Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f  (gelezen 15743 keer)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #15 Gepost op: 18 januari 2020, 22:25:33 »
De eerste stapjes gezet vandaag voor wat de rails betreft:



Het aanbrengen van de Bemo wisselstellers is een precies werkje en eigenlijk kom ik al wissels tekort voor de achterzijde  ;D
Aan de voorzijde gaat er slechts één spoor wat het schachtgebouw in en in het gebouw komt waarschijnlijk een segment-draaischijfje. Hierdoor kunnen de wagens die naar binnen gaan, gedraaid worden naar een opstelspoor aan de achterzijde. Moet nog eens even kijken wat de ruimte en mijn vaardigheden toelaten...

Het verhaal achter de Zeche Anna neemt vorm aan:
Deze mijnlocatie staat in de schaduw van andere locatie's, aan de rand van het steenkoolveld. Doordat hier in de werkplaats zware machine's e.d. uit de mijn gerepareerd en gerenoveerd worden, heeft deze locatie overleefd. Dit werkaanbod geeft rangeerwerk tussen schachtgebouw en werkplaats, tevens de mogelijkheid om diverse machine's uit te stallen.
Wanneer er op een andere locatie problemen zijn, worden hier ook wel eens beladen kolenwagens naar boven gehaald. Deze worden vervolgens over een steil traject naar een andere locatie gebracht om te lossen. Hierdoor kunnen hier ook korte kolentreinen opduiken. Ik hoop dat dit verhaal voldoende speelmogelijkheden oplevert.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2020, 22:27:18 door Bart Donker »
Groetjes, Bart

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2020, 20:06:33 »
Terwijl ik nog in bed lag, speelde er al iemand met de eerste trein :D



Op de middelste wagen liggen trouwens twee Roco Sik onderstellen.
Beetje verder uitgestippeld hoe ons speelbaantje kan worden, waarbij het karton voor de facade van gebouwen staat:



Naar rechts verdwijnt het spoor door een poort/boog in een stenen muur uit het zicht, de linkerzijde is nog een vraagteken.
Misschien een locloodsje op het kopspoortje? Of juist een boel schroot daarop en veel groen, waarachter het doorgaande spoor verdwijnt?
In plaats van een segmentdraaischijf in het gebouw, lijkt me een schuifbak/traverse makkelijker:



Dit wordt de volgende stap, Daniel Caso wees al op één mogelijkheid maar ik heb ook nog andere ideeën... Daarnaast moet er nog bedacht worden hoe de wissels te bedienen. Ik denk aan stangetjes onder de baan, maar moet dit idee nog verder uitwerken.
Groetjes, Bart

Daniel Caso

  • Gast
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2020, 20:27:23 »
Nou, het project wint niet alleen aan momentum, maar verspreidt ook de golf, zegt de eerste foto.  (y)

Daniel

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #18 Gepost op: 20 januari 2020, 09:17:32 »
Hee Bart,

Ziet er al goed uit! En spelen is altijd goed  ;D.

Links (rondom de draaischrijf) twijfel je over hoe en wat. Wil je die sporen ook in een loods oid leggen, of meer in het zicht? Als je een loods maakt (al is het maar over een deel van de sporen, bv het spoor recht naar achter), dan kan je die gebruiken als verdere facade.

Een segmentdraaischrijf is mooi, maar ook complexer denk ik. Ik ben old skool gegaan voor een paar stroken met spoor die ik met de hand kan verwijderen. Dat is mijn schaduwstation. Eenvoudig, goedkoop en effectief :).

Groeten,
Rogier

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #19 Gepost op: 27 januari 2020, 16:54:10 »
Geen echt nieuws, behalve dat de de 3D geprinte kap binnen is en daar ben ik blij mee  (y)



Het idee van de segmentschijf is trouwens verworpen, stroken met spoor erop is inderdaad véél makkelijker.
Volgende stappen zijn het ontbrekende spoor leggen en de 3D geprinte delen schoonmaken en een kleur geven, voor mij geheel nieuw terrein..

Groetjes, Bart

Groetjes, Bart

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #20 Gepost op: 27 januari 2020, 17:01:51 »
Klinkt goed en ziet er goed uit!

