Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:01:41
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:58:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 17:47:43
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
  

Auteur Topic: NSR sprinter SLT 2402  (gelezen 76900 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #315 Gepost op: 18 March 2011, 11:02:34 »
1 tussenbak vervangen voor een met pot, uitgenomen tussenbak hergebruiken in nabestelling.

Ron

Zoiets ligt voor de hand hè.
Zal de aanbestedingsprocedure wel weer over moeten.  :( Trein met plee is wat anders dan trein zonder plee.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #316 Gepost op: 18 March 2011, 11:30:09 »
NS kan regres nemen, d.w.z. de boete (gedeeltelijk) proberen te verhalen op Prorail, net zoals jouw aannemer regres kan nemen op zijn onderaannemers als zij een zooitje van zijn bouwproject maken en jij als opdrachtgever daarom je aannemer met een contractuele boete om de oren slaat. Jij als opdrachtgever hebt niets te maken met WAAROM je aannemer wanpresteert, je bent met hem een boeteclausule overeengekomen en dus mag je die boete opeisen. Wat die aannemer dan kan doen is zijn onderaannemers aanspreken voor de schade die hij lijdt. Zo werkt dat, simpel als wat. Anders gaan al je onderaannemers naar elkaar lopen wijzen en word je uiteindelijk niets wijzer...

In dit geval komt er m.i. nog een factor bij, nl. dat de Staat eigenaar is van het spoorwegnet en ook verantwoordelijk is voor het onderhoud daarvan. NSR kan in veel gevallen niet op tijd rijden omdat de eigenaar van spoorwegnet zijn zaken niet in orde heeft en moet daarvoor ook nog eens een boete betalen aan die eigenaar. Dat komt op mij nogal hypocriet over, als het idd. zo is.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #317 Gepost op: 18 March 2011, 11:31:47 »
Ja, en dan kan NSR dus weer een deel van die boete op ProRail en dus de staat verhalen.  ;D
Geweldig toch.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #318 Gepost op: 18 March 2011, 11:36:17 »
En als ze er niet uitkomen, het geschil laten beslissen door de Rijdende Rechter. ;D
Die zich dan voor de afwisseling zich eens in de trein kan laten rijden. ;D

Mochten de vertegenwoordigers van de Staat er sc**** aan hebben, kunnen ze dus beter niet in de SLT reizen. ;D  ;D

Mvg,

Henk
« Laatst bewerkt op: 18 March 2011, 11:38:47 door Eenerspoor »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Anoniem

  • Gast
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #319 Gepost op: 18 March 2011, 12:30:39 »
In dit geval komt er m.i. nog een factor bij, nl. dat de Staat eigenaar is van het spoorwegnet en ook verantwoordelijk is voor het onderhoud daarvan. NSR kan in veel gevallen niet op tijd rijden omdat de eigenaar van spoorwegnet zijn zaken niet in orde heeft en moet daarvoor ook nog eens een boete betalen aan die eigenaar. Dat komt op mij nogal hypocriet over, als het idd. zo is.

Hoezo hypocriet? Als twee professionele partijen zoiets afspreken in een contract, dan zijn ze daar allebei met hun volle verstand bij. Dat mogen ze helemaal zelf weten (tenzij de zwakkere partij een poot wordt uitgedraaid, maar hier is niet echt sprake van een 'zwakkere partij'). Contractvrijheid is een mooi ding 8) ;D.

Overigens: de Staat is alleen juridisch eigenaar van het spoorwegnet, alleen in naam dus. Prorail is de economisch eigenaar, en daarmee verantwoordelijk voor het onderhoud. Juridisch eigendom houdt per saldo alleen in dat je aansprakelijk bent voor schade veroorzaakt door jouw eigendom, en dat je erover beschikkingsbevoegd bent: in theorie kan de Staat het spoorwegnet simpelweg verkopen. In de praktijk zal dat niet gebeuren, maar het mag. De economisch eigenaar is verantwoordelijk voor het in stand houden en dergelijke van het spoornet, de juridisch eigenaar niet.
« Laatst bewerkt op: 18 March 2011, 12:35:08 door Wesley­­ »

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #320 Gepost op: 18 March 2011, 12:39:26 »
Thanks voor de uitleg.

ProRail is toch een dochter van NS? Net als NSR?
Van je familie moet je het toch maar hebben. ;D  ::)

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #321 Gepost op: 18 March 2011, 13:49:33 »
ProRail is een staatsbedrijf (net als rijkswaterstaat).
NSR is een zelfstandig bedrijf.
Beide bedrijven komen voort uit de oude NS dat in 1995 ophield te bestaan.

Groet,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #322 Gepost op: 18 March 2011, 13:51:48 »
Iets wat de staat dus nooit had moeten laten gebeuren, en nou zit nota bene de VVD-minister van Verkeer op NS te zeuren of hoe je het ook wilt noemen terwijl haar partij degene was die destijds de hele privatisering in gang heeft gezet >:( Zie hier waar het toe heeft geleid >:(
Mvgr Jan Wiebrand

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #323 Gepost op: 18 March 2011, 17:19:35 »
Overigens: de Staat is alleen juridisch eigenaar van het spoorwegnet, alleen in naam dus. Prorail is de economisch eigenaar, en daarmee verantwoordelijk voor het onderhoud. Juridisch eigendom houdt per saldo alleen in dat je aansprakelijk bent voor schade veroorzaakt door jouw eigendom, en dat je erover beschikkingsbevoegd bent: in theorie kan de Staat het spoorwegnet simpelweg verkopen. In de praktijk zal dat niet gebeuren, maar het mag. De economisch eigenaar is verantwoordelijk voor het in stand houden en dergelijke van het spoornet, de juridisch eigenaar niet.

