Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Layne, Somewhere South. door roadster36
Vandaag om 02:27:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:16:23
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 01:00:51
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
26 December 2025, 23:27:47
Raadplaatje door Hatsune Miku
26 December 2025, 23:00:13
Stub switches door Hans1963
26 December 2025, 22:53:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door T.Spat
26 December 2025, 22:45:43
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door T.Spat
26 December 2025, 22:42:42
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
26 December 2025, 22:40:29
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door ruben derks
26 December 2025, 22:34:25
Rondom Charlois door Alewijn
26 December 2025, 22:33:15
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
26 December 2025, 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
26 December 2025, 22:22:04
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
26 December 2025, 22:17:19
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door neudalhausenstadbahn
26 December 2025, 22:09:18
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
26 December 2025, 22:06:17
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
26 December 2025, 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
26 December 2025, 21:19:43
Modelwensen 2026 door spoorzeven
26 December 2025, 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
26 December 2025, 20:49:51
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
26 December 2025, 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
26 December 2025, 18:55:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
26 December 2025, 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
26 December 2025, 17:58:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
26 December 2025, 16:09:06
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
26 December 2025, 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
26 December 2025, 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
26 December 2025, 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
26 December 2025, 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
26 December 2025, 14:37:02
  

Auteur Topic: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis  (gelezen 3499 keer)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 2026
    • Mijn website
JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Gepost op: 25 September 2019, 16:24:56 »
De Franse firma JEP maakte speelgoedtreinen in vele maten. Rond 1930 maakten zij, afgekeken van de Duitse firma BING denk ik, een baan met spoorbreedte van 5/8 Inch (iets kleiner dan 16,5 mm). Dit was dus lang voordat Märklin, Trix, Hornby etcetera begonnen met H0/00.
Een paar weken terug vond ik een complete JEP Mignon set en na wat schoonmaakwerk bleek die gewoon goed te rijden zoals je in de video kan zien:

<a href="https://www.youtube.com/v/uLXsCftKd9M" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/uLXsCftKd9M</a>

Groet
Fred
« Laatst bewerkt op: 25 September 2019, 23:12:56 door sncf231e »
Mijn website: https://sncf231e.nl/

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 2026
    • Mijn website
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #1 Gepost op: 26 September 2019, 10:39:55 »
Nog wat extra geschiedenis:
De Duitse speelgoedfabrikant Bing begon in 1922 met treinen te maken met een spoorbreedte van 5/8 Inch; allereerst voor de Engelse markt. De eerste treinen waren uurwerk/opwind treinen. Vanaf 1925 werden er ook electrisch aangedreven treinen gemaakt. Bing exporteerde  ook naar Amerika en zo werd er ook een versie gemaakt met een koevanger. Hier een presentatie van deze Amerikaanse Bing versie en zoals je ziet lijkt de JEP locomotief wel erg veel op de Bing locomotief:
<a href="https://www.youtube.com/v/-QnZQFmac04" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/-QnZQFmac04</a>
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1468
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #2 Gepost op: 26 September 2019, 11:50:33 »
Dag Fred,

Dank voor deze geschiedenisles. Weer wat geleerd.

Groet, Karel.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #3 Gepost op: 27 September 2019, 09:31:28 »
Leuk Fred. Ik ben wel nieuwsgierig naar de voeding van de JEP Mignon. Was dat nog zo'n voeding, waarbij in feite de netspanning op de rails staat, enigszins getemd door een gloeilamp?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27076
    • Pagina van klaas
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #4 Gepost op: 27 September 2019, 10:01:56 »
Inderdaad, staat o.a. hier te lezen: http://www.tcawestern.org/jep.htm
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #5 Gepost op: 27 September 2019, 10:54:56 »
Ah ja, daar wordt 1925 als introductiejaar genoemd.
Was die voeding toen al niet een beetje uit de tijd?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27076
    • Pagina van klaas
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #6 Gepost op: 27 September 2019, 11:02:19 »
Geen idee tot wanneer zo'n voeding direct uit het net nog "mocht". Nou ben ik niet zo bang voor een beetje elektriciteit, maar netspanning open en bloot op de rails van een speelgoedtrein, dat zou ik niet willen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #7 Gepost op: 27 September 2019, 11:08:04 »
Nou ja, het Bing setje van nog een paar jaar eerder heeft al een transformator.

Wat me ook opvalt is dat het plaatje op de doos heel aardig overeenkomt met de inhoud. Meestal beloofde de afbeelding op de doos heel wat meer dan het knullige treintje dat eruit kwam.  ;D
En vooral erg leuk dat het nog werkt.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 2026
    • Mijn website
Re: JEP Mignon, een beetje H0/00 geschiedenis
« Reactie #8 Gepost op: 27 September 2019, 12:03:06 »
Leuk Fred. Ik ben wel nieuwsgierig naar de voeding van de JEP Mignon. Was dat nog zo'n voeding, waarbij in feite de netspanning op de rails staat, enigszins getemd door een gloeilamp?
De  in de set aanwezige "voeding"is inderdaad niet meer dan een variable voorschakelweerstand met een lamphouder. De lamp zat er nog bij en deze lijkt nog te werken, maar had, net als de lamphouder, een bajonet fitting, dus daar kan ik niet veel mee. Bij nameting bleek de voeding niet te werken en het zag er niet zo uit dat ik dacht dat ga ik repareren. De trein blijkt te rijden met een (Elettren) trafo die 25 volt DC geeft; meestal hebben dit soort netspannings treinen meer nodig (35v).
Dit soort netspannings treinen werden in Duitsland door de VDE in 1927 verboden, maar in Frankrijk ging men hiermee door tot 1932.
Ik heb een Märklin trein van voor 1927 en de voorschakelweerstand daarvan doet het nog wel; zie hier (de kat was niet thuis  ;)):

<a href="https://www.youtube.com/v/NEr-9xrJDMw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/NEr-9xrJDMw</a>

Groet
Fred

Mijn website: https://sncf231e.nl/