Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Joz
Vandaag om 20:00:54
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door prutser
Vandaag om 19:55:45
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:55:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ex44
Vandaag om 19:55:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:54:43
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 19:54:25
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 19:42:10
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 19:38:10
NS Postrijtuigen door Hans Reints
Vandaag om 19:32:17
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 19:29:33
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:09
Transfers AD reclame voor ombouw sprinter door R1954
Vandaag om 18:41:34
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Bahn-AG
Vandaag om 18:07:06
Lichtbeeld Hondekop met proefsnor L omgekeerd L of 2 gele? door Eric B
Vandaag om 18:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 17:55:36
Modelspoorbaan van Einte door Scratchbuilt
Vandaag om 17:54:36
Aachenau West door Peter J K
Vandaag om 17:08:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 15:38:52
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 15:38:12
Opmerkelijk... door Eric B
Vandaag om 14:44:32
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:04:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:01:00
Pecorama Dicht door Noordpool
Vandaag om 13:47:10
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 13:40:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:40:12
Baanplan Belkamp H0 door spoorzeven
Vandaag om 10:54:04
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
Vandaag om 09:16:15
Locatie van foto gezocht door Jan Bennink
Vandaag om 09:01:16
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door jandcargo
Vandaag om 08:32:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:22:15
  

Auteur Topic: Wissels en bloksysteem  (gelezen 18378 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #60 Gepost op: 14 October 2019, 00:12:53 »
Ik kan me niet voorstellen hoe dat softwarematig toegaat, behalve dan bij het programma Koploper dat met voorgedefinieerde treinlengte werkt (waardoor de software kan berekenen of die kritieke ruimte nog bezet is).

Sommigen van jullie gebruiken zulke software. Hoe voorkom die dat?
Dat kan in iTrain op twee manieren.
a) Zoals bij jouw beschrijving van Koploper;
b) Door een bezetmelder aan het wissel te koppelen. De tegenboog van dat wissel en eventueel een recht stuk rail kun je dan elektrisch met het wissel verbinden. In de Schakelbord-editor kun je beide stukken rails (tegenboog en recht stuk spoor) in de tekening ook met dat wissel combineren. Daardoor zie je op je baanplan waar je de railscheidingen hebt gemaakt. Je moet dan op z'n minst de laatste wagon van een detectie voorzien.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #61 Gepost op: 14 October 2019, 00:16:32 »
Dat kan Koploper ook, en in mijn ervaring ook voor Koploper sterk aan te raden om wissels met bezetmelders uit te rusten. Het rijden wordt dan zoveel beter dan het werken met treinlengtes.

Groet Meino

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
  • Metrop-Märklin
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #62 Gepost op: 14 October 2019, 21:18:30 »
Ik ben blij met de antwoorden, omdat ik bevestigd zie wat ik al dacht. Software programma's voorzien in alle zaken waarin analoog (meest optimaal benut) voorzien was, en meer.     (y)

Ik hoop dat IvanZon nu inderdaad voldoende info heeft om z'n blokken te gaan tekenen.

Toch blijft bij mij iets hangen uit het analoog verleden. Sommigen noemen het treintype herkenning, anderen wagon-type herkenning. Bij de buren kwam ik een draadje tegen over fictieve loc-decoders
Citaat
Voor elke stam rijtuigen en elke stam goederenwagons heb ik een fictieve locdecoder aangemaakt. (Vanaf adres 100 en hoger).

Vervolgens heb ik de juiste vaste/variabele routes gekoppeld aan de juiste wagons/rijtuigen en in het juiste blok gezet.
Alle routes van de locomotieven heb ik verwijderd.

Nu kan ik met de hand elke loc rangeren zonder dat koploper in de war raakt. Staat de locomotief voor een stam wagons, dan laat ik de locomotief als (dubbel-)tractie mee rijden met de wagons.

Koploper geeft vervolgens rij-opdrachten aan de ongemotoriseerde wagons en de locomotief die in tractie mee rijdt (en dus dezelfde rij-opdrachten krijgt) zorgt er voor dat de stam op bestemming aan komt.

Tot slot hef ik bij aankomst de tractie op, rangeer de locomotief weg en zet deze voor een andere stam die staat te wachten. Sleep de locomotief naar die stam om de tractie te actieveren... En zo voort...

Je begrijpt de reacties die deze persoon daarmee uitlokte: te moeilijk doen, kan veel simpeler, enz. Want met treinroutes en treintypes kan dat ook.

Als analoogrijder gebruik ik treinroutes en treintypes, dus wagontypes (stammetjes) met wisselende locs is voor mij een eye-opener. Als je veel rangeert, kan het handig zijn tussen die opties een keuze te maken die dan wel moet passen binnen je aanpak voor wissels, bezetmelding en je bloksysteem.

Hoe zien jullie dat?
« Laatst bewerkt op: 14 October 2019, 21:41:47 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail