Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Michiel 80
Vandaag om 16:31:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:23:51
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 15:56:09
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 15:47:06
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 15:42:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
  

Auteur Topic: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis  (gelezen 3246 keer)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1889
    • Mijn website
JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Gepost op: 25 September 2019, 16:24:56 »
De Franse firma JEP maakte speelgoedtreinen in vele maten. Rond 1930 maakten zij, afgekeken van de Duitse firma BING denk ik, een baan met spoorbreedte van 5/8 Inch (iets kleiner dan 16,5 mm). Dit was dus lang voordat Märklin, Trix, Hornby etcetera begonnen met H0/00.
Een paar weken terug vond ik een complete JEP Mignon set en na wat schoonmaakwerk bleek die gewoon goed te rijden zoals je in de video kan zien:

<a href="https://www.youtube.com/v/uLXsCftKd9M" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/uLXsCftKd9M</a>

Groet
Fred
« Laatst bewerkt op: 25 September 2019, 23:12:56 door sncf231e »
Mijn website: https://sncf231e.nl/

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1889
    • Mijn website
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #1 Gepost op: 26 September 2019, 10:39:55 »
Nog wat extra geschiedenis:
De Duitse speelgoedfabrikant Bing begon in 1922 met treinen te maken met een spoorbreedte van 5/8 Inch; allereerst voor de Engelse markt. De eerste treinen waren uurwerk/opwind treinen. Vanaf 1925 werden er ook electrisch aangedreven treinen gemaakt. Bing exporteerde  ook naar Amerika en zo werd er ook een versie gemaakt met een koevanger. Hier een presentatie van deze Amerikaanse Bing versie en zoals je ziet lijkt de JEP locomotief wel erg veel op de Bing locomotief:
<a href="https://www.youtube.com/v/-QnZQFmac04" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/-QnZQFmac04</a>
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #2 Gepost op: 26 September 2019, 11:50:33 »
Dag Fred,

Dank voor deze geschiedenisles. Weer wat geleerd.

Groet, Karel.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22498
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #3 Gepost op: 27 September 2019, 09:31:28 »
Leuk Fred. Ik ben wel nieuwsgierig naar de voeding van de JEP Mignon. Was dat nog zo'n voeding, waarbij in feite de netspanning op de rails staat, enigszins getemd door een gloeilamp?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #4 Gepost op: 27 September 2019, 10:01:56 »
Inderdaad, staat o.a. hier te lezen: http://www.tcawestern.org/jep.htm
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22498
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #5 Gepost op: 27 September 2019, 10:54:56 »
Ah ja, daar wordt 1925 als introductiejaar genoemd.
Was die voeding toen al niet een beetje uit de tijd?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #6 Gepost op: 27 September 2019, 11:02:19 »
Geen idee tot wanneer zo'n voeding direct uit het net nog "mocht". Nou ben ik niet zo bang voor een beetje elektriciteit, maar netspanning open en bloot op de rails van een speelgoedtrein, dat zou ik niet willen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22498
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #7 Gepost op: 27 September 2019, 11:08:04 »
Nou ja, het Bing setje van nog een paar jaar eerder heeft al een transformator.

Wat me ook opvalt is dat het plaatje op de doos heel aardig overeenkomt met de inhoud. Meestal beloofde de afbeelding op de doos heel wat meer dan het knullige treintje dat eruit kwam.  ;D
En vooral erg leuk dat het nog werkt.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1889
    • Mijn website
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #8 Gepost op: 27 September 2019, 12:03:06 »
Leuk Fred. Ik ben wel nieuwsgierig naar de voeding van de JEP Mignon. Was dat nog zo'n voeding, waarbij in feite de netspanning op de rails staat, enigszins getemd door een gloeilamp?
De  in de set aanwezige "voeding"is inderdaad niet meer dan een variable voorschakelweerstand met een lamphouder. De lamp zat er nog bij en deze lijkt nog te werken, maar had, net als de lamphouder, een bajonet fitting, dus daar kan ik niet veel mee. Bij nameting bleek de voeding niet te werken en het zag er niet zo uit dat ik dacht dat ga ik repareren. De trein blijkt te rijden met een (Elettren) trafo die 25 volt DC geeft; meestal hebben dit soort netspannings treinen meer nodig (35v).
Dit soort netspannings treinen werden in Duitsland door de VDE in 1927 verboden, maar in Frankrijk ging men hiermee door tot 1932.
Ik heb een Märklin trein van voor 1927 en de voorschakelweerstand daarvan doet het nog wel; zie hier (de kat was niet thuis  ;)):

<a href="https://www.youtube.com/v/NEr-9xrJDMw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/NEr-9xrJDMw</a>

Groet
Fred

Mijn website: https://sncf231e.nl/