Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
Vandaag om 07:57:57
Bij Heukelom en Oisterwijk Oost hekken geplaatst (Fotolokatie)? door André82
Vandaag om 07:53:47
RTM-tijden herleven... door Sven
Vandaag om 07:36:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 07:19:00
Fleischmann 4117, Buehler motor loopt zwaar door henk
Vandaag om 05:56:54
Sloop van spoorbrug over de A28 bij Zeist door henk
Vandaag om 05:34:38
Reedcontacten snel kapot door Te 2/2
Vandaag om 00:51:20
Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen door laurent
18 september 2020, 23:53:40
Projekt 083-338 door 44
18 september 2020, 22:53:34
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
18 september 2020, 22:32:21
NS perronrand , welke kleur beton door MOVisser
18 september 2020, 22:20:48
OV-bedrijven hebben nog steeds geen financiële steun ontvangen. door Bert van Gelder
18 september 2020, 22:00:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Stijn
18 september 2020, 21:38:54
Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door 72sonett
18 september 2020, 21:02:10
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pauldg
18 september 2020, 21:01:22
Spoor 1 baan Gebr. Vierling: van DB naar ÖBB door becasse
18 september 2020, 21:00:37
Buitenlust door becasse
18 september 2020, 20:46:18
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
18 september 2020, 20:34:46
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
18 september 2020, 20:22:22
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
18 september 2020, 20:20:28
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door ronald1956
18 september 2020, 20:05:34
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Luc2000
18 september 2020, 20:00:54
Rocrail gebruikersgroep door PeterC
18 september 2020, 19:49:21
NL baan: Frotterdam in h0 door Forever Rocofan
18 september 2020, 19:43:32
Roco 63123 startset, RAm met MultiMaus, geen geluid? door willyTEE
18 september 2020, 17:03:33
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door NS1220
18 september 2020, 16:11:17
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
18 september 2020, 16:04:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
18 september 2020, 16:04:08
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
18 september 2020, 15:50:22
NS 6100 van GM&S door FritsT
18 september 2020, 15:46:37
  

Auteur Topic: Aankomst grootste containerschip ter wereld  (gelezen 17564 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10799
    • sleutelspoor
Maiden Trip voor vier van de grootste containerschepen ter wereld bij ECT Delta
« Reactie #150 Gepost op: 10 juli 2020, 17:48:15 »

ROTTERDAM. Vier van de nieuwe 24.000 TEU klasse containerschepen, de grootste ter wereld, van rederij HMM lopen de komende periode de ECT Delta terminal aan tijdens hun maiden voyage.
HMM heeft twaalf nieuwe ultragrote containerschepen besteld, waarvan zeven schepen inmiddels zijn opgeleverd en de overige schepen vanaf augustus 2020 volgen. De HMM Algeciras was de eerste van de nieuwe vloot die de Rotterdamse Haven aanliep afgelopen juni. De HMM Oslo, HMM Dublin, HMM Copenhagen en de HMM Southampton komen alle vier voor hun eerste load call bij ECT. De HMM Oslo heeft als eerste van de vier gisteren, maandag 6 juli 2020, de ECT Delta terminal aangelopen. Alle schepen hebben een maximum capaciteit van zo’n 24.000 TEU. Naast de indrukwekkende afmetingen met een lengte van 400 meter en een breedte van 61 meter, zijn het volgens de rederij ook milieuvriendelijke en uiterst efficiënte schepen. Transport on line
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5210
    • nulpunt
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #151 Gepost op: 06 augustus 2020, 20:23:50 »
Laten we het maar weer even over bootjes hebben. Grote boten....Zusterschip van HMM Algeciras, de HMM Gdansk vaart momenteel (helaas met wat tegenlicht) binnen. Donderdag 9 augustus 20:20

Irritant dat die camera er minuten over doet voordat die in de gewenste richting kijkt, maar....geduld.

https://fotopaulmartens.netcam.nl/breeddiep2.php?autostart=false

Schermopname (218) by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2020, 20:26:27 door FritsT »

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #152 Gepost op: 06 augustus 2020, 21:45:26 »
Geduld geeft wel hele schone plaatsjes! Merci voor het delen.
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8861
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #153 Gepost op: 09 augustus 2020, 11:13:50 »
de HMM Gdansk vaart momenteel (helaas met wat tegenlicht) binnen. Donderdag 9 augustus 20:20

Schermopname (218) by Nulpunt0, on Flickr

Euhm welke datum klopt er nu  ???
Donderdag 9 augustus,ofwel vandaag,of toch 6 augustus zoals op de schermafbeelding   ;D ;)

Duikeend

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #154 Gepost op: 10 augustus 2020, 16:07:41 »
aangezien we het hier altijd over grote boten hebben en die kleine containerbootjes toch wel beetje standaard worden kon ik het even niet laten om deze te plaatsen:

grootste werkschip ter wereld komt naar vlissingen om boorplatform af te leveren

ding is 382m lang.. ok dat zal wel.. en dan: 124 meter breed..  :o
past vast niet door het panamakanaal  ;D

ik denk dat ik die toch wel ff ga bekijken...
Huidige projectje: mijn knutsels en een 1500 in parts

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10799
    • sleutelspoor
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #155 Gepost op: 14 augustus 2020, 18:04:38 »
Containerreus HMM Rotterdam (24.000 teu) doet Rotterdamse haven aan


Donderdagavond 13 augustus omstreeks 22.00 uur is het HMM Rotterdam op zijn maidentrip in de Amaliahaven te Rotterdam gearriveerd om containers over te slaan bij RWG (Rotterdam World Gateway). Het is het zusje van HMM Algeciras – het nieuwste grootste containerschip ter wereld – dat hier 3 juni arriveerde.
HMM Rotterdam kan net iets meer 20-voet-containers aan boord hebben dan het vorige grootste containerschip ter wereld MSC Gülsün: 23.964 TEU tegen 23.756 TEU. Het Koreaans schip werd opgeleverd door de scheepswerf Daewoo Shipping & Marine Engineering’s Okpo. Het is 400 meter lang en 61 meter breed. Het schip is afkomstig uit Yantian en vertrekt op zondag 16 augustus om 07.00 uur naar Hamburg.
HMM (Hyundai Merchant Marine)
HMM is de nieuwe naam voor Hyundai Merchant Marine. De Zuid-Koreaanse scheepseigenaar is de negende containerrederij van de wereld. De rederij heeft nog elf van deze 24.000 TEU schepen in bestelling.
Tussen 20.00 en 21.00 uur passeert het schip Smickel-Inn Balkon van Europa bij Slag Maasmond, een populaire plaats voor schipspotters.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5210
    • nulpunt
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #157 Gepost op: 07 september 2020, 14:28:22 »
Na het eerste bezoek in juni, heeft de HMM Algeciras  weer aangemeerd op de Maasvlakte. Even op en neer naar de ander kant van onze aardbol in 3 maanden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10799
    • sleutelspoor
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #158 Gepost op: 07 september 2020, 19:12:50 »
Ja dat is een heel ander verhaal als wat hier onder staat. Inderdaad, drie maal lezen en dan geloof je het nog niet. Waar het kleine Nederland groot in kan zijn ::)

Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) : marine mag geen marineschepen in marinehaven laten afmeren

