Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f  (gelezen 15749 keer)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Gepost op: 04 oktober 2019, 14:41:24 »
Hallo allemaal,

Na mijn H0m baan Santa Maria ben ik met van alles en een beetje bezig geweest, maar heb ik geen "echte" modelspoorbaan meer gemaakt. Hoewel er een tijdje geleden weer een H0m baan in ruwbouw is ontstaan, ligt de bouw hiervan alweer heel lang stil. Dit niet in de laatste plaats vanwege de aanloop naar de burnout waar ik nu mee te schaften heb. Dit is geen aanrader, dus niet nadoen!  ;)

Het nu tijd ook weer leuke dingen te gaan doen en ook hobby's weer op te pakken. Vijf jaar geleden heb ik eens een locje en een paar wagens in Gn15 in elkaar geknoeid en hoewel dat best leuk was, is er uiteindelijk niets serieus van gekomen:


Het idee van een Platzbahn van een kolenmijn bleef toch in mijn hoofd rondzwerven. Bij mijnen was bovengronds doorgaans een grote opslagplaats voorhanden, waar materiaal wat ondergronds benodigd is, wordt opgeslagen. Natuurlijk ligt hier spoor, zodat de goederen op wagentjes geladen kunnen worden en zo de mijn in kunnen. De bonte treintjes die naar de mijnschacht gebracht worden heb ik bij het Bergwerk Walsum kunnen zien/fotograferen. Dit lijkt een leuk iets om in model na te maken en (niet onbelangrijk) om lekker mee te kunnen rangeren.



Hier is een schets van wat ik in gedachten heb:


Door de fabriekspoort rechts komen beladen wagentjes van een opslaglocatie buiten beeld. Deze beladen wagentjes kunnen dan bij het mijngebouw naar binnengedrukt worden, waar een almachtige hand de lading verwijderd en de lege wagens op het andere spoor weer naar buiten laat komen.
Ongeveer in het midden bevindt zich een werkplaatsje, waarin defecte locjes, wagentjes maar ook andere voertuigen kunnen verdwijnen en achter de schermen terechtkomen. Ook kunnen hieruit herstelde zaken weer tevoorschijn komen.
Links bevindt zich een plein met draaischijfje en een paar stukjes spoor. Het zal een soort opslag worden, waar bijvoorbeeld zaken die aandacht van de werkplaats behoeven, rustig hun beurt afwachten.

Omdat ik nog nooit met achtergronden en verdwijntruc's gewerkt heb, zal er veel nieuws te leren zijn. Ook de kruising moet waarschijnlijk zelf in elkaar gezet worden, ik heb tenminste nog geen 45 graden kruising ontdekt. Voor de wagentjes zit ik aan 3D printen te denken, maar of dat een optie is voor een serie?
Als eerste locje is een scratchbuilt Diema aan het ontstaan:


Word vervolgd, Bart
Groetjes, Bart

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #1 Gepost op: 04 oktober 2019, 15:19:53 »
  (y) Smalle sporen in grote schalen, altijd leuk.   Volgen staat aan.

Albert

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #2 Gepost op: 04 oktober 2019, 15:42:12 »
Ik volg :) 45 graden kruising zat/zit bij Atlas in het programma:

Code 83: https://www.ebay.co.uk/itm/NIB-HO-Atlas-575-45-Degree-Crossing-Code-83-Snap-Track-/392134280330
Code 100: https://www.ebay.com.au/p/1925226124

Sites zijn puur als voorbeeld maar geven je een startpunt wat betreft artikelnummers ;)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #3 Gepost op: 04 oktober 2019, 17:15:10 »
Dank voor de tip Ronald!
Doordat op het bovenste plaatje een kruising te zien is, kwam ik aan het denken... En als dat niet werkt, is er altijd nog Google  8)
Deze 45 graden kruising is van Mehano en bij Conrad nog verkrijgbaar voor nog geen 6 Euro.  (y)
Groetjes, Bart

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #4 Gepost op: 04 oktober 2019, 21:11:56 »
Graag gedaan, succes :)

Daniel Caso

  • Gast
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #5 Gepost op: 05 oktober 2019, 17:20:16 »
Mooie project, Bart.

En ook een slimme spoorplan.

De locje belooft goeie werk te doen in en rond de mijn.


Daniel





Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #6 Gepost op: 09 januari 2020, 16:46:56 »
..en toen was het alweer 2020! Sorry voor de lange pauze, maar er is in de tussentijd niet veel gebeurt met de plannen. Op andere gebieden wel maar heeft meer met de burnout van doen...

De afgelopen week kwam er weer een beetje beweging in het plan: Een vriend uit Zweden tekent een mooi mijnlocje om in 3D te laten printen en vandaag kwamen er twee 3D geprinte kolenwagentjes binnen. Deze heeft hij ook getekend en ze zijn bij Shapeways te bestellen LINK. Voor mij is dit de eerste ervaring met 3D printen en ik ben zeer tevreden:





Persoonlijk bevalt me de witte het best: Ook al voelt het materiaal ruwer aan dan het transparante, de detaillering is in mijn ogen een stuk beter.
Ik wil kadee's gaan gebruiken om te koppelen en die paar die ik nog had liggen, passen mooi onder de kolenbakken. Het eerste stapje is weer gezet!

Edit: Ohja, over het locje was ik zelf niet erg tevreden, maar ik ga toch nog iets proberen. Stoppen kan altijd nog.
Groetjes, Bart

Daniel Caso

  • Gast
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #7 Gepost op: 09 januari 2020, 20:20:16 »
Leuk dat je terug bent, Bart.

De kolenwagentjes zien ech mooi uit zelfs in trouwjurken.

Voor andere soort wagons ik zou total vermeden de tweede materiaal, maar for zulke zwaar werk beestjes th ruwheid van de materiaal kan ze echt stoer laten uitzien.

Trouwens: na weer kijken jouw spoorplan ik denk dat ik zou een kleine traverser binnen de mijn gebouw maken.

Daniel

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2020, 16:40:56 »
Dank je wel, Daniel. Henrik wil ze nog iets aanpassen, zodat ze iets minder hoog op de wielen staan.

Ik denk dat binnenin het mijngebouw de vijf-vinger-kraan het werk gaat doen ;)  Ben trouwens nog niet helemaal zeker of er twee of slechts één spoor naar binnen gaat lopen. Eerst binnenkort maar eens rails gaan leggen.
Groetjes, Bart

Daniel Caso

  • Gast
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2020, 18:26:33 »
Een spoor en een drie spoor traverser zouden een hoop beweging op brengen.
Zo'n traverser kan je makkelijk maken zoals de veel groter met denk was zes spooren dat ik maakte voor PONDÉZAR. Weet je nog?

Als je ga naar de link en naar het midden van de pagina je vindt meerdere fotos:
https://www.flickr.com/photos/daniel_1_32_scale/page220

Deze waren de geleiders voor de traverser:

10 11  2011 022 by d.caso, on Flickr

In iedere geval de vagentjes zijn veel beter dan wat ik jaren geleden voor hem maakte 'with a little help from Shapeways.'


Daniel
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2020, 18:29:36 door Daniel Caso »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2020, 10:08:06 »
Hoi Bart,

Ziet er al fraai uit! Leuk thema, genoeg mogelijkheden voor gebouwen, buizen etc om de rails goed te camoufleren. Gezien het formaat van het materieel vraag ik mij alleen af of je per sé een rondje wilt kunnen rijden? Dit kost relatief veel ruimte en hierdoor worden beide sporen het gebouw in een stuk korter. Dat is weer lastiger met de 5 vingerige kraan  ;D. Zelf heb ik op mijn modulebaantje geen rondrijmogelijkheid, scheelt een hoop ruimte! (misschien moet ik dat ook eens hier laten zien, nou ja, eerst maar weer eens verder  :)).

