BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Wat zijn we aan het rijden? => Topic gestart door: sncf231e op 25 september 2019, 16:24:56

Titel: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
Bericht door: sncf231e op 25 september 2019, 16:24:56
De Franse firma JEP maakte speelgoedtreinen in vele maten. Rond 1930 maakten zij, afgekeken van de Duitse firma BING denk ik, een baan met spoorbreedte van 5/8 Inch (iets kleiner dan 16,5 mm). Dit was dus lang voordat Märklin, Trix, Hornby etcetera begonnen met H0/00.
Een paar weken terug vond ik een complete JEP Mignon set en na wat schoonmaakwerk bleek die gewoon goed te rijden zoals je in de video kan zien:

https://www.youtube.com/v/uLXsCftKd9M

Groet
Fred
Titel: Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
Bericht door: sncf231e op 26 september 2019, 10:39:55
Nog wat extra geschiedenis:
De Duitse speelgoedfabrikant Bing begon in 1922 met treinen te maken met een spoorbreedte van 5/8 Inch; allereerst voor de Engelse markt. De eerste treinen waren uurwerk/opwind treinen. Vanaf 1925 werden er ook electrisch aangedreven treinen gemaakt. Bing exporteerde  ook naar Amerika en zo werd er ook een versie gemaakt met een koevanger. Hier een presentatie van deze Amerikaanse Bing versie en zoals je ziet lijkt de JEP locomotief wel erg veel op de Bing locomotief:
https://www.youtube.com/v/-QnZQFmac04
Groet
Fred
Titel: Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
Bericht door: Karben op 26 september 2019, 11:50:33
Dag Fred,

Dank voor deze geschiedenisles. Weer wat geleerd.

Groet, Karel.
Titel: Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
Bericht door: henk op 27 september 2019, 09:31:28
Leuk Fred. Ik ben wel nieuwsgierig naar de voeding van de JEP Mignon. Was dat nog zo'n voeding, waarbij in feite de netspanning op de rails staat, enigszins getemd door een gloeilamp?
Titel: Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 september 2019, 10:01:56
Inderdaad, staat o.a. hier te lezen: http://www.tcawestern.org/jep.htm (http://www.tcawestern.org/jep.htm)
Titel: Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
Bericht door: henk op 27 september 2019, 10:54:56
Ah ja, daar wordt 1925 als introductiejaar genoemd.
Was die voeding toen al niet een beetje uit de tijd?
Titel: Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 september 2019, 11:02:19
Geen idee tot wanneer zo'n voeding direct uit het net nog "mocht". Nou ben ik niet zo bang voor een beetje elektriciteit, maar netspanning open en bloot op de rails van een speelgoedtrein, dat zou ik niet willen.
Titel: Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
Bericht door: henk op 27 september 2019, 11:08:04
Nou ja, het Bing setje van nog een paar jaar eerder heeft al een transformator.

Wat me ook opvalt is dat het plaatje op de doos heel aardig overeenkomt met de inhoud. Meestal beloofde de afbeelding op de doos heel wat meer dan het knullige treintje dat eruit kwam.  ;D
En vooral erg leuk dat het nog werkt.  :)
Titel: Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
Bericht door: sncf231e op 27 september 2019, 12:03:06
Leuk Fred. Ik ben wel nieuwsgierig naar de voeding van de JEP Mignon. Was dat nog zo'n voeding, waarbij in feite de netspanning op de rails staat, enigszins getemd door een gloeilamp?
De  in de set aanwezige "voeding"is inderdaad niet meer dan een variable voorschakelweerstand met een lamphouder. De lamp zat er nog bij en deze lijkt nog te werken, maar had, net als de lamphouder, een bajonet fitting, dus daar kan ik niet veel mee. Bij nameting bleek de voeding niet te werken en het zag er niet zo uit dat ik dacht dat ga ik repareren. De trein blijkt te rijden met een (Elettren) trafo die 25 volt DC geeft; meestal hebben dit soort netspannings treinen meer nodig (35v).
Dit soort netspannings treinen werden in Duitsland door de VDE in 1927 verboden, maar in Frankrijk ging men hiermee door tot 1932.
Ik heb een Märklin trein van voor 1927 en de voorschakelweerstand daarvan doet het nog wel; zie hier (de kat was niet thuis  ;)):

https://www.youtube.com/v/NEr-9xrJDMw

Groet
Fred