Leuk Wesley, maar de staat die alleen in naam eigenaar zou zijn, dekt ook de tekorten van ProRail. Van de vergoedingen die ProRail van de spoorwegondernemingen ontvangt kan het bedrijf niet leven en dat is ook niet de bedoeling.
De staat is ook nog enig aandeelhouder van NS en het directe financiële belang daarvan bleek nog recent toen de staat een flinke greep in de kas deed.
Kortom, eigendom betekent als het erop aankomt in deze gevallen ook financiële/economische verantwoordelijkheid. Dus eigenlijk komt het erop neer dat de staat een boete oplegt die ze zelf betaalt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #324 Gepost op: 18 March 2011, 17:29:27 »
ProRail is een staatsbedrijf (net als rijkswaterstaat).

Er zijn geen staatsbedrijven in Nederland meer. Rijkswaterstaat is geen bedrijf. Of noem je de politie ook een bedrijf?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Anoniem

  • Gast
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #325 Gepost op: 18 March 2011, 17:59:43 »
Leuk Wesley, maar de staat die alleen in naam eigenaar zou zijn, dekt ook de tekorten van ProRail.

En? Alles wat je zegt is volledig waar, maar heeft niets te maken met de toedeling van de verantwoordelijkheid voor het onderhoud... Natuurlijk moet de staat uiteindelijk ook bijspringen, maar dat heeft veel meer te maken met de publieke taak van de overheid dan met de eigendomsverhoudingen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
    • Mijn van-alles website
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #326 Gepost op: 18 March 2011, 19:21:15 »
Jullie zijn wel watjes zeg. Hier in NZ is de langste treinreis in Auckland 1 uur 10 minuten. Geen enkele WC te bekennen, zelfs op de nieuwste treinen ;) (verbouwde Britse Mk II rijtuigen met een lok die voor het eerst in 1953 op de rails kwam ;D)
Maar misschien zijn de prijzen voor een treinkaartje daar wel wat schappelijker, of is er op menig station gewoon een goede schone WC, en niet zo'n auto-plee als op menig Nederlands station, waar je dik 8 minuten moet wachten als dat ding zichzelf gaat 'reinigen'.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #327 Gepost op: 18 March 2011, 20:21:13 »
Alleen op het hoofdstatio in Auckland is er een WC, en 10 ritten kaartjes voor de rit van 1uur 10 min zijn NZ$ 62,40 (ongeveer 31 euro). Ik heb geen idee hoe dat vergelijkt met Nederland.
Als de NS zo onteverden is met de SLT's, kunnen ze altijd nog doen wat ze hier doen: stoelen uit oude rijtuigen slopen, een paar rijtuigen voorzien van een stuurstand, 1600 ervoor en karren maar. Dan kunnen ze ook meteen dat o-zo-nodige WCtje inbouwen. ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #328 Gepost op: 18 March 2011, 21:15:40 »
En? Alles wat je zegt is volledig waar, maar heeft niets te maken met de toedeling van de verantwoordelijkheid voor het onderhoud... Natuurlijk moet de staat uiteindelijk ook bijspringen, maar dat heeft veel meer te maken met de publieke taak van de overheid dan met de eigendomsverhoudingen.

Je maakte onderscheid tussen juridisch eigendom en economisch eigendom. Ik denk dat die termen niet de verdeling in verantwoordelijkheid weergeven die je bedoelde uit te leggen.

Los daarvan probeer ik nog steeds te begrijpen wat de zin kan zijn van een door de staat opgelegde boete die uiteindelijk ten koste gaat van de winstuitkering van NSR en mogelijk het verlies van Prorail wat groter maakt. Een standje aan de directie?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Anoniem

  • Gast
Re:NSR sprinter SLT 2402
« Reactie #329 Gepost op: 18 March 2011, 21:25:34 »
Ja, uiteindelijk is het natuurlijk het rondpompen van geld, economisch heeft dat niet zo vreselijk veel zin. Ik denk inderdaad dat je het als een psychologisch dingetje moet zien: een standje aan de directie, een signaal aan het volk dat "we er bovenop zitten", dat soort effecten.

Overigens is het onderscheid tussen juridisch en economisch eigendom wel degelijk precies gericht op de verdeling van verantwoordelijkheden. Een economisch eigenaar van een zaak draagt het economisch risico en (doorgaans, maar dat hangt ook van de juridisch eigenaar af) de verantwoordelijkheid voor het instandhouden ervan, terwijl de juridisch eigenaar het juridisch risico draagt (i.e. aansprakelijkheid) en de beschikkingsbevoegdheid heeft.
« Laatst bewerkt op: 18 March 2011, 21:28:48 door Wesley­­ »