Groeten,
Rogier

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2020, 11:30:48 »
Hoi Rogier,

Het materiaal is ongeacht de schaal niet bepaald groot, maar het is wel moeilijk in te schatten allemaal. Ik heb het oorspronkelijke eens ruwweg uitgelegd:


Het idee van rond kunnen rijden spreekt me eigenlijk wel aan, maar ik ga toch even wat proberen te bedenken zonder rondrijmogelijkheid. Wie weet levert dit ook wel wat moois op!
Ben overigens ook we benieuwd naar jouw modulebaantje  ;)
Groetjes, Bart

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2020, 12:06:59 »
Hee Bart,

Het ziet er goed uit! Qua rondrijden, de sporen linksbovenin lijken mij wat kort (1,5 wissel lang, dus iets van 30 cm?) dat is niet heel veel als je daar een trein wilt laten verdwijnen in een achtergrond/gebouw. Ik zou dan vooral kijken naar hoe lang je treinen gaan worden? Misschien is 30cm wel een enorme mijntrein  ;D. Anders is het misschien wijs het rondrijden te laten vervallen?



Ik wil niet je topic kapen, maar laat 1 foto zien van mijn geknutsel tot nu toe :angel:. Thema (uiteraard ;) ) steenfabriek in 0e. Linksboven 2 sporen de fabriek in (alsof het een omloopspoor betreft, bewust 2 verschillende gebouwen ivm afwisseling), rechtsvoor een loods in (opslag?). Het spoor achter de loods (dus rechtsachter) is het uithaalspoor. Niet erg lang, maar de lengte van het wissel kan ik gebruiken om met een langere trein toch op het middelste spoor links te komen. Ter volledigheid, mijn modulebak is uit mijn hoofd 40x90. Links zit (buiten beeld) een neerklapbaar stuk als schaduwstation/fiddleyard. O ja, en nog heeeeel veeeel te doen!

Ik hoop dat je mijn uitleg snapt  ;D

Groeten,
Rogier

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2020, 12:03:16 »
Leuke module Rogier!
Na een beetje proberen blijf ik toch steeds op de versie met het rondrijden uitkomen. De exacte invulling zal straks blijken en hoewel meer ruimte in een gebouw een voordeel kan zijn, lijkt me de mogelijkheid om rond te kunnen rijden een groter voordeel. Tijdens het proberen wel het antwoord gevonden voor een andere vraag, het handmatig bedienen van de wissels:

Bij dit Bemo setje wordt de steldraad door een kogel gevoerd en zo wordt het wissel bediend. Vanaf het oog kan dan een stangetje/stok naar de rand van de baan lopen. De Peco wissels borgen zichzelf door een veertje in de eindpositie en polarisatie ben ik niet nodig.

De radius van mijn baan bedraagt ruim 20 cm en ik denk dat dat ondanks de schaal prima gaat. De wagens die de mijn ingaan zullen maximaal 10 cm lang mogen zijn ivm met de grootte van de liftkooi van de mijn. De wagens op de eerste foto zijn van een vorig project, 11,5 cm lang en op een Piko onderstel gebaseerd:





Met mijnkarren ziet het er leuk uit en dit locje is eigenlijk nog een maatje te groot. Ook wil ik graag modernere, langere kolenkarren hebben maar dat komt vast goed :)
Groetjes, Bart

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
« Reactie #14 Gepost op: 17 januari 2020, 12:54:34 »
Hee Bart,

Qua wisselaandrijving heb ik weinig ervaring met het Bemo setje. Zelf werk ik met fietsspaken, direct aan Peco wissels. Maar..... dat is niet echt ideaal qua stroomdoorvoering merk ik. Het plaatsen van de spaken (mijn lompheid  ;D) heeft de wisselgeometrie iets verbogen en dus de stroomdoorvoer. Verder werkt het prima.

Je locje lijkt me niet al te groot. Het DSM heeft een DS40 die destijds bovengrond bij de mijnen is gebruikt. Ik weet niet op welke Diema je je model gebaseerd hebt? Anders zou je altijd nog een lagere cabine kunnen gebruiken als een soort tunnelloc?

Wat betreft je baanplan, rondrijden klinkt prima, lekker zo laten!  (y)

Groeten,
Rogier