezen 28368 keer)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1912
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #60 Gepost op: 19 oktober 2019, 21:00:27 »
Het zou een ÖBB 1293 elok kunnen zijn . De vervolgserie is besteld en er krijgen 30 daarvan het Belgische en Nederlandse "paket" .

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #61 Gepost op: 19 oktober 2019, 23:00:03 »
Er wordt ook nog gesplitst in Nurnberg. Op dat moment kun je ook een lokwissel doen en heb je alleen Nederland en Duitsland in het pakket nodig.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #62 Gepost op: 20 oktober 2019, 00:16:12 »
Het kan nog best wel eens spannend worden. De huidige treinen zitten vaak al vol. ÖBB heeft weinig tot geen rijtuigen meer op reserve.
ÖBB zoekt partners voor het huren van slaap en ligrijtuigen

Best lastig, want:
- De voormalig T2S, WLABmz en WLABm zijn verkocht aan BTE
- De MUn's (ex NS) lijken nog te bestaan, maar staan al een aantal jaar redelijk stil. Een lastige serie, want maar 4 stuks. Staan nog altijd ergens in Simmering, voor het laatst gespot in maart dit jaar
- De INOX slaaprijtuigen zijn ook eruit geknikkerd, rijden ook bij o.a. BTE en MSM (die hebben ook een groot deel van de EETC rijtuigen overgenomen)

BTE heeft zijn rijtuigen zelf nodig voor haar autoslaaptrein en nog op te zetten nieuwe verbindingen
MSM gebruikt ze ook voor vakantietreinen
EuroExpress kan ze ook niet permanent missen
DB heeft niets meer
NMBS schijnt haar 15 rijtuigen I6 in de afgelopen 2 maanden ook verkocht te hebben.
SBB heeft haar laatste Bcm voor de Rola's omgebouwd of laten slopen.

DSB heeft wellicht nog wat? En verder wordt het hier in het westen lastig.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #63 Gepost op: 22 oktober 2019, 13:12:35 »
Tja, die overstap in Dusseldorf ....
Een keer gedaan .....
Heen gaat nog wel: Gewoon een ICE eerder en rustig eten op het station en dan de trein in.
Terug is een ander verhaal, is nl het verschil tussen om 06:30 opstaan en dan nog een uur wachten op de ICE naar NL of om 08:30 en direct de stopper naar de woonplaats.
En dat met 2 man en wintersport bagage (incl. ski's).

Als de CNL (of hoe die ook heten gaat) in '21 weer gaat rijden, staan we waarschijnlijk vooraan in de rij voor een 1e klas coupe (met douche/toilet), tot die tijd wordt het helaas toch de auto.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #64 Gepost op: 22 oktober 2019, 13:20:41 »
Ik heb het over netto reistijd.

Reken 90 minuten inchecken bij die reistijd of voor mij part 120. En of ik naar hartje stad wil is nog maar de vraag, misschien ligt het hotel waar ik overnacht wel aan de rand van het centrum en dan zul je die reistijd ook bij die 14 uur moeten tellen.

Gr, Ben.
'Netto reistijd' is de tijd dat je daadwerkelijk aan het reizen bent, incl. reis naar station resp. luchthaven, ofwel 'door to door' - wachttijd.
Dat is dus niet alleen de vluchtduur, maar ook de reistijd van/naar luchthaven resp. eindbestemming.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #65 Gepost op: 22 oktober 2019, 13:24:16 »
Aan belangstelling is dus zeker geen gebrek, integendeel: ze rijden nu met één slaaprijtuig WLABmz 72-90 (ex-CNL 173.1) naar zowel Wenen als Innsbruck, een tweede slaaprijtuig zou zeker welkom zijn.

De meerwaarde van het doorrijden naar Nederland is wat lastiger in te schatten, maar ik denk dat er wel potentie in zit.
Die hebben wij dus een paar keer gehad voor de rit naar de wintersport.
Alle gevallen vrijwel vol .... vanuit NL ....
Heerlijk... Utrecht instappen, slapen, de volgende morgen onder de douche en ontbijt op de kamer en in uitgerust in Innsbruck eruit.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #66 Gepost op: 22 oktober 2019, 21:04:05 »
Het kan nog best wel eens spannend worden. De huidige treinen zitten vaak al vol. ÖBB heeft weinig tot geen rijtuigen meer op reserve.
ÖBB zoekt partners voor het huren van slaap en ligrijtuigen

Best lastig, want:
- De voormalig T2S, WLABmz en WLABm zijn verkocht aan BTE
- De MUn's (ex NS) lijken nog te bestaan, maar staan al een aantal jaar redelijk stil. Een lastige serie, want maar 4 stuks. Staan nog altijd ergens in Simmering, voor het laatst gespot in maart dit jaar
- De INOX slaaprijtuigen zijn ook eruit geknikkerd, rijden ook bij o.a. BTE en MSM (die hebben ook een groot deel van de EETC rijtuigen overgenomen)

BTE heeft zijn rijtuigen zelf nodig voor haar autoslaaptrein en nog op te zetten nieuwe verbindingen
MSM gebruikt ze ook voor vakantietreinen
EuroExpress kan ze ook niet permanent missen
DB heeft niets meer
NMBS schijnt haar 15 rijtuigen I6 in de afgelopen 2 maanden ook verkocht te hebben.
SBB heeft haar laatste Bcm voor de Rola's omgebouwd of laten slopen.

