Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)  (gelezen 23299 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #45 Gepost op: 29 oktober 2019, 17:52:49 »
Op de boven- en onderhoeken van de zijwanden komen hoekverstevigingsplaten.

De bovenste hoekplaten dienen zodanig op de hoeken gesoldeerd te worden dat de hoek een beetje boven de rand uitsteekt. Ze worden als laatste onderdeel op de zijwanden gemonteerd.

Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #46 Gepost op: 30 oktober 2019, 11:28:49 »
Ondertussen ook met de bodemplaat bezig geweest.

Deze moet eerst in vorm gebogen worden en zodanig passend gemaakt worden, dat deze exact in de reeds gemonteerde wagenbak valt.



Met name de 0,3 mm ingeëtste gleuf aan de onderkant in de kopwand moet goed schoon zijn. Hierin valt namelijk het uiteinde van de bodemplaat. Ter hoogte van de asbalansen dienen klinknagels doorgedrukt te worden.

Hier ging het dus helemaal fout.

Een mogelijkheid is, dat eerst de klinknagels doorgedrukt worden en daarna de randen omgezet. Alleen loop je dan het risico dat de klinknagels verdwijnen c.q. teruggedrukt worden als de bodemplaat ingeklemd wordt t.b.v. het omzetten.
De andere mogelijkheid is, eerst de randen omzetten en dan de klinknagels doordrukken. Echter, bij deze constructie van de bodemplaat kom je er niet meer bij om de klinknagels te zetten als de rand al omgebogen is.

Daarom had ik eerst de klinknagels gezet op de plaatsen waar de gaatjes ingeëtst waren en toen de randen omgezet. De klinknagels waren overigens nog best goed zichtbaar.  Bij het omzetten van de rand moet trouwens ook gezorgd worden dat de gaten voor de bevestiging van de asbalansen open blijven; anders kun je de asbalansen niet goed meer plaatsen.

Op de plaatsen van de doorgedrukte klinknagels moeten de asbalansen komen. Hier is dus fout gegaan: de gaatjes voor de klinknagels waren aan de verkeerde kant van de bodemplaat ingeëtst, met als gevolg dat de klinknagels nu aan de binnenzijde zaten (terwijl ze aan de buitenkant moeten) én ze zaten in de weg voor de asbalansen. &$#%@@*!@@.

Wat nu te doen met de verkeerd-om gezette klinknagels?

In ieder geval ze weer terugdrukken zodat de asbalansen goed aansluiten aan de rand om vastgesoldeerd te worden. Als ik er niets meer mee doe, zal het nauwelijks iemand opvallen.

Ik heb maar besloten alle klinknagel gaatjes uit te boren, vervolgens de asbalansen aan te brengen en nadat de gaatjes ook in de asbalansen doorgeboord zijn er 0,4 mm klinknagels in te solderen. Wel meer werk maar ach, het is hobby.

Op de bodemplaat komen in het middendeel van de bodemplaat 2 langsprofielen (U-profielen 3 x 2 mm) en 4 U-profielen 3 x 2 mm die schuin onder de wagen zitten. In de bodemplaat zijn hiervoor sleuven geëtst, waardoor het perfect past. De open zijde van de profielen wijzen naar de buitenkant.



Bovenop deze balken worden dwarsbalken 2 x 2 mm gesoldeerd. Vanaf het midden gezien wijzen de open kanten naar de buitenkant.

Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #47 Gepost op: 31 oktober 2019, 12:19:45 »
Ik heb alvast de asbalansen zover klaar gemaakt zodat ze na het monteren in de bodemplaat geen verdere bewerking meer nodig hebben. Let op bij het verwijderen van de asbalansen uit de etsplaat dat je het dunne stukje tussen de benen van de asbalans laat zitten; dit is de aanslag voor de aspot. In de sleuven van de asbalansen worden de glijplaten gesoldeerd en de asbalans opsluitplaat wordt haaks omgezet.

Ik heb achter de opsluitplaat een dun stripje gesoldeerd en in de gaatjes 0,8 mm schroefdraad getapt zodat de opsluitplaat straks met 0,8 mm boutjes aan de asbalans kan worden vastgemaakt maar daardoor ook demontabel blijft.

Dus: links wordt rechts.



Dan de asbalansen in de daarvoor bestemde uitsparingen in de bodemplaat solderen, met de reliëfkant naar buiten wijzend.


Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #48 Gepost op: 31 oktober 2019, 21:41:41 »
Let op:

De grendel en de grendelsteunen voor het openen van de kopdeuren zijn op het exemplaar van Willem Damhaar volledig anders dan in de bouwbeschrijving staat en in de etsplaat zit.



Ik heb alles uit de etsplaat gebruikt en conform de bouwbeschrijving aangebracht maar nu blijkt dat de vergrendelstang in de weg zit bij het plaatsen van de buffers.



De ruimte tussen de witte strepen is gelijk aan elkaar en bij de vergrendelstang is er nu geen ruimte meer voor de bufferhuls zelf.

Om nu alles te vervangen, ging me ook weer een beetje te ver. Dus wat nu? De oplossing lag in het zo ver mogelijk naar onderen brengen van de bufferplaten; hierdoor ontstond er voldoende ruimte om de bufferhuls te plaatsen. De ruimte hiervoor was er want in de bufferplaat zat een groter rond gat dan in de bufferplaat.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #49 Gepost op: 01 november 2019, 10:05:35 »
Vervolgens wordt het onderstel goed passend gemaakt in de eerder gemonteerde wagenbak.

Het onderstel zal waarschijnlijk iets ingekort moeten worden (aan beide zijden een gelijke hoeveelheid) zodat de bufferbalken aan beide kanten aansluiten tussen de hoekprofielen van de wagenbak én de chassisbalken aan de binnenkant aansluiten aan de bufferbalk. De bufferbalken moet tevens precies aansluiten aan de bodem van de wagenbak.

Dan worden de bufferbalken voorzichtig aan het onderstel gesoldeerd. Voorzichtig, zodat niet onderstel en wagenbak aan elkaar gesoldeerd worden en het onderstel nog uit de wagenbak gehaald kan worden.

Om te voorkomen dat het onderstel aan de bak gesoldeerd wordt, heb ik eerst de twee grote langsdragers (het omgevouwen deel van de bodemplaat) aan de bovenkant vastgezet aan de bufferbalken. Hierbij wel opletten dat het onderstel recht ligt omdat anders de gaten in de bufferbalk voor de buffers niet vrij liggen. Dus net zo lang positioneren dat aan beide kanten de buffergaten vrij liggen.

Als alles goed zit, kan het onderstel (met bufferplaten) afgenomen worden en in z’n geheel aan elkaar gesoldeerd worden.

Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #50 Gepost op: 02 november 2019, 14:15:32 »
In dit stadium blijft het onderstel wel in de wagenbak vastzitten, maar het is slechts een ‘slappe’ klem-constructie en ik wil toch wat definitievers.

Daarom heb ik in de hoeken een klein stukje L-profiel op de wagenbak gesoldeerd dat tegen de langsdrager van het onderstel aanligt.



In het L-profieltje en de langsdrager een gaatje geboord en aan de binnenkant van de langsdrager van het onderstel een moertje M1,6 gesoldeerd.



Vastgezet met een boutje heeft de wagenbak tenminste ook een constructieve verbinding met het onderstel.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #51 Gepost op: 03 november 2019, 12:50:17 »
Op ’n foto van de Tagh”0”train kolenwagen zie ik aan de onderkant naast de omgezette bodemplaat rand nog een platte strip zitten; hierdoor oogt het als een forse langsdrager van U-profiel. In de beschrijving staat nergens dat een extra profiel moet worden aangebracht om dit effect te bereiken.

Kennelijk zijn montagehandleiding en uiteindelijk gebouwd model toch behoorlijk afwijkend van elkaar.



Ook op de foto’s lijkt te zien dat de wagenbak en het onderstel aan elkaar vastgesoldeerd zijn, maar ik wil het onderstel demontabel houden.

Ik heb die betreffende strip wel aangebracht omdat in werkelijkheid die langsdrager gewoon een fors U-profiel is.





Het voordeel is -vind ik- dat het nu ook meer ‘oogt’.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #52 Gepost op: 04 november 2019, 15:54:33 »
Maar, om een bekend iemand te citeren: “Elk voordeel heb ze nadeel”, zo ook hier.

Zonder strip zijn de baksteunen gewoon aan het onderstel vast te solderen, hiervoor zitten gleuven in de opstaande rand en de steun zit gelijk met de wagenbak. Nu gooit echter de extra aangebrachte strip ‘roet in het eten’.

Nadeel is dus dat de steunen nu niet zonder meer kunnen worden aangebracht.

Dus een ‘oplossing’ hiervoor bracht weer extra werk met zich mee; ik heb in alle steunen een klein inkepinkje gevijld (op de plek waar de platte strip zit) en het deeltje dat in de gleuf moet, heb ik helemaal verwijderd.



Vervolgens de steun gewoon aan de onderkant van de wagenbak en tegen het zijprofiel gesoldeerd.



De steunen hebben nu geen mechanische verbinding met het onderstel meer, maar wel met de bodemplaat én het onderstel schuift er nu zo in.



Als gekozen wordt voor het definitief aan elkaar solderen van wagenbak en onderstel scheelt het een hoop werk  ;D

Maar waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Tevens worden de hoeken aan de onderkant van de wagenbak ingekort, zodat ze gelijk worden met de onderkant van de bufferbalk.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #53 Gepost op: 04 november 2019, 22:15:50 »
Volgens de bouwbeschrijving moet onder de bak een hoekprofiel (1,0 x 1,0 mm of 1,5 x 1,5 mm) gesoldeerd worden. Maar op de gekregen foto’s zie ik deze versteviging aan de onderkant van de bak als strip en niet als een L-profiel.



Tekening VG50307 laat echter wel een L-profiel zien en moet naar binnen gericht zijn. Ik heb toch maar een L-profiel aangebracht.

Ondanks dat in de handleiding al eerder stond aangegeven dat dit verstevigingsprofiel aangebracht moest worden, wilde ik overigens pas in dit stadium het verstevigingsprofiel vastzetten omdat het goed moest aansluiten aan de onderkant van de baksteunen.

En om te voorkomen dat het niet zou passen en dat baksteunen en/of L-profiel elkaar in de weg zouden zitten, heb ik dit klusje voor nu bewaard.

Maar door de nu gekozen constructie van het vastsolderen van de baksteunen aan de wagenbodem vervalt dit probleem en kan ik gewoon het L-profiel aan de zijkant van de wagenbak solderen en goed laten aansluiten aan de steunen. Ik heb 1,0 x 1,0 mm gebruikt.



Gelijk maar de veerpakketten (gecentreerd voor de asbalansen) op de stelbalken gesoldeerd.

Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #54 Gepost op: 05 november 2019, 09:39:23 »
Ben alvast wat voorwerk aan het doen voor het monteren van het remsysteem.
Ik had begrepen dat onder de kolenwagen een Kunze Knorr remsysteem zit.

Als ik een aantal zaken vergelijk met de foto van de TaghOtrain kolenwagen, dan zie ik verschillen en mijn kennis van dit soort zaken is onvoldoende om te weten wat wel correct is.

Volgens de bouwbeschrijving moet het onderstel (qua dwarsbalken) er zo uitzien:



maar op de foto van Willem zijn de bij mij omcirkelde dwarsbalken niet aanwezig:



Aangezien er een Kunze Knorr remsysteem onder zit, heb ik destijds bij Petau dit setje (nr 215) gekocht.



Maar dat ziet er heel anders uit dan hetgeen onder de kolenwagen van Willem zit. Of is dit een Duitse versie van het Nederlandse KK-systeem?

Ook op deze tekening ziet het KK-systeem er anders uit:



Op tekening VG50349 (Algemeen Plan 20-tons goederenwagen met KKG-rem) wordt voor het Kunze Knorr remsysteem verwezen naar tekening VG50324. Maar die heb ik niet, dus heb ik geen vergelijk c.q. voorbeeld.

Wie kan mij verder helpen?
- horen de omcirkelde dwarsbalken er nu wel of niet onder?
- wat is het remsysteem onder de TaghOtrain wagen?
- welke onderdelen horen er nu dan wel onder?
Met vriendelijke groet,
Peter

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #55 Gepost op: 05 november 2019, 21:19:07 »
Hoi Peter,

Helaas kan ik je ook geen uitsluitsel geven maar het viel me wel op dat de tekenig erg klein is en hier zijn de details helaas niet op te zien,
Wellicht helpt het als je deze wat groter afbeeld zodat de experts met behulp hiervan een advies kunnen geven?

Overigens wordt het een prachtige wagon en een remsysteem is wel de kers op de taart al zie je er normaal gesproken niet veel van.
Succes toegewenst met de verdere bouw

Groeten Rolf


peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #56 Gepost op: 06 november 2019, 08:17:56 »
Ik had een deel van de tekening geplaatst, maar in een klein formaat. Terugziend is het inderdaad slecht leesbaar, daarom heb ik nu de hele tekening in z’n oorspronkelijke formaat geplaatst en ‘m ook wat scherper gemaakt. Hopelijk is ie nu goed te lezen.



Het is weliswaar een tekening van een Dg, maar wel met een Kunze Knorr rem.

Ik ga er van uit dat een KK-systeem maar 1 soort systeem is? Of bestaan er verschillende of meerdere versies van een KK-systeem?
Met vriendelijke groet,
Peter

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #57 Gepost op: 06 november 2019, 09:11:41 »
Je zou ook naar het Spoorwegmuseum kunnen gaan, volgens mij staat er daar een, dan kun je kijken, en foto's maken van de onderkant...... 

Tekening en werkelijkheid zijn niet altijd gelijk..
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #58 Gepost op: 06 november 2019, 11:04:30 »
Ondertussen verder gegaan met de daadwerkelijke binnenbak.

In de lange binnenwand worden de klinknagels gedrukt (er zitten er 3 aan de bovenkant aan weerszijden van de deuren) en vervolgens wordt gekeken of de wand exact binnen de bak past. Anders pas maken.

Aan de bovenkant wordt deze gefixeerd met wat soldeer, de 2e lange wand en de kopwanden op dezelfde manier aanpakken. Wel opletten dat de klinknagelbanen overeenkomen met de profielen van de buitenwanden.

De bodem goed passend maken; als de zij- en kopwanden er in zitten, is -in ieder geval bij mij- de bodem qua lengte en breedte een fractie te groot. Het scheelt maar weinig maar is net voldoende om ‘m niet strak op de bodemplaat te krijgen, dus een weinig afvijlen zodat ie goed in de wagenbak valt. Ik heb wel alle naden met een beetje soldeer dichtgezet.



Voordat bovenop de zijwanden (m.u.v. de deur) een 1 x 1 mm L-profiel geplaatst en vastgesoldeerd wordt, moeten eerst in elke hoek van de zijwanden (zo strak mogelijk) de kopklephaken aangebracht worden.

Nu blijkt echter dat de eerder doorgedrukte klinknagels in de lange zijwand in de weg zitten bij het plaatsen van de L-strip; ik heb ze dan ook weer weg gevijld. Pas daarna kan de strip netjes geplaatst worden.

Een stukje draad 0,8 mm wordt in de kopklephaken gestoken en moet aan beide zijden iets uitsteken. De platen bovenop worden 30 graden omgezet en over de draad tegen de kopwand geplaatst, zodat de draad in de vouwnaad valt. Dan de plaat met soldeer fixeren en de draden aan de buitenkant gelijk maken met de haken.

Ook zijn de handgrepen op de hoeken gesoldeerd.



Lantaarnuithouders wacht ik mee tot het laatste moment; deze zijn zo fragiel......
Met vriendelijke groet,
Peter

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0)
« Reactie #59 Gepost op: 06 november 2019, 14:41:42 »
Peter, prachtig model ben je aan het bouwen. Ik zou willen dat er een etsplaat van was in schaal 1!

Ik heb het Knorr Kunze systeem toegepast op de groentenwagen van Dutzrail. Alleen Photobucket wil geld van mij zien en heeft de foto's slecht zichtbaar gemaakt. Ik kan de foto's in mijn draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60675.45 helaas niet aanpassen, want de beheerders van dit forum hebben dat niet mogelijk gemaakt. Ik heb de foto's zelf natuurlijk wel en ik zal die opzoeken. Misschien heb je daar nog iets aan voor het remwerk onder je GTMK.

Hoe het zou moeten zitten heb ik destijds met hulp van een aantal mensen op dit forum en Hans Nahon kunnen uitzoeken.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 06 november 2019, 14:44:42 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*