Door: Jaime Karremann

De Nieuwe Haven bestaat uit veel meer dan alleen de steigers. De totale marinebasis kent kantoren, scholen, een schietbaan, eetgelegenheden, slaapgebouwen, maar ook opslagplaatsen voor munitie en een werf waar marineschepen worden onderhouden. Het conflict tussen Defensie en de Inspectie Leefomgeving en Transport gaat deels dus om of de marineschepen bij de marinebasis horen en dus of die aan de eisen van die basis moeten voldoen.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) constateerde tijdens een controle bezoek in 2018 dat er marineschepen in de marinehaven van Den Helder lagen, en dat de marine hier geen (juiste) vergunning voor had. De inspectie legde in januari 2019 een dwangsom op van maximaal 1 miljoen euro; de marine moest de activiteiten zonder vergunning per september 2019 beëindigen. Het opleggen van deze dwangsom is nu uitgesteld tot 1 januari 2021, blijkt uit een uitspraak van twee weken terug.
Het is nieuws uit de categorie 'drie keer lezen en dan geloof je het nog niet'. Maar het is echt waar, Defensie is al sinds eind 2018 in een verbeten juridische strijd verwikkeld met de Inspectie Leefomgeving en Transport over het afmeren van marineschepen in de Nieuwe Haven. En verbeten is de strijd, want beide partijen zijn "ten diepste verdeeld", zo blijkt uit het verslag van de uitspraak die de voorzieningenrechter in Den Haag op 13 augustus 2020 deed. De uitspraak, die enigszins in het voordeel was van Defensie, werd afgelopen vrijdag gepubliceerd en pas gisteren opgemerkt. Marineschepen liggen al sinds 1792 in Den Helder en sinds 1954 in de Nieuwe Haven, maar omdat de vergunning uit 2012 niets vermeld over het "voorkomen of verminderen van nadelige gevolgen" voor het milieu door het "permanent of op zeer regelmatige basis afmeren van marineschepen", is volgens ILT de wet overtreden en moeten de activiteiten stoppen. Daar zit ook de kern van het probleem, zo valt op te maken uit de uitspraak. Er is wel een omgevingsvergunning, maar dat betekent volgens ILT niet dat het afmeren van marineschepen is toegestaan. Want, zo zegt ILT, de marineschepen horen bij de Nieuwe Haven (in de wet: 'de inrichting') als die er regelmatig liggen. Volgens Defensie maken de schepen geen deel uit van de inrichting. Over deze kwestie zal de rechtbank zich buigen in een bodemprocedure.
Marineschepen.nl heeft voor publicatie van dit artikel nog geen van de partijen kunnen spreken, maar als Defensie zich zou schikken naar het idee van ILT dat schepen onderdeel uitmaken van de inrichting, zou dit grote gevolgen kunnen hebben voor eisen waar marineschepen dan aan zouden moeten voldoen. Bijvoorbeeld dat de marineschepen dan moeten voldoen aan de eisen van de gebouwen en walinstallaties als het gaat om munitie. In 2019 twitterde locoburgemeester van Den Helder Kees Visser al dat het in de toekomst in verband met wetgeving niet meer toegestaan zou zijn om, in verband met munitie-opslag, twee marineschepen naast elkaar aan een steiger te laten liggen. Onbekend was wat de achterliggende reden was. Marineschepen.nl had hier destijds vragen over gesteld aan de marine, maar kreeg toen als antwoord dat dit nog niet zeker was.
Hebben of houden van marineschepen
De wetsovertreding kwam op 31 augustus 2018 aan het licht toen ILT tijdens een controle bezoek niet alleen constateerde dat er marineschepen in de Nieuwe Haven lagen, maar dat het bovendien ging om een "regelmatig uitgevoerde activiteit die behoort tot de inrichting Nieuwe Haven," zonder dat dat in de vergunning was opgenomen. Na een briefwisseling over en weer, maakte ILT in januari 2019 het besluit bekend dat de marine uiterlijk per 1 september 2019 het afmeren van marineschepen moest "beëindigen en beëindigd moest houden" of op korte termijn de aanvraag voor een vergunning volledig te maken. De dwangsom voor het hebben of houden van marineschepen in de marinehaven bedroeg €200.000 per maand, met een maximum van 1 miljoen euro.
ILT verplaatste de deadline tweemaal, de laatste keer tot 1 juni 2020. Defensie diende een bezwaar in, maar ILT verklaarde het ongegrond, waarna de zaak aan de voorzieningenrechter werd voorgelegd. ILT zegt dat het de zaak wil doorzetten omdat het voor de Koninklijke Marine mogelijk is om de activiteiten in de Nieuwe Haven legaal te maken door alle gegevens voor de aanvraag te overleggen, en de marine ook de schepen kan verplaatsen naar een andere haven. (Het is onduidelijk hoe ILT dat laatste voor zich ziet.) Maar volgens ILT is er geen zicht op een legalisatie op korte termijn, Defensie zou zich bovendien niet "ten volle inzetten om daadwerkelijk te komen tot een volledige aanvraag voor een omgevingsvergunning".
Rechter: belangen Defensie wegen het zwaarst
De voorzieningenrechter ging niet mee in de denkrichting van ILT. Want zo concludeerde de voorzieningenrechter, in 2012 is de bestaande omgevingsvergunning verstrekt juist voor de exploitatie van de Nieuwe Haven en dus dat daar marineschepen bij betrokken zijn. Verplaatsen van marineschepen zonder dat de inzetbaarheid in gevaar komt, is ook niet mogelijk zo verdedigde Defensie haar standpunt. Bovendien is het "operationeel kunnen inzetten van de in Den Helder afgemeerde marineschepen één van de grondwettelijke taken van Defensie. Ook was de voorzieningenrechter niet te spreken over de dwangsom die als 'stok achter de deur' werd ingezet om Defensie te dwingen, terwijl volgens de rechter de medewerking van Defensie nu dusdanig is dat de aanvraag op 1 december 2020 afgerond kan worden. Bovendien merkte de rechter op dat "het gaat om twee belangrijke instellingen van de centrale overheid die hun verschillen van inzicht toch primair door goed overleg zouden moeten kunnen oplossen. "Defensie had verzocht om de uiterlijke datum waarop het de juiste vergunning moet hebben, uit te stellen tot 1 januari 2021. De rechter wees het verzoek toe en veroordeelde ILT tot het betalen van griffierecht en proceskosten van maximaal €1.228,-.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #159 Gepost op: 07 september 2020, 22:02:07 »
En ik denken dat alleen bij ons in Belgie zo'n gekheden bestonden :D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8861
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #160 Gepost op: 13 september 2020, 14:11:31 »
Valt me nog mee dat we niet van die flauwekul hebben bij bijvoorbeeld onderhouds gebouwen incl opstelterreinen voor treinen.
Dan mag je wel het pand en de sporen aanleggen,maar een trein erop/in is verboden  ;D ??? ::)
Logica ten top,wel een marinehaven hebben,maar dat je er als marine ook echt schepen wilt hebben,das gek dat hoort niet bij een marine  ;D