Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:02:36
lichtsluis een bezetmelding laten geven door maartenvdb
Vandaag om 00:12:18
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door Martijn193
Vandaag om 00:05:02
Rondom Charlois door Eric B
27 December 2025, 23:23:01
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Paul1969
27 December 2025, 22:29:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
27 December 2025, 22:28:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 December 2025, 21:55:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
27 December 2025, 21:52:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
27 December 2025, 21:18:01
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
27 December 2025, 20:57:34
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
27 December 2025, 20:56:53
Yamorc 7001 dood door ruudns
27 December 2025, 20:51:36
Raadplaatje door Charles_
27 December 2025, 20:50:27
Spelregels 'Raadplaatje' door Pauldg
27 December 2025, 19:40:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Eric B
27 December 2025, 19:13:44
Beekdaelen in H0 door Lambert
27 December 2025, 19:04:49
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
27 December 2025, 17:55:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
27 December 2025, 17:49:19
BR 54 Minitrix problemen. door Rick
27 December 2025, 17:16:11
Modelwensen 2026 door Eric B
27 December 2025, 17:15:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
27 December 2025, 16:44:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 December 2025, 16:08:19
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
27 December 2025, 15:35:05
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door basjuh1981
27 December 2025, 15:31:16
Even voorstellen Niels uit Den Haag door basjuh1981
27 December 2025, 15:16:22
DCC-EX pinnen voor bezetmelders tekort door Wouter-N
27 December 2025, 15:13:56
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Nico Hoogerwerf
27 December 2025, 12:31:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
27 December 2025, 11:56:34
Layne, Somewhere South. door Edsko Hekman
27 December 2025, 11:27:21
  

Auteur Topic: Wissels en bloksysteem  (gelezen 18840 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #60 Gepost op: 14 October 2019, 00:12:53 »
Ik kan me niet voorstellen hoe dat softwarematig toegaat, behalve dan bij het programma Koploper dat met voorgedefinieerde treinlengte werkt (waardoor de software kan berekenen of die kritieke ruimte nog bezet is).

Sommigen van jullie gebruiken zulke software. Hoe voorkom die dat?
Dat kan in iTrain op twee manieren.
a) Zoals bij jouw beschrijving van Koploper;
b) Door een bezetmelder aan het wissel te koppelen. De tegenboog van dat wissel en eventueel een recht stuk rail kun je dan elektrisch met het wissel verbinden. In de Schakelbord-editor kun je beide stukken rails (tegenboog en recht stuk spoor) in de tekening ook met dat wissel combineren. Daardoor zie je op je baanplan waar je de railscheidingen hebt gemaakt. Je moet dan op z'n minst de laatste wagon van een detectie voorzien.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #61 Gepost op: 14 October 2019, 00:16:32 »
Dat kan Koploper ook, en in mijn ervaring ook voor Koploper sterk aan te raden om wissels met bezetmelders uit te rusten. Het rijden wordt dan zoveel beter dan het werken met treinlengtes.

Groet Meino

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Wissels en bloksysteem
« Reactie #62 Gepost op: 14 October 2019, 21:18:30 »
Ik ben blij met de antwoorden, omdat ik bevestigd zie wat ik al dacht. Software programma's voorzien in alle zaken waarin analoog (meest optimaal benut) voorzien was, en meer.     (y)

Ik hoop dat IvanZon nu inderdaad voldoende info heeft om z'n blokken te gaan tekenen.

Toch blijft bij mij iets hangen uit het analoog verleden. Sommigen noemen het treintype herkenning, anderen wagon-type herkenning. Bij de buren kwam ik een draadje tegen over fictieve loc-decoders
Citaat
Voor elke stam rijtuigen en elke stam goederenwagons heb ik een fictieve locdecoder aangemaakt. (Vanaf adres 100 en hoger).

Vervolgens heb ik de juiste vaste/variabele routes gekoppeld aan de juiste wagons/rijtuigen en in het juiste blok gezet.
Alle routes van de locomotieven heb ik verwijderd.

Nu kan ik met de hand elke loc rangeren zonder dat koploper in de war raakt. Staat de locomotief voor een stam wagons, dan laat ik de locomotief als (dubbel-)tractie mee rijden met de wagons.

Koploper geeft vervolgens rij-opdrachten aan de ongemotoriseerde wagons en de locomotief die in tractie mee rijdt (en dus dezelfde rij-opdrachten krijgt) zorgt er voor dat de stam op bestemming aan komt.

Tot slot hef ik bij aankomst de tractie op, rangeer de locomotief weg en zet deze voor een andere stam die staat te wachten. Sleep de locomotief naar die stam om de tractie te actieveren... En zo voort...

Je begrijpt de reacties die deze persoon daarmee uitlokte: te moeilijk doen, kan veel simpeler, enz. Want met treinroutes en treintypes kan dat ook.

Als analoogrijder gebruik ik treinroutes en treintypes, dus wagontypes (stammetjes) met wisselende locs is voor mij een eye-opener. Als je veel rangeert, kan het handig zijn tussen die opties een keuze te maken die dan wel moet passen binnen je aanpak voor wissels, bezetmelding en je bloksysteem.

Hoe zien jullie dat?
« Laatst bewerkt op: 14 October 2019, 21:41:47 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail