Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 10:20:39
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Scratchbuilt
Vandaag om 10:20:14
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door MJ11
Vandaag om 10:15:07
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 10:06:22
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 10:02:17
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
  

Auteur Topic: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam  (gelezen 28572 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21671
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #90 Gepost op: 25 oktober 2019, 07:06:51 »
Ik denk zomaar dat de minister bij deze internationale verbinding bij de DG Concurrentie van de Europese Commissie (de afdeling die over mededinging gaat) heeft gepeild of het kan. En dat daar positief op is gereageerd. Met altijd de mededeling dat we dat pas zeker weten als iemand de moeite neemt de zaak voor het Europees Hof te brengen.

Het beginsel dat openbaar vervoer een algemeen belang is waar staatssteun is toegestaan, staat dan niet ter discussie. Hooguit of het bevorderen van deze internationale treinverbinding een dergelijk algemeen belang is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 345
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #91 Gepost op: 25 oktober 2019, 10:10:39 »
Gezien de onbekendheid met het product en de afkeer van het gebruik van de trein (en de nachttrein in bijzonder) bij het grote publiek, ontkom je er in mijn optiek niet aan om iets als dit in de aanloop te subsidieren.
Een niet bestaand product zal nooit afzet vinden. Door het in het begin (zeg de 1e 10 jaar) te subsidieren, kun je het product bieden en kunnen de mensen er vertrouwd mee raken en zal op termijn moeten blijken of die markt er echt is.

Ik vergelijk het met de E-Auto in Noorwegen (Ref. Nieuwsuur 24-10):
Die is zodanig gesubsidieerd, dat een E-uitvoering van de VW Gold goedkoper(!) is, dan de benzine variant.
Gevolg is dat het wagenpark in Noorwegen inmiddels 10% E is.
Meer afzet > meer productie > Basisprijs (af fabriek) daalt
Als je nu de verkoop prijs 'constant' houdt, kun je in de loop van de tijd de subsidie afbouwen.

Heeft iets met lange termijn visie te maken, alleen kijkt die verder dan de zittingstermijn van politici.

Daarbij vraag ik me af op dat 'verbod op subsidie' wel opgaat bij publieke infrastructuur.
Want ik betwijfel of die er uberhaupt zou zijn, zonder subsidie.
Een volledig zichzelf bedruipend spoorweg netwerk (dwz infra en exploitatie) is volgens mij een utopie



Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #93 Gepost op: 15 november 2019, 17:42:31 »
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191115_04718282

Bijkbaar 29,90 euro voor zitplaatsen en 49,99 voor ligplaatsen vanuit Belgie.

Ik denk dat ik elk weekend ga gaan !!!  (y)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #94 Gepost op: 20 januari 2020, 19:35:11 »
En hij is afgelopen ochtend in Brussel voor de eerste keer aangekomen.
Getrokken door een reeks HLE 18 ( sorry, enkel de beelden gezien zonet op het Belgische nieuws, dus zelf geen fotos ).
Iemand enig idee welke lok de trekkende kracht was in Oostenrijk en/of Duitsland ?

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #95 Gepost op: 20 januari 2020, 19:46:55 »
OBB Taurus in Nightjet-uitvoering

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #97 Gepost op: 25 mei 2021, 09:43:28 »
En zoals de meesten al weten is intussen de eerste trein gearriveerd:
https://nos.nl/artikel/2382171-eerste-nachttrein-van-oostenrijk-naar-amsterdam-vertrokken
Ik heb begrepen dat o.a. Flixtrain (zoals ik geloof Thom voorspelde) bezwaar heeft aangetekend:
https://nos.nl/artikel/2379424-vervoersbedrijven-overheidssubsidie-ns-voor-nachttrein-wenen-niet-eerlijk
Nou is dit blijkbaar een soort kort geding procedure, het verbaast me dan ook niet dat het wegens het ontbreken van spoedeisend belang is afgewezen; als je een procedure aanspant twee weken voor een al jaren aangekondigd traject start (dat ook nog eens eerst een half jaar is uitgesteld) dan is het moeilijk urgentie aan te tonen.  ;D
Enfin, we gaan het zien. Evengoed ben ik benieuwd wat ze met het autodeel gedaan hebben, ik vermoed in Düsseldorf afgekoppeld?
Vergt wel weer logistiek, eerst samenvoegen in Neurenberg, dan alleen auto deel er weer af in Düsseldorf.

Grtz Gerard
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2021, 11:03:18 door BrightonBelle. Reden: typo »

Erwin42

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #98 Gepost op: 25 mei 2021, 17:09:28 »

Is het autodeel geen onderdeel van de NJ 40420 van Innsbruck naar Hamburg? Het autodeel wordt dan in Neurenberg gesplitst van de NJ 420 naar Amsterdam en gaat dan door naar Hamburg.

https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=OeBB&kategorie=NJ&cislo=40420/@&nazev=&rok=2021
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2021, 17:17:28 door Bert van Gelder. Reden: Citaat overbodig! »

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #99 Gepost op: 25 mei 2021, 18:07:10 »
Eerder kende 420/421 ook een autoverlading in Düsseldorf, maar dat is opgegeven. Geen autowagens meer dus.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #100 Gepost op: 25 mei 2021, 18:35:20 »
Ah, vandaar! Dat wist ik niet, thx!

Cheers Gerard

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #101 Gepost op: 25 mei 2021, 20:53:22 »




https://youtu.be/7H2rI9CXXss

20:10u in Den Bosch


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #102 Gepost op: 25 mei 2021, 21:58:21 »
En hier wordt dus bij de start van deze nachttrein meteen de Achilleshiel van het hedendaagse internationaal spoorvervoer gedemonstreerd: ontelbare en eindeloze stremmingen en omleidingen door klussende infrabeheerders.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #103 Gepost op: 25 mei 2021, 23:27:38 »
Eerder kende 420/421 ook een autoverlading in Düsseldorf, maar dat is opgegeven. Geen autowagens meer dus.
Vergeet niet dat de autoverlading in Düsseldorf een paar kopspoortjes aan het begin van een paar sporen zijn waar 1 of 2 wagens op passen en je dan direct in het station staat. Het is dus niet, zoals een Den Bosch, Berlin Wannsee of München Ost, dat je de autowagons heel de dag zou kunnen laten staan omdat je ergens op een rangeerspoor staat. Dan staan ze gewoon in de wissels en dus in de weg. De EN/NJ420/421 stond ook gewoon over in Keulen en reed dus 2x per dag heen of terug.

In dit filmpje zie je bij de binnenkomst van de 2e trein duidelijk de zogenaamde Bahnhofswagen voor het oprijden van de autotransporters staan.
In dit filmpje heeft iemand gefilmd hoe hij door de rijtuigen loopt die beladen zijn met motorfietsen en na ca. 3 minuten staat hij op de laadperrons. Geeft ook een goed beeld.

En hier nog een foto vanaf het puntje van het perron.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2021, 23:33:35 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Daan001

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #104 Gepost op: 26 mei 2021, 09:19:22 »
Waarom een omleiding? Volgens mij is Den Bosch één van de stops.