Groeten,
Rogier

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #21 Gepost op: 27 januari 2020, 17:35:41 »
Das een apart karretje.  ;D  Lijkt wel een Bugatti.....
Kun je ons iets meer vertellen over het grote voorbeeld van deze bijzondere loc?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #22 Gepost op: 27 januari 2020, 21:01:58 »
Zoals bekend, reden er in steenkoolmijnen treinen onder de grond. Minder bekend is dat in recentere jaren de meeste steenkool ondergronds met lopende banden werd getransporteerd en vervolgens met skips naar de oppervlakte kwam. Het ondergronds spoorvervoer beperkte zich toenemend tot het vervoer van arbeiders, materiaaltreinen en inspectieritten. Daarnaast werd de regelgeving steeds strenger, zodat Rensmann vanaf ca 1997 kans zag om een nieuw ontwikkelde, compacte loc in de markt te zetten. Dit was de Rensmann RD-3:





De loc verschilt uiterlijk sterk van de oude loc's die doorgaans de cabine aan één uiteinde hadden: De nieuwe middencabine met draaibare bedieningsplaats biedt een veel beter overzicht (veiligheid). Technisch is deze loc met veel electronica en een hydrostatische aandrijving per wiel uitgerust. Het vermogen wordt aangegeven met 35 kW, de lengte is 3400 mm. Dit laatste was belangrijk, omdat zo'n loc in de liftkorf van de mijnschacht past. Dit betekent dat de loc flexibel ingezet kan worden op verschillende etage's, maar ook voor onderhoud makkelijk naar de oppervlakte kan komen. Met deze loc konden dus kosten bespaard worden. De meeste loc's waren geel, maar deze loc droeg de kleuren van Schalke 04. Veel mijnwerkers voel(d)en zich met deze club verbonden.

Het locje op de foto is in 2000 gebouwd en volgens de opschriften al in september 2009 ontdaan van alle oliën, dus buiten gebruik gesteld.
De steenkolenmijnen in Duitsland moesten eind 2018 sluiten, de arbeiders werden werkloos en de kolen wordt vanuit het buitenland geïmporteerd. Ook de toeleverende industrie heeft een heel groot deel van haar afzetmarkt maar ook testlocatie's zien verdwijnen. En ondertussen is duidelijk dat de Energiewende in Duitsland goeddeels mislukt is...
Groetjes, Bart

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #23 Gepost op: 27 januari 2020, 21:48:58 »
 (y)
Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #24 Gepost op: 01 februari 2020, 11:01:35 »
Vooruitgang met héél kleine stapjes. Gisteren de steunen in de kap gemonteerd, nadat ik ze had aangepast zodat het onderstel er goed in zou passen: Blijkt dat de steunen iets in lengte verschillen, wat ook goed is vanwege de binnenzijde van de kap. Maar ja, dat had ik helemaal over het hoofd gezien dus nu zit het onderstel "verkeerd om". Op zich geen ramp, al had ik wel gehoopt dat er iets minder van de motor zichtbaar zou zijn in de cabine:



Bovendien had de kap wel iets hoger gemogen, dus nu maar eens kijken of ik daar wat mee kan. Voordat ik de kap ga primeren, wil ik tevreden zijn over de hoogte.
Gisteren ook de beide hoogpotige kolenwagentjes met primer gespoten wat best goed gelukt is. Dat viel weer mee  8)
Groetjes, Bart

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #25 Gepost op: 01 februari 2020, 12:41:26 »
En is het niet meer om te draaien? Of is het al gelijmd.
Verder kan ik op de foto niet zie wat de afstand is tussen bovenkant spoor en onderkant frame maar persoonlijk vind ik smalspoorlocs al gauw te hoog op de poten staan. In deze schaal ga ik uit van ongeveer een mm of 4.

Ziet er verder goed uit, ook die karretjes. (Ga je die puntjes van die assen ook nog weghalen?)

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #26 Gepost op: 01 februari 2020, 22:29:57 »
De steunen onderin de kap zijn gelijmd, maar inmiddels zit de kap wat hoger en ben ik er wel tevreden mee. Bovenzijde spoor - onderzijde frame is nu ruim 3 mm:



Tevens één van de kolenkarren verlaagd door de assen dieper in het frame te laten vallen, dit lijkt meteen een stuk beter! Nu nog assen zonder puntjes proberen te vinden:




Groetjes, Bart

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #27 Gepost op: 01 februari 2020, 22:35:16 »
of gewoon de puntjes eraf dremelen.

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #28 Gepost op: 01 februari 2020, 23:07:05 »
Hoi Bart,

Heel tof dit, hoe ben je überhaupt bij deze locomotieven terecht gekomen?

Ik blijft volgen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #29 Gepost op: 02 februari 2020, 09:57:58 »
Dat kan inderdaad Floris, maar in de toekomst zal ik meer wielen (en wagens) nodig zijn. Heb ook gedacht aan een paar sets wielen met gaten erin, deze worden in GB aangeboden.

Daniel, tijdens een bezoek in 2013 aan de Muttenthalbahn in Witten zag ik dit locje. Het was liefde op het eerste gezicht.  ;)  Vanaf dat moment had ik plannen om zo'n locje in model te bouwen, maar door verschillende zaken kwamen er niets van.
3D printen leek een optie, maar daar heb ik geen kaas van gegeten. En toen kwam ik weer in contact kwam met een vriend uit Zweden, die het locje digitaal getekend en in zijn Shapeways shop geplaatst heeft.
Groetjes, Bart