DSB heeft wellicht nog wat? En verder wordt het hier in het westen lastig.
Daarnaast zal men ook de wens hebben de dienst met 'hedendaagse' rijtuigen uit te baten, een deel van wat je op noemt voldoet echt niet meer aan de huidige moderne eisen en is aardig gedateerd :p

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #67 Gepost op: 22 oktober 2019, 21:46:15 »
Bij CAF bouwen ze hele aardige spiksplinternieuwe slaaprijtuigen.
Deze worden momenteel ingezet tussen Schotland en Londen, in de Caledonian Sleeper.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #68 Gepost op: 22 oktober 2019, 21:52:37 »
- De voormalig T2S, WLABmz en WLABm zijn verkocht aan BTE
Van het oude ÖBB-spul zijn de AB30 en AB33s verkocht, de AB32s en MUn staan aan de kant. Verder is de vraag waar die Russische WLABmee62 zijn gebleven, die tot een paar jaar geleden naar West-Europa reden maar nu zijn vervangen door de Siemens-wagens. Het Slowaakse WSBA heeft in ieder geval een aantal van die dingen, gemoderniseerd met gangdouche, maar hoeveel ze er hebben en waar de eventuele rest dan is gebleven?

Ligrijtuigen zijn er wel, DB heeft een hoop Bvcm(b)z verkocht maar er staat ook nog wel wat stil.

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #69 Gepost op: 22 oktober 2019, 21:56:38 »
Tja, die overstap in Dusseldorf ....
Een keer gedaan .....
Heen gaat nog wel: Gewoon een ICE eerder en rustig eten op het station en dan de trein in.
Terug is een ander verhaal, is nl het verschil tussen om 06:30 opstaan en dan nog een uur wachten op de ICE naar NL of om 08:30 en direct de stopper naar de woonplaats.
Dat een doorgaande nachttrein aantrekkelijker is, moge duidelijk zijn, maar waar komt die 06.30 vandaan? EN/NJ 420 komt om 08.42 in Düsseldorf aan.

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #70 Gepost op: 22 oktober 2019, 21:59:05 »
Bij CAF bouwen ze hele aardige spiksplinternieuwe slaaprijtuigen.
Deze worden momenteel ingezet tussen Schotland en Londen, in de Caledonian Sleeper.
Niet iedereen is daar altijd even tevreden over, HJ.
Systeemfouten die je nu niet meer zou verwachten.
Verder is het maar de vraag of je het type accomodatie van die karren wel wilt.
MVG,
—-Peter.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #71 Gepost op: 22 oktober 2019, 22:44:29 »
Dat een doorgaande nachttrein aantrekkelijker is, moge duidelijk zijn, maar waar komt die 06.30 vandaan? EN/NJ 420 komt om 08.42 in Düsseldorf aan.
Is al weer een paar jaar geleden, dus ik kan me vergissen, maar het was in ieder geval aanzienlijk vroeger opstaan dan in de tijd van doorrijden naar Utrecht.
Te vroeg om het leuk te houden, temeer daar je ivm/douchen toch wel min een uur voor aankomst er uit moet.
Die extra stop nekt je, vooral terug en met wintersport bagage.
Zoals eerder gesteld, als hij met drgl '21 weer terug komt, is het zeker weer een serieus alternatief voor 2 dagen auto met overnachting....

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #72 Gepost op: 23 oktober 2019, 00:25:50 »
Het blijft tobben met die subsidies. Ik heb het artikel waarnaar Thom linkt driemaal doorgelezen om het te begrijpen (zal vast aan mij liggen):
Maar als ik het goed begrijp, heeft Flixbus helemaal niet de intentie nachttreinen naar Nederland te gaan exploiteren, maar willen ze in geval van subsidie daarvoor in ieder geval ook subsidie hebben? Tja, het is maar wat je definitie van 'Level playing field' is.....
Overigens mooi voorbeeld van afstand van de (Europese-)politiek en regelgeving tot het publiek, leg dit maar eens uit aan de gemiddelde Nederlander.

Gr Gerard

PS overigens staat in hetzelfde nummer een aardige samenvatting over voor- en nadelen (ook in relatie tot prijs/kwaliteit) van concessies e.d.


Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #73 Gepost op: 23 oktober 2019, 11:39:24 »
Het kan best zijn dat Flixtrain de markt in Nederland nu niet interessant vind omdat de kosten te hoog zijn en daardoor geen plannen in Nederland heeft.

Echter als de concurrent dan spontaan subsidie krijgt terwijl het een open markt is, dan klopt er iets niet...

Arjen B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #74 Gepost op: 23 oktober 2019, 12:15:55 »
Ik vraag me af waar de BDcm-rijtuigen zijn gebleven die tot op het laatst hebben meegereden in de City Night Line. Ik heb altijd aangenomen dat deze rijtuigen uit de vaart zijn genomen, maar op internet kan ik daar niets over vinden en ook de Eisenbahn Kurier, die ik maandelijk koop, heeft er naar mijn weten nooit iets over vermeld. De Bpm-rijtuigen zijn wel terzijde gesteld, want die hebben ook het einde van de City Night Line (in elk geval in Nederland) niet gehaald.

ÖBB Nightjet heeft geen Bvcmz-rijtuigen overgenomen (wel enkele Bvcmbz-rijtuigen). De Bvcmz'en zijn verhuisd naar BTE/Flixtrain en Wagon Service Travel. Misschien dat met die laatste nog wat te regelen valt, want die rijtuigen worden vaak op huurbasis ingezet, bijvoorbeeld door EETC destijds, maar ook afgelopen winter nog in de Alpen Expressen.


Groeten,
Arjen