Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 21:51:07
Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30 door Martin Welberg
Vandaag om 21:47:53
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 21:44:00
Spoor III in Nederland gebruikt? door decauville_nl
Vandaag om 21:37:40
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen door Wim Vink
Vandaag om 21:24:55
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 21:12:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door St00mboy
Vandaag om 21:02:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:59:51
Marklin 2020, nieuws van de fabrikant door Quinzeedied
Vandaag om 20:59:02
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door arwin
Vandaag om 20:57:08
Bouw NS 532 spoor 1 door edwin1974
Vandaag om 20:32:44
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 20:30:54
PREFO Tram Bouwpakket Gezocht door HOf Fan
Vandaag om 20:30:02
Rijtuigen op De Meer door verst107
Vandaag om 20:25:49
Minicamera of inspectiecamera, ervaringen? door Erik Baas
Vandaag om 20:08:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door RikM
Vandaag om 19:57:06
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 19:48:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:34:07
Buitenlust door rolfm
Vandaag om 19:03:16
Intermodellbau 2020 Dortmund 13-16 augustus door Martin Welberg
Vandaag om 19:03:12
Wie kan mij helpen met een baanplan voor rocoline met bedding? door Michel29874
Vandaag om 18:56:59
Zware botsing met SNG-stel, 22-05-2020 door Ronald69
Vandaag om 18:43:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:16:35
Sloop NS1700 en DE-III stellen door Sander.
Vandaag om 18:06:04
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door phdirk
Vandaag om 17:33:06
Verfraaien D-trein rijtuigen door R v/d Hoven
Vandaag om 17:24:50
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 17:16:18
Lengte bezetmeldsectie bij n-spoor? door gvandersel
Vandaag om 16:39:54
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 16:11:49
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:06:31
  

Auteur Topic: Wissels en bloksysteem  (gelezen 6077 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #60 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:12:53 »
Ik kan me niet voorstellen hoe dat softwarematig toegaat, behalve dan bij het programma Koploper dat met voorgedefinieerde treinlengte werkt (waardoor de software kan berekenen of die kritieke ruimte nog bezet is).

Sommigen van jullie gebruiken zulke software. Hoe voorkom die dat?
Dat kan in iTrain op twee manieren.
a) Zoals bij jouw beschrijving van Koploper;
b) Door een bezetmelder aan het wissel te koppelen. De tegenboog van dat wissel en eventueel een recht stuk rail kun je dan elektrisch met het wissel verbinden. In de Schakelbord-editor kun je beide stukken rails (tegenboog en recht stuk spoor) in de tekening ook met dat wissel combineren. Daardoor zie je op je baanplan waar je de railscheidingen hebt gemaakt. Je moet dan op z'n minst de laatste wagon van een detectie voorzien.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 721
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #61 Gepost op: 14 oktober 2019, 00:16:32 »
Dat kan Koploper ook, en in mijn ervaring ook voor Koploper sterk aan te raden om wissels met bezetmelders uit te rusten. Het rijden wordt dan zoveel beter dan het werken met treinlengtes.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • Metrop-Märklin
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #62 Gepost op: 14 oktober 2019, 21:18:30 »
Ik ben blij met de antwoorden, omdat ik bevestigd zie wat ik al dacht. Software programma's voorzien in alle zaken waarin analoog (meest optimaal benut) voorzien was, en meer.     (y)

Ik hoop dat IvanZon nu inderdaad voldoende info heeft om z'n blokken te gaan tekenen.

Toch blijft bij mij iets hangen uit het analoog verleden. Sommigen noemen het treintype herkenning, anderen wagon-type herkenning. Bij de buren kwam ik een draadje tegen over fictieve loc-decoders
Citaat
Voor elke stam rijtuigen en elke stam goederenwagons heb ik een fictieve locdecoder aangemaakt. (Vanaf adres 100 en hoger).

Vervolgens heb ik de juiste vaste/variabele routes gekoppeld aan de juiste wagons/rijtuigen en in het juiste blok gezet.
Alle routes van de locomotieven heb ik verwijderd.

Nu kan ik met de hand elke loc rangeren zonder dat koploper in de war raakt. Staat de locomotief voor een stam wagons, dan laat ik de locomotief als (dubbel-)tractie mee rijden met de wagons.

Koploper geeft vervolgens rij-opdrachten aan de ongemotoriseerde wagons en de locomotief die in tractie mee rijdt (en dus dezelfde rij-opdrachten krijgt) zorgt er voor dat de stam op bestemming aan komt.

Tot slot hef ik bij aankomst de tractie op, rangeer de locomotief weg en zet deze voor een andere stam die staat te wachten. Sleep de locomotief naar die stam om de tractie te actieveren... En zo voort...

Je begrijpt de reacties die deze persoon daarmee uitlokte: te moeilijk doen, kan veel simpeler, enz. Want met treinroutes en treintypes kan dat ook.

Als analoogrijder gebruik ik treinroutes en treintypes, dus wagontypes (stammetjes) met wisselende locs is voor mij een eye-opener. Als je veel rangeert, kan het handig zijn tussen die opties een keuze te maken die dan wel moet passen binnen je aanpak voor wissels, bezetmelding en je bloksysteem.

Hoe zien jullie dat?
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2019, 21:41:47 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail