Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 14:28:40
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:43:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
  

Auteur Topic: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis  (gelezen 3248 keer)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1889
    • Mijn website
JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Gepost op: 25 September 2019, 16:24:56 »
De Franse firma JEP maakte speelgoedtreinen in vele maten. Rond 1930 maakten zij, afgekeken van de Duitse firma BING denk ik, een baan met spoorbreedte van 5/8 Inch (iets kleiner dan 16,5 mm). Dit was dus lang voordat Märklin, Trix, Hornby etcetera begonnen met H0/00.
Een paar weken terug vond ik een complete JEP Mignon set en na wat schoonmaakwerk bleek die gewoon goed te rijden zoals je in de video kan zien:

<a href="https://www.youtube.com/v/uLXsCftKd9M" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/uLXsCftKd9M</a>

Groet
Fred
« Laatst bewerkt op: 25 September 2019, 23:12:56 door sncf231e »
Mijn website: https://sncf231e.nl/

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1889
    • Mijn website
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #1 Gepost op: 26 September 2019, 10:39:55 »
Nog wat extra geschiedenis:
De Duitse speelgoedfabrikant Bing begon in 1922 met treinen te maken met een spoorbreedte van 5/8 Inch; allereerst voor de Engelse markt. De eerste treinen waren uurwerk/opwind treinen. Vanaf 1925 werden er ook electrisch aangedreven treinen gemaakt. Bing exporteerde  ook naar Amerika en zo werd er ook een versie gemaakt met een koevanger. Hier een presentatie van deze Amerikaanse Bing versie en zoals je ziet lijkt de JEP locomotief wel erg veel op de Bing locomotief:
<a href="https://www.youtube.com/v/-QnZQFmac04" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/-QnZQFmac04</a>
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #2 Gepost op: 26 September 2019, 11:50:33 »
Dag Fred,

Dank voor deze geschiedenisles. Weer wat geleerd.

Groet, Karel.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #3 Gepost op: 27 September 2019, 09:31:28 »
Leuk Fred. Ik ben wel nieuwsgierig naar de voeding van de JEP Mignon. Was dat nog zo'n voeding, waarbij in feite de netspanning op de rails staat, enigszins getemd door een gloeilamp?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #4 Gepost op: 27 September 2019, 10:01:56 »
Inderdaad, staat o.a. hier te lezen: http://www.tcawestern.org/jep.htm
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #5 Gepost op: 27 September 2019, 10:54:56 »
Ah ja, daar wordt 1925 als introductiejaar genoemd.
Was die voeding toen al niet een beetje uit de tijd?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #6 Gepost op: 27 September 2019, 11:02:19 »
Geen idee tot wanneer zo'n voeding direct uit het net nog "mocht". Nou ben ik niet zo bang voor een beetje elektriciteit, maar netspanning open en bloot op de rails van een speelgoedtrein, dat zou ik niet willen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #7 Gepost op: 27 September 2019, 11:08:04 »
Nou ja, het Bing setje van nog een paar jaar eerder heeft al een transformator.

Wat me ook opvalt is dat het plaatje op de doos heel aardig overeenkomt met de inhoud. Meestal beloofde de afbeelding op de doos heel wat meer dan het knullige treintje dat eruit kwam.  ;D
En vooral erg leuk dat het nog werkt.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1889
    • Mijn website
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #8 Gepost op: 27 September 2019, 12:03:06 »
Leuk Fred. Ik ben wel nieuwsgierig naar de voeding van de JEP Mignon. Was dat nog zo'n voeding, waarbij in feite de netspanning op de rails staat, enigszins getemd door een gloeilamp?
De  in de set aanwezige "voeding"is inderdaad niet meer dan een variable voorschakelweerstand met een lamphouder. De lamp zat er nog bij en deze lijkt nog te werken, maar had, net als de lamphouder, een bajonet fitting, dus daar kan ik niet veel mee. Bij nameting bleek de voeding niet te werken en het zag er niet zo uit dat ik dacht dat ga ik repareren. De trein blijkt te rijden met een (Elettren) trafo die 25 volt DC geeft; meestal hebben dit soort netspannings treinen meer nodig (35v).
Dit soort netspannings treinen werden in Duitsland door de VDE in 1927 verboden, maar in Frankrijk ging men hiermee door tot 1932.
Ik heb een Märklin trein van voor 1927 en de voorschakelweerstand daarvan doet het nog wel; zie hier (de kat was niet thuis  ;)):

<a href="https://www.youtube.com/v/NEr-9xrJDMw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/NEr-9xrJDMw</a>

Groet
Fred

Mijn website: https://sncf231e.nl/